Raar wegontwerp

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Gaiajohan
autoweg
Berichten: 1030
Lid geworden op: zo 10 jul 2011, 23:25

Re: Raar wegontwerp

Bericht door Gaiajohan » zo 02 apr 2017, 13:26

martien schreef:In Groningen komt een fietsrotonde met voorrang om een kruising heen te liggen. De rotonde voorkomt dat fietsers dwars kunnen oversteken. De optie shared-space was door de bewoners afgeschoten.
Afbeelding

Dit is de huidige situatie op de Prinsesseweg:
Link
Ah, geeft me een leuke herinnering aan mijn 4e rijles ofzo in 2005. Ik kwam vanaf Noorderplantsoen (rechts in het plaatje dus), en moest linksaf slaan (naar beneden dus).

Ik vond de situatie alleen zo vreemd dat ik het pas snapte nadat ik er thuis overna had gedacht.

Nu met die fietsrotonde wordt het misschien wel duidelijker, maar soms denk ik ook dat Groningen wat minder automobilisten moet pesten..
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Raar wegontwerp

Bericht door duikgek89 » zo 02 apr 2017, 17:26

Berrychello schreef:Gezien het aantal lesauto's op die still van YouTube zit er een CBR in de buurt. Dat is al genoeg reden voor zo'n raar wegontwerp. Bij Utrecht heb je ook al een rare situatie bij het CBR voor de deur (fietsers vanuit een nagenoeg onzichtbaar laagliggend fietspad tussen de bomen hebben voorrang op verkeer wat op de weg naar het CBR rijdt).
Waarom een reden voor een raar ontwerp? Je zou eerder juist geen rariteiten bij CBR kantoren in de buurt moeten willen hebben. Of moeten de kandidaten al zakken voordat ze goed en wel op weg gaan? Deze idiote constructies zorgen voor fouten, zeker als je flink zenuwachtig aan je rijexamen moet beginnen...

Maar goed, de Nederlandse wegen beginnen sowieso steeds meer op een rariteitenkabinet te lijken. Wanneer houdt men eindelijk eens op met al die onzin overal en gaat weer gewoon fatsoenlijke wegen aanleggen? Dan kun je vervolgens een paar agenten, of desnoods een paar omgeschoolde bermfotograven, neerzetten en de mensen die de regels overtreden bekeuren. Stuk voor stuk, inclusief fietspiloten die nu denken alles te mogen. Dan heb je in een korte tijd al die onzin en kermis niet meer nodig.

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 598
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: Raar wegontwerp

Bericht door MaartenE » zo 02 apr 2017, 19:28

^^
Je zou bijna zeggen dat het bewust wordt gedaan.
In Den Bosch ligt er bij het CBR rechts een rotonde waar fietsers niet langsmoeten, maar voorlangs steken, maar door hekwerk vrijwel onzichtbaar zijn.
https://www.google.nl/maps/@51.7019568, ... 6656?hl=nl
(Niet vergeten dat je in een auto een stuk lager zit)
En in Eindhoven ligt er bij het CBR een fietspad die de weg haaks kruist waar fietsers voorrang hebben, die je ook maar nauwelijks aan ziet komen.
De oplossing om het veiliger te maken: Een soort heuvelige drempels in het fietspad aangelegd. Sorry, maar ik als puber crosste daar altijd met volle snelheid overheen omdat je het zo lekker in je buik voelde... :roll: :facepalm: :facepalm:

https://www.google.nl/maps/@51.4232996, ... 6656?hl=nl
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Raar wegontwerp

Bericht door duikgek89 » ma 03 apr 2017, 4:13

De situatie daar in Den Bosch ken ik vrij goed. Dat is een kl*t*locatie. Overigens helpt het ook niet mee dat het meeste verkeer daar toch wel wat meer dan 50km/h rijdt (tenzij er een leswagen voor zit).
Dat in Eindhoven verdient ook niet de schoonheidsprijs. Sowieso is het beter voor het milieu EN veiliger om de fietsers voorrang te laten verlenen (dan moet je ze alleen nog even opvoeden). Dergelijke fietsoversteken vragen om ongelukken. Mensen die in Nederland wonen of vaak in het openluchtmuseum van door wegbeheerders creatief en duurzaam verknalde wegen rijden, zullen daar nog wel aan wennen. Maar voor andere Europeanen en buitenlanders zijn dergelijke situaties al helemaal vreemd en onverwacht.


In het dorp naast het dorp waar ik opgegroeid ben hebben ze ook zo'n achterlijke oversteek aangelegd. Over een drempel waar zelfs de Dukes of Hazzard nog van zouden schrikken en met fietsers die uiteraard achter een hele mooie heg vandaan komen. Degene die dat ontworpen heeft mag van mij de bak in voor dood voor schuld, mocht het onverhoopt eens slecht aflopen daar.


Het wordt echt tijd dat al deze idioterie gewoon eens stopt. Het aantal ongelukken en doden stijgt weer, bovendien lijkt de betutteling als resultaat te hebben dat mensen steeds dommer en onoplettender autorijden aanklooien.
Waarom kan dat in o.a. Zwitserland WEL goed gaan, met beduidend minder flauwekul?

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 598
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: Raar wegontwerp

Bericht door MaartenE » ma 03 apr 2017, 12:26

^^
Ik woon nu bij Den Bosch, heb jarenlang in Eindhoven gewoond.
Het valt mij in Den Bosch op dat veel rotondes het toestaan voor fietsers op zowel linksom als rechtsom de rotonde over te steken.
Nog nooit ergens gezien, maar hier doodnormaal.
Het enige voordeel voor fietsers is dat ze soms de helft van de rotonde af kunnen snijden, maar het gaat ten koste van de zichtbaarheid en volgens mij verwachten veel automobilisten simpelweg niet dat een rotonde tweerichting verkeer is voor fietsers.
Gebeurt dat vaker? (NB: Als je bij het CBR in Den Bosch links gaat kom je ook meteen op een rotonde die tweerichting is voor fietsers.)
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Raar wegontwerp

Bericht door Robbert297 » ma 03 apr 2017, 13:06

duikgek89 schreef:In het dorp naast het dorp waar ik opgegroeid ben hebben ze ook zo'n achterlijke oversteek aangelegd. Over een drempel waar zelfs de Dukes of Hazzard nog van zouden schrikken en met fietsers die uiteraard achter een hele mooie heg vandaan komen. Degene die dat ontworpen heeft mag van mij de bak in voor dood voor schuld, mocht het onverhoopt eens slecht aflopen daar.


Het wordt echt tijd dat al deze idioterie gewoon eens stopt. Het aantal ongelukken en doden stijgt weer, bovendien lijkt de betutteling als resultaat te hebben dat mensen steeds dommer en onoplettender autorijden aanklooien.
Waarom kan dat in o.a. Zwitserland WEL goed gaan, met beduidend minder flauwekul?
+1. Dit moet eens stoppen. Ik heb in oktober vorig jaar nog bijna een fietser aangereden op zo'n stomme oversteek voor fietsers. Hij kwam ineens tevoorschijn vanuit een heg... Ik hield me prima aan de regels en hij ook, maar natuurlijk kreeg ik de middelvinger naar me toegewezen.
Слава Україні

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Raar wegontwerp

Bericht door duikgek89 » ma 03 apr 2017, 17:42

MaartenE schreef:^^
Ik woon nu bij Den Bosch, heb jarenlang in Eindhoven gewoond.
Het valt mij in Den Bosch op dat veel rotondes het toestaan voor fietsers op zowel linksom als rechtsom de rotonde over te steken.
Nog nooit ergens gezien, maar hier doodnormaal.
Het enige voordeel voor fietsers is dat ze soms de helft van de rotonde af kunnen snijden, maar het gaat ten koste van de zichtbaarheid en volgens mij verwachten veel automobilisten simpelweg niet dat een rotonde tweerichting verkeer is voor fietsers.
Gebeurt dat vaker? (NB: Als je bij het CBR in Den Bosch links gaat kom je ook meteen op een rotonde die tweerichting is voor fietsers.)
Dit is ook erg gevaarlijk als je met een busje of een 4x4 met geblindeerde achterruiten (was verplicht voor grijs kenteken in sommige gevallen!) aan komt en rechts achter al een dode hoek hebt. Dan is het al niet makkelijk om verkeer van daaraf te zien en dan heb je ook nog eens fietsers van de andere kant. Een goed voorbeeld is ook de rotonde in de Aartshertogenlaan als je richting de Diezebrug rijdt.

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 598
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: Raar wegontwerp

Bericht door MaartenE » ma 03 apr 2017, 18:15

^^
Enig idee waarom het verplicht was om geblindeerde ruiten te hebben? Regels ivm bedrijfswagens of iets dergelijks denk ik dan?

Ikzelf ga op die rotondes er altijd van uit dat automobilisten mij niet zien, het zou soms handig zijn als fietsers zelf ook meer "twijfelen" in het verkeer, en niet automatisch voorrang pakken omdat ze het hebben. Niet omdat het niet mag, maar omdat, zeker in de binnenstad, ze van alle plekken vandaan kunnen komen. Je ziet automobilisten soms erg paniekerig reageren als er veel fietsers om hen heen zitten, vaak laat ik ze bewust even voor of blijf er even achter rijden (mits het veilig is natuurlijk), zodat ze die situatie voorbij zijn en meer ruimte om zich heen hebben.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Raar wegontwerp

Bericht door Wesso » ma 03 apr 2017, 19:47

Ik ben het helemaal eens met bovenstaande. Eigenlijk zou er een soort Deltaplan Verkeersveiligheid moeten komen, wat op zichzelf natuurlijk compleet flopt gezien de bestuurlijke barrières die er zijn, maar om even aan te geven hoe belabberd de situatie op veel plekken is.
:denk:

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Raar wegontwerp

Bericht door Rein » ma 03 apr 2017, 20:01

MaartenE schreef:Het valt mij in Den Bosch op dat veel rotondes het toestaan voor fietsers op zowel linksom als rechtsom de rotonde over te steken.
Nog nooit ergens gezien, maar hier doodnormaal.

Gebeurt dat vaker?
Jawel, dat komt wel vaker voor. Zoals hier en hier in Hoofddorp en hier en hier in Amsterdam.

Ik geloof dat er bij die eerste in Hoofddorp het eerste weekend na de opening al drie ongelukken zijn gebeurd. Ook die dingen in Amsterdam zijn erg gevaarlijk.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Raar wegontwerp

Bericht door duikgek89 » ma 03 apr 2017, 20:28

MaartenE schreef:^^
Enig idee waarom het verplicht was om geblindeerde ruiten te hebben? Regels ivm bedrijfswagens of iets dergelijks denk ik dan?
daar had het mee te maken, maar de details herinner ik me niet.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Raar wegontwerp

Bericht door Wouter N14 » di 04 apr 2017, 0:03

^^ In Nederland mag een bedrijfsauto geen zijramen hebben. Eind jaren tachtig gold dat nog niet en toen die maas in de wet was ontdekt was het hek van de dam. Normale personenauto's als een Peugeot 205 of Nissan Sunny konden een voordelig grijs kenteken krijgen door slechts de achterbank er uit te schroeven en dat werd dan ook opeens veel gedaan. Dichtgemaakte zijramen werden toen een vereiste. Later zijn de regels nog strenger geworden en moet er een vast object van x m3 in de laadruimte passen. Daaraan hebben we al die verhoogde daken aan te danken op grijskenteken-stationwagens (en bijvoorbeeld ook de verlengde achterruit van de eerste Mercedes Vito dubbelcabine).
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Raar wegontwerp

Bericht door Peter » di 04 apr 2017, 6:53

In ieder geval betalen de prive-weggebruikers met een grijs kenteken nu meer aan brandstofbelasting door een minder energiezuinige auto.

PS Wat was er eigenlijk grijs (ooit): de kentekenplaat of de kentekenpapieren ? Dat laatste neem ik aan, wat ik kan geen grijze kentekenplaten herinneren. Wel groene (handel) en blauwe (taxi) en zwart (klassieker < 1978 of zo, maar keuze)
Laatst gewijzigd door Peter op di 04 apr 2017, 7:39, 1 keer totaal gewijzigd.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Raar wegontwerp

Bericht door Lekkere Kwal » di 04 apr 2017, 7:13

^^ zwart? Je bedoelt donker blauw mag ik hopen. De naam 'grijs' komt van het kentekenbewijs inderdaad, dat was indertijd grijs in die gevallen.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Raar wegontwerp

Bericht door Peter » di 04 apr 2017, 7:37

Donker blauwe formeel idd, hoewel er veel orignele versies van voor 1950 zijn die zwart zijn.
Ik vergat ook nog de witte exemplaren (uitvoerplaten en lichte aanhangers)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
BHJ
verkeersader
Berichten: 805
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 15:14
Locatie: Zeeland

Re: Raar wegontwerp

Bericht door BHJ » di 04 apr 2017, 8:23

MaartenE schreef: Het enige voordeel voor fietsers is dat ze soms de helft van de rotonde af kunnen snijden, maar het gaat ten koste van de zichtbaarheid en volgens mij verwachten veel automobilisten simpelweg niet dat een rotonde tweerichting verkeer is voor fietsers.
Gebeurt dat vaker?
Zie ook deze rotonde op de N289 bij Yerseke. Ik neem aan dat hier het fietspad in de tweerichting is gelegd om de oprit van de A58 niet te blokkeren.
Discussieren is de kunst van het weglaten.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Raar wegontwerp

Bericht door Robbert297 » di 04 apr 2017, 10:03

^^ Verschil is wel dat de fietsers op de door jou genoemde rotonde uit de voorrang zitten. Dat maakt de situatie wel anders.
Слава Україні

johnderijk
polderweggetje
Berichten: 44
Lid geworden op: za 18 jul 2015, 16:19

Re: Raar wegontwerp

Bericht door johnderijk » di 04 apr 2017, 11:59

Ik wil dit eerder raar wijkontwerp dan raar wegontwerp noemen: de Ambachtslaan in Saendelft-West in Assendelft.
https://www.google.nl/maps/@52.4890015, ... 6656?hl=nl
Deze weg is, zeker in de spits, hartstikke druk (ook mooi in het Gmaps voorbeeld te zien) en zeker voor fietsers niet de veiligste. Het is vanuit Saendelft-Oost en een groot deel van Assendelft de snelste weg om via het spoortunneltje naar de N203 en A9 te komen. Met een snelle blik op de kaart kan je dit ook meteen zien. Voor de bewoners lijkt me de drukte ook niet al te fijn.

Verderop is ook een fietspad waar je de fietsers voor geen meter aan kan zien komen. Ongeveer 2 jaar geleden is er (pas) een stopbord neergezet.

https://www.google.nl/maps/@52.4900888, ... 6656?hl=nl

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Raar wegontwerp

Bericht door paolie » di 04 apr 2017, 13:00

Rein schreef:
MaartenE schreef:Het valt mij in Den Bosch op dat veel rotondes het toestaan voor fietsers op zowel linksom als rechtsom de rotonde over te steken.
Nog nooit ergens gezien, maar hier doodnormaal.

Gebeurt dat vaker?
Jawel, dat komt wel vaker voor. Zoals hier en hier in Hoofddorp en hier en hier in Amsterdam.

Ik geloof dat er bij die eerste in Hoofddorp het eerste weekend na de opening al drie ongelukken zijn gebeurd. Ook die dingen in Amsterdam zijn erg gevaarlijk.
Dit soort tweerichtingpaden langs rotondes komt in heel Nederland veelvuldig voor. Vrij standaard. Vinden statistisch ook niet meer ongevallen plaats dan bij rotondes met eenrichtingpaden voor zover ik weet.

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Raar wegontwerp

Bericht door kees » di 04 apr 2017, 13:19

In 's-Hertogenbosch is er een totonde, waarop op een kwart van de rotonde tweerichtingsverkeer voor fietsers is toegestaan. Aangezien er in 13 maanden (jan. 2016 - feb 2017) 9 ongelukken hebben plaatsgevonden, gaat de gemeente 's-Hertogenbosch nu een onderzoek doen naar aanpassing van de rotonde.
http://www.bd.nl/s-hertogenbosch/gemeen ... ~a4d0872c/

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Raar wegontwerp

Bericht door Egbert » wo 05 apr 2017, 8:51

Ook een typisch gevalletje "teveel gesnoven" https://www.google.nl/maps/@52.0941961, ... 6656?hl=nl

Is het niet handiger om onder dat verkeerslicht een :D4: te hangen?

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Raar wegontwerp

Bericht door sven_engelen » wo 05 apr 2017, 9:22

Is het sowieso niet handiger om het verkeerslicht te vervangen door een veel goedkoper waarschuwingslicht zoals hier in Breda?

https://www.google.nl/maps/@51.5958988, ... 312!8i6656
Svenlo

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Raar wegontwerp

Bericht door Egbert » wo 05 apr 2017, 12:30

Ja, er moet toch voorrang verleend worden, dus een licht is eigenlijk al overbodig. Ik neem tenminste niet aan dat (zelfs in de spits) de bussen bumper aan bumper rijden. Voor extra veiligheid leg je een lus aan en maak daarmee een waarschuwingslicht, net als bij een spoorwegovergang (of laat je dat op de VETAG werken).

Om de een of andere reden geldt er ook :A1-30: op de busbaan, dus hard rijden de bussen toch al niet (hurr durr).

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Raar wegontwerp

Bericht door Peter » wo 05 apr 2017, 12:35

Egbert schreef:Ook een typisch gevalletje "teveel gesnoven" https://www.google.nl/maps/@52.0941961, ... 6656?hl=nl

Is het niet handiger om onder dat verkeerslicht een :D4: te hangen?
Wat is daar zo raar aan ? Ik zie het niet. Een :D4: had gekund maar is wellicht niet echt nodig hier.

Als het een drukke busbaan is, is een verkeerslicht wel veiliger, zeker omdat het zicht slecht is als je niet recht op de kruising staat. En een bus zal niet gegarandeerd groen (wit) hebben, zeker niet als het bus 4 in 90 seconden is....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Raar wegontwerp

Bericht door boe! » wo 05 apr 2017, 18:50

Er gebeuren zoveel ongelukken op en rondom de busbanen in Leidsche Rijn, dat zo'n beetje alle mogelijkheden uit de kast worden getrokken om de situatie veiliger te maken. Verkeerslichten zijn daar een onderdeel van.

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Raar wegontwerp

Bericht door Piles » wo 05 apr 2017, 18:53

^^ en de busbanen rond Vleuterweide zijn op dit moment heel erg punt van discussie, ivm onveiligheid. Worden binnenkort ook aanpassingen aan het wegontwerp gedaan.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Raar wegontwerp

Bericht door Coen Tunnel » do 06 apr 2017, 8:36

Peter schreef:
Egbert schreef:Ook een typisch gevalletje "teveel gesnoven" https://www.google.nl/maps/@52.0941961, ... 6656?hl=nl

Is het niet handiger om onder dat verkeerslicht een :D4: te hangen?
Wat is daar zo raar aan ? Ik zie het niet. Een :D4: had gekund maar is wellicht niet echt nodig hier.
Strikt genomen niet nodig, maar ik vind deze situatie niet uitblinken in duidelijkheid. Die busbaan ziet er niet echt uit als een busbaan. Een :D4: er bij zou wel duidelijker zijn.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Raar wegontwerp

Bericht door Mark » do 06 apr 2017, 13:41

boe! schreef:Er gebeuren zoveel ongelukken op en rondom de busbanen in Leidsche Rijn, dat zo'n beetje alle mogelijkheden uit de kast worden getrokken om de situatie veiliger te maken. Verkeerslichten zijn daar een onderdeel van.
Ik zie nog geen slagbomen :duck:.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Raar wegontwerp

Bericht door Robbert297 » do 06 apr 2017, 15:48

^^ Er ligt tenminste RONA. :roll:
Слава Україні

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Raar wegontwerp

Bericht door boe! » do 06 apr 2017, 17:46

Mark schreef:
boe! schreef:Er gebeuren zoveel ongelukken op en rondom de busbanen in Leidsche Rijn, dat zo'n beetje alle mogelijkheden uit de kast worden getrokken om de situatie veiliger te maken. Verkeerslichten zijn daar een onderdeel van.
Ik zie nog geen slagbomen :duck:.
Slagbomen zijn al geadviseerd door de politie, dus wie weet ...

Plaats reactie