[FOTO] Fietsstraat en einde fietsstraat

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [FOTO] Fietsstraat en einde fietsstraat

Bericht door Rene » vr 03 feb 2012, 14:06

Vinny schreef:Wat is er nou mis met een gewone straat zonder allemaal nieuwlichterij als verkeersborden en klinkerranden?
Helemaal niks. Ik zou het graag zo zien in woonstraten.

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: [FOTO] Fietsstraat en einde fietsstraat

Bericht door Juerd » vr 03 feb 2012, 15:13

Verkeersborden zijn alleen mooi als ze met mate worden toegepast. In het algemeen worden er zoveel verkeersborden opgehangen dat een straat er lelijk van wordt. Ik woon aan een beklinkerde straat, zone 30, en er staan wat P-bordjes bij parkeerplaatsen. Oh, en wat oude bordjes die waarschuwen voor drempels, maar die zijn ouderwets en subtiel. (En niemand ziet ze :P) Dat is zo'n beetje de limiet wat mij betreft, maar ook hier geldt weer: zone 30 kun je weghalen, de plantenbakken waar je omheen moet slalommen dwingen dat zelf al af, en waar de parkeerplaatsen zijn zie ik zelf ook wel zonder borden.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: [FOTO] Fietsstraat en einde fietsstraat

Bericht door Via » vr 24 aug 2012, 18:48

Ik ben op het werk momenteel bezig met het ontwerpen van een fietsstraat. Gelukkig is het op de betreffende locatie een prima keuze, aangezien er enkel wat lokaal verkeer komt. Het overige deel van de straat, wat wel een functie heeft voor (doorgaand) autoverkeer richten we dan ook gewoon in als ETW met fietsstroken. Nu ben ik echter op zoek naar een locatie waar een weg met fietsstroken overgaat in een fietsstraat met asfalt middenop en rabatstroken aan de zijkanten. De overgang moet bij voorkeur in een wegvak net na een kruispunt liggen, want zo heb ik het nu ook ontworpen. Weet iemand een dergelijke situatie en zo ja doe me een plezier en geef daar een Streetview-linkje van. Bedankt!

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [FOTO] Fietsstraat en einde fietsstraat

Bericht door Wesso » vr 24 aug 2012, 19:17

^^ De Westkanaaldijk in Maarssen heeft wel iets dergelijks. Er is ook een duidelijke overgang gemaakt.

Dick
stadsweg
Berichten: 289
Lid geworden op: do 13 nov 2008, 12:16

Re: [FOTO] Fietsstraat en einde fietsstraat

Bericht door Dick » ma 27 aug 2012, 9:55

ViaHaaren schreef:Het overige deel van de straat, wat wel een functie heeft voor (doorgaand) autoverkeer richten we dan ook gewoon in als ETW met fietsstroken.
fietsstroken op een erftoegangsweg? ik denk dat je suggestiestroken bedoelt. de nieuwe basiskenmerken sluiten langsbelijning op etw's uit, en daarmee ook fietsstroken op die wegcategorie.

adviesje: niets let je om je etw te ontwerpen met een rode, 1,5 meter brede zijstrook in afwijkende materialisatie (echter zonder langsbelijning).

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [FOTO] Fietsstraat en einde fietsstraat

Bericht door Peter » ma 27 aug 2012, 11:07

http://maps.google.nl/maps?hl=nl&ll=52. ... 67,,0,5.46
Hier ligt tegenwoordig (maar Streetview is verouderd) een overgang. Na de kruising ligt nu een smalle asfaltstrook met twee klinkerranden ernaast. De overgang is dus de kruising zelf, wat mij een verstandiger zet lijkt dan ergens midden in een straat.
Voor de kruising ligt een fietsstrook zoals op Streetview. Dit deel is een 1-richtingsweg behalve voor (brom)fietsers.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: [FOTO] Fietsstraat en einde fietsstraat

Bericht door Via » ma 27 aug 2012, 15:44

Dick schreef:
ViaHaaren schreef:Het overige deel van de straat, wat wel een functie heeft voor (doorgaand) autoverkeer richten we dan ook gewoon in als ETW met fietsstroken.
fietsstroken op een erftoegangsweg? ik denk dat je suggestiestroken bedoelt. de nieuwe basiskenmerken sluiten langsbelijning op etw's uit, en daarmee ook fietsstroken op die wegcategorie.

adviesje: niets let je om je etw te ontwerpen met een rode, 1,5 meter brede zijstrook in afwijkende materialisatie (echter zonder langsbelijning).
Nee, het zijn echt fietsstroken. Juridisch ook lekker makkelijk met langsparkeervakken ernaast, maargoed breng dat een opdrachtgever maar eens aan het verstand. De basiskenmerken hebben momenteel nog geen enkele status toch? Dus moeten we de vigerende richtlijnen maar aanhouden...

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: [FOTO] Fietsstraat en einde fietsstraat

Bericht door Groningen » di 11 sep 2012, 17:06

Danwel geen fietsstraat, maar wel een aardige situatie.

Aan het eind van de Korreweg in Groningen bevindt zich een brug over het Van Starkenborghkanaal. De brug is vrij smal, en derhalve is aan de centrumkant deze constructie aangelegd. Het vrijliggende fietspad leidt naar de brug toe en het autoverkeer dient hen voorrang te verlenen. Het asfalt voor de brug is ook geheel rood gemaakt. Qua verkeersbeeld is het er altijd een chaos, helemaal omdat je, als je over de brug bent, een vrijliggend fietspad hebt (Straatroofpad) en autoverkeer verplicht rechtsaf moet.

De borden 'fietsbrug, auto te gast' ontbreekt alleen nog :shutup:

Die hoge bruggen aan weerszijden zijn aangelegd omdat de brug nogal vaak opendraait (het is een draaibrug) en zodoende hebben dan toch de voetgangers & fietsers de gelegenheid het kanaal over te gaan.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [FOTO] Fietsstraat en einde fietsstraat

Bericht door Palance » di 11 sep 2012, 17:20

Oef, dat is een rotpunt. Vanaf de bestuurderspositie is de kans dat je een fietser over het hoofd ziet erg groot. Dat is, zacht gezegd, niet slim aangelegd.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: [FOTO] Fietsstraat en einde fietsstraat

Bericht door Groningen » di 11 sep 2012, 17:32

^^ Klopt ja. Het verbaast me dat dit geen blackspot is. Het aantal bijna-ongevallen is er in ieder geval vrij groot.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [FOTO] Fietsstraat en einde fietsstraat

Bericht door Vinny » di 11 sep 2012, 17:39

Die hoge bruggen aan weerszijden zijn aangelegd omdat de brug nogal vaak opendraait (het is een draaibrug) en zodoende hebben dan toch de voetgangers & fietsers de gelegenheid het kanaal over te gaan.
Die zijbruggen lijken vast te zijn. Waarom wordt die brug niet afgebroken en vervangen door een hogere en bredere brug?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: [FOTO] Fietsstraat en einde fietsstraat

Bericht door Groningen » di 11 sep 2012, 17:45

^^ Dat zijn ze ook. Het ding heet trouwens Gerrit Krolbrug.
www.provinciegroningen.nl schreef:
De komende jaren wordt een aantal bruggen over het Prinses Margrietkanaal en Van Starkenborghkanaal vervangen. In Groningen gaat het om de Gerrit Krolbrug (Korrewegbrug) en de Paddepoelsterbrug. Voor de Gerrit Krolbrug bekijken we op korte termijn wat daar moet gebeuren. Hierbij is er bijzondere aandacht voor de situatie van de fietsers.


Dit staat gepland voor tussen 2015 en 2020.

Dat riante kruispunt aan de andere kant van de brug wordt op korte termijn aangepast:
http://gemeente.groningen.nl schreef:
Om de verkeersveiligheid rond de Gerrit Krolbrug te verbeteren, stelt het college van B&W voor het kruispunt Gerrit Krolbrug-Heerdenpad-Ulgersmaweg in Beijum te verkleinen. Tijdens een ontwerpsessie met de betrokken bewonersorganisaties en de bedrijvenvereniging is voor deze oplossing gekozen. Uitvoering staat gepland voor medio oktober 2012.

De kern van het probleem zit aan de Ulgersmawegzijde. Vlak nadat de brug gesloten is geweest, komt een stroom fietsers op gang vanaf de Korreweg. Auto’s die op de Ulgersmaweg staan te wachten, proberen door deze stroom fietsers heen te manoeuvreren. Dit levert onveilige situaties op.
Door het verkleinen van het kruisingsvlak verschuift de stopstreep voor automobilisten op de Ulgersmaweg naar voren. Hierdoor ontstaat beter zicht op het fietsverkeer op de brug en het Heerdenpad.

De kosten van de aanpassing zijn geraamd op € 30.000,-. Dit bedrag kan worden gedekt uit het budget kleine verkeersmaatregelen uit het Meerjarenprogramma Verkeer en Vervoer.

Stopstreep verplaatsen richting brug
- Autoverkeer vanaf Ulgersmaweg heeft beter zicht op verkeerssituatie op brug;
- Kleiner kruisingsvlak maakt dat verkeer beter op elkaar kan reageren.
Dat Heerdenpad is het fietspad waar ik in de eerste post doelde. Bijnaam: 'Straatroofpad.' Het is een vrijliggend fietspad langs de rand van een wijkje, vervolgens de Oostelijke Ringweg over naar de wijk Beijum. Vrij slecht verlicht, en de meeste gevallen van straatroof / tasjesroof die je hier hoort vinden langs dat pad plaats.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [FOTO] Fietsstraat en einde fietsstraat

Bericht door Wesso » vr 12 okt 2012, 18:37

Deze combinatie kwam ik toevallig tegen via een linkje van ViaHaaren: https://maps.google.nl/?ll=51.525874,5. ... ,1.94&z=16

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: [FOTO] Fietsstraat en einde fietsstraat

Bericht door Groningen » vr 12 okt 2012, 18:46

:facepalm: Wat een systeem toch weer. Volgens mij wilde men daar een probleem oplossen wat niet bestaat: dat is gewoon een straatje waar je niet komt als je er niet hoeft te wezen. Dus is zo'n fietsstraat niet nodig. (zowiezo niet, maar hier helemaal niet).

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: [FOTO] Fietsstraat en einde fietsstraat

Bericht door Via » vr 12 okt 2012, 19:12

Ik kwam vanmiddag nog over deze: https://maps.google.nl/?ll=51.549574,5. ... 1,3.7&z=18

Irritant voor auto's, als je de geparkeerde auto's niet wilt raken rij je continu met je linkerwielen over die rammelstrook. Mijn binnenspiegel trilde ervan. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [FOTO] Fietsstraat en einde fietsstraat

Bericht door Palance » di 23 okt 2012, 15:13

Zoetermeer, Voorweg
Afbeelding

Afbeelding

Zelfde lokatie in SV: https://maps.google.nl/?ll=52.059061,4. ... 15,,0,6.21
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [FOTO] Fietsstraat en einde fietsstraat

Bericht door Wouter N14 » di 23 okt 2012, 15:15

Jammer dat ze zelf een bordje hebben ontworpen :(
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [FOTO] Fietsstraat en einde fietsstraat

Bericht door Chris » di 23 okt 2012, 17:20

Sowieso lijken er geen uniforme inrichtingen te zijn voor fietsstraten. Wellicht is maatwerk nodig, maar het komt de herkenbaarheid niet ten goede.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [FOTO] Fietsstraat en einde fietsstraat

Bericht door Palance » di 23 okt 2012, 17:25

Ik vind ze sowieso niet nodig.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: [FOTO] Fietsstraat en einde fietsstraat

Bericht door Via » di 23 okt 2012, 17:43

Wouter N14 schreef:Jammer dat ze zelf een bordje hebben ontworpen :(
Toch vind ik dit bord stukken duidelijker dan het blauwe bord met de fiets en de rode auto erachter.
Chris schreef:Sowieso lijken er geen uniforme inrichtingen te zijn voor fietsstraten. Wellicht is maatwerk nodig, maar het komt de herkenbaarheid niet ten goede.
Volgens mij komen ze in de nieuwe ASVV wel terug. Goede zaak als je het mij vraagt, want met 3 varianten moet je het echt wel kunnen redden:
- asfalt met bolle middengeleider;
- asfalt met rabatstroken en 0,30-2,70 asmarkering;
- asfalt zonder markering of geleider.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: [FOTO] Fietsstraat en einde fietsstraat

Bericht door feitelijk » di 23 okt 2012, 21:26

Wouter N14 schreef:Jammer dat ze zelf een bordje hebben ontworpen :(
Jammer dat ze zelf een "fietsstraat" uit de duim zuigen.
Ik ben in denial: dat ding bestaat niet!
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [FOTO] Fietsstraat en einde fietsstraat

Bericht door harry » di 23 okt 2012, 23:12

geelhoed schreef:dat ding bestaat niet!
De onderkant van mijn (vorige) auto bevestigde een paar weken geleden dat het wel degelijk bestaat.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [FOTO] Fietsstraat en einde fietsstraat

Bericht door Vinny » di 23 okt 2012, 23:19

"Auto beschadigd naar kamikaze-actie fietser"
De fietser genaamd Straat kwam hedenochtend in onzachte aanraking met de auto van de heer H.F. uit Hofstad na het uitvoeren van diverse verkeersgevaarlijke manoeuvres. Bij het ongeval raakte niemand gewond, wel was er materiële schade ontstaan"
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [FOTO] Fietsstraat en einde fietsstraat

Bericht door harry » di 23 okt 2012, 23:35

Vinny schreef:de heer H.F. uit Hofstad
Herstel: uit Leipendam.
SPOILER: TOON

Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [FOTO] Fietsstraat en einde fietsstraat

Bericht door sirdanilot » wo 24 okt 2012, 0:43

Oh, de donald duck ! Dat is lang geleden, die lees ik alleen nog in de wachtkamer van het ziekenhuis...

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [FOTO] Fietsstraat en einde fietsstraat

Bericht door Attietattie » wo 24 okt 2012, 7:28

harry schreef:De onderkant van mijn (vorige) auto bevestigde een paar weken geleden dat het wel degelijk bestaat.
Je vorige? Je hebt dat ding nog geen jaar toch nadat die daarvoor was gejat?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: [FOTO] Fietsstraat en einde fietsstraat

Bericht door Mandelsoft » wo 24 okt 2012, 10:48

Palance schreef:Zoetermeer, Voorweg
Afbeelding
Deze ligt er al een tijdje. Ook een deel van de Zegwaartseweg is op deze manier ingericht. Is dit soms DV voor fietsstraten? :p
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [FOTO] Fietsstraat en einde fietsstraat

Bericht door Wesso » wo 24 okt 2012, 11:10

^^ De asmarkering past niet bij deze erftoegangsweg in een zone-30. Wat wel bijdraagt aan de verkeersveiligheid is het feit dat fietsers mogen worden ingehaald. ;)

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [FOTO] Fietsstraat en einde fietsstraat

Bericht door Rein » wo 14 nov 2012, 16:30

Fietsstraat in Castricum. Opvallend is dat de zijwegen haaientanden hebben, maar er op de fietsstraat zelf geen voorrangsborden staan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [FOTO] Fietsstraat en einde fietsstraat

Bericht door Wesso » wo 14 nov 2012, 16:35

En op de laatste foto staan een paar verdwaalde haaientanden. Of moet ik daar voorrang verlenen aan vakantiegangers en slechtzienden?

Plaats reactie