Verouderde weginrichting en straatmeubilair

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Verouderde weginrichting en straatmeubilair

Bericht door Wouter N14 » di 16 okt 2012, 9:48

Misschien een lijst opstellen van alle snelwegborden met aanstralers :)

GMaps-links zoek ik er nog wel een keer bij...

A12 > Den Haag: Nootdorp
A13 > Den Haag: Delft-Noord
A16 > Rotterdam: H.I.-Ambacht, Ridderkerk
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

JB81
autoweg
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: Verouderde weginrichting en straatmeubilair

Bericht door JB81 » di 16 okt 2012, 10:21

A16par > Rotterdam: afrit Feijenoord

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Verouderde weginrichting en straatmeubilair

Bericht door Peter » di 16 okt 2012, 10:54

Afslag Hattem/Oldebroek op de A28 en nog een paar op de A28 ter hoogte van de IJsselbrug.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Verouderde weginrichting en straatmeubilair

Bericht door Wesso » di 16 okt 2012, 12:05

Volgens mij heeft de A13 > Rotterdam bij Berkel en Rodenrijs er nog eentje. Nee, toch niet :nahzeg:
Drie stuks op de A15 > Gorinchem bij Hendrik-Ido-Ambacht.
Laatst gewijzigd door Wesso op di 16 okt 2012, 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Verouderde weginrichting en straatmeubilair

Bericht door Groningen » di 16 okt 2012, 12:07

In de Sovjet-Unie staan er wel meer nog langs de A7.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Verouderde weginrichting en straatmeubilair

Bericht door Davy » di 16 okt 2012, 12:13

Een tijdje geleden kwam ik ergens een groot voorwaarschuwingsbord tegen voor een VRI (met zo'n lang zwart achtergrondschild en geel knipperlicht erbij), waarbij het verkeersbord ook verlicht werd met een aanstraler, dit lijkt me toch ook al oud te zijn. Weet alleen niet meer precies waar het was, ik dacht ergens langs de N69.

Gebruikersavatar
Afrit13
verkeersader
Berichten: 769
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 17:41
Locatie: Nijmegen

Re: Verouderde weginrichting en straatmeubilair

Bericht door Afrit13 » di 16 okt 2012, 14:56

Hier stonden tot ongeveer een half jaar geleden deze borden: http://goo.gl/maps/hxiiN
A28 afrit Leusden-Zuid

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Verouderde weginrichting en straatmeubilair

Bericht door Via » di 16 okt 2012, 17:45

daviedoff schreef:Een tijdje geleden kwam ik ergens een groot voorwaarschuwingsbord tegen voor een VRI (met zo'n lang zwart achtergrondschild en geel knipperlicht erbij), waarbij het verkeersbord ook verlicht werd met een aanstraler, dit lijkt me toch ook al oud te zijn. Weet alleen niet meer precies waar het was, ik dacht ergens langs de N69.
Dat kom je her en der inderdaad nog wel tegen.

Ardan
polderweggetje
Berichten: 46
Lid geworden op: za 03 mar 2012, 1:58

Re: Verouderde weginrichting en straatmeubilair

Bericht door Ardan » wo 17 okt 2012, 0:35

Op de A50 vlak voor Hattemerbroek staat ook een aanstraler.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Verouderde weginrichting en straatmeubilair

Bericht door Davy » wo 17 okt 2012, 0:43

ViaHaaren schreef:
daviedoff schreef:Een tijdje geleden kwam ik ergens een groot voorwaarschuwingsbord tegen voor een VRI (met zo'n lang zwart achtergrondschild en geel knipperlicht erbij), waarbij het verkeersbord ook verlicht werd met een aanstraler, dit lijkt me toch ook al oud te zijn. Weet alleen niet meer precies waar het was, ik dacht ergens langs de N69.
Dat kom je her en der inderdaad nog wel tegen.

Ondertussen gevonden op Streetview, N69 Valkenswaard: http://goo.gl/maps/5ps4r

Wat die aanstralers betreft: werken die ook nog steeds, worden ze nog onderhouden?

fleppenstein
stadsweg
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 8:49

Re: Verouderde weginrichting en straatmeubilair

Bericht door fleppenstein » wo 17 okt 2012, 1:30

daviedoff schreef:Wat die aanstralers betreft: werken die ook nog steeds, worden ze nog onderhouden?
Indien het aangestraalde verkeersbord "verkeerslichten" (J32) niet retro-reflecterend is uitgevoerd, dan dient de aanstraler nog te werken en onderhouden te worden.
Vaak echter wordt het verkeersbord vervangen voor een retro-reflecterend type en dan hoeft de aanstraler niet meer te werken, scheelt inderdaad onderhoud.

Overigens, dit voorwaarschuwingssignaal staat imho in Valkenswaard binnen de bebouwde kom, en dan is een voorwaarschuwingssignaal sowieso niet meer verplicht. Dit voorwaarschuwingssignaal kan dus gewoon geheel vervallen.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Verouderde weginrichting en straatmeubilair

Bericht door Wouter N14 » wo 17 okt 2012, 9:21

^^ Geen van de aanstralers op snelwegen die ik ken werkt nog.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Verouderde weginrichting en straatmeubilair

Bericht door mavas » wo 17 okt 2012, 10:51

fleppenstein schreef:Overigens, dit voorwaarschuwingssignaal staat imho in Valkenswaard binnen de bebouwde kom, en dan is een voorwaarschuwingssignaal sowieso niet meer verplicht. Dit voorwaarschuwingssignaal kan dus gewoon geheel vervallen.
Dat het niet meer verplicht is, betekent niet dat het niet meer mag. ;)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gaiajohan
autoweg
Berichten: 1030
Lid geworden op: zo 10 jul 2011, 23:25

Re: Verouderde weginrichting en straatmeubilair

Bericht door Gaiajohan » wo 17 okt 2012, 11:23

Wouter N14 schreef:^^ Geen van de aanstralers op snelwegen die ik ken werkt nog.
Nóg een reden om rotonde Joure eens te bezoeken. :top:

1. Hij verdwijnt
2. Er zijn borden met aanstralers
3. De aanstralers werken nog

Verder heb ik nog wel een paar anderen zien werken, maar waar?? Iig op de weg van Maastricht -> Groningen (via A32), A28 is voor mij langer....
Oude deel A73 misschien?
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Verouderde weginrichting en straatmeubilair

Bericht door Peter » wo 17 okt 2012, 11:41

Vorig jaar werkten de meesten bij Zwolle nog wel. Nu een deel (meest knooppuntborden) is vervangen kan het zijn dat men het de moeite niet meer vindt onderhoud te plegen aan de paar overgebleven oude borden. Geen idee of het meeloopt in de algemene lampenvervanging.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

fleppenstein
stadsweg
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 8:49

Re: Verouderde weginrichting en straatmeubilair

Bericht door fleppenstein » wo 17 okt 2012, 12:20

mavas schreef:
fleppenstein schreef:Overigens, dit voorwaarschuwingssignaal staat imho in Valkenswaard binnen de bebouwde kom, en dan is een voorwaarschuwingssignaal sowieso niet meer verplicht. Dit voorwaarschuwingssignaal kan dus gewoon geheel vervallen.
Dat het niet meer verplicht is, betekent niet dat het niet meer mag. ;)
Dat zeg ik ook niet, Wat mij betreft staat er bij iedere VRI een Voorwaarschuwingssignaal (VWS). Voor mij weer werk. :)
Wat ik alleen wil zeggen, is dat VWS-en tegenwoordig niet meer verplicht zijn binnen de kom en zelfs ook niet meer op provinciale (80km) wegen.
VWSen zijn alleen nog maar verplicht aan het einde van autosnelwegen, en moeten dan alternerend zijn uitgevoerd op 300 en 600m.

Persoonlijk vindt ik dat jammer, en potentieel gevaarlijk. Naar mijn idee dragen VWSen, zeker op 80km wegen bij aan de verkeersveiligheid.

Maar ja, om binnen het topic te blijven, de VWSen zullen een zeldzaamheid worden en toebehoren aan verouderde weginrichtingen. :down:

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Verouderde weginrichting en straatmeubilair

Bericht door Groningen » wo 17 okt 2012, 12:44

^^ Bibeko kun je je ook afvragen of het noodzakelijk is. Het past ook lang niet altijd. Dit spreekt bijvoorbeeld wel voor zich als je aan komt rijden. Om hier dan een VWS te zetten is overkill denk ik.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Verouderde weginrichting en straatmeubilair

Bericht door duikgek89 » wo 17 okt 2012, 13:23

Gaiajohan schreef:
Wouter N14 schreef:^^ Geen van de aanstralers op snelwegen die ik ken werkt nog.
Nóg een reden om rotonde Joure eens te bezoeken. :top:

1. Hij verdwijnt
2. Er zijn borden met aanstralers
3. De aanstralers werken nog

Verder heb ik nog wel een paar anderen zien werken, maar waar?? Iig op de weg van Maastricht -> Groningen (via A32), A28 is voor mij langer....
Oude deel A73 misschien?
Heb er nooit zo op gelet, maar het schiet me van de A73 nu niet zo te binnen dat er borden met aanstralers hangen. Zou het niet de A50 ten noorden van Arnhem kunnen zijn?

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Verouderde weginrichting en straatmeubilair

Bericht door captain007 » wo 17 okt 2012, 15:47

^^ Alleen bij aansluiting Beuningen vanaf knooppunt Neerbosch hangt een portaal met aanstralers. Volgens mij zijn die echter al jaren defect.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Verouderde weginrichting en straatmeubilair

Bericht door Via » wo 17 okt 2012, 18:00

fleppenstein schreef:
mavas schreef:
fleppenstein schreef:Overigens, dit voorwaarschuwingssignaal staat imho in Valkenswaard binnen de bebouwde kom, en dan is een voorwaarschuwingssignaal sowieso niet meer verplicht. Dit voorwaarschuwingssignaal kan dus gewoon geheel vervallen.
Dat het niet meer verplicht is, betekent niet dat het niet meer mag. ;)
Dat zeg ik ook niet, Wat mij betreft staat er bij iedere VRI een Voorwaarschuwingssignaal (VWS). Voor mij weer werk. :)
Wat ik alleen wil zeggen, is dat VWS-en tegenwoordig niet meer verplicht zijn binnen de kom en zelfs ook niet meer op provinciale (80km) wegen.
VWSen zijn alleen nog maar verplicht aan het einde van autosnelwegen, en moeten dan alternerend zijn uitgevoerd op 300 en 600m.

Persoonlijk vindt ik dat jammer, en potentieel gevaarlijk. Naar mijn idee dragen VWSen, zeker op 80km wegen bij aan de verkeersveiligheid.

Maar ja, om binnen het topic te blijven, de VWSen zullen een zeldzaamheid worden en toebehoren aan verouderde weginrichtingen. :down:
Ik denk dat je het iets te somber inziet. Er zullen nog genoeg situaties zijn waarbij ze gehandhaafd worden, die op de N65 zijn ze vrij recent nog allemaal vernieuwd gelijktijdig bij de vernieuwing van de VRI waar ze bij horen.

Dat ze op 80 km/h-wegen niet meer verplicht zijn vind ik wel een dom besluit, want vaak zijn de VRI's daar nooit van heel veraf zichtbaar.

Deze is bijvoorbeeld ook niet meer aanwezig terwijl je door de scherpe bocht totaal niet ziet dat er een VRI aan komt, er is zelfs geen gewoon waarschuwingsbord voor teruggeplaatst.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Verouderde weginrichting en straatmeubilair

Bericht door Peter » wo 17 okt 2012, 18:44

Ach kom: 90% van de VRI's op Vmax 80 wegen zie je duidelijk aankomen. Flauwekul om daar te waarschuwen met knipperlichten. Moet je dat dan ook doen voor rotondes, waar je toch ook evenzeer voor moet afremmen ?

Voor slecht zichtbare VRI's of gevallen die zelden op rood staan (bruggen, industriesporen, brandweerkazernes, losse voetgangersoversteken) ligt dat anders, maar daarom hoeft er nog geen integraal gebod.

Voor (Vmax 100) autowegen vind ik eigenlijk hetzelfde, hoewel de snelheid bij VRI-kruisingen feitelijk altijd al tot 50 of 70 (enkele keer 80) is teruggebracht. Het aantal VRI's (buiten brug en spoorweglichten) op autowegen is echter beperkt tot een 10-20-tal denk ik.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Verouderde weginrichting en straatmeubilair

Bericht door Vinny » wo 17 okt 2012, 19:04

Ik vind in de meeste gevallen het waarschuwingslicht terecht geplaatst. Ik vind het dan ook jammer dat de richtlijn wordt aangegrepen als vrijbrief om alle waarschuwingen maar weg te doen... :nothanks:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Verouderde weginrichting en straatmeubilair

Bericht door Peter » wo 17 okt 2012, 19:18

Op de (RING)N211 staan ze wel bij ieder kruispunt. Absoluut overdreven op de meeste plaatsen, gezien de hoge VRI-dichtheid. Ook de N44 (en Vmax 70 weg) heeft de "nodige onnodige" waarschuwingen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Verouderde weginrichting en straatmeubilair

Bericht door sirdanilot » wo 17 okt 2012, 20:14

Voor slecht zichtbare VRI's of gevallen die zelden op rood staan (bruggen, industriesporen, brandweerkazernes, losse voetgangersoversteken) ligt dat anders,
Dan mag die bij de Sluiskilbrug (N62/N62) ook wel weg :mrgreen:

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Verouderde weginrichting en straatmeubilair

Bericht door duikgek89 » wo 17 okt 2012, 21:35

captain007 schreef:^^ Alleen bij aansluiting Beuningen vanaf knooppunt Neerbosch hangt een portaal met aanstralers. Volgens mij zijn die echter al jaren defect.
Is me nooit opgevallen...
Op die stukken waar je zo vaak langs komt let je ook niet meer zoveel op de wegwijzers...

Wat de VWS'en betreft, ik ben er niet rouwig om dat ze niet meer verplicht zijn, want echt heel erg nodig vind ik ze op veel plaatsen niet. De wegbeheerder in kwestie zou verder alleen een beetje na moeten denken, bij een VRI die niet goed zichtbaar is vanop een flinke afstand zou je ze wel neer moeten zetten, in andere situaties niet.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Verouderde weginrichting en straatmeubilair

Bericht door sirdanilot » wo 17 okt 2012, 21:37

Volgens mij zijn ze op autowegen en autosnelwegen wel verplicht, zeker op die laatste ten zeerste terecht.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Verouderde weginrichting en straatmeubilair

Bericht door duikgek89 » wo 17 okt 2012, 21:49

Op autosnelwegen heb je geen verkeerslichten en kunnen voorwaarschuwingen voor verkeerslichten dus ook niet verplicht zijn. Wat wel kan is dat het na het einde van een snelweg, op de uitloop daarvan, verplicht is.

Neerbosscheweg (Nijmegen) einde van die uitloop van de A73 waarvan ik het RWxxx nummer altijd vergeet:

300mtr tot einde snelweg:
http://goo.gl/maps/ZN4zK

Einde snelweg en 70km/h:
http://goo.gl/maps/wpaKl

Voorwaarschuwing:
http://goo.gl/maps/aqwHq

edit:
Maar hier staat eerst "einde snelweg in 300m", daarna de VWS
http://goo.gl/maps/Tt26l
En einde snelweg staat pas net voor de VRI:
http://goo.gl/maps/EJGGj

fleppenstein
stadsweg
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 8:49

Re: Verouderde weginrichting en straatmeubilair

Bericht door fleppenstein » do 18 okt 2012, 2:26

Begrijp me niet verkeerd, daar waar een VWS onnodig is zal ik er zeker niet voor blijven pleiten.
Er zijn echter genoeg situaties, BIBEKO of BUBEKO, die een VWS wel rechtvaardigen.
Zo heeft de Prov Gelderland de laatste tijd alle VWS-en verwijderd, zodra ook de VRI is vernieuwd. Mooi voorbeeld is het kruispunt Pleijroute (N325)-Westervoortsedijk. Als je daar vanaf de Andrej Sacharovbrug komt zeilen met een gangetje van 80 (lees 100) zijn sinds een jaar de VWS-en uitgeschakeld, na het plaatsen van een nieuwe VRI. Als je dan bij de VRI ziet hoe hard men over de kruising komt scheuren, hadden wat mij betreft de VWS-en hier mogen blijven.
Zeker omdat deze VRI als eerste opdoemt na de Andrej Sacharovbrug. De VRI bij de Lange Water is een VWS dan weer niet nodig.
Ik zou dus bepleiten; Staat een VRI stand-alone of is hij de eerste na een lange weg zonder VRI, gebruik dan een VWS. Bij een aaneengesloten reeks van VRIs dus alleen een VWS bij de eerste, de rest is onnodig

Maar de Prov Gelderland hanteert de regel: VWSen zijn niet meer verplicht hier dus weg ermee. Ik zou dan zeggen, kijk eens niet in het regelgevingsboekje, maar in de praktijk, en geef je verstand eens voorrang.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Verouderde weginrichting en straatmeubilair

Bericht door duikgek89 » do 18 okt 2012, 2:58

Als van veraf zichtbaar is dat het groen is gaat vrijwel niemand afremmen, VWS of niet. Als dat je probleem is kun je beter zo'n Gatsie op de kruising zetten net zoals in de andere rijrichting (maar dan fluor oranje met fluor gele strepen oid), maar de vraag is in hoeverre dat nodig is. Er kan daar niks van rechts komen, alleen van links. Op dat verkeer heb je vrij goed zicht, en die gaan bovendien met jouw richting meedraaien en niet voorlangs kruisen ofzo dus ook iemand die daar door rood komt heeft nog ruim de mogelijkheden en de tijd om zijn/haar actie te corrigeren en ten derde is het niet waarschijnlijk dat automobilisten daar door rood rijden, dwars door het verkeer van Velperbroek richting Gelredome. Dan blijven de hulpdiensten maar die kijken zelf ook uit en zijn goed zichtbaar.
Als je van de andere kant komt is de flitspaal wel verdedigbaar want daar heb je beduidend minder overzicht op het verkeer van rechts en je hebt daar ook verkeer dat voor je langs kruist.

Wel ben ik het met je eens dat op zo'n plaats een VWS geen overbodige luxe is. Bovendien staat er al één, waarom zou je die weg halen? Misschien een paar ledjes inbouwen voor het stroomverbruik ofzo en klaar toch? Of misschien een likkie verf erop smeren maar ook dat kunnen de kosten niet zijn. Het is inderdaad een plaats waar je gauw met 100 of meer op de VRI af komt en hoewel je hem als je goed uitkijkt op tijd kunt zien, geeft een VWS hier wel eerder de indicatie van "let op er komt een kruising aan." Zo'n waarschuwing is ook wenselijk omdat je bij een kruising ook voorsorteervlakken tegen kunt komen en daarmee dus ook treuzelende en niet spiegelende automobilisten die daar linksaf willen slaan (aangezien daar best veel verkeer naar links gaat).

Langs de andere kant zijn er een hoop kruisingen waar VWS'en gewoon niet nodig zijn, zoals hier:
http://goo.gl/maps/De5x5
De VRI is daar niet alleen al van heel ver goed zichtbaar, het verkeer daar zal ook niet heel hard rijden. Een stuk terug heb je al wat bebouwing aan de weg, daarna is het weliswaar een klein stukje wat opener maar van daaruit rij je alweer enigszins de bebouwing in waardoor de meesten al wat af gaan remmen.

Aan de andere kant, brugaf:
http://goo.gl/maps/V2Oyh
Is nog steeds duidelijk zichtbaar maar je mist hier wel een beetje het effect dat je de bebouwing in rijdt. Je ziet wel een gehucht bord staan daar, maar dat voegt niet zo heel veel toe. Echter is dit ook geen plaats waar veel mensen heel hard rijden, in de praktijk zie je niet zoveel mensen die heel hard over de brug heen komen mede door de scherpe bocht voor de brug en het redelijk smalle gevoel op de brug.

fleppenstein
stadsweg
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 8:49

Re: Verouderde weginrichting en straatmeubilair

Bericht door fleppenstein » do 18 okt 2012, 8:47

duikgek89 schreef:Als van veraf zichtbaar is dat het groen is gaat vrijwel niemand afremmen, VWS of niet. Als dat je probleem is kun je beter zo'n Gatsie op de kruising zetten net zoals in de andere rijrichting (maar dan fluor oranje met fluor gele strepen oid), maar de vraag is in hoeverre dat nodig is. Er kan daar niks van rechts komen, alleen van links. Op dat verkeer heb je vrij goed zicht, en die gaan bovendien met jouw richting meedraaien en niet voorlangs kruisen ofzo dus ook iemand die daar door rood komt heeft nog ruim de mogelijkheden en de tijd om zijn/haar actie te corrigeren en ten derde is het niet waarschijnlijk dat automobilisten daar door rood rijden, dwars door het verkeer van Velperbroek richting Gelredome. Dan blijven de hulpdiensten maar die kijken zelf ook uit en zijn goed zichtbaar.
Als je van de andere kant komt is de flitspaal wel verdedigbaar want daar heb je beduidend minder overzicht op het verkeer van rechts en je hebt daar ook verkeer dat voor je langs kruist.
Je vergeet een beetje de fietseroversteek die er ook ligt. En het "Busje komt zo" van rechts. Met name een aanrijding tussen een coureur met 100 en een overstekende fietser, daar wil je niet bij aanwezig zijn. En dan maakt het mij niet uit wie door rood rijdt.
Mee eens, een VWS draagt daar weinig aan bij, maar het is in ieder geval een waarschuwing dat er een kruising met verkeerslichten aan zit te komen, en dan is die coureur op z'n minst gewaarschuwd. Alleen al vanwege de fietsoversteek vindt ik zo'n gatsie hier wel gewenst, en heb dat destijds ook geadviseerd aan de Prov Gelderland, helaas hebben ze dat niet overgenomen.

Laten we ook niet vergeten wat jaren geleden het doel van een VWS was, nl aangeven dat er een kruising te verwachten was met verkeerslichten, maar ook om aan te geven dat er dus een gevaarlijk punt was te verwachten.
En wat een hoop mensen niet weten, en ook niet wordt verteld bij het verkeersexamen;
Een werkend VWS geeft aan dat er een kruising met werkende verkeerslichten valt te verwachten. M.a.w. als het VWS dus uit is (niet knippert) is extra attentie geboden, want dan staat de VRI op geelknipperen of gedoofd !! En aangepaste snelheid dus geboden !!

Plaats reactie