Verouderde weginrichting en straatmeubilair

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verouderde weginrichting en straatmeubilair

Bericht door Coen Tunnel » ma 11 mar 2013, 12:21

^^ Is inderdaad in Volendam, aan de Meerzijde (Streetview).

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verouderde weginrichting en straatmeubilair

Bericht door Coen Tunnel » di 02 apr 2013, 23:13

Wat verouderd straatbeeld uit Assen, een stad die op zich toch het nodige in een goede infrastructuur voor auto's investeert:

Bloembak op straat aan de Minervalaan in Assen. Vroeger stonden er meer van zulke bloembakken op deze straat, maar er zijn in de loop der jaren her en der wat aanpassingen geweest. Ik weet niet of dit exemplaar er nog steeds staat anno 2013.

'Verlaten' deel van de Weiersstraat in Assen. Vroeger was hier een rijbaanscheiding en lagen de twee rijbanen van de Weiersstraat een heel stuk uit elkaar, gescheiden door een groot rond middeneiland met wat groenperken in de vorm van het logo van de hiernaast gelegen schouwburg De Kolk (foto). Helaas is dit in de jaren '70 aangelegde logo in de afgelopen jaren verdwenen, de Weiersstraat is 'rechtgetrokken', onder meer voor de bouw van een nieuwe schouwburg (op de beelden van Streetview is de oude schouwburg gesloopt, de nieuwe is inmiddels ook al weer enige tijd geopend).

Relatief ruim opgezet kruispunt van de Diepstroeten met de Graswijk. Dit is tussen 1971 en 1973 het tijdelijke einde geweest van de N33 vanaf Gieten, voordat de aansluiting met de A28 gereed kwam. Vermoedelijk dateert de inrichting van dit kruispunt, met het middeneiland en die randen, nog uit die tijd. Nu is het enkel een aansluiting van de weg van Assen naar Hooghalen op de weinig beduidende weg naar minuscule dorpjes/gehuchten als Ekehaar, Anreep en Eleveld.

Ouderwets aandoende Havenkade. Voor de enorm grote haven van Assen. :lol:

De Zaagmolen, een soort rotonde met parkeerplaatsen binnenin. Raar brouwsel uit de jaren '70/begin jaren '80: een soort grote rotonde met parkeerplaatsen, waar fietsers echter wel in twee richting omheen mogen. Aan de rand van het centrum, bij een reeks zeer compacte woningen die ook nog eens erg dicht op elkaar staan. Ook nog allemaal meerlaagse woningen, dus met veel trapjes en ook een hoop losse schuurtjes, aangevuld met een boel garageboxen aan de rand van dit buurtje. Er zijn mooiere plekken in Assen, maar goed, het is typerend voor die tijd (zo'n 35 jaar geleden).

Cereshof en Oude Molenstraat. Ongeorganiseerde bende van allemaal kleine parkeerterreintjes op kostbare grond midden in de binnenstad. Ziet er chaotisch uit. Alsof nooit iemand een plan heeft gehad om deze grond te gebruiken, of deze plekken in ieder geval mooier in te richten. Serieus, had dit niet anders gekund? Het is bedroevende lelijkheid. Voordeel voor de automobilist is wel dat er in de binnenstad van Assen ook nog genoeg bovengrondse parkeerplekken zijn, en in sommige gevallen dus pal achter de winkels.

Oude jaren '70-klinkers (met zwarte steentjes er in, destijds best sierlijk) die tot 10-20 jaar geleden geleden in de hele binnenstad van Assen lagen. Vervangen door zandgele klinkertjes (in navolging van Groningen) die wat makkelijker vies worden. Ik kan me nog herinneren dat de fontein in beeld ooit gewerkt heeft. Dat was voor het laatst echter zo'n 20 jaar geleden.

De Delft en Stroom. Een weinig fraai voorbeeld van jaren '60-uitbreiding. Weer veel garageboxen, iets dat je in Assen veel ziet (vermoedelijk ook omdat de stad in de decennia na WO2 erg sterk gegroeid is en de garageboxen vooral in de wijken uit de jaren '50 en '60 staan). Tussen de flats is het wel gezellig ingericht, met het nodige groen en speeltuintjes.

Molukse buurt. Jaren '80 en jaren '90 was dit heel wat meer te zien in Assen, ook op prominentere plekken en dus kan ik het mij nog goed herinneren, al van jongs af aan. En nog steeds zijn er delen in de stad waar de RMS-leuzen op muren worden neergekalkt. Vaak simpelweg de letters RMS, maar zoals op het Streetviewbeeld te zien is ook wel leuzen als 'Mena Muria'. Vrijheidsstrijders of terroristen, het is maar hoe je het wilt zien, maar het toont wel aan dat de Molukse gemeenschap in Assen nog steeds sterk vertegenwoordigd is.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op zo 19 jun 2016, 9:19, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verouderde weginrichting en straatmeubilair

Bericht door Coen Tunnel » di 02 apr 2013, 23:29

En om er nog maar eentje tegenaan te gooien: de Verlengde Paltzerweg, met oude betonplaten. Was die al bekend? :)

Nog een mooie situatie daar vlakbij.

Gaiajohan
autoweg
Berichten: 1030
Lid geworden op: zo 10 jul 2011, 23:25

Re: Verouderde weginrichting en straatmeubilair

Bericht door Gaiajohan » wo 03 apr 2013, 3:04

http://goo.gl/maps/oWhRd
Een erg typische plek in Drachten, ik ken hem niet anders.
Mooie vierkantjes op de weg. Rechtdoor is natuurlijk te simpel, veel mooier is om langs die lelijke flatjes te rijden.
Mooie betonnen palen links met een even mooi stoeptegelwerk waar prima een stukje groen had kunnen zijn..


http://goo.gl/maps/8HiNU
'Enorm' uitnodigend parkeerterrein in Drachten, voormalig busstation. Ik kan me nog herinneren dat parkeren hier gratis was. Qua uiterlijk is er niets veranderd sinds +/- 1990

http://goo.gl/maps/iIH7M
Nodigt deze weg jou uit om in het centrum van Drachten te kijken? Mij niet echt, toch is het wel dé toegangsweg..
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!

JB81
autoweg
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: Verouderde weginrichting en straatmeubilair

Bericht door JB81 » wo 03 apr 2013, 11:27

Zomaar wat voorbeeldjes uit Breda:

http://goo.gl/maps/ncvJb
Markendaalseweg. Joekels van lichtarmaturen, klinkerbestrating op een toch vrij drukke aan- en afvoerroute van het stadscentrum, en ietwat treurige jaren-'70 bebouwing.

http://goo.gl/maps/a9yg5
Willem van Oranjelaan. 2x2 rijstroken en parallelwegen, behoorlijk aan de royale kant gezien de "drukte" hier.

http://goo.gl/maps/ojPCc
Heusdenhoutsestraat. Brede lap asfalt dwars door een woonwijk. Dit is een 30-zone! :roll:

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Verouderde weginrichting en straatmeubilair

Bericht door waldo79 » wo 03 apr 2013, 11:41

^^Ligt er niet relatief veel zone 30 in Breda?

JB81
autoweg
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: Verouderde weginrichting en straatmeubilair

Bericht door JB81 » wo 03 apr 2013, 11:45

^^
Best wel ja. Met uitzondering van de bedrijventerreinen vallen zo ongeveer alle wegen die op Google Maps wit zijn, in een zone 30. Keurig volgens DV eigenlijk. En dat in een gemeente die wél weer schijt heeft aan de EHK-markering :p.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verouderde weginrichting en straatmeubilair

Bericht door Coen Tunnel » wo 03 apr 2013, 14:14

Gaiajohan schreef:http://goo.gl/maps/8HiNU
'Enorm' uitnodigend parkeerterrein in Drachten, voormalig busstation. Ik kan me nog herinneren dat parkeren hier gratis was. Qua uiterlijk is er niets veranderd sinds +/- 1990
Doel je op de bushaltes bij de Vogelzang? Die zitten al zo lang als ik mij kan herinneren op deze plek. Of is dat recentelijk veranderd?

Gaiajohan
autoweg
Berichten: 1030
Lid geworden op: zo 10 jul 2011, 23:25

Re: Verouderde weginrichting en straatmeubilair

Bericht door Gaiajohan » wo 03 apr 2013, 15:12

^^
Die bushaltes was voormalig het busstation. Toen stond die Expert er nog niet, en was er dus meer ruimte.
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Verouderde weginrichting en straatmeubilair

Bericht door boe! » wo 03 apr 2013, 19:23

Coen Tunnel schreef:En om er nog maar eentje tegenaan te gooien: de Verlengde Paltzerweg, met oude betonplaten. Was die al bekend? :)

Nog een mooie situatie daar vlakbij.
Uiteraard zeer bekend bij mij. ;)

Gebruikersavatar
Afrit13
verkeersader
Berichten: 769
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 17:41
Locatie: Nijmegen

Re: Verouderde weginrichting en straatmeubilair

Bericht door Afrit13 » wo 03 apr 2013, 19:48

boe! schreef:
Coen Tunnel schreef:En om er nog maar eentje tegenaan te gooien: de Verlengde Paltzerweg, met oude betonplaten. Was die al bekend? :)

Nog een mooie situatie daar vlakbij.
Uiteraard zeer bekend bij mij. ;)
Van de zomer nog overheen gefietst. Je kan tegenwoordig over de landingsbaan van vliegveld Soesterberg fietsen.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Verouderde weginrichting en straatmeubilair

Bericht door Via » za 06 apr 2013, 17:49

Ik heb in Oisterwijk vanmiddag ook nog een aantal fraaie locaties gezien:

Gaspeldoornstraat met oude inrichting en verkeers- en straatnaamborden.
Vennelaan, idem dito.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Verouderde weginrichting en straatmeubilair

Bericht door Groningen » za 20 apr 2013, 11:37

Ik weet niet of dit onder oud straatmeubilair valt maar als die bordjes weg zijn om een of andere reden wordt de boel wel lekker slecht zichtbaar B(

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Re: Verouderde weginrichting en straatmeubilair

Bericht door nielske1990 » za 20 apr 2013, 21:00

Leuk oud weggetje hier in Helmond:
http://goo.gl/maps/vNKG2
http://goo.gl/maps/uN3DG

Het betreft de voormalige hoofdroute naar Mierlo, die al vele jaren haar primaire functie is verloren en sinds een jaar of tien halverwege wordt onderbroken.
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Verouderde weginrichting en straatmeubilair

Bericht door keokiracer » di 07 mei 2013, 19:09

Op de Schansdijk bij Steenbergen verbreedt de weg ineens over een kleine 100 meter naar een weg met RONA-markering, om vervolgens weer te versmallen naar een smal dijkweggetje. Erg apart!
Afbeelding

De bosjes nemen de weg over :lol:
Afbeelding

Streetview
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Verouderde weginrichting en straatmeubilair

Bericht door Snelwegfreak » di 07 mei 2013, 19:12

Mooie vondst van vergane glorie!
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Verouderde weginrichting en straatmeubilair

Bericht door Vinny » di 07 mei 2013, 20:35

In 1959 was het volgens de TD al teruggeclassificeerd tot half-verharde weg (in 1950 was het een gewone verharde weg). Tussen 1980 en 1989 is er wat aan de bebouwing veranderd. Mogelijkerwijs wilde men toen iets meer industrie hebben in die hoek, en had men de weg alvast gedeeltelijk verbreed.

Er is niet volgens de WatWasWaar kaarten een plan voor een weg of wijk in die hoek.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Verouderde weginrichting en straatmeubilair

Bericht door keokiracer » vr 16 aug 2013, 22:39

Dit lijkt me het beste topic.
Staat dit bord er nog?
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Verouderde weginrichting en straatmeubilair

Bericht door Wesso » vr 16 aug 2013, 23:19

^^ Gezien de werkzaamheden vrees ik het ergste.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Verouderde weginrichting en straatmeubilair

Bericht door Wesso » ma 07 okt 2013, 18:14

Oude lokale lichtbak in Slochteren:
https://maps.google.nl/?ll=53.210787,6. ... -2.84&z=17

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verouderde weginrichting en straatmeubilair

Bericht door Coen Tunnel » di 03 jun 2014, 9:37


Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Verouderde weginrichting en straatmeubilair

Bericht door Via » do 12 jun 2014, 18:58

De N324 is ook wel een mooie weg. Hoewel er DV-markering op is aangebracht zijn de kruisingen wel lekker ouderwets:

https://www.google.nl/maps/@51.748393,5 ... cPpgJQ!2e0
https://www.google.nl/maps/@51.745149,5 ... rojbUg!2e0

De weg rijdt overigens door de vele VRI- en ongeregelde kruispunten prima door. Als je de soortgelijke N269 moet rijden wordt je helemaal dol van de rotondes.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Verouderde weginrichting en straatmeubilair

Bericht door sirdanilot » vr 27 jun 2014, 10:25

Hier bij Groot Ammers een gekke hele oude VWS met bord :J8: en :B2:

Ik heb heel vaag het idee dat je dit vroeger (jaren 90) veel meer zag, maar toen was ik natuurlijk nog maar heel jong dus is dat zo?

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Verouderde weginrichting en straatmeubilair

Bericht door waldo79 » vr 27 jun 2014, 11:51

Die combinatie kan ik me niet goed heugen van elders. Al vind ik het niet ideaal met dat kruispunt :)

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Verouderde weginrichting en straatmeubilair

Bericht door sirdanilot » za 28 jun 2014, 1:41

Het lijkt mij ook niet ideaal, beter lijkt me om de provincialeweg voorrang te geven zodat verkeer van/naar de pont niet gehinderd wordt. Een gelijkwaardig kruispunt op een 80 weg is simpelweg niet erg veilig, ook al rijdt het verkeer natuurlijk geen 80 op dit punt, je verwacht het niet. Vraag me af of het hier wel eens fout gaat?

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Verouderde weginrichting en straatmeubilair

Bericht door Via » ma 16 mei 2016, 22:26


Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Verouderde weginrichting en straatmeubilair

Bericht door keokiracer » ma 16 mei 2016, 23:12

ik geloof niet dat ik deze ooit gepost heb, de kruising Erasmuslaan X Jacob Obrechtlaan in Bergen op Zoom.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

evos
verkeersader
Berichten: 750
Lid geworden op: za 05 jul 2008, 10:12
Locatie: Hoofddorp

Re: Verouderde weginrichting en straatmeubilair

Bericht door evos » ma 16 mei 2016, 23:52

Dit soort wegafwerking (asfalttrottoir, baksteenbestrating en -trottoirranden) zag je vroeger veel in Heemstede. Nu moet je er naar zoeken.
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verouderde weginrichting en straatmeubilair

Bericht door Coen Tunnel » di 17 mei 2016, 11:55

Die trottoirranden van baksteen zijn bijzonder! Ik kan me niet herinneren dat eerder gezien te hebben.

Geasfalteerde trottoirs zijn ook vrij zeldzaam en komen naar mijn idee vooral in wat rijkere gemeenten voor. Haren (Groningen) ligt er ook vol mee.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Verouderde weginrichting en straatmeubilair

Bericht door Vinny » di 17 mei 2016, 12:20

Geasfalteerde trottoirs zie je vrijwel overal ter wereld, maar in Nederland slechts hoogst zelden. Ik vind het in bijv. Frankrijk vaak niet mooi, omdat er een lappendeken ontstaat van nieuw en oud asfalt.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie