Winterbanden

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Winterbanden

Bericht door Coen Tunnel » vr 24 okt 2014, 19:21

^^ Qua verbruik merk ik weinig verschil tussen zomerbanden, winterbanden of de vierseizoenenbanden die ik heb. Ik vind wisselen ook gewoon onpraktisch.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Winterbanden

Bericht door SnarfFlevoland » zo 26 okt 2014, 19:13

Coen Tunnel schreef:Er staat een sneeuwvlokje en M+S op, dus in bv. Duitsland en Luxemburg gelden ze als winterbanden. Zo kan ik altijd even die kant op en voldoen mijn banden aan de regels.
Klopt, maar mocht je betrokken bij een ongeluk raken kán je bij gladheid ook met vierseizoensbanden op bergachtige wegen een deelschuld krijgen, wanneer de ander echte winterbanden erop heeft. Daar heeft namelijk begin dit jaar een Duitse rechter uitspraak over gedaan. Maar goed, dat was een uitzonderingsgeval en geldt zoals gezegd alleen op bergachtige wegen. Normaliter geldt die mede aansprakelijkheidsregel alleen als je op zomerbanden bij gladheid rondrijdt.

Voor mezelf vind ik zomer en winterbanden gewoon prettiger en veiliger dan vierseizoensbanden. In bergachtige gebieden ontkom je er gewoon niet aan. M'n zomerbanden zijn een stuk breder en sturen in de zomer heerlijk bochten door en bovendien slijten m'n winterbanden dan niet. Aan de andere kant zijn winterbanden juist weer prettig als het in bergachtige gebieden heeft gesneeuwd. Dan merk je het verschil tussen echte winterbanden en vierseizoensbanden wel duidelijk. Maar goed, in bergachtige gebieden is er ook bijna niemand die met vierseizoensbanden rondrijdt. En de moeite van even wisselen is erg klein. Heb het een paar keer zelf gedaan en voor 15€ laten doen. Prima. Ergens in november komen ze er bij mij weer op.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Winterbanden

Bericht door Coen Tunnel » zo 26 okt 2014, 22:42

^^ Tja, ik kom in de winter vrijwel in de bergen en veel in de sneeuw rijden doe ik niet, tenzij het hier in Nederland heeft gesneeuwd. En bij een incidenteel tripje in de wintermaanden naar Luxemburg, en daar zijn ze dan toch wel verplicht. :) Echt in de bergen gedurende de winter, nou, dat is hooguit in maart over de Gotthardautobahn. :) Maar ook in Italië zijn winterbanden op veel trajecten nog verplicht tot 15 april, dus ook dat is een reden om ze er onder te hebben. Niet dat ik zoveel wilde plannen heb, maar wel om de flexibiliteit te bewaren om overal legaal naartoe te kunnen rijden.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Winterbanden

Bericht door Vahalis » di 28 okt 2014, 9:49

De favoriete najaarsdiscussie onder automobilisten. Of winterbanden hier leiden tot minder ongelukken, weet bijna niemand. Het wetenschappelijke verkeersinstituut SWOV heeft het in 2012 nagevraagd bij leasemaatschappijen. Die meldden dat automobilisten met winterbanden gemiddeld minder schade rijden dan automobilisten zonder.

Maar, noteert de SWOV, leaserijders zijn geen 'normale' automobilisten en veralgemenisering is daarom niet mogelijk. Bovendien bestaat de kans dat automobilisten met winterbanden aan 'risicocompensatie' doen
http://www.volkskrant.nl/economie/vijf- ... ~a3777032/

Verderop staat nog dat SWOV voorlopig geen echt onderzoek gaat doen. Jammer. Ik zou wel willen weten of het in NL wel of niet zin heeft.

Opvallend dat uit onderzoek van de Consumentenbond zou blijken dat vier seizoenbanden op alle fronten niet goed scoren.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Winterbanden

Bericht door Rein » di 28 okt 2014, 10:00

Afgelopen winter hebben we in Nederland, met uitzondering van in Groningen, nauwelijks/geen vorst en nauwelijks/geen winterse neerslag gehad. In zulke extreme kwakkelwinters, eigenlijk hebben we de winter gewoon overgeslagen, lijken mij winterbanden sowieso overbodig. Had je vorig jaar eind oktober je winterbanden eronder gelegd, dan had je ze vermoedelijk aan het eind van het seizoen afgesleten weg kunnen gooien. Het was veelal gewoon veel te warm voor winterbanden.

Echter, ook in winters die we allemaal wel als 'echte winters' beschouwen, is het vaak slechts een week of twee echt winters te noemen. En om daar dan speciaal winterbanden voor aan te schaffen…….

Winters met wekenlang vorst en veel en vaak winterse neerslag komen in Nederland zeer weinig voor, dat merk je het beste aan de weinige elfstedentochten die er gereden worden. En ook bij dat soort winters is het slechts op een handjevol dagen lastiger om op de (grotere) wegen te rijden. Winterbanden zijn in zulke winters waarschijnlijk beter dan zomerbanden, maar ook met zomerbanden kan je zulke winters in Nederland nog prima doorkomen. Op die paar sneeuwdagen na dan, dan is het even wat lastiger (maar ook weer niet onmogelijk).

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Winterbanden

Bericht door Coen Tunnel » di 28 okt 2014, 10:28

Rein schreef:Winters met wekenlang vorst en veel en vaak winterse neerslag komen in Nederland zeer weinig voor, dat merk je het beste aan de weinige elfstedentochten die er gereden worden. En ook bij dat soort winters is het slechts op een handjevol dagen lastiger om op de (grotere) wegen te rijden. Winterbanden zijn in zulke winters waarschijnlijk beter dan zomerbanden, maar ook met zomerbanden kan je zulke winters in Nederland nog prima doorkomen. Op die paar sneeuwdagen na dan, dan is het even wat lastiger (maar ook weer niet onmogelijk).
Begin 2010 heeft er wekenlang sneeuw gelegen. Zeker in veel woonwijken was het op dat moment veel beter om winterbanden te hebben. Ook van begin 2012 kan ik me nog de nodige dagen met behoorlijk wat sneeuw herinneren.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Winterbanden

Bericht door Rein » di 28 okt 2014, 10:40

^^ Als het sneeuwt zijn de grotere wegen, ook bibeko, dezelfde dag wel weer schoongereden. In de woonwijken blijft sneeuw soms wat langer liggen. Nou daarvoor ga ik echt geen winterbanden nemen hoor. In de gemiddelde woonwijk mag je sowieso meestal nog maar 30 km/h en met mijn zomerbandjes om kan ik dat kleine beetje ook wel met 15 km/h rijden. Geen probleem.

hugomol
stadsweg
Berichten: 295
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 11:37

Re: Winterbanden

Bericht door hugomol » di 28 okt 2014, 11:44


boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Winterbanden

Bericht door boe! » di 28 okt 2014, 12:01

Coen Tunnel schreef:Begin 2010 heeft er wekenlang sneeuw gelegen.
Klopt. Volgens mij kwam de sneeuw tot de dorpels van mijn auto en kwam ik met mijn zomerbanden nog 'gewoon' weg. Nee, zolang er in Nederland wegen snel weer berijdbaar worden gemaakt en we geen horrorwinters krijgen met drie maanden onder 0 en meters sneeuw, blijf ik op zomerbanden rijden.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Winterbanden

Bericht door Palance » di 28 okt 2014, 12:17

Mee eens, ik rij sowieso al relatief erg weinig auto, dus om toe veel geld uit te geven voor een situatie die amper voorkomt (ik moet per sé weg AND ik moet een lange afstand met de auto rijden AND er ligt heel veel sneeuw AND die sneeuw kan niet snel worden opgeruimd worden), daar pas ik voor.

Bovendien heb ik vorige maand bij de APK 4 nieuwe (zomer)banden moeten kopen, dus er is voorlopig nog profiel genoeg :twisted:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Winterbanden

Bericht door Attietattie » di 28 okt 2014, 14:08

Ik heb een afspraakje gemaakt hoor. Volgende week dinsdag rijd ik op winterslofjes. :top:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Winterbanden

Bericht door petervdveen » wo 29 okt 2014, 20:00

Ik ga ze morgenavond vervangen waarschijnlijk.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Winterbanden

Bericht door Seat Ibiza » wo 29 okt 2014, 20:29

^^
Zodat je goed voorbereid bent voor komend weekend, met temperaturen van 20 graden (niet: onder nul...) ? :hap:

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Winterbanden

Bericht door petervdveen » wo 29 okt 2014, 21:03

:D Tja, ik moet wel. De zomerbanden zijn echt op.
Zit nog maar 2mm profiel op.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Winterbanden

Bericht door Wouter N14 » wo 29 okt 2014, 22:43

^^ Dan had je al veel eerder wat gemoeten: je zomerbanden vervangen...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Winterbanden

Bericht door RSK » wo 29 okt 2014, 23:39

^^ Waarom? Zolang er meer dan 1,6mm op zit, moet je niets. Wel is het verstandig om ze te vervangen, maar dat is toch net iets anders.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Winterbanden

Bericht door petervdveen » do 30 okt 2014, 6:45

Wouter N14 schreef:^^ Dan had je al veel eerder wat gemoeten: je zomerbanden vervangen...
Ik reed bewust al niet als er iets van regen voorspeld werd.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: Winterbanden

Bericht door exroosje » do 30 okt 2014, 11:27

RSK schreef:^^ Waarom? Zolang er meer dan 1,6mm op zit, moet je niets. Wel is het verstandig om ze te vervangen, maar dat is toch net iets anders.
Da's net hoe je moeten definieert.

Is voldoen aan regels belangrijk voor je of vind je het zelf ook nog belangrijk dat je 's avonds weer thuis komt.....

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Winterbanden

Bericht door RSK » do 30 okt 2014, 11:42

^^ Moeten is in mijn definitie 'verplicht zijn om'. In dit geval is het niet toegestaan met minder dan 1,6mm profiel te rijden, dus als je daar doorheen slijt, 'moet' je je banden vervangen. Dat het eerder verstandig is, daar ben ik het zeker mee eens. Maar je moet dus niks. ;)
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Winterbanden

Bericht door Jackbauer1350 » do 30 okt 2014, 14:30

Ik heb ook een set winterslofjes. Vorig jaar hebben ze er eigenlijk voor jan-met-de-korte-achternaam onder gezeten want die winter stelde niets voor.

Maar ja, als je ermee wacht tot de weersaankondiging dat het echt koud gaat worden dan zit je met het probleem dat de garage het ineens druk heeft aangezien dan heel veel mensen last-minute hun banden willen wisselen.

Maar nu wacht ik er nog even mee, de komende paar weken zitten we nog boven de 10 graden.

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: Winterbanden

Bericht door chriskrusz » do 30 okt 2014, 15:24

Mijn winterbanden hebben er afgelopen winter ook in principe voor niks onder gezeten. Ze hadden uiteindelijk wel dermate weinig profiel (voor een winterband) dat ik ermee door ben gereden tot eind augustus. Toen een nieuwe set zomerbanden gekocht, helaas blijkt dat de auto daarmee meer verbruikt dan met de winterbanden..

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Winterbanden

Bericht door duikgek89 » do 30 okt 2014, 15:31

Mijn winterbanden van vorig jaar liggen er nog op, twee zitten er op de grens van het profiel. Over een week of 2 gooi ik er een nieuwe set winterbanden onder.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Winterbanden

Bericht door Vinny » vr 31 okt 2014, 20:04

exroosje schreef:
RSK schreef:^^ Waarom? Zolang er meer dan 1,6mm op zit, moet je niets. Wel is het verstandig om ze te vervangen, maar dat is toch net iets anders.
Da's net hoe je moeten definieert.

Is voldoen aan regels belangrijk voor je of vind je het zelf ook nog belangrijk dat je 's avonds weer thuis komt.....
Randstedelijk gebruik van "moeten", waar het ook wordt gebruikt voor iets dat in het Engels "should" heet. Een soort van morele verplichting, of een logische onontkoombaarheid.

Ik merk dat veel mensen uit het platteland daarom stedelingen vaak bot vinden :lol:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Winterbanden

Bericht door Groningen » vr 31 okt 2014, 20:16

^^ En dan zeggen ze dat ik met regelmaat een botte boer ben...

Maar goed, ik heb geen zin in 2 sets banden, en rijd op allseasons. Dit naar tevredenheid, en ook in landen met Winterbandenpflicht voldoende (voor zover ik in het buitenland kom).

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Winterbanden

Bericht door Rein » vr 31 okt 2014, 20:28

Ik moet zeggen dat ik ook ooit moest wennen aan zinsnedes van mijn schoonmoeder als 'moet je nog koffie'. :top:

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: Winterbanden

Bericht door chriskrusz » ma 03 nov 2014, 15:14

Ik zou nu nog op die winterbanden rijden, maar ivm vakantie (lange rit op hoge snelheid) wilde ik toch liever met de 17-inch velgen rijden dan met de 15-inch velgen (waar de winterbanden op zitten), aangezien de laatste toch wel een wat mindere wegligging hebben. En de oude 17-inch banden waren ten tijde van het monteren van de winterbanden ook al zo versleten dat ik bij regen maar wat voorzichtiger reed. Plus de oude 17-inch banden maakten meer lawaai, ook niet fijn voor een lange rit.

Plaats reactie