'Nederlandse vangrails verouderd'

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: 'Nederlandse vangrails verouderd'

Bericht door duikgek89 » vr 27 apr 2012, 22:51

Klopt, en het kan zijn dat dat een scheef stukje vangrail was, dat kan ik zo niet zien.

Ach, ik vrees dat er geen duidelijkheid over gaat komen.

Gebruikersavatar
JaN34
dorpsstraat
Berichten: 240
Lid geworden op: do 29 dec 2011, 11:09
Locatie: Hardenberg

Re: 'Nederlandse vangrails verouderd'

Bericht door JaN34 » do 03 mei 2012, 19:25

Volgens mij valt het nog wel mee met de kwaliteit van de vangrails in Nederland. Op de N36 is vandaag een auto frontaal tegen een vrachtauto gereden. Van de vrachtwagen is het linker voorwiel afgebroken en vervolgens is hij tegen de vangrail gereden. Deze heeft het wel gehouden. Nu was de hoek waarschijnlijk niet zo groot. maar toch.
Helaas 5 gewonden, allen inzittenden van de auto. De vrachtwagenchauffeur is er zonder verwondingen afgekomen.

http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=143890

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: 'Nederlandse vangrails verouderd'

Bericht door Chris » vr 11 mei 2012, 15:57

Antwoorden van de minister:

http://www.rijksoverheid.nl/ministeries ... agens.html

Wat wij al dachten; een geleiderail van een hogere klasse H3 of H4a/b zijn minder botsvriendelijk, waardoor de kans op letsel onder weggebruikers die het meest in de geleiderails komen (personenauto's) toe neemt. Nog afgezien van het kostenaspect om heel Nederland van H4 te voorzien.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: 'Nederlandse vangrails verouderd'

Bericht door Snelwegfreak » vr 11 mei 2012, 16:27

Prima geantwoord m.i. Het lijkt erop dat de Nederlandse politici geen enkel idee hebben waar ze het over hebben. Als je kijkt naar het buitenland, wat de minister ook zegt, gebruiken zij daar standaard minder sterke geleiderails. De geleiderails in Nederland zijn standaard H2, die gewoon sterker zijn dan het overgrote merendeel van de Europese geleiderails. Conclusie: niet zeuren dus.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: 'Nederlandse vangrails verouderd'

Bericht door duikgek89 » vr 11 mei 2012, 22:49

Snelwegfreak schreef:Het lijkt erop dat de Nederlandse politici geen enkel idee hebben waar ze het over hebben.
Meen je dat nou echt? :mrgreen:

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: 'Nederlandse vangrails verouderd'

Bericht door Rein » di 05 jun 2012, 9:10

Wellicht past dit artikel hier het beste:
de Telegraaf schreef: Trucks rijden door wegverbreding viaduct vlak langs huizen

Straks valt er doodleuk een keer een vrachtwagen op onze keukentafel. Of erger: op ons of onze kinderen.” Het lijkt een tamelijk bizarre nachtmerrie, maar voor de families Reuvers en Peters uit Zwolle is die angst ineens erg reëel geworden. Het viaduct van de A28 loopt (schuin) boven hun huizen en sinds kort zijn de vluchtstroken van die brug omgetoverd in een extra rijbaan. Sindsdien rijden de loodzware trucks zichtbaar vlak langs de vangrail. „En die gaat bij een crash zo’n voertuig echt niet stoppen”, vrezen de families.

Reuvers en Peters wonen aan de Nilantweg in Zwolle. Alle twee aan een andere kant van het viaduct, ook wel de IJsselbrug genoemd. Ze maken direct iets duidelijk: „Wij zijn niet tegen die extra rijbaan op de A28 hoor. Dat is natuurlijk van groot economisch belang. Ons gaat het puur om de veiligheid van onze gezinnen”, zegt Erik Peters. En dan is er volgens hen maar één oplossing. „Koop ons uit! Dan zijn we direct weg en is deze soap over”, stelt Jaco Reuvers.

[...]

De gezinnen hebben foto’s van eerdere ongevallen, waarbij zelfs auto’s vlak boven hun huis kwamen te hangen. Ze hebben een onafhankelijk, bouwtechnisch rapport over de vangrail, een geluidsscherm dat de vrachtwagens moet tegenhouden. Volgens het rapport kan de vangrail hoogstens 13 ton stoppen. De meeste vrachtwagens zijn al snel het dubbele in gewicht.

[...]

„Het is vechten tegen een enorm apparaat. Het lijkt soms wel of onze tegenpartij alleen maar tijd rekt. En ondertussen blijft de kans op een ernstig ongeval boven ons hoofd groot”, zegt Peters. Ze woonden ook al onder het viaduct toen het nog tweebaans was. „Toen reden ze niet zo dicht langs de vangrail en was er dus geen probleem. Wij zijn echt geen klagers of mensen die uit zijn op geld, we doen dit voor onze gezinnen.” En zelf verhuizen? „Onmogelijk!”, zegt Reuvers zuur. „Wie wil dit huis nu nog kopen?”

[...]

Peters is al het gepraat beu: „Mijn dochter heeft een torentje voor kettingen in haar kamer. Als ze gaat slapen en de volgende ochtend weer wakker wordt, dan staat dat torentje door al het gedreun van die trucks op een andere plek”, treurt Peters. „En dan hebben we het nog niet eens over de stroom aan lichtflitsen, omdat de trucks nu het zonlicht blokkeren. Je krijgt dan een knippereffect. Dat was toen het nog tweebaans was niet zo. Toen zag je de vrachtwagens nauwelijks. Al de tijd dat de gemeente wil praten en overleggen, rijden die trucks gewoon door. Het is wachten op een ongeval.”

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: 'Nederlandse vangrails verouderd'

Bericht door Chris » di 05 jun 2012, 9:24

Het maakt echt niet uit of die vrachtwagens nu direct langs de geleiderail rijden, of dat er nog een vluchtstrook tussen zit, zoals eerst. Het lijkt me overigens overduidelijk dat ze uit zijn op geld. Ik ben benieuwd of die mensen er nou langer dan de A28 wonen (meer dan 40 jaar) of dat ze later willens en wetens naast/onder een snelweg zijn komen wonen, dat laatste is namelijk vaak het geval. Ik fietste vorige week nog over de Nilantsweg, en je hoort eigenlijk vrijwel niks van de snelweg sinds ze die stille voegovergangen hebben toegepast.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: 'Nederlandse vangrails verouderd'

Bericht door Wouter N14 » di 05 jun 2012, 9:25

Dat moeten dan deze huizen zijn: http://goo.gl/maps/YoPO
Niet echt lekker wonen nee :?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: 'Nederlandse vangrails verouderd'

Bericht door Snelwegfreak » di 05 jun 2012, 14:09

''Er is maar één oplossing: koop ons uit!'' Ja, dit is duidelijk. Het gaat alleen maar om geld. Wat een aanstellerig gedrag dit. Volgens mij wonen ze er echt nog niet langer dan de A28 zelf, dus wisten ze wat ze letterlijk in huis haalden. Dat gepraat over die vangrail is ook onzin. Op zo'n viaduct is de kans verwaarloosbaar klein dat een vrachtwagen een dusdanige hoek maakt dat hij niet zal worden tegengehouden door de vangrail. Kijk ook eens naar het buitenland, waar bij zulke viaducten alleen een H1 geleiderail staat en een simpel brugleuninkje.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: 'Nederlandse vangrails verouderd'

Bericht door Vinny » zo 22 jul 2012, 10:09

Wouter N14 schreef:Dat moeten dan deze huizen zijn: http://goo.gl/maps/YoPO
Niet echt lekker wonen nee :?
Oef, ik dacht dat dat alleen in Verviers nog mogelijk was. Maar uhm, nee, die mensen hebben het volste gelijk dat dit zo niet kan.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: 'Nederlandse vangrails verouderd'

Bericht door Alfa » zo 22 jul 2012, 15:16

Wat in deze discusie nog niet aangeraakt is zijn de steeds zwaarder wordende vrachtwagens. Misschien moet dat ook maar eens een halt worden toegeworpen. Onze wegen zijn echt niet meer berekent op dat soort monsters. Ook voor personenwagens wordt het stilaan gevaarlijk om tussen de vrachtwagens te rijden.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: 'Nederlandse vangrails verouderd'

Bericht door Groningen » zo 22 jul 2012, 17:07

^^ Absolute onzin.

Allereerst zijn de remmen van vrachtwagens (en zeker van LZV's) zeer krachtig en die dingen staan menigmaal sneller stil dan een personenauto. Bovendien mag je ook absoluut niet zomaar op zulke dingen rijden. Daarbij: ongelukken waarbij vrachtwagens betrokken zijn zijn in NL zeer klein in getal. En als ze erbij betrokken zijn, is het vaak ook nog veroorzaakt door een stupide reactie van een personenauto. Ook tussen vrachtwagens rijden is niet gevaarlijk, als je je maar aanpast. Dus niet 75 a 80 gaan rijden, aangezien vrachtwagens vaak tegen de begrenzer aanrijden, maar iets meer dan 90. Dan zit je elkaar ook niet in de weg.

Daarenboven: waarom zijn moderne snelwegen niet geschikt voor zware vrachtwagens?

werneur
stadsweg
Berichten: 252
Lid geworden op: wo 20 jun 2012, 19:22
Locatie: Vlissingen

Re: 'Nederlandse vangrails verouderd'

Bericht door werneur » zo 22 jul 2012, 18:21

Vrachtwagens worden niet steeds zwaarder.. vrachtwagens hebben gewoon nog steeds een limiet waar men zich aan moet houden. een LZV ook. De druk op de weg wordt bepaald door het gewicht en het aantal assen, een LZV heeft weer meer assen. dus meer banden, meer oppervlak, meer remmen, meer remkracht.

een LZV heeft ook een hoop andere regels aan z'n broek dan een gemiddelde vrachtauto, zoals bijvoorbeeld een aslast meetsysteem, zogenaamde geavanceerde remmen, ze mogen alleen rijden op vastgelegde en van te voor geplande route's (buitenom snelwegen). voor een LZV geldt een algeheel inhaalverbod. ze mogen niet rijden bij mist of extreme weersomstandigheden.

ook zouden automobilisten wat meer rekening moeten houden met vrachtauto's/bussen. vaak halen mensen mij in met 101 km/u, waar ik 100 rijd. vervolgens verdwijnen ze in de dode hoek voor een seconde of 5, waarna ze 101 dan blijkbaar weer te hard vinden en gewoon "onzichtbaar" naast me blijven plakken. dat is natuurlijk vragen om moeilijkheden.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: 'Nederlandse vangrails verouderd'

Bericht door Vinny » zo 22 jul 2012, 22:18

Dat een algemeen verschijnsel op de snelweg, het lijkt er op dat ik ongeveer de enige ben die daadwerkelijk gas geeft bij een inhaalmanoeuvre. Dan wijst de teller wel eens wat verder boven de maximumsnelheid, maar als er geen flitspaal staat dan is dat in princie ook niet zo erg. Bij trajectcontrole is dat gewoon te compenseren door weer rechts te gaan rijden en dan iets onder de maximumsnelheid te gaan zitten. Die rijstijl heeft me op de A 10 in ieder geval nooit een bekeuring opgeleverd.., dus het kan wel :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: 'Nederlandse vangrails verouderd'

Bericht door Alfa » ma 23 jul 2012, 12:39

Groningen schreef:
Allereerst zijn de remmen van vrachtwagens (en zeker van LZV's) zeer krachtig en die dingen staan menigmaal sneller stil dan een personenauto.


Bovendien mag je ook absoluut niet zomaar op zulke dingen rijden. Daarbij: ongelukken waarbij vrachtwagens betrokken zijn zijn in NL zeer klein in getal. En als ze erbij betrokken zijn, is het vaak ook nog veroorzaakt door een stupide reactie van een personenauto. Ook tussen vrachtwagens rijden is niet gevaarlijk, als je je maar aanpast. Dus niet 75 a 80 gaan rijden, aangezien vrachtwagens vaak tegen de begrenzer aanrijden, maar iets meer dan 90. Dan zit je elkaar ook niet in de weg.
Stupide reactie van een personenauto? :roll: Het gevaar zit hier uiteraard bij de vrachtwagens die koste wat het kost op hun begrenzers rijden (tot tegen je bumper) en pas op het laatste moment afremmen en enkel als het echt moet. Ik maak het dagelijks mee op de N49.

Bij aanrijdingen speelt dat extra gewicht trouwens wél een rol.
Groningen schreef: Daarenboven: waarom zijn moderne snelwegen niet geschikt voor zware vrachtwagens?
Waar denk je dat deze draad over gaat? Vangrail die niet meer voldoen wegens de zwaarder wordende vrachtwagens.
Laatst gewijzigd door Alfa op ma 23 jul 2012, 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: 'Nederlandse vangrails verouderd'

Bericht door Groningen » ma 23 jul 2012, 12:43

^^ Ja, stupide reacties als: hem er vlak voor kwakken, in de dode hoek blijven rijden (en écht: daar past een personenauto in), als men met aanhangers rijdt even vergeten dat-ie erachter zit en hem in een gat pleuren waar dat eigenlijk niet kan. En zo kan ik nog wel even doorgaan. En dan moet een vrachtwagen remmen.

De TMM van vrachtwagens is in NL overigens al tijden 50 ton. LZV's mogen meer. Maar om dan voor de 10 vrachtwagenongevallen per jaar op snelwegen overal extra zware (en extra dure!) vangrails neer te zetten is onzin. Welke bovendien ook nog negatief uitpakken voor personenwagens.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: 'Nederlandse vangrails verouderd'

Bericht door Alfa » ma 23 jul 2012, 12:56

Groningen schreef: De TMM van vrachtwagens is in NL overigens al tijden 50 ton. LZV's mogen meer. Maar om dan voor de 10 vrachtwagenongevallen per jaar op snelwegen overal extra zware (en extra dure!) vangrails neer te zetten is onzin. Welke bovendien ook nog negatief uitpakken voor personenwagens.
Ik zeg niet dat er overal zware vangrails moeten komen. Ik zeg wel dat er eindelijk een rem moet komen op steeds zwaardere vrachtwagens. Omdat bij een aanrijding dat extra gewicht wél uitmaakt.

Trouwens: in België mag een vrachtwagen maar 44 ton wegen.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: 'Nederlandse vangrails verouderd'

Bericht door Groningen » ma 23 jul 2012, 15:58

^^ Ik vind van niet. Kennelijk kunnen LZV's en zware vrachtwagens uit. LZV's mogen ook niet zomaar overal rijden, bij mist en gladheid mag het ook niet. Bovendien moet je er als chauffeur een behoorlijke cursus voor doen. Het gewicht maakt bij aanrijdingen etc. zeker uit, maar dat is, gezien de NL'se situatie, voor mij geen reden om daar een rem op te zetten.

werneur
stadsweg
Berichten: 252
Lid geworden op: wo 20 jun 2012, 19:22
Locatie: Vlissingen

Re: 'Nederlandse vangrails verouderd'

Bericht door werneur » wo 25 jul 2012, 19:02

Alfa schreef: Stupide reactie van een personenauto? :roll: Het gevaar zit hier uiteraard bij de vrachtwagens die koste wat het kost op hun begrenzers rijden (tot tegen je bumper) en pas op het laatste moment afremmen en enkel als het echt moet. Ik maak het dagelijks mee op de N49.

Bij aanrijdingen speelt dat extra gewicht trouwens wél een rol.
Logisch dat een chauffeur altijd tot de begrenzer rijdt. ze staan onder tijdsdruk en willen gewoon zo snel mogelijk op de bestemming zijn. ze gaan vaak zo laat mogelijk naar links om het overig verkeer zo kort mogelijk op te houden. alleen geeft het overig verkeer vrachtauto's geen kans naar links te gaan, men geeft altijd gas bij om het gaatje dicht te proppen voor de vrachtauto.

zodra de vrachtauto aan het inhalen is, gaan de personen auto's zo ongeveer IN de aanhanger rijden om er maar zo snel mogelijk voorbij te zijn. niet alleen chauffeurs doen het fout.

als je op de snelweg een LZV achter je hebt, die inloopt. dan rijdt je gewoon te langzaam. onder de 90 op de snelweg met de auto? ga dan lekker op de parallelweg of een N weg rijden :x

en als je niet wil dat een LZV bumper kleeft, gas bijgeven :)

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: 'Nederlandse vangrails verouderd'

Bericht door waldo79 » wo 25 jul 2012, 19:26

Tijdens een inhaalverbod ben ik er niet zo happig op dat een chauffeur zijn wagen naar links zet. Daarbuiten heb ik er geen moeite mee en zal ik ook niet inhaalmanoeuvres gaan dwarsbomen 8-)

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: 'Nederlandse vangrails verouderd'

Bericht door Wouter N14 » di 07 aug 2012, 19:22

Staat hier niet een gloednieuwe geleiderail in de middenberm? :confuuuse:
[url=http://www.nu.nl/binnenland/2878589/dode-en-gewonden-ongeval-a12.html]www.nu.nl[/url] (7-8-2012) schreef: Dode en gewonden door ongeval A12

GRIJSOORD - Door een ongeval op de A12 is dinsdagmiddag een persoon omgekomen. Vijf anderen raakten gewond. Dat meldde de politie. Bij het ongeluk waarbij een vrachtwagen door de middenberm reed, waren meerdere auto's betrokken. Het ongeluk gebeurde op de A12 ter hoogte van knoopunt Waterberg richting Arnhem. De weg in de richting van Arnhem is afgesloteb.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: 'Nederlandse vangrails verouderd'

Bericht door Snelwegfreak » di 07 aug 2012, 20:01

Zou kunnen. Maakt ook niet uit. Vrachtwagen is (bijna) altijd erdoorheen... :sadley:
Enne gojje mins blieft altied leave.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18266
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: 'Nederlandse vangrails verouderd'

Bericht door boe! » di 07 aug 2012, 20:03

Wouter N14 schreef:Staat hier niet een gloednieuwe geleiderail in de middenberm?
Volgens mij is het ongeluk gebeurd bij Grijsoord en daar staan geen nieuwe vangrails.

Edit tussen Grijsoord en Waterberg, een kilometer van Waterberg vandaan.
Afbeelding

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6137
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: 'Nederlandse vangrails verouderd'

Bericht door mhkamp » di 07 aug 2012, 21:14

werneur schreef:Logisch dat een chauffeur altijd tot de begrenzer rijdt. ze staan onder tijdsdruk en willen gewoon zo snel mogelijk op de bestemming zijn.
Wie staat er onder tijdsdruk? De chauffeur? Nee, de planner. De chauffeur kan daar lak aan hebben. Trouwens, de huidige DAF vrachtwagens die we nu hebben lopen strak 85km/h. Dus 90km/h zit er al niet meer in. Da's mooi, dan krijg ik i.i.g. geen bekeuring bij 89km/h :D

Zoals ooit een onderschrift bij iemand was: Druk maken doe je met een compressor en jagen doe je in het bos. Daarnaast hangt er een A4-tje met de tekst: Verkeerde planning van jouw kant, hoeft nog geen haast van mijn kant te betekenen. En als de planner wil dat ik de regels overtreed, vraag ik eerst aan hem of-ie zwart op wit wil zetten dat hij de boetes betaald. Zo niet, jammer dan.

Tijdens mijn rit naar Dronten anderhalf week geleden haalde de ene naar de andere vrachtwagen me in. 'Pedal to the metal', en wat bereik je daar mee?
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: 'Nederlandse vangrails verouderd'

Bericht door captain007 » wo 08 aug 2012, 9:15

Snelwegfreak schreef:Zou kunnen. Maakt ook niet uit. Vrachtwagen is (bijna) altijd erdoorheen... :sadley:
Volgens ooggetuigen vloog de vrachtwagen er gewoon door de klap overheen. Uit de berichten die ik kon opmaken via omroep gelderland zou het mogelijk onstaan zijn door de vrachtwagenbestuurder die onwel is geworden, toen is gaan slingeren en vervolgens over de middenberm gestuiterd is en aan de andere kant van de rijbaan het talud is afgereden. In ieder geval zal geen enkele geleiderail denk ik zo'n ongeluk kunnen voorkomen.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: 'Nederlandse vangrails verouderd'

Bericht door captain007 » di 19 mar 2013, 19:02

Er was weer even wat ophef in de kamer over de geleiderails naar aanleiding van een ongeval op de A1. De minister heeft aangegeven dat de geleiderail niet versterkt hoeft te worden:
nu.nl schreef: Minister vindt versterken vangrails niet nodig

Het is niet nodig om de vangrails in Nederland te verstevigen, nu er steeds meer zeer zware vrachtwagens op de weg rijden. Dat stelt minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur dinsdag in antwoord op vragen van VVD-Kamerlid Ton Elias. Die maakte zich zorgen omdat eind februari een vrachtwagen door een vangrail in de middenberm van de A1 bij Hoevelaken was gereden. Volgens Schultz kan het in een enkel geval voorkomen dat een wagen door een vangrail heenrijdt. Dat heeft volgens haar niet zo zeer te maken met het soort voertuig, maar meer met de manier waarop de vangrail wordt geraakt.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: 'Nederlandse vangrails verouderd'

Bericht door Snelwegfreak » di 19 mar 2013, 20:59

De geleiderails in Nederland werken perfect voor personenauto's, bussen en kleine vrachtwagens, maar voor de 'gewone' vrachtauto's van 30-45 ton is het gewoon niet afdoende. Maar goed, dat is ook een geval van risicoperceptie: het gebeurt zo weinig dat het niet nodig is om er iets tegen te doen. Bovendien, kijk naar het buitenland. Daar zijn de meeste geleiderailconstructies die in de middenberm staan nog een stuk zwakker dan de Nederlandse.

Er zijn wel metalen geleiderailconstructies die vrachtwagens tot 35 ton kunnen keren, de zogenaamde Super Rail, maar die zal wel behoorlijk prijzig zijn vergeleken met de standaard geleiderail in Nederland:
Afbeelding
Enne gojje mins blieft altied leave.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6978
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: 'Nederlandse vangrails verouderd'

Bericht door Wimpie25 » di 19 mar 2013, 21:09

Wat betreft de vangrails in België, deze zijn in het verleden vrijwel altijd identiek geweest aan die van de Nederlandse maar kenden altijd een ander type van verankeringssysteem in de grond. In Nederland lijken deze met ronde staven in de grond verankerd te zijn terwijl dit in België met stalen balken gebeurd. Wanneer er een vangrail in de middenberm staat, zal dit altijd een dubbele geweest zijn, alsook in de DMZ tussen een af- en oprit. Bij een gewone berm bij afschermen van mogelijk gevaarlijke objecten, zoals een telefoonpaal, geluidsscherm, brugpijlers en in een nabij verleden lichtbakken, waren dit ook altijd dubbele. Triestigaards bij de op- en afritten werden afgeschermd met een enkele vangrail.

De situatie vandaag is anders, in de middenberm worden nu altijd betonnen afscheidingswanden gebruikt die in 1 trek door gegoten worden. Bij deze wanden zit een soort van goot waar de gemiddelde autoband van een personenwagen blijft achter zitten teneinde het wegkapituleren te vermijden. In de rechtberm wordt nu het zogenaamde type "hoge" vangrail gebruikt zoals je in Italië en Duitsland ziet.
Bij brugpijlers, brugrailingen en de DMZ worden dubbelhoge vangrails gebruikt die standaard met een dubbele rij rode reflectoren (itt de normale oranje) worden uitgerust. Bij de oude betonnen middenbermen die veel langer en minder dik waren, kwam doorsnijdingen van zelfs gewone auto's wel eens voor.

Over het nut van onze vangrails, doorspoelen naar de vierde minuut als je enkel het "uitschuivertje" wenst te zien.

[youtube]uFo_6jDH1vw[/youtube]

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: 'Nederlandse vangrails verouderd'

Bericht door Snelwegfreak » di 19 mar 2013, 21:14

Ik ben qua veiligheid ook groot voorstander van betonnen jerseys in de middenberm, maar die schijnen nogal onvriendelijk te zijn tegen personenauto's en haar inzittenden. Ik ben overigens wel benieuwd naar hoe sterk de Nederlandse geleiderails nu eigenlijk zijn (zowel de 60 als de 80 cm variant). Zijn er ergens beelden van testen die gedaan zijn?
Enne gojje mins blieft altied leave.

jowilly
dorpsstraat
Berichten: 204
Lid geworden op: ma 09 jan 2006, 13:40
Contacteer:

Re: 'Nederlandse vangrails verouderd'

Bericht door jowilly » di 19 mar 2013, 22:53

Hoe sterk is een Nederlandse geleiderail (GL), is eigenlijk maar een relatief begrip.
De koppeling tussen 2 planken moet een trekkracht van 20 Ton kunnen doorstaan. M.i. best sterk.
Probleem is, dan ben je d'r nog niet.... er zijn namelijk zoveel factoren die meespelen, dat kun je niet zomaar over één kam scheren.
Jammer genoeg begrijpen Eurorail, de media en de politiek dit niet helemaal. :facepalm:

Het Nederlandse beleid is dat op autosnelwegen een afschermingsvoorziening dient (standaard) te voldoen aan prestatieklasse H2 (EN 1317). Dit betekent dat een afschermingsvoorziening een voertuig van max. 13 Ton (autobus), snelheid 70 km/h en met een inrijhoek van 20 graden moet kunnen 'houden' en geleiden. En liefst zo 'veilig' mogelijk (ASI A). Het beleid van RWS is dan ook er opgericht dat de weggebruiker zo veilig mogelijk moet worden opgevangen. Want de weggebruiker hoeft niet per definitie de veroorzaker te zijn van het ongeval. Bijvoorbeeld: een klapband (pech nr.1) en vervolgens in de geleiderails belanden (pech nr.2), wordt de bestuurder 2x gestraft. Eerlijk?

Dus een autobus van max. 13 Ton m.a.w. een vrachtwagen van 38 Ton dendert dus zonder problemen door de afschermingsvoorziening heen. En dat is al bekend sinds de jaren '70 van de vorige eeuw. :geeuw:
Tuurlijk.... tijden veranderen en RWS gaat ook hierin mee. Alleen je moet oppassen dat je niet doorschiet met de zwaardere voorzieningen (H4b) en dat straks heel Nederland een groot 'hekwerk' wordt.
NB: Zwaardere systemen zijn ook hoger en kostbaarder. Denk ook aan je kunstwerken die moeten wel de krachten kunnen verwerken!!

Om deze materie beter te (kunnen) begrijpen, raad ik jullie aan om de publicatie van CBC (pdf) eens te lezen. Hier wordt duidelijk uitgelegd hoe het allemaal zit met de huidige normen e.d.


Oh ja, een filmpje... ze zijn er wel, maar ik geloof niet openbaar.

Plaats reactie