Afbeelding

Tunnels: Wet- en regelgeving en tunnelwet

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Vinny
4x5 autosnelweg

Tunnels: Wet- en regelgeving en tunnelwet

Bericht door Vinny » do 13 okt 2011, 20:33

Hierbij een centrale draad over (land)tunnels, hun specifieke wet- en regelgeving, eventuele (ontwerp)richtlijnen en de implicatie van de tunnelwet.

Na veel discussies over de veiligheid, en dus de regelgeving omtrent tunnels bij projecten zoals de landtunnels in de A 2 (Utrecht, Maastricht) en de A 4 bij Schiedam heb ik even gezocht naar een centrale draad voor dit soort dingen, maar omdat die er niet is maak ik hem even aan.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Davy
expressweg

Re: Tunnels: Wet- en regelgeving en tunnelwet

Bericht door Davy » do 13 okt 2011, 21:15

Ik ben nu geen expert, maar ik denk dat het voor velen toch duidelijk is dat de tunnelwet in Nederland compleet is doorgeslagen, het is een mooi voorbeeld hoe men op den duur verzuipt in hun eigen regeltjeswetgeving. Dat men bijvoorbeeld geen weefvakken en/of invoegers wil in een tunnel is nog enigzins te vatten, maar een uitvoeger hoeft toch geen probleem te zijn?

arrywebsite
dorpsstraat

Bericht door arrywebsite » wo 02 nov 2011, 16:21

Waar vind ik een duidelijk overzicht van de wet- en regelgeving en de tunnelwet?

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » wo 02 nov 2011, 17:17

De "tunnelwet":
Wet aanvullende regels veiligheid wegtunnels (februari 2006)
Regeling aanvullende regels veiligheid wegtunnels (april 2011)

Meer interessante documenten:
* Wegontwerp in Tunnels - Ontwerpaspecten alignement en profiel van vrije ruimte, RWS Bouwdienst, november 2002
* Beleidsvisie Tunnelveiligheid - Tunnel-In-Zicht, Ministerie V&W, april 2003
* Aanbevelingen verlichting in tunnels en onderdoorgangen, NSVV, mei 2003
* Beleidsnota Tunnelveiligheid, deel A: Proceseisen, Ministerie V&W, oktober 2003
* Beleidsnota Tunnelveiligheid, deel B: Veiligheidseisen, Ministerie V&W, juli 2005
* Richtlijn 2004/54/EG inzake minimumveiligheidseisen voor tunnels in het trans-Europese wegennet (daar hoort de N35 zeker niet bij), gerectificeerde versie april 2004
* Files in tunnels - Maatregelen ter verlaging van het risico bij files in tunnels, Ministerie V&W, augustus 2004
* Leidraad Tunnelveiligheidsplan, RWS Bouwdienst, december 2005
* Het RWSQRA-model voor wegtunnels, RWS Bouwdienst, april 2006
* Handreiking Risicoanalyse Tunnelveiligheid, Projectbureau Tunnelveiligheid, september 2006
* Leidraad Veiligheidsdocumentatie voor Wegtunnels, RWS Bouwdienst, oktober 2007
* Wegontwerp in tunnels - Convergentie- en divergentiepunten in en nabij tunnels, RWS Bouwdienst, juli 2008