[FOTO] Fietsstraat en einde fietsstraat

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Zone fietsstraat

Bericht door Jeroen » wo 15 mar 2006, 10:29

Gisteren ben ik naar Rhenen met de bus geweest. Terug met de fiets. Ik zag bij Doorwerth weer een nieuw soort zone. Een zone fietsstraat. Het iets groter dan het zone 30 bord, i.p.v. de 30 staat er een auto en een fietser op, en eronder staat 'fietsstraat'. Tevens hangt er bij het ingaan van deze zone nog een onderbord eronder met in koeienletters geschreven 'auto's te gast'. Het was een fietspad/parallelweg van de N225, ik schat een meter of 4 breed, met uitritten van een paar riante huizen. Erg apart om te zien.

Het was helaas te donker om er een foto van te maken (ik ga niet met flits foto's schieten langs een doorgaande weg).
Laatst gewijzigd door Jeroen op wo 15 mar 2006, 14:15, 2 keer totaal gewijzigd.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » wo 15 mar 2006, 10:45

Die bestaan wel meer. In Houten heb ik weleens iets soortgelijks gezien. Vaak met in het midden asfalt een meter of 4 a 5 asfalt (daar fietsen de fietsers) en daarnaast nog wat klinkers zodat auto's fietsers en elkaar kunnen inhalen.
Lijkt redelijk te werken.

Wat niet echt leek te werken is de andere variant van de fietsstraat, uitgeprobeerd in de Burgemeester Reigerstraat te Utrecht. Dit is een veel drukkere straat. Hier was de weg wel geheel asfalt, maar de rijrichtingen waren met een soort stoeprand gescheiden. De weghelften waren echter dusdanig smal gemaakt dat het in elk geval voor bussen en vrachtwagens onmogelijk was fietsers in te halen. Het idee was wederom dat auto's 'te gast' waren en met de fietsers mee moesten rijden (aangezien inhalen lastig of onmogelijk was).

Uiteindelijk werkte het niet echt. Fietser werden nog steeds ingehaald en auto's gebruiken elke mogelijk erlangs te piepen. Het is dan ook teruggedraaid.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » wo 15 mar 2006, 10:51

Ik heb zoiets vergelijkbaars ook wel eens gezien in Best, boven de huidge spoortunnel. Een fietspad, in rood asfalt uitgevoerd, in twee richtingen, maar met aan beide kanten een metertje zwart asfalt erbij. Dat ziet dus echt niet uit.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » wo 15 mar 2006, 14:10

In Velserbroek ligt een strook asfalt van ­±8 meter breed, in het rood. Het heeft dus alle eigenschappen van een fietspad, maar er rijden ook bussen en auto's :roll:
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » wo 15 mar 2006, 15:43

In Dishoek heb ik er buiten de kom één gezien langs de duinenrand. Opmerkelijk was ook de Vmax van 30 die daar gold! :shock:

Toch hadden wij last van schudden toen we over die bobbel een paar fietsers inhaalden...

ReisThijs
verkeersader
Berichten: 599
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 23:50
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door ReisThijs » wo 15 mar 2006, 16:58

Wicher schreef:Wat niet echt leek te werken is de andere variant van de fietsstraat, uitgeprobeerd in de Burgemeester Reigerstraat te Utrecht. Dit is een veel drukkere straat. Hier was de weg wel geheel asfalt, maar de rijrichtingen waren met een soort stoeprand gescheiden. De weghelften waren echter dusdanig smal gemaakt dat het in elk geval voor bussen en vrachtwagens onmogelijk was fietsers in te halen. Het idee was wederom dat auto's 'te gast' waren en met de fietsers mee moesten rijden (aangezien inhalen lastig of onmogelijk was).

Uiteindelijk werkte het niet echt. Fietser werden nog steeds ingehaald en auto's gebruiken elke mogelijk erlangs te piepen. Het is dan ook teruggedraaid.
Je hebt daar nog wel een vreemde fietsstrook om de bus links in te halen als deze bij de halte stilstaat, ziet er ongeveer zo uit:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » wo 15 mar 2006, 19:04

In Zwolle zijn er ook fietsstraten, maar daar mogen dan geen auto's komen. Aan beide zijden van de fietsstraat zijn voetgangersstroken, waar fietsers dus niet horen te rijden.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Zone fietsstraat

Bericht door waldo79 » wo 15 mar 2006, 19:43

Jeroen schreef:...

Het was helaas te donker om er een foto van te maken (ik ga niet met flits foto's schieten langs een doorgaande weg).
Jammer...maar ik zie het bezwaar niet echt om langs een doorgaande weg te flitsen. Die flits duurt hooguit tienden van een seconde; de politie doet het ook ;)

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » do 16 mar 2006, 11:34

Fietsstraten schijnen er er ook nog in verschillende vormen te zijn:

afbeelding 1
afbeelding 2
afbeelding 3

En dit is dus het fietsstraat symbool... :)
waldo79 schreef:Jammer...maar ik zie het bezwaar niet echt om langs een doorgaande weg te flitsen. Die flits duurt hooguit tienden van een seconde; de politie doet het ook ;)
Nee, ik ben daar voorzichtig mee. Ik wil geen schrikreactie opwekken bij weggebruikers. Ik heb mijn flits in principe ALTIJD uit staan, ik gebruik hem alleen bij het fotograferen van mensen in het donker.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » do 16 mar 2006, 11:49

Ik ben een keer vergeten tijdens een reportage op de snelweg om de flits uit te zetten (bij de eerste foto). Ik zag meteen een hoop remlichten voor me, dat was dus niet zo'n hele slimme zet van mij :oops:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » do 16 mar 2006, 20:40

Eigenlijk heb ik makkelijk praten; ik fotografeer zelden in het donker. Meestal staat het toestel op auto-flits. Overdag wordt dan nooit de flits gebruikt, behalve als je vanuit donker naar licht fotografeert e.d. ;) Ik schatte die schrikreactie dan ook verkeerd in, Palance. Mensen denken dan blijkbaar dat ze te hard rijden ;)

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » do 16 mar 2006, 20:43

Jeroen schreef:En dit is dus het fietsstraat symbool... :)
Ik denk bij dit symbool trouwens eerder aan de gouden koets dan aan een 'fietsstraat'. :P

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Bericht door boe! » vr 17 mar 2006, 16:47

Jeroen schreef:afbeelding 1
En dan nog naast het fietspad gaan fietsen. :? :neenee:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 17 mar 2006, 16:55

Die afbeelding geeft alleen nog maar duidelijker de waanzin van de maatregel aan. Fietsers zijn gewend aan de zijkant te rijden (wat trouwens ook veiliger is), bovendien hoeven ze dan ook niet te letten op achteropkomend verkeer om aan de kant te gaan (want het fietst niet fijn met een auto vlak achter je).

Gewoon een normale 30 km/h zone, en niet dit soort "wij zijn een ENFB-vriendelijke gemeente" politieke-statements-in-asfalt graag :!:

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » vr 17 mar 2006, 17:01

René schreef:Gewoon een normale 30 km/h zone, en niet dit soort "wij zijn een ENFB-vriendelijke gemeente" politieke-statements-in-asfalt graag :!:
:toppie: En het begrip "fietsstraat" en dergelijke, is volgens mij juridisch nergens vastgelegd...

Vertigo
polderweggetje
Berichten: 49
Lid geworden op: wo 26 okt 2005, 23:38

Bericht door Vertigo » za 18 mar 2006, 20:43

Zo'n "fietsvriendelijke" straat kan ook nog ongunstige neveneffecten hebben voor fietsers. Ik ben zelf een behoorlijk snelle fietser, en in zo'n straat zou ik dan vast komen te zitten achter langzaamrijdende auto's... :roll:

Hanno
autoweg
Berichten: 1046
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 9:49
Locatie: Rotterdam

Bericht door Hanno » wo 03 mei 2006, 13:31

Ik ben ook niet wildenthousiast van de fietsstraat. Aan de ene kant past het prima in het principe 'omgekeerd ontwerpen', dat steeds meer wordt toegepast. Eerst ruimte geven in het ontwerp aan de voetganger, vervolgens aan de fietser, daarna het OV en tenslotte aan de auto. Ja, als je dan achter je bureautje zit, is een fietsstraat een goed verzinsel..

Voor mijn afstudeerstage ben ik op dit moment bezig met de evaluatie van de verkeerskundige inrichting van de woonwijken Houten-Zuid en Amersfoort-Vathorst en kom danook veelvuldig een fietsstraat tegen. Uit de enquête die ik in beide wijken heb gehouden blijkt dat 47% van de Vathorsters en 33% van de Houtense respondenten vindt dat de fietsstraat in principe een goed idee is, maar dat het autoverkeer de overhand heeft.

Een fietsstraat zou het fietsgebruik moeten stimuleren. Ik vraag me af of de fietser geneigd is op het midden van de weg te gaan fietsen. Zoals René ook al suggereerde, weet de fietser zijn plaats rechts op de weg. Ik denk verder dat het niet prettig is om als fietser constant een auto 'op je bumper' te hebben hangen. Je gaat dan als fietser automatisch naar de kant van de weg om de auto voorbij te laten.

Ik denk dat de beste toepassing van fietsstraten is op plaatsen waar je eigenlijk een fietspad aan zou willen leggen, maar i.v.m. de toegankelijkheid van woningen langs de weg auto's moet toestaan. Je zou ze niet als echte ETW moeten toepassen.

Hier nog wat plaatjes van fietsstraten:

Het bord 'Fietsstraat', zoals dat steeds meer wordt toegepast
Fietsstraat in Houten
Fietsstraat in Amersfoort-Vathorst

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 03 mei 2006, 13:42

Zo'n vreselijke fietsstraat, en dan ook nog van die quasi-decadente (i.m.o. ook lelijke) lichtmasten erbij. Brrrr. :?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 03 mei 2006, 17:56

Ik vind de huizen van een bedroevende architectuur. Vinex, je zou er niet.... :evil:

Ontopic:
Fietsstraten lijkt me vooral onzinnig. Het creëert alleen maar onduidelijkheid, verwarring en leidt tot normeloosheid. "Auto's op het fietspad? Moet kunnen toch? De overheid doet het zelf ook" :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Wouter N14 » wo 03 mei 2006, 18:04

staat er wel ergens een bordje "zone 30"? Anders mag je er nog vijftig ook :twisted:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Bericht door jeroent » wo 03 mei 2006, 19:36

Zelfs in Duitsland kennen ze de Fahrradstraße. Daar mogen fietsers zelfs met zijn tweeën naast elkaar fietsen!!

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Bericht door boe! » wo 03 mei 2006, 21:04

Hanno schreef: http://img77.imageshack.us/img77/5641/houten02019ko.jpg
Het bord 'Fietsstraat', zoals dat steeds meer wordt toegepast
"U bent aan het spatbordkleven. Mag dat?"

Hanno
autoweg
Berichten: 1046
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 9:49
Locatie: Rotterdam

Bericht door Hanno » wo 03 mei 2006, 23:39

boe! schreef:"U bent aan het spatbordkleven. Mag dat?"
:mrgreen:

Tja, bedankt voor jullie meningen over fietsstraat. Ik moet er iets over schrijven in mijn afstudeerrapport. Zelf ben ik ook niet echt positief. Het is voor de fietser niet prettig (voelt zich opgejaagd) en voor de automobilist ook niet (weet zijn plaats op de weg niet goed). Alleen als je ergens echt een fietspad aan zou willen leggen (i.v.m. fietsroutes e.d.) en er liggen enkele huizen aan, zou je kunnen overwegen om bestemmingsverkeer naar die huizen toe te staan.

Daar komt nog eens bij dat, zoals Hajo al zei, het begrip 'Fietsstraat' in de wet nergens vaststaat...

Op de site van Houten staat daarover het volgende:
Houten, op de website van de gemeente schreef:Het bord "auto te gast" geeft aan dat er sprake is van een fietsstraat. De fietsstraten in Houten, en ook in andere plaatsen, zoals Goes, Ruurlo, Tilburg, Utrecht, Amersfoort, Hengelo, hebben officieel geen aparte juridische status. Feitelijk zijn het fietspaden waar ook auto's op toegelaten worden en waar auto's zich dus moeten aanpassen aan de snelheid van fietsers. Dit wordt afgedwongen doordat de fietsers wat meer op het midden van de weg rijden, er volgens de theorie voldoende fietsers moeten zijn en de afstand tot de bestemming op de fietsstraat niet al te ver is. De grens ligt ongeveer op 300m. Samen met een maximumsnelheid van 30km/u voor het autoverkeer zorgt dit er voor dat de tijdwinst voor automobilisten zo minimaal is dat het passeren van fietsers niet aan de orde is. Dat vereist soms wel enige "ruggegraat" van fietsers, maar meestal wil een automobilist er helemaal niet langs.

Er zijn verschillende uitvoeringstypen, eenrichtingsverkeer en tweerichtingsverkeer, met en zonder rabatstrook en met en zonder middenscheiding. In Houten hebben we het type tweerichtingsverkeer met rabatstrook zonder middenscheiding. Over het algemeen bevalt dit goed, fietsers hebben een comfortabele, herkenbare fietsroute. Aandachtspunt is het parkeren, zoals bijvoorbeeld op De Molen en op de Binnentuin.

Van het ontbreken van een officiële status liggen we in Houten niet wakker. Al voordat indertijd het woonerf officieel geregeld was, werd het in Houten aangelegd, zo ook de 30km-zones.

VTB
autoweg
Berichten: 1344
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:42
Locatie: Tiel ... is viel

Bericht door VTB » do 04 mei 2006, 8:22

Houten, op de website van de gemeente schreef:Het bord "auto te gast" geeft aan dat er sprake is van een fietsstraat.
Wat klinkt dat toch weer vreselijk betuttelend "Auto te gast"...als de betreffende fietsstraat niet in een dertig-zone ligt, zou ik gewoon lekker vijftig gaan rijden...8-)
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

Hanno
autoweg
Berichten: 1046
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 9:49
Locatie: Rotterdam

Bericht door Hanno » do 04 mei 2006, 8:51

Helaas liggen alle fietsstraten die ik tot nu toe heb gezien in een 30 km/u-zone...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » do 04 mei 2006, 9:35

Weet je wat dergelijke fietsstraten vooral zijn ?

Brommer-racebanen.

Hanno
autoweg
Berichten: 1046
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 9:49
Locatie: Rotterdam

Bericht door Hanno » do 04 mei 2006, 10:02

René schreef:Brommer-racebanen.
Ja, dat is nou precies wat iedereen in mijn enquête ook zegt: brommerracebanen.

En dan worden er remmende maatregelen toegepast: 'brommerdrempels' en 'punaises'. Die punaises zijn niet duidelijk voor de fietser, niet remmend voor de bromfiets en zeer hinderlijk voor de auto. Dan zie ik nog meer in de 'brommerdrempels' die overigens wel een aardig verkeersbord opleveren:
Afbeelding
Het lijkt wel terreinrijden :roll:

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » do 04 mei 2006, 10:19

Gooi gewoon die leeftijd voor de brommer omhoog :!:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » do 04 mei 2006, 10:35

Daar is wel eens vaker over gesproken. De brommerbranche was daar niet blij mee, want als je de brommerleeftijd op 18 zet, zullen weinigen nog een brommer kopen maar meteen naar een auto gaan kijken.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » do 04 mei 2006, 10:37

En terecht. Dat lawaai van brommers en scooters :( is echt minstens 3 keer intenser dan als ik volgas wegrij met mijn auto. Altijd zo'n klereherrie als je in een tunnel rijdt, of op de autovrije wegen in het centrum.

Plaats reactie