Raar wegontwerp

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

LennyKravitz
autoweg
Berichten: 1016
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 14:16
Locatie: Rotterdam

Raar wegontwerp

Bericht door LennyKravitz » do 13 sep 2012, 21:16

Ik zag geen ander topic waar ik dit kon plaatsen.

Ok, deze situatie:
http://goo.gl/maps/otCom

Bij het verkeerslicht, twee voorsorteervakken: 1) linksaf/rechtdoor - 2) rechtsaf/rechtdoor
Het gaat me erom dat er dus twee banen rechtdoor gaan.

Krijg je dus groen... kom je aan de andere kant van de kruising: http://goo.gl/maps/HTEIP
=> 1 baan dus

Gevolg auto's die beiden optrekken en met elkaar in de knoei komen - elkaar bijna zijdelings raken, en wie gaat er dan voor... meestal een recht van de sterkste effect. Ik let meestal op, maar toch had ooit bijna schade als ik niet geremd had en de ander voor had laten gaan.

Mag dit nou? Is dit nou een goed ontwerp?
En daarnaast, als je dan met twee auto's elkaar raakt (zijkanten tegen elkaar)... wie is dan schuldig?


Oplossing zou hier het beste zijn dat de rechtsaf/rechtdoor alleen rechtsaf wordt - er is hier over het algemeen meer verkeer voor rechtsaf, dan linksaf/rechtdoor bij elkaar.
It aint over 'till it's over...

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Raar wegontwerp

Bericht door Groningen » do 13 sep 2012, 21:29

^^ Dat laatste zou ook mijn voorstel zijn. Kost ook zowat niks: alleen die pijlen wegstralen.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Raar wegontwerp

Bericht door Wouter N14 » do 13 sep 2012, 21:32

In Den Haag ken ik ook zo'n soort kruispunt, altijd wel interessant om te passeren. Want eigenlijk gaan standaard alle rechtdoorrijders achter elkaar staan, dus in hetzelfde rijtje. Dan is het wel zo leuk daar voorbij te rijden en dan ook rechtdoor te gaan :lol:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Tachi
verkeersader
Berichten: 820
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 18:38

Re: Raar wegontwerp

Bericht door Tachi » vr 14 sep 2012, 0:01

Da's het probleem met bestuurders die niet verder kijken dan hun neus lang is. Men is hier over het algemeen gewend dat alles in goede banen wordt geleid door strakke stroken, verdrijvingsvlakken en pijlen. Maar bij dit soort situaties weten we het niet meer...
Eerlijk gezegd, zie ik het probleem hier niet. Dan maar even een doorgetrokken streep van een fietsstrook meepakken. Tsssss.....

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Raar wegontwerp

Bericht door Egbert » vr 14 sep 2012, 7:44

Ritsen natuurlijk. Maar ja, dat kan in Nederland waar iedereen de eerste wil zijn niet.

In Eindhoven op de Leenderweg heb je eenzelfde situatie. Tegenwoordig staan er pijlen dat je moet invoegen. Niet dat dat het beter maakt, want die staan op de rechterbaan en dus sorteert iedereen links voor en is de eerste die rechts gaat staan de aso (want die haalt dus de hele rij links in :facepalm: )

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14345
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Raar wegontwerp

Bericht door Attietattie » vr 14 sep 2012, 7:48

Net zoiets als de Rijnstraat in Amsterdam.
Voorsorteervakken.
Uiteindelijk uitkomend op 1 strook.

Deze situatie is overigens momenteel al opgelost. Ik denk dat het er (na de reconstructie) geen half jaar zo heeft gelegen. En toch ging het er altijd prima (ik kwam er dagelijks). Ik heb er nooit meegemaakt dat men voor wilde dringen, iedereen ritste netjes.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Raar wegontwerp

Bericht door paolie » vr 14 sep 2012, 8:50

Deze situatie is overigens momenteel al opgelost.
Hé, mijn werk haalt ook af en toe het forum :D

Overigens is de situatie hier nog erger: http://goo.gl/maps/j0vFo
Hier moeten namelijk twee rechtdoorstroken én de tram samenvoegen op één rijstrook....: http://goo.gl/maps/X3Kwx
Toch leidt het in de praktijk nauwelijks tot problemen.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14345
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Raar wegontwerp

Bericht door Attietattie » vr 14 sep 2012, 8:54

paolie schreef:
Deze situatie is overigens momenteel al opgelost.
Hé, mijn werk haalt ook af en toe het forum :D
Ben jij verantwoordelijk voor die situatie dan?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Raar wegontwerp

Bericht door paolie » vr 14 sep 2012, 9:06

Het is één van de kruisingen die ik vanuit Stadsdeel Zuid samen met de werkgroep blackspots van de gemeente Amsterdam heb aangepakt (in dit geval vanwege subjectieve onveiligheid).
(momenteel werk ik trouwens niet meer bij SD Zuid)

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14345
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Raar wegontwerp

Bericht door Attietattie » vr 14 sep 2012, 9:16

paolie schreef:Het is één van de kruisingen die ik vanuit Stadsdeel Zuid samen met de werkgroep blackspots van de gemeente Amsterdam heb aangepakt (in dit geval vanwege subjectieve onveiligheid).
(momenteel werk ik trouwens niet meer bij SD Zuid)
Waarom wist ik dat niet eerder èn waarom werk je daar niet meer?!? :(
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Raar wegontwerp

Bericht door paolie » vr 14 sep 2012, 9:23

Tegenwoordig mag je al je vragen, klachten en suggesties over het Amstelveense wegennet naar mij doorsluizen ;)

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14345
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Raar wegontwerp

Bericht door Attietattie » vr 14 sep 2012, 9:55

'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Raar wegontwerp

Bericht door Rein » vr 14 sep 2012, 10:10

paolie schreef: Overigens is de situatie hier nog erger: http://goo.gl/maps/j0vFo
Hier moeten namelijk twee rechtdoorstroken én de tram samenvoegen op één rijstrook....: http://goo.gl/maps/X3Kwx
Toch leidt het in de praktijk nauwelijks tot problemen.
Vanaf deze kant is het verkeersaanbod relatief gering waarbij ook nog eens de rechtdoor richting meestal niet een erg drukke richting is. Er gaat hier vooral veel verkeer (inclusief veel streekbussen) linksaf en dankzij conflicterend verkeer vanaf de overzijde blokkeert het verkeer dat linksaf wil de weg zodat dat de rechtdoorgaanders op de linkerrijstrook er niet door kunnen. De rechtdoorgaanders op de rechterstrook kunnen dus zonder veel problemen doorrijden (al moeten ze wel uitkijken voor de vele fietsers). Met de tram is er volgens mij ook bijna geen conflict, omdat alleen lijn 2 rechtdoor rijdt en die tram volgens mij eerder wit licht krijgt dan dat de VRI voor het overige verkeer groen wordt. De tram is dus als het goed is allang al weg.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Raar wegontwerp

Bericht door paolie » vr 14 sep 2012, 10:16

^^ doorgestuurd naar de bewegwijzerings-collega ;)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Raar wegontwerp

Bericht door Rene » vr 14 sep 2012, 10:20

paolie schreef:Tegenwoordig mag je al je vragen, klachten en suggesties over het Amstelveense wegennet naar mij doorsluizen ;)
Laten we dan eens beginnen met een rotonde-die-geen-rotonde-is, Keizer Karelweg - Groen van Prinstererlaan.
Toen ik in Amstelveen woonde was dat onduidelijke onding me al een doorn in het oog - en het ligt er nog altijd zo...

> Maak er een gewoon verkeerslichtenkruispunt van, of maak er een echte (turbo?-)rotonde van met de normale voorrangsregels van een verkeersplein.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Raar wegontwerp

Bericht door paolie » vr 14 sep 2012, 10:25

Ga eens babbelen met de Stadsregio, specifiek over het onderwerp: doorstroming bussen......
We weten het René, we hebben de ontwerpen voor een normale rotonde hier al jaren klaarliggen.... (maar met een beetje goede hoop gaan we volgend jaar gewoon doorpakken. Dan maar geen tevreden stadsregio ...)

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Raar wegontwerp

Bericht door Groningen » vr 14 sep 2012, 10:35

^^ Wellicht is het daar ook zo aan te passen dat het er ongeveer zo uitziet. Het is hier best wel druk, maar vrijwel geen doorstromingsproblemen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Raar wegontwerp

Bericht door Rene » vr 14 sep 2012, 10:43

paolie schreef:Ga eens babbelen met de Stadsregio, specifiek over het onderwerp: doorstroming bussen...
Ja, die doorstroming-voor-bussen-doctrine moet eens op de helling. Complete doorgeslagen waanzin.

Uniforme ontwerpen en de daaruit voortvloeiende grotere verkeersveiligheid is 1000x belangrijker dan dat een bus 10 seconden voordeel heeft... Want het voordeel in tijd voor het OV is meestal maar een fractie van het tijdsvoordeel dat een weggebruiker heeft van 130 km/h, en daarvan vinden de linkse partijen dat het onzin was. Toch ? Nou, dan kan de doctrine "het OV mag er geen seconde op achteruit gaan" gerust de vullesbak in, als daar hoogstaandere doelen mee worden gediend. Bijvoorbeeld wanneer een andere weginrichting leidt tot meer verkeersveiligheid, en/of tot minder emissies (als gevolg van een veel betere algehele verkeersdoorstroming, waarbij een minimale verslechtering van het OV leidt tot een veel beter optimum).

Het OV als heilig doel verklaren leidt tot grote ongewenste effecten. OV is een mogelijk middel, en als het middel niet bijdraagt tot een optimum van hogere doelen (verkeersveiligheid, milieu), dan is het dus onzin om het als doel op zich te blijven beschouwen dat OV er niks op achteruit mag gaan.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Raar wegontwerp

Bericht door Vinny » vr 14 sep 2012, 10:43

Rene schreef:
paolie schreef:Tegenwoordig mag je al je vragen, klachten en suggesties over het Amstelveense wegennet naar mij doorsluizen ;)
Laten we dan eens beginnen met een rotonde-die-geen-rotonde-is, Keizer Karelweg - Groen van Prinstererlaan.
Toen ik in Amstelveen woonde was dat onduidelijke onding me al een doorn in het oog - en het ligt er nog altijd zo...

> Maak er een gewoon verkeerslichtenkruispunt van, of maak er een echte (turbo?-)rotonde van met de normale voorrangsregels van een verkeersplein.
Ik snap werkelijk niet wat er mis mee is?
https://maps.google.nl/maps?q=Keizer+Ka ... 3,,0,13.41

De voorrangsregeling staat heel duidelijk met haaietanden aangegeven, waarbij de doorgaande richting voorrang heeft. Prima oplossing lijkt me.
Rein schreef:
paolie schreef: Overigens is de situatie hier nog erger: http://goo.gl/maps/j0vFo
Hier moeten namelijk twee rechtdoorstroken én de tram samenvoegen op één rijstrook....: http://goo.gl/maps/X3Kwx
Toch leidt het in de praktijk nauwelijks tot problemen.
Vanaf deze kant is het verkeersaanbod relatief gering waarbij ook nog eens de rechtdoor richting meestal niet een erg drukke richting is. Er gaat hier vooral veel verkeer (inclusief veel streekbussen) linksaf en dankzij conflicterend verkeer vanaf de overzijde blokkeert het verkeer dat linksaf wil de weg zodat dat de rechtdoorgaanders op de linkerrijstrook er niet door kunnen. De rechtdoorgaanders op de rechterstrook kunnen dus zonder veel problemen doorrijden (al moeten ze wel uitkijken voor de vele fietsers). Met de tram is er volgens mij ook bijna geen conflict, omdat alleen lijn 2 rechtdoor rijdt en die tram volgens mij eerder wit licht krijgt dan dat de VRI voor het overige verkeer groen wordt. De tram is dus als het goed is allang al weg.
Dit is wel de meest dramatische kruising in Amsterdam die ik ken, maar dan vooral van de andere kant waar afslaande streekbussen in conflict doorgaand fietsverkeer kruist. Ik zit nog altijd te wachten op de fatale klap met een fietser die in de dode hoek zit... :(
Hele museumplein is natuurlijk compleet verneukt. De doorstroming is ruk. De veiligheid is abominabel. En landschappelijk is het ook truttigheid troef.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Raar wegontwerp

Bericht door Groningen » vr 14 sep 2012, 11:03

Rene schreef:
paolie schreef:Ga eens babbelen met de Stadsregio, specifiek over het onderwerp: doorstroming bussen...
Ja, die doorstroming-voor-bussen-doctrine moet eens op de helling. Complete doorgeslagen waanzin.

Uniforme ontwerpen en de daaruit voortvloeiende grotere verkeersveiligheid is 1000x belangrijker dan dat een bus 10 seconden voordeel heeft...
Tja. Op deze kruising bijvoorbeeld (drukste van Groningen, op Julianaplein na) heb je uiteraard (?) busprio. Kruising aan de andere kant van de brug ook, want stel je voor dat de bus te lang moet wachten. Ander verkeer staat zo 3 a 4 cycli stil.

Het enige waar die stroken en prioriteit hier wel goed voor zijn is ambulances: UMCG ligt er vlakbij dus is het zo makkelijker die kruisingen oversteken.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Raar wegontwerp

Bericht door paolie » vr 14 sep 2012, 11:04

Vinny schreef:
Rene schreef:
paolie schreef:Tegenwoordig mag je al je vragen, klachten en suggesties over het Amstelveense wegennet naar mij doorsluizen ;)
Laten we dan eens beginnen met een rotonde-die-geen-rotonde-is, Keizer Karelweg - Groen van Prinstererlaan.
Toen ik in Amstelveen woonde was dat onduidelijke onding me al een doorn in het oog - en het ligt er nog altijd zo...

> Maak er een gewoon verkeerslichtenkruispunt van, of maak er een echte (turbo?-)rotonde van met de normale voorrangsregels van een verkeersplein.
Ik snap werkelijk niet wat er mis mee is?
https://maps.google.nl/maps?q=Keizer+Ka ... 3,,0,13.41

De voorrangsregeling staat heel duidelijk met haaietanden aangegeven, waarbij de doorgaande richting voorrang heeft. Prima oplossing lijkt me.
Nee, helemaal niet prima. De rotonde staat in de top 5 van gevaarlijkste kruisingen in Amstelveen. En ook uitgebreide videoanalyses bewijzen dat. Een aanzienlijk deel van de automobilisten geeft bijvoorbeeld voorrang aan fietsers, omdat ze dat gewoon gewend zijn bij een rotonde. Daarnaast zijn er ook automobilisten die juist géén voorrang verlenen aan fietsers (als ze afslaan richting Groen van Prinsterer), terwijl ze dat daar dan weer wel moeten doen. De rotonde driekwart nemen levert behoorlijk wat conflicten tussen automobilisten op. En buiten dat alles: er wordt niet voor niets gepleit om rotondes uniform uit te voeren.
Laatst gewijzigd door paolie op vr 14 sep 2012, 11:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Raar wegontwerp

Bericht door Peter » vr 14 sep 2012, 11:05

Als je niet wilt dat het een rotonde is, moet je het geen rond plein maken, maar hoogstens een ovaal met afslagpijlen. Kennelijk hoort een Keizer Karel plein onduidelijk en gevaarlijk te zijn (denk aan Nijmegen).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Raar wegontwerp

Bericht door Vinny » vr 14 sep 2012, 11:12

Nee, helemaal niet prima. De rotonde staat in de top 5 van gevaarlijkste kruisingen in Amstelveen. En ook uitgebreide videoanalyses bewijzen dat. Een aanzienlijk deel van de automobilisten geeft bijvoorbeeld voorrang aan fietsers, omdat ze dat gewoon gewend zijn bij een rotonde. Daarnaast zijn er ook automobilisten die juist géén voorrang verlenen aan fietsers (als ze afslaan richting Groen van Prinsterer), terwijl ze dat daar dan weer wel moeten doen. De rotonde driekwart nemen levert behoorlijk wat conflicten tussen automobilisten op. En buiten dat alles: er wordt niet voor niets gepleit om rotondes uniform uit te voeren.
Ah ok :) Dat wist ik niet. Ik vind de kruising als fietser en automobilist zelf wel duidelijk, overzichtelijk en veilig. Maar kennelijk is het dat daar dus niet 8-)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Raar wegontwerp

Bericht door mavas » vr 14 sep 2012, 11:39

Er lopen toch 2 rijstroken rechtdoor vanuit de A9 gezien richting Amsterdam? Die lijken me nog steeds wel nodig. Ik zou dan ook pleiten voor een voorrangsplein volgens LARGAS, die zijn bovendien ook veilig.

Mocht het een turbo worden: Een turborotonde zal fietsers uit de voorrang moeten hebben volgens de richtlijn. Ik vrees dat men dit in Amstelveen niet gaat doen.
Als het een enkelstrooks wordt: Dat gaat m.i. doorstromingsproblemen opleveren.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Raar wegontwerp

Bericht door mavas » vr 14 sep 2012, 11:54

paolie schreef:Tegenwoordig mag je al je vragen, klachten en suggesties over het Amstelveense wegennet naar mij doorsluizen ;)
Vraag: Waarom is er een geregelde fietsoversteek op de Verlengde Beneluxbaan met de Hammarskjoldsingel, terwijl er nota bene een fietstunnel 10 meter naast ligt?
Vraag: Waarom is de snelheid op een groot gedeelte van de Beneluxbaan 50, terwijl er langzaam verkeer verboden is (incl tractoren), de rijbanen gescheiden liggen, er geen fietsers zijn parallel, er geen parkeervakken zijn, geen erfaansluitingen of ongeregelde aansluitingen en geen bebouwing (groene geluidsscherm aanwezig). De snelheid kan prima 70 zijn.
Vraag: Waarom heeft fietsverkeer parallel aan de Beneluxbaan op het 70-gedeelte voorrang tov autoverkeer dat op de toerit van de Beneluxbaan rijdt. Het zicht is er matig, autoverkeer heeft op dat punt al redelijke snelheid gemaakt en wordt dan ineens geconfronteerd met een fietspad. Mijns inziens erg gevaarlijk. Nog vreemder is het dat de afritten wel voorrang hebben tov het fietspad iets wat m.i. eenduidig hoort te zijn: Of alle fietspaden langs de Beneluxbaan in de voorrang, of allemaal uit de voorrang.
Vraag: Waarom beginnen de bebouwde kommen van Amstelveen zo vroeg en eindigen ze zo laat op de N-wegen????? Komt op mij over als automobilist pesten, want de wegen zijn nog steeds ingericht op 80.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Raar wegontwerp

Bericht door paolie » vr 14 sep 2012, 12:15

mavas schreef:Er lopen toch 2 rijstroken rechtdoor vanuit de A9 gezien richting Amsterdam? Die lijken me nog steeds wel nodig. Ik zou dan ook pleiten voor een voorrangsplein volgens LARGAS, die zijn bovendien ook veilig.

Mocht het een turbo worden: Een turborotonde zal fietsers uit de voorrang moeten hebben volgens de richtlijn. Ik vrees dat men dit in Amstelveen niet gaat doen.
Als het een enkelstrooks wordt: Dat gaat m.i. doorstromingsproblemen opleveren.
Nee, slechts één rijstrook. Het middeneiland is stedenbouwkundig heilig. Largas of turbo worden daarmee vrijwel onmogelijk. Enkelstrooks zal in de spits wellicht wat problemen opleveren, maar dat moeten we nog laten doorrekenen. Blijkt in de praktijk ook vaak wel mee te vallen.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Raar wegontwerp

Bericht door mavas » vr 14 sep 2012, 12:23

^^ Ah, ik zie al wat het is, voor de rotonde worden de 2 rijstroken uit A9 teruggebracht naar 1 rijstrook. Andere oplossing zou dan zijn om een enkelstrooksrotonde te creeren met op 1 tak een bypass. Maastricht heeft laten zien dat dit prima kan bibeko. In ieder geval, we zien wel wat er uitkomt.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Raar wegontwerp

Bericht door paolie » vr 14 sep 2012, 12:23

mavas schreef:Vraag: Waarom is er een geregelde fietsoversteek op de Verlengde Beneluxbaan met de Hammarskjoldsingel, terwijl er nota bene een fietstunnel 10 meter naast ligt?
Politiek compromis. Bewoners vonden de helling te steil. Gaan we binnenkort waarschijnlijk terugdraaien (afsluiten gelijkvloerse kruising)
Vraag: Waarom is de snelheid op een groot gedeelte van de Beneluxbaan 50, terwijl er langzaam verkeer verboden is (incl tractoren), de rijbanen gescheiden liggen, er geen fietsers zijn parallel, er geen parkeervakken zijn, geen erfaansluitingen of ongeregelde aansluitingen en geen bebouwing (groene geluidsscherm aanwezig). De snelheid kan prima 70 zijn.
Bij 70 worden de geluidsnormen overschreden, en had de naastgelegen woonwijk niet aangelegd mogen worden.
Vraag: Waarom heeft fietsverkeer parallel aan de Beneluxbaan op het 70-gedeelte voorrang tov autoverkeer dat op de toerit van de Beneluxbaan rijdt. Het zicht is er matig, autoverkeer heeft op dat punt al redelijke snelheid gemaakt en wordt dan ineens geconfronteerd met een fietspad. Mijns inziens erg gevaarlijk. Nog vreemder is het dat de afritten wel voorrang hebben tov het fietspad iets wat m.i. eenduidig hoort te zijn: Of alle fietspaden langs de Beneluxbaan in de voorrang, of allemaal uit de voorrang.
In vrijwel alle situaties hebben de fietsers voorrang op de op- en afritten (de algemene verkeersregels volgend dat een fietspad behorende bij een voorrangsweg zelf ook in de voorrang ligt). Alleen bij de afrit Langerhuizen, in noordelijke richting, moeten fietsers voorrang geven op verkeer op de afrit, omdat dat verkeer hier pas net uitgevoegd is en nog vol op snelheid rijdt.
Vraag: Waarom beginnen de bebouwde kommen van Amstelveen zo vroeg en eindigen ze zo laat op de N-wegen????? Komt op mij over als automobilist pesten, want de wegen zijn nog steeds ingericht op 80.
Het kombesluit is ooit vastgesteld door de provincie. Geen idee op basis van welke criteria.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Raar wegontwerp

Bericht door mavas » vr 14 sep 2012, 12:32

^^ Het instellen van een kom ligt toch bij het bevoegd gezag? Dus in dit geval de gemeente. Ik weet dat enkele jaren geleden de kom van Amstelveen voor de automobilist veel kleiner was, pas enkele jaren geleden zijn er veel komborden verplaatst om onduidelijke redenen. Je rijdt nog kilometers in onbebouwd gebied, met name op de N521 en N231 ten zuiden van Amslteveen.
In vrijwel alle situaties hebben de fietsers voorrang op de op- en afritten (de algemene verkeersregels volgend dat een fietspad behorende bij een voorrangsweg zelf ook in de voorrang ligt). Alleen bij de afrit Langerhuizen, in noordelijke richting, moeten fietsers voorrang geven op verkeer op de afrit, omdat dat verkeer hier pas net uitgevoegd is en nog vol op snelheid rijdt.
Wellicht dan toch eenduidig, maar dan toch ook onveilig mbt de toeritten. Er zijn gelukkig ook gemeenten die niet alles volgens de richtlijn inrichten maar pragmatisch omgaan met richtlijnen. Anders hadden we bv overal in Nederland fietsers in de voorrang gehad op rotondes bibeko, terwijl elk geval apart bekeken moet worden. In ieder geval, als ik die toerit neem en achter een treintje auto's rij dan stopt echt niemand voor fietsers of bromfietsers, ik ben daarin echt de enige. Het is dat de fietser zich hier gelukkig wel kwestbaar opstelt. Een observatie ter plekke zal dit ook uitwijzen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Raar wegontwerp

Bericht door paolie » vr 14 sep 2012, 12:43

Wat betreft komborden: Ik heb eerlijk gezegd geen idee. Zal het eens navragen.
Wat betreft fietspaden Beneluxbaan: vaak blijken subjectief onveilige situaties dat objectief niet te zijn. Zo ook hier. Er gebeuren feitelijk zelden ongevallen.

Plaats reactie