Wat is de definitie van "slecht wegdek"?

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Davy
expressweg

Wat is de definitie van "slecht wegdek"?

Bericht door Davy » di 08 mei 2012, 23:02

Dit vormt toch best wel wat stof ter discussie denk ik...
Wanneer is er sprake van "slecht wegdek"? En daarmee bedoel ik puur de kwaliteit van de verharding, niet het ontwerp van de weg ofzo.

Voor mij is een wegdek pas slecht als er kuilen, verzakkingen en/of gaten in de weg zitten. Een mooi voorbeeld is het stukje E34 net ten westen van Antwerpen.
Doch bijvoorbeeld een oud doorlopend betonwegdek zoals op de E34 tussen Turnhout en de Nederlandse grens is voor mij niet slecht, alleen maakt het veel lawaai. Doch voor anderen is dat al meteen "superslecht"...

Wat vinden jullie?

duikgek89
2x2 autosnelweg

Re: Wat is de definitie van "slecht wegdek"?

Bericht door duikgek89 » di 08 mei 2012, 23:22

Als er veel halfbakken oplapwerk aan het asfalt gebeurt is, je er met 120 vanaf stuitert, er DIEPE spoorvorming is en je dus echt alle kanten op gaat in de sporen en als er gaten (het ergste zijn potholes) in zitten. Maar mijn definitie wijkt kennelijk wat af van wat de meeste verwende Hollanders vinden.
Warm of koud is een kwestie van referentie.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » di 08 mei 2012, 23:30

Jouw definitie is voor Belgische begrippen wel aardig kloppend. Een oud betonwegdek zou in Nederland echter al snel worden bestempeld als 'slecht'; dit komt dan ook nauwelijks voor.

Het is maar net wat je gewend bent.

feitelijk
expressweg

Bericht door feitelijk » wo 09 mei 2012, 6:38

Als RWS een J1 ondertitelt dan moet het wel zo zijn: http://g.co/maps/epcf4
Afbeelding
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 09 mei 2012, 9:38

De Nederlandse snelwegen hebben weliswaar meestal geen extreme spoorvorming, hobbels of gaten, maar wel een ander probleem; verzakkingen. Het wegdek is daardoor vaak nooit helemaal effen.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » wo 09 mei 2012, 12:59

Een leuk gevoel als je vanaf hier (of het kan ook de andere richting geweest zijn of een ander tankstation, maar wel ergens aan de A13) de snelweg op komt rijden. Er is een enorme verzakking dus je krjig hetzelfde gevoel alsof je in een achtbaan zit en opeens naar beneden gaat. Ik vind het altijd wel leuk, maar ik kan me goed voorstellen dat men hier van schrikt.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 09 mei 2012, 13:56

daviedoff schreef:Voor mij is een wegdek pas slecht als er kuilen, verzakkingen en/of gaten in de weg zitten. Een mooi voorbeeld is het stukje E34 net ten westen van Antwerpen.
Doch bijvoorbeeld een oud doorlopend betonwegdek zoals op de E34 tussen Turnhout en de Nederlandse grens is voor mij niet slecht, alleen maakt het veel lawaai. Doch voor anderen is dat al meteen "superslecht"...
Het hangt er een beetje van af. Zoals de E34 ten westen van Turnhout, met de oude betonplaten waar ook verzakkingen en barsten zijn, dat noem ik geen goed wegdek. Al is het ook zeker niet superslecht.

Voor mij is het slecht als het gevaarlijk of oncomfortabel wordt als de maximumsnelheid wordt gereden. Dan moet je denken aan flinke verzakkingen, kuilen, grote barsten en gaten in het wegdek, of flinke spoorvorming. De E42 tussen Luik en Charleroi vind ik bijvoorbeeld een slecht wegdek hebben. Het slechtste wegdek ben ik tegengekomen in Duitsland, op de oude weg tussen Schöninghsdorf en Meppen. Daar lijkt de weg langzaam in het veen te zakken, met enorme verzakkingen en een Vmax van 30 bubeko, ter hoogte van een oude spoorwegovergang is de Vmax zelfs 10 vanwege het wegdek. :emo: :rofl2:

simon
autoweg

Bericht door simon » do 10 mei 2012, 20:55

Wat mij betreft hangt dat helemaal af van de status van het wegdek dat je in de gegeven omstandigheden kunt verwachten. Wat maakt een wegdek slecht? In het algemeen: gaten, kuilen, extreme spoorvorming. Soms ook losliggende verharding. Maar je kunt ook denken aan asfalt van slechte kwaliteit dat zacht wordt zodra het een beetje warm wordt. Op een snelweg zul je wegdek sneller als "slecht" beschouwen: slechte waterafvoer, langere remweg, lichte spoorvorming.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 12 mei 2012, 9:32

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » za 12 mei 2012, 13:37

Waar dan?
Die dijk valt wel mee, wel wat gerepareerd maar ziet er niet heel slecht uit.
Op die onverharde weg zie ik geen grote gaten ofzo en is dus ook niet slecht. Maar voor echte stadsmensen is zand natuurlijk heel eng, vies en slecht. Als er geen fietsers zijn kun je daar, zoals het er op de foto uitziet, best met 60 overheen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 12 mei 2012, 17:34

Het bord geeft gewoon onzinnige informatie. Iedereen die niet blind is ziet ook wel dat de weg onverhard is. Bovendien staat het bord ver voorbij het passeren van het gevaarpunt (daar waar de verharding ophoudt). 2x mis is niet raak hoor ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » za 12 mei 2012, 22:45

Oeps ik had het bord helemaal niet eens bekeken omdat het over het wegdek ging. Wat het bord betreft ben ik het helemaal met je eens. Opruimen die hap.

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » ma 14 sep 2020, 11:26

Deze weg bij Staphorst is de (verharde) weg met het slechtste wegdek dat ik ooit tegenkwam:

https://goo.gl/maps/Sa4XTtqyUaHjCX4C8

Zelfs in Italië en Frankrijk heb ik het zo bont niet meegemaakt.

Het "berijden op eigen risico" is geen understatement. Het heeft klinkers waarin de gaten ooit met asfalt zijn hersteld. De tweede helft bestaat uit asfalt waarvan vooral het laatste deel ook flinke kuilen heeft.

Doorgaand verkeer hoeft hier in principe niet te rijden (dat kan met een kleine omweg via de nabijgelegen rotonde), vandaar waarschijnlijk dat er al jaren geen fatsoenlijk onderhoud is gepleegd. Mocht je in de buurt zijn dan kan ik je de ervaring (al dan niet 'geholpen' door je navigatie, zoals ik) een ritje over deze weg aanbevelen ;)

Floris
dorpsstraat

Bericht door Floris » ma 14 sep 2020, 13:29

Schelpenpaadje schreef:
ma 14 sep 2020, 11:26
Deze weg bij Staphorst is de (verharde) weg met het slechtste wegdek dat ik ooit tegenkwam:

Het "berijden op eigen risico" is geen understatement. Het heeft klinkers waarin de gaten ooit met asfalt zijn hersteld. De tweede helft bestaat uit asfalt waarvan vooral het laatste deel ook flinke kuilen heeft.
Zowel het bord "slecht wegdek" als het bord "berijden op eigen risico" ontslaan de wegbeheerder niet van verantwoordelijkheid. In 2009 heeft er een dodelijk ongeval plaats gevonden in de gemeente Stichtse Vecht. De gemeente werd uiteindelijk veroordeeld tot het betalen van een boete voor dood door schuld. De Hoge Raad heeft in 2018 die uitspraak bevestigd. Er is, volgens de HR, geen strafrechtelijke immuniteit voor een gemeente voor strafbare feiten die het gevolg zijn van het niet voldoende onderhouden van wegen.

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » ma 14 sep 2020, 15:45

^^ Dank voor de toevoeging!

Naast tevergeefs proberen aansprakelijkheid te ontlopen kan een effect van zo'n waarschuwing zijn dat minder mensen de weg 'durven' te nemen.

Met minder verkeer wordt de kans dat een wegbeheerder aansprakelijk wordt gesteld voor schade ook kleiner ;)
Zeker hier, waar een prima alternatief voorhanden is, kan dat wel eens de hoofdreden zijn.

Aan de omlegging van deze Achthoevenweg zit ook een verhaal. In 2013 is de bolle brug over een (vooralsnog doodlopende!) watergang vervangen door een plat exemplaar omdat diepliggers er op vastliepen.

Ik vermoed dat het hele gebied nog ontwikkeld gaat worden. Dat verklaart ook waarom de omliggende wegen bibeko zijn. Dat mag verklaren waarom het pootje Achthoevenweg niet wordt onderhouden en ook niet wordt opgeruimd, maar aan één zijde afsluiten voor autoverkeer zou in de tussentijd niet onlogisch zijn.