Lijkt deze weg op een uitrit of een weg van rechts?

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Lijkt deze weg op een uitrit of een weg van rechts?

Bericht door Wouter N14 » do 05 jul 2012, 9:14

geelhoed schreef:Voorrangsquizje:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
1 en 2: A, B/C
3: A, B, C
4: A, C, B
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Lijkt deze weg op een uitrit of een weg van rechts?

Bericht door Peter » do 05 jul 2012, 9:44

We gaan er even vanuit dat A uit een normale zijweg komt en dat deze weg dus geen uitrit is, omdat hij niet aan de karakteristieken voldoet (doorlopende stoeprand, doorlopende stoep). Het fietspad loopt echter wel door, dus de wegbeheerder zal vast een uitrit hebben willen aanleggen.

In tegenstelling tot wat WouterN14 vertelt is optie 3 een deadlock. A moet wachten op C, C op B en B op A. In de praktijk zal men proberen voorzichtig om elkaar heen te rijden dan wel voorrang te verlenen.

In deze situatie zal fietser B ongetwijfeld voorrang nemen, daar deze redelijkerwijze mag aannemen op een uitritconstructie te rijden. Als A fietser B aanrijdt, dan ga ik er voor 99% vanuit dat A de volledige schade (aan fietser en eigen voertuig) moet betalen ook al staat hij in zijn recht. Een extra boete kan hij wel aanvechten. Hij kan hoogstens zijn schade proberen te verhalen op de wegbeheerder. Als B nu een auto was op de hoofdrijbaan, dan heeft A meer kans de zaak te winnen.

In het laatste geval kan auto C oprijden. Voor auto A maakt het niet uit wat de voorrangssituatie is, daar auto A afbuigt van de doorgaande weg en dus voorrang moet verlenen. Issue A/B is dezelfde als boven.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Lijkt deze weg op een uitrit of een weg van rechts?

Bericht door feitelijk » do 05 jul 2012, 9:46

En nu een keer serieus, wouter...
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Lijkt deze weg op een uitrit of een weg van rechts?

Bericht door feitelijk » do 05 jul 2012, 9:50

Peter schreef: In tegenstelling tot wat WouterN14 vertelt is optie 3 een deadlock.
Jup. Als je ervan uitgaat dat het dezelfde weg is. Als het een inrit is dan is dat niet het geval.

4 is RVV 18 lid twee, daarbij maakt het niet uit of het dezelfde weg is linksafslaande bestuurders geven voorrang aan tegemoetkomende rechtsafslaande bestuurders.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Lijkt deze weg op een uitrit of een weg van rechts?

Bericht door Wouter N14 » do 05 jul 2012, 10:00

Bij 3 kan A eerst oprijden en op het kruisingsvlak wachten op C. B kan dan achterlangs.

Overigens was/ben ik serieus.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Lijkt deze weg op een uitrit of een weg van rechts?

Bericht door feitelijk » do 05 jul 2012, 10:04

Oh, sorry, zou je dan situatie 4 willen uitleggen?


Bij drie neem je de pragmatische route in plaats van de voorrangsregels, maar bij 4 A eerst laten gaan gaat in tegen beiden
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Lijkt deze weg op een uitrit of een weg van rechts?

Bericht door Wouter N14 » do 05 jul 2012, 10:20

Ook bij 4 kan A toch op het kruisingsvlak wachten totdat C de bocht heeft genomen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Lijkt deze weg op een uitrit of een weg van rechts?

Bericht door feitelijk » do 05 jul 2012, 10:27

Dan schrijf ik het toe aan een tikfoutje 8-)
Wouter N14 schreef: 4: A, C, B
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Lijkt deze weg op een uitrit of een weg van rechts?

Bericht door Wouter N14 » do 05 jul 2012, 11:04

B en C hebben geen conflict met elkaar dus het is lastig in een volgorde te zetten.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Lijkt deze weg op een uitrit of een weg van rechts?

Bericht door feitelijk » do 05 jul 2012, 11:09

Dan mag A toch nog steeds niet voor C?
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Lijkt deze weg op een uitrit of een weg van rechts?

Bericht door Wouter N14 » do 05 jul 2012, 11:16

Oh wacht, ik zie de typefout ja :oops:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gaiajohan
autoweg
Berichten: 1030
Lid geworden op: zo 10 jul 2011, 23:25

Re: Lijkt deze weg op een uitrit of een weg van rechts?

Bericht door Gaiajohan » ma 09 jul 2012, 13:13

Ik heb vandaag antwoord gekregen:

Mijn vragen:
Onduidelijke situaties.
Als eerste de plek waar het gevoel van onduidelijkheid bij mij is begonnen.
Locatie 4: Hoofdstraat met Abel Tasmanplein. http://goo.gl/maps/f0UP
Dit lijkt mij een uitrit, ook in de huidige situatie. Men komt van een parkeerterrein af, en dan lijkt mij deze plek een uitrit.
Bovendien buigen de verdiepte trottoirbanden niet af, en loopt het voetpad hier door, waardoor deze plek mij algeheel een uitritconstructie lijkt.

Locatie 5: Hoofdstraat met Grutto. http://goo.gl/maps/Pdhw
Ik weet dat Grutto een straat is, en hier gewoonlijk voorrang verleend dient te worden. Echter de weginrichting brengt mij in de war. De doorgaande verdiepte trottoirbanden en het pad dat de Grutto oversteekt laat de automobilist denken dat deze plek als een uitritconstructie behandeld dient te worden. Er is immers qua uiterlijk geen verschil met de oprit van Dynamis iets verderop. http://goo.gl/maps/mMqE . Ook hier gaat de wegmarkering gewoon door, zoals je zou verwachten bij een uitrit. Een ander voorbeeld is het Marktplein: http://goo.gl/maps/4k0W . Ook hier gaat de trottoirband gewoon door, en ik verwacht zeker geen voorrang vanaf het Marktplein, noch voorrang te moeten verlenen op die locatie als ik richting Albert Heijn rijd.

Locatie 6: Hoofdstraat met 't Kokspaadje. http://goo.gl/maps/ICGI
Deze plek levert dezelfde onduidelijkheid op als locatie 5. De wegmarkering geeft niet aan dat er een weg van rechts is, waardoor deze weg het uiterlijk krijgt van een uitrit.

Locatie 7: Toegang tot parkeergelegenheden Albert Heijn. http://goo.gl/maps/fBCx
Is de bedoeling hier dat mensen die van rechts van het parkeerterrein af komen, voorrang dienen te krijgen? Dat gevoel geeft de situatie wel met de trottoirbanden die het parkeerterrein op gaan. Als dat zo is, zou deze weg puur worden gezien als een parallelweg aan de G.P. Beukemalaan en niet als onderdeel van het parkeerterrein. Klopt dit?

Antwoord:
Essentie van Shared Space. Door het weghalen van aanwijzingen voor de automobilist wordt het straatbeeld onoverzichtelijker en neemt hierdoor de subjectieve veiligheid af. Doordat de subjectieve veiligheid afneemt zal een weggebruiker alerter en voorzichtiger rijgedrag vertonen, waardoor de objectieve veiligheid juist toeneemt. Uit onderzoek van Grontmij blijkt dat Shared Space een positief effect heeft op het aantal verkeersongevallen in Haren, een van de plaatsen waar Shared Space is ingevoerd. Verder moet bij Shared Space de openbare ruimte met een verblijfsfunctie uitnodigen tot sociaal gedrag. De weggebruiker moet aan de omgeving zien wat gepast en ongepast is. Door middel van interactie tussen de verschillende verkeersdeelnemers en het maken van oogcontact moet worden bepaald wie voorrang heeft en wat het gewenst gedrag is. De wegen zijn vrij van asfalt en er zijn geen stoepranden. De verschillende verkeersdeelnemers maken allemaal gebruik van dezelfde straat; er zijn geen voorschriften over het gebruik van deze straat. Dit is echter een extra stimulans voor de automobilist, aangezien de subjectieve onveiligheid hierdoor toeneemt en deze voorzichtiger gaat rijden.Een ander kernpunt van Shared Space is het verbeteren van de leefbaarheid en de ruimtelijke kwaliteit. Doordat de wegen niet worden geïnterpreteerd als verkeersruimte maar als verblijfsruimte, is er meer ruimte voor langzaam verkeer. Doordat de asfaltwegen worden vervangen door bestraatte wegen en de verkeersborden bijna allemaal uit het straatbeeld zijn verdwenen wordt de ruimtelijke kwaliteit van het gebied verhoogd

Resumerend kan worden gesteld dat door de gemeente bewust is gekozen voor het principe van Shared Space, waarbij in feite gebruik wordt gemaakt van gelijkvloerse kruisingen, geen stoepranden en in feite geen bebording om de voorrangssituatie aan te duiden. De enige bebording bestaat uit het realiseren van een 30 km. gebied, in de gehele Hoofdstraat, vanaf de Rondweg tot een de Bovenweg, om de verkeerssnelheid te reduceren. Voorts is er zoneparkeerbeleid toegepast in het centrum. Daardoor worden de verkeersdeelnemers als het ware gedwongen om rekening met elkaar te houden en te anticiperen op elkaars weggedrag.

Het enige wat bij shared space overeind blijft staan is dat het verkeer van rechts op basis van de bestaande verkeersregels altijd voorrang heeft en dat er geen uitzonderingssituaties bestaan, d.w.z. het verkeer op elke zijweg c.a. uitweg of uitrit van rechts komend (de door u genoemde situaties 4 t/m 7) hebben voorrang! Dat wil overigens niet zeggen dat men te allen tijde voorrang dient te nemen; de verantwoordelijkheid bij dit principe is dat men rekening met elkaar houdt door te anticiperen.

Het gemeentelijk beleid om shared space in te voeren en om de wegen als zodanig in te richten is tot standgekomen op basis van nieuwe inzichten, van verkeersexperts, het verkeersveiligheidsregime om het centrum als zodanig in te richten en het beleid wordt ondersteund van de zijde van de Regiopolitie Groningen, de afd. Verkeersondersteuning.
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Lijkt deze weg op een uitrit of een weg van rechts?

Bericht door feitelijk » ma 09 jul 2012, 13:22

Bij het Kokspaadje zou je nog kunnen twijfelen.
Gaiajohan schreef: Het enige wat bij shared space overeind blijft staan is dat het verkeer van rechts op basis van de bestaande verkeersregels altijd voorrang heeft
Da's nieuw!
Komt een rolschaatser van rechts, en een segway op het trottoir van links. :blabla: :blabla:
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gaiajohan
autoweg
Berichten: 1030
Lid geworden op: zo 10 jul 2011, 23:25

Re: Lijkt deze weg op een uitrit of een weg van rechts?

Bericht door Gaiajohan » ma 09 jul 2012, 14:38

Hm ik ben zelf nog steeds van mening dat dit geen positieve ontwikkeling is. Juist op deze manier blijven er twijfels komen over de schuldvraag bij een ongeval als de situatie onduidelijk is.
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Lijkt deze weg op een uitrit of een weg van rechts?

Bericht door feitelijk » ma 09 jul 2012, 14:40

Ik ben ook geen fan van Monderman.
Wel van zo min mogelijk overbodige borden, maar bewust onduidelijkheid scheppen? :wall:
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Lijkt deze weg op een uitrit of een weg van rechts?

Bericht door Vinny » ma 09 jul 2012, 22:50

Gaiajohan schreef:Hm ik ben zelf nog steeds van mening dat dit geen positieve ontwikkeling is. Juist op deze manier blijven er twijfels komen over de schuldvraag bij een ongeval als de situatie onduidelijk is.
Onduidelijk? Shared space zegt dat de algemene regels gelden..., ik begrijp zelf niet zo goed wat er onduidelijk aan is...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Lijkt deze weg op een uitrit of een weg van rechts?

Bericht door feitelijk » di 10 jul 2012, 7:56

De scheiding tussen de verschillende weggedeeltes bijvoorbeeld?

Of moet ik "shared space" letterlijk nemen en mag iedereen overal maar een beetje rond rijden en lopen? Een erf in extremis?
Jij ziet de onduidelijkheid niet? :wall:
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gaiajohan
autoweg
Berichten: 1030
Lid geworden op: zo 10 jul 2011, 23:25

Re: Lijkt deze weg op een uitrit of een weg van rechts?

Bericht door Gaiajohan » di 10 jul 2012, 11:45

Mag ik met de shared space ook tussen de winkels en de geparkeerde auto's doorrijden? 8-)
http://goo.gl/maps/sNrB

Wat niet duidelijk is, is dat qua uiterlijk er geen verschil is tussen een weg en een uitrit en dat is een kwalijke zaak imo.
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Lijkt deze weg op een uitrit of een weg van rechts?

Bericht door feitelijk » di 10 jul 2012, 12:14

Niet mogen, moeten!
RVV 3 schrijft immers voor dat je zoveel mogelijk rechts dient te houden. En aangezien er geen enkele aanleiding is aan te nemen dat het gedeelte daar rechts iets anders is dan rijbaan zou ik als agent direct een R303a uitschrijven voor 220 euro als je het in je hoofd zou halen om daar onnodig links te blijven rijden! :ongeduldig:
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Lijkt deze weg op een uitrit of een weg van rechts?

Bericht door Vinny » di 10 jul 2012, 18:33

Gaiajohan schreef:Mag ik met de shared space ook tussen de winkels en de geparkeerde auto's doorrijden? 8-)
http://goo.gl/maps/sNrB

Wat niet duidelijk is, is dat qua uiterlijk er geen verschil is tussen een weg en een uitrit en dat is een kwalijke zaak imo.
In Shared Space zijn er geen uitritten, dus hoeft er geen onderscheid gemaakt te worden :!:
Dat sommige wegbeheerders aanklooien wil niet zeggen dat dat het principe onduidelijk is ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Lijkt deze weg op een uitrit of een weg van rechts?

Bericht door Peter » wo 11 jul 2012, 17:47

Natuurlijk zijn er wel uitritten. Alle niet openbare wegen (aansluitingen op garages, achterommetjes, etc) sluiten per definitie aan als uitrit. Er is alleen geen fysiek geen onderscheid meer mogelijk, zodat het voor de weggebruiker er verwarrend kan zijn.

Op een woonerf met weinig autoverkeer is Shared Space nog niet zo erg (mits je geen quasi-uitritten genereert), want het geeft ook meer rechten aan voetgangers en de snelheid hoort al max 15 te zijn. Daarbuiten vind ik het gevaarlijk (los van juridische onduidelijkheid)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Lijkt deze weg op een uitrit of een weg van rechts?

Bericht door Attietattie » ma 29 okt 2012, 18:02

Is dit een uitrit of een weg van rechts?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Lijkt deze weg op een uitrit of een weg van rechts?

Bericht door Wouter N14 » ma 29 okt 2012, 18:04

^^ Het ontsluit een privéterrein dus uitrit.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Lijkt deze weg op een uitrit of een weg van rechts?

Bericht door Attietattie » ma 29 okt 2012, 18:09

^^ Ik moet eraan toevoegen: stel dat ik niet zou weten dat het priveterrein is.

Immers, de bestrating loopt niet door dus dan oogt het als niet-uitrit toch?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Lijkt deze weg op een uitrit of een weg van rechts?

Bericht door Peter » ma 29 okt 2012, 19:22

In dit geval verraadt het schuifhek dat het geen openbare weg zal zijn en dus een uitrit. De stoepranden dwars op de stoep maken dit geen beste uitvoering...
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Lijkt deze weg op een uitrit of een weg van rechts?

Bericht door mavas » vr 28 dec 2012, 2:53

Ook een leuke: http://goo.gl/maps/F18as
Ik kom uit de zijstraat, en neem mijn voorrang. Ik kom in botsing met een bestuurder op de asfaltweg. Die ziet even daarvoor een bord voorrangsweg. Wie is dan de schuldige?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Lijkt deze weg op een uitrit of een weg van rechts?

Bericht door Attietattie » vr 28 dec 2012, 3:15

Keertje proberen zou ik zeggen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Egbert
expressweg
Berichten: 2739
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Lijkt deze weg op een uitrit of een weg van rechts?

Bericht door Egbert » vr 28 dec 2012, 7:37

Ik zie een drempel en zou dus voorrang verlenen als ik uit de zijstraat kom.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Lijkt deze weg op een uitrit of een weg van rechts?

Bericht door mavas » vr 28 dec 2012, 9:35

^^ Het gaat erom dat deze drempel niet aan de uitvoeringsconstructie voldoet waardoor de regel rechts gaat voor, hier geldt. De uitritconstructie had zo uitgevoerd moeten zijn dat het troittoir doorloopt en nog wat inrichtingseisen, maar dat ontbreekt dus hier.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Lijkt deze weg op een uitrit of een weg van rechts?

Bericht door boe! » vr 28 dec 2012, 18:08

mavas schreef:Wie is dan de schuldige?
De gemeente Venray.

Plaats reactie