[B] "Kijk papa en mama, zonder gordel!"

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [B] "Kijk papa en mama, zonder gordel!"

Bericht door Davy » ma 01 aug 2011, 19:13

Dat ding moet je inderdaad zelf aanschaffen...
En ik blijf erbij: of iemand in een acute panieksituatie deze theorie nog zal kunnen toepassen... ik betwijfel het. En daarom respecteer ik de beslissing van die persoon om de gordel niet te dragen, dat wil daarom niet zeggen dat ik het ga verdedigen, dat is een ander verhaal! Want zoals ik al eerder zei, ikzelf draag de gordel ook ten alle tijden...

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: [B] "Kijk papa en mama, zonder gordel!"

Bericht door Groningen » ma 01 aug 2011, 19:16

^^ Kijk, dan had ik het even verkeerd begrepen ;). Sorry!

Je moet hem wel binnen handbereik hebben (bij de bestuurder dus!). Je moet erbij kunnen terwijl je gordel strak staat, anders heb je er nog niks aan. Ik snap je punt over het moment van paniek, maar dat is in feite net zoiets als je hoofd koel houden als je met 2 wielen in de berm beland: niet tegensturen, maar uit laten rollen en rustig de weg weer op. (Waarmee ik niet wil zeggen dat het eenvoudig is).

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [B] "Kijk papa en mama, zonder gordel!"

Bericht door boe! » ma 01 aug 2011, 19:59

Wimpie24 schreef:Zoiets komt normaal gezien niet standaard bij je auto bij, als ik mij niet vergis?
Zit in de standaarduitrusting van veel Volkswagens en Skoda's. Bestuurder en bijrijder hebben er beide een.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B] "Kijk papa en mama, zonder gordel!"

Bericht door Alfa » ma 01 aug 2011, 21:02

Attietattie schreef:
Waarom kan je daar respect voor opbrengen? Je weet wat jou en mij een verkeersdode kost? En dat door zuivere domheid.
Ik vind het een geval eigen verantwoordelijkheid. Boetes voor het niet dragen van de gordel zijn in mijn ogen daarom nogal overbodig. Hetzelfde voor andere zaken die enkel je eigen veiligheid waarborgen (zoals fietshelmen) en waarvan iemand anders nauwelijks last heeft als je niet doet.

Desalniettemin geef ik je wel gelijk dat het niet dragen van een gordel dom is. Zeker vooraan. Achteraan doe ik het zelf ook niet altijd (wat ook een beetje dom is van mij, maar het is meer een slecht gekweekte gewoonte).

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [B] "Kijk papa en mama, zonder gordel!"

Bericht door Attietattie » ma 01 aug 2011, 21:54

Alfa2 schreef:Hetzelfde voor andere zaken die enkel je eigen veiligheid waarborgen (zoals fietshelmen) en waarvan iemand anders nauwelijks last heeft als je niet doet.
Nou, dat klopt dus niet. Het kost mij namelijk MIJN belastingcenten en verzekeringspremie die erdoor gaan stijgen. Jij vindt het toch ook normaal dat een belastingontduiker wordt aangepakt, ook al heb jij er persoonlijk (volgens jou) geen last van?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Quattro
verkeersader
Berichten: 875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:26
Locatie: Antwerpen/Brecht & W-VL

Re: [B] "Kijk papa en mama, zonder gordel!"

Bericht door Quattro » ma 01 aug 2011, 22:10

Als taxi chauffeur mag ik steeds ongeveer 3/4 van de vervoerder mensen erop wijzen om hun gordel te dragen. De zetels vooraan zijn uitgerust met een sensor en bijhorende geluidje en heel regelmatig blijft dat gedurende heel de rit piepen... en op de achterbank is het van "moet ge die hier ook dragen?" Het verbaast mij elke dag hoe weinig mensen hun gordel dragen. Veel mensen zien de gordel dragen precies als een last???? :?
Blood type : B4 Flickr | Vimeo | YouTube

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [B] "Kijk papa en mama, zonder gordel!"

Bericht door Rein » ma 01 aug 2011, 22:42

Wimpie24 schreef:Dan vrees ik dat het niet veel gekocht zal worden. Ik wist bijvoorbeeld zelfs niet dat het bestond.
Ik weet niet beter dan dat (bijna) iedereen zo'n hamertje in zijn auto heeft. Het lijkt me toch wel nuttig, zeker in waterrijk Nederland met zijn vele sloten en kanalen.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [B] "Kijk papa en mama, zonder gordel!"

Bericht door Attietattie » di 02 aug 2011, 0:10

Een belangrijke tip: als je het hamertje plaatst, denk er dan goed over na wààr je hem plaatst. De meeste mensen plaatsen hem tegen de middenconsole bij hun voet. Als je op zijn kop in de sloot belandt kan je er dan niet bij als je in je gordel hangt die dan NIET meer uit het slot te krijgen is. Als je rechtop in de gordels zit kan je echter (meestal) nog wel bij je plafond, dus plaats hem daar. Of in ieder geval hoog.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18032
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [B] "Kijk papa en mama, zonder gordel!"

Bericht door Snelwegfreak » di 02 aug 2011, 0:17

Als je op je kop belandt moet je je juist met je voeten tegen het dashboard afzetten, terugdrukken in de stoel, gordel losmaken dan (val je als je niet oppast naar beneden :p ) kan je je Life Hammer pakken en hopen dat je jezelf kan redden.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [B] "Kijk papa en mama, zonder gordel!"

Bericht door Attietattie » di 02 aug 2011, 0:31

Als je achterover op zijn kop belandt (het zwaartepunt ergens bovenin je kofferbak) gaat het niet werken om je voeten tegen het dashboard te zetten. Daarnaast ben ik dusdanig lenig dat dat sowieso al een uitdaging wordt.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: [B] "Kijk papa en mama, zonder gordel!"

Bericht door chriskrusz » di 02 aug 2011, 2:37

Dan kun je hem het beste aan je stuurwiel vastmaken. ;)

Wat serieuzer, wellicht aan de voorkant van de zitting van je stoel. Ergens daar waar straaljagerpiloten de hendel van de schietstoel hebben.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [B] "Kijk papa en mama, zonder gordel!"

Bericht door Attietattie » di 02 aug 2011, 7:06

^^ Die hebben hem ook vaak aan het dak. ;) Maar inderdaad ook vaak onder hun stoel inderdaad.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: [B] "Kijk papa en mama, zonder gordel!"

Bericht door Wimpie24 » di 02 aug 2011, 12:38

Rein schreef:
Wimpie24 schreef:Dan vrees ik dat het niet veel gekocht zal worden. Ik wist bijvoorbeeld zelfs niet dat het bestond.
Ik weet niet beter dan dat (bijna) iedereen zo'n hamertje in zijn auto heeft. Het lijkt me toch wel nuttig, zeker in waterrijk Nederland met zijn vele sloten en kanalen.
Hier heeft juist niemand zo'n hamertje in de auto zitten, ik heb al wat tijd in de winkel van het autodienstcentrum gespendeerd (als jobstudent) maar nergens tussen het assortiment was zo'n ding te vinden. Extra grote bekerhouders en zeteldekentjes in overvloed, dat wel.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [B] "Kijk papa en mama, zonder gordel!"

Bericht door Palance » di 02 aug 2011, 12:51

Zo'n hamertje heb ik ook al jaren in de auto zitten, en is gewoon eenvoudig te vinden in Nederland, in België kan dat gewoonweg niet anders zijn.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: [B] "Kijk papa en mama, zonder gordel!"

Bericht door paolie » di 02 aug 2011, 12:58

Laatst een nieuwe auto aangeschaft (Seat Altea). Daar zitten de hamertjes er al standaard in (zowel bij bestuurder als passagier voorin).
Laatst gewijzigd door paolie op di 02 aug 2011, 14:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [B] "Kijk papa en mama, zonder gordel!"

Bericht door Attietattie » di 02 aug 2011, 13:12

2,5 jaar geleden een nieuwe Volkswagen. Ook standaard twee stuks. Wel zelf nog even bevestigen. Ik denk dat ik dat van de week even doe... :dyn_hyp:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [B] "Kijk papa en mama, zonder gordel!"

Bericht door Davy » di 02 aug 2011, 13:19

Dat lijkt me dan toch anders te zijn in Nederland, en ik ken ook vrijwel niemand die dat in zijn auto heeft, ik trouwens ook niet (mijn huidige auto is van oorsprong ook Belgisch en ingevoerd in NL)...
Misschien is dit in Nederland wettelijk bepaald en in Belgie niet?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [B] "Kijk papa en mama, zonder gordel!"

Bericht door Palance » di 02 aug 2011, 13:20

Mijn wagen is 4 jaar oud, maar daar zat-ie ook niet in, ik heb hem zelf gekocht bij de Halfords.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: [B] "Kijk papa en mama, zonder gordel!"

Bericht door Wimpie24 » di 02 aug 2011, 13:26

Onze 3 auto's zijn allemaal splinternieuw maar in geen een van de drie zit zoiets in.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [B] "Kijk papa en mama, zonder gordel!"

Bericht door Attietattie » di 02 aug 2011, 13:49

daviedoff schreef:Misschien is dit in Nederland wettelijk bepaald en in Belgie niet?
Dat zou voor mij nieuws zijn.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: [B] "Kijk papa en mama, zonder gordel!"

Bericht door chriskrusz » di 02 aug 2011, 14:01

Er was een paar jaar geleden wel een plan dat het verplicht in nieuwe auto's moest zitten, maar ik weet niet wat daar helemaal van terecht is gekomen.

Dit is ook een leuk dingetje, net zo nuttig, maar het is klein en kan aan je sleutelbos.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18032
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [B] "Kijk papa en mama, zonder gordel!"

Bericht door Snelwegfreak » di 02 aug 2011, 15:52

Wij hebben in de auto twee lifehammers en zo'n ding aan dat aan je sleutelbos kan :)
Enne gojje mins blieft altied leave.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [B] "Kijk papa en mama, zonder gordel!"

Bericht door boe! » di 02 aug 2011, 18:57

Snelwegfreak schreef:zo'n ding aan dat aan je sleutelbos kan
Een BOB-sleutelhanger. :leep:

Gaiajohan
autoweg
Berichten: 1030
Lid geworden op: zo 10 jul 2011, 23:25

Re: [B] "Kijk papa en mama, zonder gordel!"

Bericht door Gaiajohan » wo 03 aug 2011, 21:55

Zo'n hamertje heb ik tussen de voorstoelen aan het plafond zitten.

Overigens vandaag die reclame gezien op de Belgische A7 en R0 volgens mij ook, en ik vond de plakkaten totaal niet schokkend. Er is meer nodig.
Regarde papa! Sans ceinture!

Althans dat is wat er stond volgens mij..
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: [B] "Kijk papa en mama, zonder gordel!"

Bericht door Wimpie24 » wo 03 aug 2011, 22:18

^^
Na lang opzoekwerk heb ik ontdekt dat die A7 het deel van de veel bekendere E19 in Wallonië is, gelieve in het vervolg gewoon de E-nummers te gebruiken ;)
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [B] "Kijk papa en mama, zonder gordel!"

Bericht door Jeroen » wo 03 aug 2011, 22:50

In Frankrijk zie je nog wel eens "Tous ceinturées?" oid op de DRIP's verschijnen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [B] "Kijk papa en mama, zonder gordel!"

Bericht door Vinny » wo 03 aug 2011, 23:19

"On a un click"
"Clickez-vous"

Zag je ook wel eens op mottoborden langs de Koning Boudewijnautosnelweg... :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gaiajohan
autoweg
Berichten: 1030
Lid geworden op: zo 10 jul 2011, 23:25

Re: [B] "Kijk papa en mama, zonder gordel!"

Bericht door Gaiajohan » wo 03 aug 2011, 23:42

Wimpie24 schreef:^^
Na lang opzoekwerk heb ik ontdekt dat die A7 het deel van de veel bekendere E19 in Wallonië is, gelieve in het vervolg gewoon de E-nummers te gebruiken ;)
Hoe zit het dan met de A12 nar Antwerpen vanuit Brussel? Ik heb daarop geen enkel E-nummer kunnen vinden. (en wat is die weg een drama rondom Aartselaar).. Files om 14:30 door gelijkvloerse kruispunten.
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [B] "Kijk papa en mama, zonder gordel!"

Bericht door Davy » wo 03 aug 2011, 23:45

^^ Indien een snelweg geen E-nummer heeft, zoals bijvoorbeeld de A12, dan gebruiken we het A-nummer. Indien wel een E-nummer, dan gebruiken we deze.

Maargoed dit is hier wat offtopic natuurlijk.

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: [B] "Kijk papa en mama, zonder gordel!"

Bericht door chriskrusz » do 04 aug 2011, 1:13

^^ Zodoende zijn de Belgen volgens mij het enige volk in Europa wat de bij hun snelwegen behorende E-nummers kent.

En overigens hoeft een reclamecampagne helemaal niet zo schokkend te zijn om effectief te zijn. Hier zit juist weer een flinke dosis (zwarte) humor bij, iets wat ik persoonlijk zeer weet te waarderen.

Plaats reactie