Raar wegontwerp

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Raar wegontwerp

Bericht door Vinny » vr 14 sep 2012, 13:18

Wat betreft komborden: Ik heb eerlijk gezegd geen idee. Zal het eens navragen.
Ik denk dat het een truukje is om de weg te hebben kunnen mogen reconstrueren zonder al te veel geluidshindermaatregelen te nemen. Ben zelf van mening dat de maximumsnelheid van 50 inderdaad belachelijk laag is. Zou wat mij betreft beter 70 kunnen zijn, maar ik vrees dat dat er niet inzit (dan worden geluidsnormen overschreden).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Raar wegontwerp

Bericht door duikgek89 » vr 14 sep 2012, 13:47

Tachi schreef:Da's het probleem met bestuurders die niet verder kijken dan hun neus lang is. Men is hier over het algemeen gewend dat alles in goede banen wordt geleid door strakke stroken, verdrijvingsvlakken en pijlen. Maar bij dit soort situaties weten we het niet meer...
Eerlijk gezegd, zie ik het probleem hier niet. Dan maar even een doorgetrokken streep van een fietsstrook meepakken. Tsssss.....
Mee eens. de kruising is geen kilometers lang ofzo, je kunt prima zien dat je na de kruising naar één rijstrook moet. Bovendien, als je een lastpost schuin naast je hebt geef je gewoon iets gas en ga je op het midden rijden... Ik vind deze situaties juist handig want het staat de bestuurders die rechtdoor willen toe in te spelen op de verkeerssituatie. Maarja in een ikke-ikke-ikke-en-de-rest-kan-stikken-maar-wel-alles-langzaam-anders-raak-ik-in-paniek verkeersmentaliteit valt het allemaal niet mee...
Het enige probleem dat ik zie is hoe je bij een aanrijding gaat bepalen wie schuldig is en in hoeverre idioten de wegbeheerders aanklagen en hoeveel edel geachte sukkels het gezond verstand verder ten grave dragen door een schadevergoeding toe te wijzen.

Overigens is dit ook een leuke: http://goo.gl/maps/zOADA
Echte Nijmeegse kilometerteller tuurders vinden volgens mij dat je de linkse strook voor rechtsaf niet mag gebruiken, want ze rijden allemaal rechts. Als ik daar een keertje rechtsaf ga rij ik links iedereen voorbij om te voorkomen dat ik achter de zoveelste Comrade Slowly blijf hangen beginnen ze allemaal te gebaren, met de kop te schudden, sommige gaan met de lichten flikkeren en toeteren. :mrgreen:

Deze oplossing in Duitsland is ook leuk. Voor ter plekke onbekenden is het verwarrend. Overigens echt om te lachen als je een taxichauffeur naast je hebt die denkt dat hij goed kan drammen en die vervolgens een deuk in z'n ego oploopt.
http://goo.gl/maps/otstk

Deze is ook mooi:
http://goo.gl/maps/dXflH
De weg is hier heel breed, tot ver na de middenberm pas je makkelijk met twee auto's naast elkaar zonder op de linkse rijstrook te komen (ja dat heb ik geprobeerd, en het was geen meetfout want die proef heb ik een aantal keer uitgevoerd en gaf telkens hetzelfde resultaat).
Laatst gewijzigd door duikgek89 op vr 14 sep 2012, 14:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Raar wegontwerp

Bericht door Mandelsoft » vr 14 sep 2012, 14:09

Die Duitse markering kom je ook nog wel eens bij opritten tegen:
http://goo.gl/maps/bgCQx
http://goo.gl/maps/YfpAb

Zelfs bij knooppunten!
http://goo.gl/maps/7kmfz
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Raar wegontwerp

Bericht door harry » vr 14 sep 2012, 14:33

Bij mij om de hoek heb je ook zo'n situatie (2 rijstroken rechtdoor, kort invoegen direct na het kruispunt):
http://goo.gl/maps/BFoOY
Eigenlijk nooit problemen gehad of gezien.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Raar wegontwerp

Bericht door Vinny » vr 14 sep 2012, 15:21

https://maps.google.nl/maps?q=leidschen ... 4,,0,23.03
Dit vind ik een minder geslaagd voorbeeld. Heb me wel eens bijna vastgereden hier... :oops:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Raar wegontwerp

Bericht door Rene » zo 16 sep 2012, 10:55

paolie schreef:Het middeneiland is stedenbouwkundig heilig.
Geen flauw idee waarom, want ik vind het allesbehalve bijzonder.

Maar goed, uitgaande van het feit dat je het middeneiland niet aantast, laat zich volgens mij best een klein turbopleintje maken.
Daarbij kunnen de uithoeken aan het middeneiland in een opstaande rand bestrtaing worden uitgevoerd, en kan het ronde groene eiland als eenheid behouden blijven.

Legenda:
geel - rijstrook auto
blauw - fietspad
roze - voetpad
rood - verhoogde rijbaanscheiding

Afbeelding


Omdat het een turbopleintje is, oversteken langzaam verkeer voor de veiligheid buiten de voorrang houden.
Ik schat in dat een dergelijk ontwerp best een goede verkeersafwikkeling zal kennen, en dat daardoor het oponthoud voor de bus nihil zal zijn.
Goede case om even een dynamisch verkeersmodel op los te laten, lijkt me.

Meteen ook even de aansluitende Keizer Karelweg naar de A9 toe veranderen van 1x4 in 2x2; een middenberm is daar zeker veiliger dan een simpele asstreep.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Raar wegontwerp

Bericht door Groningen » vr 05 okt 2012, 0:18

*schopje*

In het kader van raar wegontwerp:

Wat voor knooppunt is dit eigenlijk? Lijkt op een soort trompet met aspecten van een windmolenknooppunt, turbineknooppunt, sterknooppunt en nog wat afritten erin :dontknow:

Egbert
expressweg
Berichten: 2739
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Raar wegontwerp

Bericht door Egbert » vr 05 okt 2012, 7:31

Het algemene spaghettiknooppunt. Zeer populair in de buitenlanden.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Raar wegontwerp

Bericht door Rene » vr 05 okt 2012, 9:27

Jarenlang was Koeberg een van de grootste knelpunten in het wegennet van Kaapstad. Door het aanpassen van het knooppunt met diverse kruisingsvrije relaties (flyovers, etc) is de situatie sterk verbeterd. Echter de oude vormgeving vermengd met de bestaande locatie heeft een knooppunt opgeleverd dat van bovenaf geen logische vorm meer heeft.

Tommy
autoweg
Berichten: 1985
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: Raar wegontwerp

Bericht door Tommy » vr 05 okt 2012, 11:57

^^

Ik heb ooit wat foto's genomen op dit traject:
http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php? ... uid+Afrika (Eerste Spoiler).

Het knooppunt is vanop de weg ter plaatste geen spaghetti en is goed bewegwijzerd. Het ziet er van bovenaf gewoon chaotisch uit.
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Raar wegontwerp

Bericht door Vinny » vr 05 okt 2012, 20:06

https://maps.google.nl/maps?q=maitland, ... 19,,1,1.01
Hier zie je het werkbord. Klaarblijkelijk zijn er minimaal 11 fases waarin het kruispunt is omgebouwd tot knooppunt. 8-)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Raar wegontwerp

Bericht door Chris » di 23 okt 2012, 20:19

Vanavond kwam ik me een rare situatie tegen. De N340 vanaf Zwolle tot Dalfsen is geherasfalteerd. Echter bij het kruispunt N340 / A28 / Hessenpoort aan de oostkant van Zwolle zijn 2 rijstroken rechtdoor vanaf de A28 richting de N340, echter de rechterrijstrook komt pal op een gevuld vlak uit.... Gelukkig niet verhoogd, en gelukkig is er ook geen vrije rechtsaffer, maar dit is wel bizar. Ik vermoed dat de provincie Overijssel hier wegbeheerder is, deze afbeelding zal ik maar eens doorsturen.

Afbeelding

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Raar wegontwerp

Bericht door sirdanilot » di 23 okt 2012, 20:59

^ Je moet gewoon op het kruispunt ritsen. Maar dit soort kruisingen vind ik ook niet heel erg verkeersveilig.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Raar wegontwerp

Bericht door Vinny » di 23 okt 2012, 21:05

https://maps.google.nl/maps?q=Hessenpoo ... 5,,0,13.15
De oude situatie lijkt mij. Ik denk een ontwerpfoutje. Hopelijk doet de provincie hier op korte termijn wat mee.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ties
autoweg
Berichten: 1287
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 17:38

Re: Raar wegontwerp

Bericht door Ties » wo 24 okt 2012, 19:23

sirdanilot schreef:Je moet gewoon op het kruispunt ritsen. Maar dit soort kruisingen vind ik ook niet heel erg verkeersveilig.
Waarom zou je op het kruispunt moeten ritsen, terwijl er na de kruising twee stroken beschikbaar zijn? (Die overigens meteen ritsen.)

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Raar wegontwerp

Bericht door sirdanilot » wo 24 okt 2012, 20:30

^ Omdat die dus meteen ritsen, de rechterstrook is bedoeld voor verkeer dat van rechts komt.

Ties
autoweg
Berichten: 1287
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 17:38

Re: Raar wegontwerp

Bericht door Ties » wo 24 okt 2012, 23:32

^^ Ik kan me niet voorstellen dat die rechtsaffer vanaf de Kranenburgweg tegelijkertijd groen krijgt met de rechtdoorrichting vanaf de afrit.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Raar wegontwerp

Bericht door duikgek89 » wo 24 okt 2012, 23:43

Dat schreef Chris ook. Volgens mij had dit vlak gewoon niet wit moeten zijn.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Raar wegontwerp

Bericht door Palance » do 25 okt 2012, 6:37

Iets vergelijkbaars, maar dan andersom, bestond hier op de Strevelsweg: Al lang 1 rijstrook, maar meteen na de VRI (klik maar eens 1 beeldje verder) ineens 2 rijstroken. Die overigens ook meteen weer eindigen. Dat was een erfenis uit de tijd dat je nog 2 linksaffers had, maar dat is al jaren niet meer zo. Deze SV-situatie bestaat trouwens niet meer, het foutje is een jaartje geleden weggepoetst.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Raar wegontwerp

Bericht door Groningen » za 03 nov 2012, 8:54

Chris schreef:Vanavond kwam ik me een rare situatie tegen. De N340 vanaf Zwolle tot Dalfsen is geherasfalteerd. Echter bij het kruispunt N340 / A28 / Hessenpoort aan de oostkant van Zwolle zijn 2 rijstroken rechtdoor vanaf de A28 richting de N340, echter de rechterrijstrook komt pal op een gevuld vlak uit.... Gelukkig niet verhoogd, en gelukkig is er ook geen vrije rechtsaffer, maar dit is wel bizar. Ik vermoed dat de provincie Overijssel hier wegbeheerder is, deze afbeelding zal ik maar eens doorsturen.
(...)
Kwam er gisteren ook langs en het doet heel apart aan. De verdrijfpijlen staan aan de overkant van de kruising op de linkerstrook, zoals het ook altijd al was. Maar om dan op de rechterstrook te belanden moet je over het witte vlak heen.

De VRI zelf doet ook wel enigszins vreemd aan (het setje voor rechtdoor): de lampen aan het portaal hebben volle lenzen, maar die rechts laaggeplaatst is heeft een pijl.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Raar wegontwerp

Bericht door mavas » za 03 nov 2012, 17:28

^^ Dat is bedoeld voor het verkeer dat rechtsaf wil, zodat men ziet dat dat licht niet voor de rechtsafbeweging bedoeld is, maar alleen voor rechtdoor. Als er een volle lens had gehangen is er nog wel eens verwarring.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Raar wegontwerp

Bericht door Groningen » zo 18 nov 2012, 18:05

Ik vond het hier wel passen. Op het eind van de invoegstrook van de afrit Hoogeveen aan de A28 richting zuiden liggen hier een stel linksafpijlen, zoals je ze in voorsorteervakken ziet. Ik heb dat elders alleen nog maar met zulke pijlen gezien.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Raar wegontwerp

Bericht door sirdanilot » zo 18 nov 2012, 18:19

^ Ik zie de pijlen niet op streetview.

Maar wat je beschrijft komt ook hier voor, al is dit een autoweg en geen autosnelweg.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Raar wegontwerp

Bericht door Groningen » zo 18 nov 2012, 20:19

sirdanilot schreef:^ Ik zie de pijlen niet op streetview.
Nee dat klopt, toen stonden ze er nog niet.
sirdanilot schreef:Maar wat je beschrijft komt ook hier voor, al is dit een autoweg en geen autosnelweg.
Ah, ze komen dus op meer plaatsen voor. Dacht ik iets unieks te hebben... ;)

LennyKravitz
autoweg
Berichten: 1016
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 14:16
Locatie: Rotterdam

Re: Raar wegontwerp

Bericht door LennyKravitz » zo 02 dec 2012, 22:09

http://goo.gl/maps/uAAis

Waarom moet hier voorrang verleend worden als je naar rechts gaat?... je komt op je eigen rijstrook terecht toch? :?:
It aint over 'till it's over...

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Raar wegontwerp

Bericht door sirdanilot » zo 02 dec 2012, 22:37

Misschien voorrang verlenen als je naar de linkerbaan wil? Maar het meest waarschijnlijke is dat dat bord er gewoon is blijven staan na een reconstructie.

LennyKravitz
autoweg
Berichten: 1016
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 14:16
Locatie: Rotterdam

Re: Raar wegontwerp

Bericht door LennyKravitz » ma 03 dec 2012, 20:53

^^ Moet wel, want als je naar de linkerbaan wil, ben je reeds op de andere weg aangekomen wissel je van rijstrook...
Laatst gewijzigd door Wouter N14 op ma 03 dec 2012, 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Gebruik AUB ^^ en niet de quote-knop als je direct op een bericht reageert !!
It aint over 'till it's over...

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Raar wegontwerp

Bericht door feitelijk » ma 03 dec 2012, 22:28

LennyKravitz schreef:http://goo.gl/maps/uAAis

Waarom moet hier voorrang verleend worden als je naar rechts gaat?... je komt op je eigen rijstrook terecht toch? :?:
Geldt die :B6: alleen voor de strook naar rechts dan? (blijkbaar wel want links is het een :B7:)
Je nadert een voorrangsweg, daar hoort gewoon een B6 bij
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

LennyKravitz
autoweg
Berichten: 1016
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 14:16
Locatie: Rotterdam

Re: Raar wegontwerp

Bericht door LennyKravitz » ma 03 dec 2012, 23:15

geelhoed schreef:
LennyKravitz schreef:http://goo.gl/maps/uAAis

Waarom moet hier voorrang verleend worden als je naar rechts gaat?... je komt op je eigen rijstrook terecht toch? :?:
Geldt die :B6: alleen voor de strook naar rechts dan? (blijkbaar wel want links is het een :B7:)
Je nadert een voorrangsweg, daar hoort gewoon een B6 bij

Betekenis :B6: is: "Verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg', maar in deze situatie kruis je niets, en is er geen voorrang te verlenen... maar goed, zal wel verplicht nummer zijn dit bord te plaatsen...

Hier is het ook gedaan... terwijl na de rechtsaffer er zelfs een lange dubbel doorgetrokken streep staat... http://goo.gl/maps/Qg0u6
Laatst gewijzigd door Wouter N14 op ma 03 dec 2012, 23:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Gebruik nou A.U.B. niet de quote-knop als je direct op een bericht reageert, maar gebruik ^^ ! ! !
It aint over 'till it's over...

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Raar wegontwerp

Bericht door feitelijk » ma 03 dec 2012, 23:19

Laatst gewijzigd door Wouter N14 op 2012 12 03 Ma, 23:16, in totaal 1 keer gewijzigd.
Reason: Gebruik nou A.U.B. niet de quote-knop als je direct op een bericht reageert, maar gebruik ^^ ! ! !
Onder elk bericht deze mededeling maakt het er ook niet mooier op hoor.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Plaats reactie