Winterbanden

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18265
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Winterbanden

Bericht door boe! » ma 17 mar 2014, 18:10

^^ Bij veel leasemaatschappijen zijn winterbanden zelfs verplicht.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Winterbanden

Bericht door captain007 » ma 17 mar 2014, 18:29

^^ Ik heb wel als leaserijder de keuze om het wel of niet te doen. In mijn geval ben ik 10 euro per maand extra kwijt als ik winterbanden wil (480 euro bij een looptijd van 48 maanden). Voor die prijs kan ik niet zelf de banden kopen, opslaan en iedere keer weer op mijn lichtmetalen velgen laten monteren dus dat heb ik toen ook maar gedaan 8-). Wel een enorm verschil als het sneeuwt. Mijn vorige auto had zomerbanden die al enigsinds versleten waren. Toen heb ik toch wel een paar keer vervelende momenten gehad dat ik vast stond op een parkeerterrein in de sneeuw en 10 minuten heb lopen klooien om eruit te komen. Met winterbanden is mij dat niet meer gebeurd.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7885
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Winterbanden

Bericht door Jackbauer1350 » ma 17 mar 2014, 18:37

- Het aanschaffen van een set nieuwe banden kost geld, en ze nemen ook veel ruimte in in de schuur
Aanschaf kost geld ja maar je rijdt dan niet op je zomerbanden waardoor je daar weer langer mee doet. In het voorjaar/zomer andersom, dan slijten je winterbanden niet. En ze liggen niet in mn schuur maar bij m' n garage in de opslag.
- Je verbruikt meer brandstof
Niet perse. Ook bij winterbanden ligt het o.a. aan de bandenspanning
- Bandenverwisselen kost tijd/geld
10 minuten bij m'n garage.

En tja geld, als je een ongeval krijgt door gladheid die je met winterbanden misschien niet had gekregen kost een schade je veel meer. Maar oke, dat blijft een "wat als..." gevalletje.

Ik ben al enkele keren lachend weggereden van een parkeerplaats waar t glad was door platgereden sneeuw. En degene naast mij slippen en maar niet weg kunnen komen. :twisted:
Uiteraard : Ook met winterbanden ben je nog geen god, in een slip raken door gladheid kan evengoed

Davy
expressweg
Berichten: 4618
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Winterbanden

Bericht door Davy » ma 17 mar 2014, 18:42

Tsjah die paar keer... terwijl er die andere 360 dagen per jaar niets aan de hand is. Ik heb al een paar keer door de Hoge Venen gereden met sneeuw... Gaat wat moeizamer maar uiteindelijk kom je er ook wel.
Maar mijn grootste ergernis is dat je teveel figuren hebt van "ik rij met winterbanden en dan kan me niks meer gebeuren", met bijbehorend rijgedrag...

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18265
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Winterbanden

Bericht door boe! » ma 17 mar 2014, 19:49

Jackbauer1350 schreef:
- Het aanschaffen van een set nieuwe banden kost geld, en ze nemen ook veel ruimte in in de schuur
Aanschaf kost geld ja maar je rijdt dan niet op je zomerbanden waardoor je daar weer langer mee doet.
Je vergeet een ding. Een band is niet alleen onderhevig aan slijtage maar ook aan ouderdom. Mijn achterbanden gaan 90.000 kilometer mee. In mijn geval is dat 6 jaar. Na 6 jaar beginnen er haarscheurtjes e.d. te ontstaan en wordt aangeraden de banden te vervangen. Als ik in de winters op winterbanden ga rijden, dan moet ik nog steeds na 6 jaar mijn zomerbanden vervangen, ondanks het lagere aantal kilometers. Dan heb ik dus wel extra kosten voor winterbanden.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Winterbanden

Bericht door Groningen » ma 17 mar 2014, 20:33

sirdanilot schreef:
Attietattie schreef:
sirdanilot schreef:
Jackbauer1350 schreef:Wintwerbanden zijn er sinds vrijdag af. Eigenlijk hebben ze er deze winter voor jan met de korte achternaam onder gezeten.
Kom jij vaak in Duitsland of andere landen waar wél eens sneeuw valt? Zo niet, waarom doe je dan überhaupt winterbanden onder je auto in Nederland.... lijkt me volstrekt overbodig.
Waarom niet?
- Het aanschaffen van een set nieuwe banden kost geld, en ze nemen ook veel ruimte in in de schuur
- Je verbruikt meer brandstof
- Bandenverwisselen kost tijd/geld
Nou, in mijn geval gaat dat ook niet op want ik rijd op allseasons. Ideaal is dat. Met koud weer is het gewoon een winterband, en als het warmer wordt hoef je niet te wisselen want dan doen ze het ook nog. Enige nadeeltje is dat ze rumoeriger zijn omdat er ook lamellen in zitten net als in winterbanden.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Winterbanden

Bericht door RSK » di 18 mar 2014, 0:29

Meer en meer krijg ik de indruk dat de keuze voor wel of geen winterbanden meer een zaak is van religie dan van wetenschap. Iedereen meent het gelijk aan zijn zijde te hebben, ruimte voor discussie is er eigenlijk niet. Om heel eerlijk te zijn, sta ik onderhand op het standpunt men zoekt het maar lekker uit, ik leg ze er onder en wat een ander doet is mijn zaak niet. Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee heel verschillende dingen, gelijk krijgen is me in dit geval de moeite gewoon niet meer waard.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18265
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Winterbanden

Bericht door boe! » di 18 mar 2014, 9:47

Wat mij vooral stoort is de manier waarop de zomerband soms wordt weggezet als inferieur product. Alsof je onder de 7 graden of bij sneeuw ineens niet meer zou kunnen rijden met zomerbanden. Omgekeerd is de winterband ook niet de oplossing voor alle problemen, maar als er sneeuw ligt dan heb je inderdaad meer grip en een kortere remweg.

Het probleem met ons winterweer is dat het te weinig winters is voor huidige winterbanden en teveel winters voor de huidige zomerbanden. Met de ideale band die daar tussenin past, zijn ze nog bezig.

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: Winterbanden

Bericht door chriskrusz » di 18 mar 2014, 11:27

boe! schreef:Mijn achterbanden gaan 90.000 kilometer mee. In mijn geval is dat 6 jaar. Na 6 jaar beginnen er haarscheurtjes e.d. te ontstaan en wordt aangeraden de banden te vervangen. Als ik in de winters op winterbanden ga rijden, dan moet ik nog steeds na 6 jaar mijn zomerbanden vervangen, ondanks het lagere aantal kilometers. Dan heb ik dus wel extra kosten voor winterbanden.
Heb jij achter dan een andere maat dan voor?

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18265
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Winterbanden

Bericht door boe! » di 18 mar 2014, 12:03

^^ Nee, maar de voorwielen zijn aangedreven en daar stuur je ook mee en dat veroorzaakt een hogere slijtage.

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Winterbanden

Bericht door petervdveen » di 18 mar 2014, 12:40

boe! schreef:
petervdveen schreef:^^ Als je echt een goede hagelbui hebt, dan heb je op zomerbanden zeker geen kans inderdaad.
Heb je überhaupt wel eens op zomerbanden gereden tijdens winterse omstandigheden? Je roept heel wat en je ziet heel veel op foto's, maar ik mis de eigen ervaring.
Ja, wereld van verschil.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Winterbanden

Bericht door sirdanilot » di 18 mar 2014, 12:47

RSK schreef:Meer en meer krijg ik de indruk dat de keuze voor wel of geen winterbanden meer een zaak is van religie dan van wetenschap. Iedereen meent het gelijk aan zijn zijde te hebben, ruimte voor discussie is er eigenlijk niet. Om heel eerlijk te zijn, sta ik onderhand op het standpunt men zoekt het maar lekker uit, ik leg ze er onder en wat een ander doet is mijn zaak niet. Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee heel verschillende dingen, gelijk krijgen is me in dit geval de moeite gewoon niet meer waard.
Ik hou je niet tegen hoor, als jij er winterbanden onder wil leggen. Het ís ook veiliger. Maar ik ben persoonlijk gewoon van mening dat dat kleine beetje extra veiligheid niet opweegt tegen de kosten/moeite. Als dat bij jou wél zo is, prima toch?

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Winterbanden

Bericht door petervdveen » di 18 mar 2014, 12:58

sirdanilot schreef:- Het aanschaffen van een set nieuwe banden kost geld, en ze nemen ook veel ruimte in in de schuur
- Je verbruikt meer brandstof
- Bandenverwisselen kost tijd/geld

Genoeg reden om het alleen te doen als het noodzakelijk is. En in ons kikkerlandje is het echt niet noodzakelijk.
Wat is noodzakelijk? In principe is het niet noodzakelijk om te kijken of er een auto aan komt als je oversteekt, je kan het namelijk ook horen, toch let ik altijd goed op.

- Aanschaf is in eerste instantie duurder, maar je doet ook langer met je zomerbanden.
- Meer brandstof, mijn ervaring is dat dit niet zo is. (Ik houd mij verbruik bij.) Tegen wind heeft bijvoorbeeld een grotere invloed.
- Tijd. Ik heb op een zaterdag nog wel ergens een half uurtje over. Dan hebben alle auto's weer nieuwe banden. Dus tijd, nee. En geld? Hoezo zou dit geld kosten?
Natuurlijk wel.
Iedereen weet dat het Verstandig is om in de winter met winterbanden te rijden.
Het zijn winter-, geen sneeuwbanden.

Er hoeft maar 1 plotselinge hagelbui te zijn en je bent de klos op zomerbanden. Op winterbanden heb je dan nog een kans.
Ik heb zelf ook wel eens gereden direct na een hagelbui waarbij alles wit werd. Gewoon vroeg opschakelen en rustig rijden, dan valt het echt reuze mee.
Het gaat om TIJDENS een hagelbui. Probleem is dat het voor een hagelbui niet hoeft te vriezen. Het kan gewoon een graad of 3/4 zijn. Dit zorgt er voor dat je minder alert bent op een gladde weg.
Hagel zie je niet van te voren aankomen.
Een goede hagelbui kan er voor zorgen dat er binnen enkele seconden een dikke laag ijs op de weg ligt. Dit koelt de weg zo af, dat de temperatuur naar beneden het vriespunt zakt. Als dit op de snelweg gebeurt heb je een groot probleem.
Op de A6 (denk in de buurt van Lelystad ergens is dat al 10 keer gebeurt in de tijd dat ik hier woon, denk ik.)

^^ Als je echt een goede hagelbui hebt, dan heb je op zomerbanden zeker geen kans inderdaad.
Elk jaar zijn er meerdere ongevallen op de A6 door hagelbuien. Op de foto's zie je vrijwel altijd auto's met zomerbanden. Met winterbanden heb je gewoon meer kans om er dan uit te komen.
Of je moet natuurlijk enkel in de winter gaan rijden als het ruim boven de 5 graden is en een heel heldere lucht, anders zijn winterbanden gewoon altijd verstandiger.
Dan zet je toch gewoon even je auto op de vluchtstrook? Sorry hoor maar de kans dat je zo'n hagelbui krijgt is echt maar klein, en zeker niet voldoende om de aankoop van winterbanden te rechtvaardigen.
Zoals hierboven uitgelegd, dat is vaak geen optie en veel te simplistisch.

Daarnaast, veel mensen hier op het forum (waar je toch verwacht dat veel mensen verstand hebben van auto rijden) lijken nogal 'tegen' winterbanden te zijn.
Iedereen weet tegenwoordig toch wel dat winterbanden niet enkel helpen bij sneeuw, maar altijd beter zijn onder een bepaalde temperatuur?
Daarnaast snap ik totaal niet, waarom je zou besparen op veiligheid. Een ongeluk plan je niet, een ongeluk overkomt je.
Om dat te zeggen, ik heb alleen winterbanden onder mijn auto als het echt nodig is, is echt grote onzin. Op het moment dat je het echt nodig hebt ben je te laat.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Winterbanden

Bericht door Seat Ibiza » di 18 mar 2014, 13:26

chriskrusz schreef:
boe! schreef:Mijn achterbanden gaan 90.000 kilometer mee. In mijn geval is dat 6 jaar. Na 6 jaar beginnen er haarscheurtjes e.d. te ontstaan en wordt aangeraden de banden te vervangen. Als ik in de winters op winterbanden ga rijden, dan moet ik nog steeds na 6 jaar mijn zomerbanden vervangen, ondanks het lagere aantal kilometers. Dan heb ik dus wel extra kosten voor winterbanden.
Heb jij achter dan een andere maat dan voor?
boe! schreef:Nee, maar de voorwielen zijn aangedreven en daar stuur je ook mee en dat veroorzaakt een hogere slijtage.
Chriskrusz bedoelt te zeggen: af en toe de voor- en achterbanden wisselen van plaats zorgt er voor dat je de slijtage verdeelt...

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18265
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Winterbanden

Bericht door boe! » di 18 mar 2014, 13:43

^^ Vind ik niet nodig. De voorbanden wissel ik om de 45.000 km en de achterbanden na 90.000 km. Natuurlijk kan je de banden op het juiste moment tussen voor en achter wisselen, maar dan moet ik nog altijd na 60.000 km. alle banden vervangen. Uiteindelijk maakt het niets uit.
petervdveen schreef:Iedereen weet tegenwoordig toch wel dat winterbanden niet enkel helpen bij sneeuw, maar altijd beter zijn onder een bepaalde temperatuur?
Silica zorgt er voor dat banden onder de 7 graden soepel blijven. Silica wordt vrijwel altijd aan winterbanden toegevoegd, maar zit ook in bepaalde zomerbanden en dan gaat jouw stelling niet op.

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: Winterbanden

Bericht door chriskrusz » di 18 mar 2014, 15:07

Dat moet je dan maar nog een keer zeggen als je achterstevoren uit de bocht vliegt omdat je banden voor en achter een heel andere profieldiepte hebben.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18265
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Winterbanden

Bericht door boe! » di 18 mar 2014, 15:20

Het verschil is nooit meer dan 3 mm. Volgens mij vlieg je pas echt de bocht uit als er vrijwel geen profiel meer op de banden zit (en zo ver rijd ik mijn banden nooit op).

Ehuls
verkeersader
Berichten: 642
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 15:44

Re: Winterbanden

Bericht door Ehuls » di 18 mar 2014, 15:27

petervdveen schreef:Daarnaast, veel mensen hier op het forum (waar je toch verwacht dat veel mensen verstand hebben van auto rijden) lijken nogal 'tegen' winterbanden te zijn.
Iedereen weet tegenwoordig toch wel dat winterbanden niet enkel helpen bij sneeuw, maar altijd beter zijn onder een bepaalde temperatuur?
Daarnaast snap ik totaal niet, waarom je zou besparen op veiligheid. Een ongeluk plan je niet, een ongeluk overkomt je.
Om dat te zeggen, ik heb alleen winterbanden onder mijn auto als het echt nodig is, is echt grote onzin. Op het moment dat je het echt nodig hebt ben je te laat.
Ik heb zelf winterbanden aangezien ik vaak in Duitsland moet zijn, ik ben niet tegen winterbanden, maar vind de kosten niet opwegen tegen het voordeel dat je er in Nederland aan hebt. Als ik alleen in Nederland zou rijden had ik waarschijnlijk ook geen winterbanden aangeschaft. Heb ook vaak genoeg met mijn zomerbanden door sneeuw, hagel en ijzel gereden en het belangrijkste is gewoon dat je je goed aanpast aan de omstandigheden. Dan zijn zomerbanden net zo veilig als winterbanden. Winterbanden maken aanpassen iets minder noodzakelijk, maar leveren daardoor ook het gevaar dat je je te weinig aanpast aan de omstandigheden en alsnog een ongeluk krijgt.

exroosje
verkeersader
Berichten: 802
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: Winterbanden

Bericht door exroosje » di 18 mar 2014, 15:44

De reden van de irritatie over de winterbanden is dat ze nogal gepusht worden door een goede marketing van de autolobby en bandenfabrikanten. Ineens heten gewone banden zomerbanden. En dan wat autoclubs erbij, de anwb en opeens heb je wat uit te leggen als je het niet doet.

En ja je wordt wel degelijk op kosten gejaagd door die dingen. Als je oneindig lang met een auto doet nauwelijks, maar praktisch gezien heb je bij de verkoop van je auto altijd een setje banden over die je moet verpatsen. En inderdaad weinigrijders zullen ze onvoldoende snel weten op te slijten. En een extra set velgen of monteren en balanceren is ook niet gratis. Oh ja winterbanden zijn op bij 4 ipv 2mm.

Deze winter was in een groot deel van NL de winterbandenrijder onveiliger af durf ik te stellen. Bij regen en uitblijven van kou is een normale band gewoon in het voordeel.

Ik zag afgelopen weekend nog steeds mensen met die zwarte wielen rondrijden trouwens. Lijkt me niet erg slim laat staan veilig.....

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18265
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Winterbanden

Bericht door boe! » di 18 mar 2014, 16:00

exroosje schreef:De reden van de irritatie over de winterbanden is dat ze nogal gepusht worden door een goede marketing van de autolobby en bandenfabrikanten.
Ik denk dat je daarmee de spijker op zijn kop slaat. Prachtige marketingpraatjes om aan een zo hoog mogelijk omzet te geraken. En opslag van en wisselen van banden helpt daarbij.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Winterbanden

Bericht door duikgek89 » wo 19 mar 2014, 0:57

petervdveen schreef:Het gaat om TIJDENS een hagelbui. Probleem is dat het voor een hagelbui niet hoeft te vriezen. Het kan gewoon een graad of 3/4 zijn. Dit zorgt er voor dat je minder alert bent op een gladde weg.
Hagel zie je niet van te voren aankomen.
Een goede hagelbui kan er voor zorgen dat er binnen enkele seconden een dikke laag ijs op de weg ligt. Dit koelt de weg zo af, dat de temperatuur naar beneden het vriespunt zakt. Als dit op de snelweg gebeurt heb je een groot probleem.
Op de A6 (denk in de buurt van Lelystad ergens is dat al 10 keer gebeurt in de tijd dat ik hier woon, denk ik.)
Ja en als je op winterbanden op de snelweg gewoon (ohnee in Nederland is dat heel erg hard) 130 rijdt, dan vang je een laag ijs met je winterbandjes wel even op... Dan ben je op winterbanden 99 van de 100 keer net zo goed de klos.
petervdveen schreef:Daarnaast, veel mensen hier op het forum (waar je toch verwacht dat veel mensen verstand hebben van auto rijden) lijken nogal 'tegen' winterbanden te zijn.
Iedereen weet tegenwoordig toch wel dat winterbanden niet enkel helpen bij sneeuw, maar altijd beter zijn onder een bepaalde temperatuur?
Daarnaast snap ik totaal niet, waarom je zou besparen op veiligheid. Een ongeluk plan je niet, een ongeluk overkomt je.
Om dat te zeggen, ik heb alleen winterbanden onder mijn auto als het echt nodig is, is echt grote onzin. Op het moment dat je het echt nodig hebt ben je te laat.
Mensen zijn niet tegen winterbanden, maar gaan niet mee in de overdreven hype.
Ik vind het gezeur over winterbanden de laatste jaren er ook ver over. Ja het is veiliger (maar dat doe je deels teniet door harder te rijden). Maar het is niet zo dat een zomerband ineens levensgevaarlijk is... Ik ben voor winterbanden, maar ik vind tegelijkertijd dat het nut vaak wel schromelijk overdreven wordt.

exroosje schreef:Oh ja winterbanden zijn op bij 4 ipv 2mm.
Nee, bij 4mm is het in DLD voor de wet geen winterband meer. Het is niet dat hij bij 4.1mm veel veiliger is dan bij 3.9. Daarnaast kun je die banden gewoon afrijden tot 2mm na de winter.
Deze winter was in een groot deel van NL de winterbandenrijder onveiliger af durf ik te stellen. Bij regen en uitblijven van kou is een normale band gewoon in het voordeel.
In de regen is een winterband echt niet slecht. Veel profiel en veel ruimte om water af te voeren. Scheelt overigens, op de banden die ik gereden heb, niet enorm veel. Je bent schromelijk aan het overdrijven.
Ik zag afgelopen weekend nog steeds mensen met die zwarte wielen rondrijden trouwens. Lijkt me niet erg slim laat staan veilig.....
Overdreven onzin.
Bovendien rijden de mensen in Nederland zo verschrikkelijk overdreven langzaam dat je je over de temperatuur van de banden ook geen zorgen hoeft te maken.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Winterbanden

Bericht door RSK » wo 19 mar 2014, 17:25

sirdanilot schreef:
RSK schreef:Meer en meer krijg ik de indruk dat de keuze voor wel of geen winterbanden meer een zaak is van religie dan van wetenschap. Iedereen meent het gelijk aan zijn zijde te hebben, ruimte voor discussie is er eigenlijk niet. Om heel eerlijk te zijn, sta ik onderhand op het standpunt men zoekt het maar lekker uit, ik leg ze er onder en wat een ander doet is mijn zaak niet. Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee heel verschillende dingen, gelijk krijgen is me in dit geval de moeite gewoon niet meer waard.
Ik hou je niet tegen hoor, als jij er winterbanden onder wil leggen. Het ís ook veiliger. Maar ik ben persoonlijk gewoon van mening dat dat kleine beetje extra veiligheid niet opweegt tegen de kosten/moeite. Als dat bij jou wél zo is, prima toch?
Daar zeg je me wel iets. Een beperkte extra veiligheid en veel kosten/moeite. Dat heb ik een beetje bij ABS en autogordels. Natuurlijk, het is bewezen (iets) veiliger, maar hoe vaak heb je het nu echt nodig? Als ik heel eerlijk ben, zou ik liefst zonder gordel rijden binnen de bebouwde kom. Maar daar zijn allerlei verplichtingen en boetes voor bedacht.

Daaruit blijkt maar weer eens hoe subjectief het begrip veiligheid is.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: Winterbanden

Bericht door chriskrusz » wo 19 mar 2014, 17:31

Dan koop je toch lekker een rijdende-doodskist-oldtimer zonder gordels, ABS, en wat dies meer zij.

Maar dan wel graag jezelf opgeven als orgaandonor.

Gaiajohan
autoweg
Berichten: 1030
Lid geworden op: zo 10 jul 2011, 23:25

Re: Winterbanden

Bericht door Gaiajohan » do 20 mar 2014, 23:43

Ook voor afgelopen winter gewoon weer winterbanden gekocht. Heb ze een weekje nodig gehad, verder niet echt. maargoed, mocht het toch een strenge winter worden dan heb ik tenminste een stuk minder gezeik. Verder vind ik het sparen van lichtmetaal ook een +.
En al die mensen die maar blijven lullen: In NL niet nodig. NL is groter dan de Randstad of Zeeland. :facepalm:
Afbeelding
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Winterbanden

Bericht door RSK » vr 21 mar 2014, 1:19

chriskrusz schreef:Dan koop je toch lekker een rijdende-doodskist-oldtimer zonder gordels, ABS, en wat dies meer zij.

Maar dan wel graag jezelf opgeven als orgaandonor.
Gelieve mijn woorden niet uit zijn verband te halen. Waar ik vooral voor pleit, is dat er qua gordel (bibeko) niet meer bekeurd wordt. Iets met betutteling. Ook vind ik niet dat je alle 'veiligheidsmaatregelen' per definitie moet verplichten, zoals met bijvoorbeeld ABS is gebeurd. De keuze wat bijdraagt aan de veiligheid is namelijk nogal arbitrair. Om bij het onderwerp te blijven: waarom ABS wel en winterbanden niet?

En voor je informatie: toevallig ben ik al sinds het mogelijk is bloeddonor, ben net 21 en heb er al 11 donaties op zitten. Toevallig van de bloedgroep die men gebruikt bij ongevallen.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18265
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Winterbanden

Bericht door boe! » vr 21 mar 2014, 8:33

Om bij het onderwerp te blijven: waarom ABS wel en winterbanden niet?
Omdat ABS onder alle omstandigheden een positief effect heeft en winterbanden niet.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Winterbanden

Bericht door Rene » vr 21 mar 2014, 8:44

Ik had gisterochtend een platte linkerachterband. Bovendien waren de voorbanden tegen de afkeurmaat, en moet de auto in mei voor het eerst naar de APK.
Dus ben ik heel voorzichtig naar een lokale bandenboer toegereden. Nu liggen er rondom Vredestein Quatrac 3 banden op, 4-seizoenenbanden. Geintje kosten zo'n € 500 :(

Maar de bright side is dat ik er wel twee jaar mee kunnen rijden zonder het gezeur van bandenwissels :)

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14378
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Winterbanden

Bericht door Attietattie » vr 21 mar 2014, 9:43

Voor het eerst naar de APK? Nieuwe auto?!?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Winterbanden

Bericht door Rene » vr 21 mar 2014, 9:50

Nee, geen nieuwe. Wel een klein jaar geleden een andere gekocht.
Ik heb het geld niet om in nieuwe auto's te rijden. De baas betaalt niet mee en de afschrijving in het eerste jaar is me véél te hoog.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Winterbanden

Bericht door RSK » vr 21 mar 2014, 9:51

^^ 'Nieuwe' auto is ook een rekbaar begrip zolang je pas na 4 jaar de eerste APK hebt.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Plaats reactie