Raar wegontwerp

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Raar wegontwerp

Bericht door GuteFahrt » za 08 apr 2017, 13:19

Vraagje m.b.t. een situatie op de N356 door Brantgum (tussen Holwerd en Dokkum in gelegen):

https://goo.gl/maps/p2TbwApiwdo
https://goo.gl/maps/s3GTzSoYdJN2

^In die SV links zie je dat de N356, daar beter bekend als Ids Wiersmastraat, een voorrangsweg is :B1: (vmax nog 50, het bestaat nog), en dat verkeer van rechts dus voorrang moet verlenen. Is een :B6: alleen dan afdoende of zeggen de richtlijnen dat er dan ook haaientanden moeten zijn?

Dit is m.i. raar wegontwerp. Als asfalt over gaat in "klinkers met een kleurtje" betekent dat doorgaans dat de voorrangssituatie is gewijzigd en nadelig is voor de hoofdweg zogezegd.

Uitzonderingen bevestigen de regel. Dat blijkt maar weer.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Raar wegontwerp

Bericht door boe! » za 08 apr 2017, 16:59

GuteFahrt schreef:Uitzonderingen bevestigen de regel.
In welk wetboek kan ik die regel vinden?

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Raar wegontwerp

Bericht door Chrysa » zo 09 apr 2017, 3:59

Wat zijn deze dingen langs de A50? Ik zie een paaltje staan, en het schijnt voor lijnbussen te zijn, maar het doel ontgaat mij. Er ligt geen bushalte volgens mij...

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Raar wegontwerp

Bericht door waldo79 » zo 09 apr 2017, 8:23

Het waren bushaltes. Er werd alleen gestopt als er bij de halte op een knop was gedrukt.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Raar wegontwerp

Bericht door GuteFahrt » zo 09 apr 2017, 9:28

Dat is correct en tevens juist. Als ergens zo'n paal is geplaatst als is te zien in de SV link, dan is er doorgaans ook zo'n paal:

https://goo.gl/maps/24TkgA4Gc9y

Dan kan de chauffeur zien of het nodig is om die halte aan te doen en uit te moeten voegen of niet. Mijn voorbeeld (link) stamt van de A32 (afrit Sneek/Reduzum). Aan beide kanten heb je een halte bij de oprit van de snelweg die Idaard (Idaerd) bedient.

Tegenwoordig (lees: al jarenlang) zijn de palen op de snelweg die dan aangeven "moet ik er af ja/nee" in onbruik geraakt. Het kan een mooi systeem zijn, maar er wordt ook wel "misbruik" van gemaakt.

In het geval van het A32 afrit systeem is het volgens mij zo dat sinds een andere vervoerder de scepter zwaait (wisseling van de concessie wacht) de negenogen zijn afgeplakt. Besluit was om het om bepaalde redenen niet meer te gebruiken, dan is het meestal een geldkwestie (weghalen duurder dan zonder functie laten staan) waardoor je het anno (...) (2017) zo aan kunt treffen.

@boe! geen idee.

edit: op de A50 staat het door mij genoemde bijbehorende 'waarschuwingslicht' zogezegd er ook nog (in mei 2016 (SV)):

https://goo.gl/maps/ejhPn5wMsyv

Ik begrijp dat dit anno 2017 in zijn geheel ook al niet meer in gebruik is?
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Raar wegontwerp

Bericht door boe! » zo 09 apr 2017, 10:04

De negenoog (of eigenlijk twee negenogen) op de A28 bij P+R Soesterberg zijn nog wel in werking, ook na de overgang van Connexxion naar Syntus van afgelopen december.
In dit geval mag de halte worden overgeslagen.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Raar wegontwerp

Bericht door GuteFahrt » zo 09 apr 2017, 10:28

^^ Klopt. Als je er af moet dan branden de lichtjes schuin/diagonaal. Althans, hier in het noorden.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Raar wegontwerp

Bericht door Coen Tunnel » zo 09 apr 2017, 14:17

waldo79 schreef:Het waren bushaltes. Er werd alleen gestopt als er bij de halte op een knop was gedrukt.
Er lagen daar drie haltes (Woeste Hoeve, Groenendaal en Terlet) die bediend werden door lijn 91 van Apeldoorn naar Arnhem. Deze zijn al een jaar of 6-7 opgeheven, volgens mij had het ermee te maken dat de bussen bij geopende spitsstroken niet veilig konden invoegen.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Raar wegontwerp

Bericht door GuteFahrt » zo 09 apr 2017, 23:59

Dat klinkt als een plausibele verklaring. Dergelijke maatregelen zijn ook wel genomen op plekken inzake lijnbussen op vluchtstrook bij file (besluit teruggedraaid).

Dwaalt af van het onderwerp. Is er iemand die iets inhoudelijks kan zeggen over de situatie in Brantgum?
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Raar wegontwerp

Bericht door Egbert » ma 10 apr 2017, 7:15

^^
Wat betreft de haaientanden: volgens mij niet verplicht. Wat betreft de andere wegverharding: ik kan me niet indenken dat ergens staat dat een verandering in de wegverharding een voorrangssituatie aangeeft (behalve verhard/onverhard). Verder vind ik die gele strepen die volgens mij de oude terp moeten aangeven iets wat je niet op de weg moet doen. Verwarring creëeren doe je maar in een Rasta Rostelli show.
Laatst gewijzigd door Egbert op ma 10 apr 2017, 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Raar wegontwerp

Bericht door GuteFahrt » ma 10 apr 2017, 11:11

Één op één verandering in voorrangssituatie zal wel net iets te ver gaan, maar kan je (of iemand anders) een vergelijkbaar voorbeeld geven elders in NL? Dat is namelijk het punt. Ik kan me niet herinneren dat ooit op deze manier ergens anders te hebben gezien.

Ofwel, in mijn beleving staat het welhaast gelijk aan elkaar. Combi kleurtje + klinkers is doorgaans volgend op asfalt is meestal rijp voor veranderingen in voorrangssituatie(s).
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 598
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: Raar wegontwerp

Bericht door MaartenE » ma 10 apr 2017, 11:40

^^
Inderdaad, als ik een zijstraat in rijd en het wegdek verandert van asfalt naar klinkers, kan je er haast donder op zeggen dat de voorrangsituatie is veranderd naar rechts dat voorrang heeft.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Raar wegontwerp

Bericht door Egbert » ma 10 apr 2017, 12:26

Ik heb geen voorbeelden uit mijn buurt omdat er gelukkig bij mij in de buurt geen klinkers worden toegepast op de doorgaande weg. Ouderwetse zooi is leuk als sierbestrating in je tuin maar niet op de weg. :twisted:

Oh, toch een soort van voorbeeld andersom: de klinkerweg heeft hier voorrang op de asfaltweg. Ook geen haaientanden (meer) trouwens.
https://www.google.nl/maps/@51.3601414, ... 312!8i6656

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Raar wegontwerp

Bericht door boe! » ma 10 apr 2017, 12:56

GuteFahrt schreef:Is er iemand die iets inhoudelijks kan zeggen over de situatie in Brantgum?
Heb je het nog steeds niet gegoogled? Nou, vooruit dan.
Een bericht uit 2005 schreef:Het verkeer dat door de dorpskern van Brantgum rijdt, heeft een te hoge snelheid. Dat blijkt uit metingen. De afgelopen jaren hebben er ook een aantal ongevallen plaatsgevonden. De provincie Fryslân wil nu de N356 reconstrueren ter hoogte van de bebouwde kom. Na afronding moet het karakteristieke terpdorp een meer "dorpse uitstraling" krijgen waarbij de snelheid van het verkeer verminderd wordt.

De N356 vormt een belangrijke verbinding en naast het lokale verkeer waaronder veel landbouwvoertuigen rijden er nogal wat toeristen op en neer van Dokkum naar de veerdam in Holwerd. Het terpdorp Brantgum is klein en er ontbreekt een duidelijke kommarkering. Hierdoor remmen veel automobilisten niet voldoende af. Tel daar een scherpe bocht en een onduidelijke afslag bij op en er is sprake van een verkeersveiligheidsprobleem.
Oftewel als de snelheid het probleem is dan kan je met versmallingen, onnodige bochten en andere bestrating al heel veel bereiken. Automobilisten gaan dan (onbewust) langzamer rijden. Ik keek nog even terug naar mijn video van de N356 door Brantgum en ook ik laat de snelheid afzakken naar 42 km/u, terwijl ik normaal gesproken toch echt wel 50@50 rijd.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Raar wegontwerp

Bericht door GuteFahrt » ma 10 apr 2017, 13:39

Ik heb het niet gegoogled en dat hoeft ook niet. Datgene wat je uitlegt n.a.v. citaat (toch dank daarvoor) is mij volkomen helder.

Het ging mij meer om het ontbreken van de haaientanden. Dat viel me vooral op. Als je mijn post terugleest is dat ook de specifieke vraag. :idea:
Er staan ook grote :B1: borden een een :B6: bord dus wat dat aangaat zou je zo zeggen dat het meer dan duidelijk is.

iets met forummer(s) die weleens hebben geschreven dat weggebruikers niet op borden letten...
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Raar wegontwerp

Bericht door boe! » ma 10 apr 2017, 15:12

GuteFahrt schreef:Het ging mij meer om het ontbreken van de haaientanden.
Haaientanden zonder bord is toegestaan. Omgekeerd weet ik eerlijk gezegd niet.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Raar wegontwerp

Bericht door Seat Ibiza » ma 10 apr 2017, 16:22

boe! schreef:Haaientanden zonder bord is toegestaan. Omgekeerd weet ik eerlijk gezegd niet.
Ook dat is toegestaan.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Raar wegontwerp

Bericht door Wouter N14 » ma 10 apr 2017, 21:40

boe! schreef:
GuteFahrt schreef:Het ging mij meer om het ontbreken van de haaientanden.
Haaientanden zonder bord is toegestaan. Omgekeerd weet ik eerlijk gezegd niet.
Nee, haaientanden moeten voorzien zijn van een :B6: , op fietspaden mag het wel zonder bord.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Raar wegontwerp

Bericht door Seat Ibiza » di 11 apr 2017, 10:28

Wouter N14 schreef:... op fietspaden mag het wel zonder bord.
Dan moet je het ook volledig melden:
RVV schreef:De toepassing van haaientanden met de betekenis, bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990 (dus zonder bord B6 en eventueel tevens zonder een bord B3, B4, B5 op een kruisende weg) is beperkt tot:
- fietspaden en parallelwegen indien de aanwezigheid van één van deze borden verwarring zou kunnen geven voor andere bestuurders;
- de ten opzichte van de doorgaande weg ondergeschikte zijtak van een T-kruispunt, doch uitsluitend indien het informele voorrangsgedrag overeenkomt met de voorrangsregeling.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Raar wegontwerp

Bericht door Robbert297 » wo 19 apr 2017, 16:56

(Ik kan het juiste topic hiervoor even niet vinden.)

Op de Eikenlaan in Groningen krijgen de fietsers bij een oversteek voorrang. Onderstaand het ontwerp.
Zulke oversteken zijn al eerder genoemd, maar blijkbaar ziet een meerderheid van de gemeente Groningen hier geen gevaarlijke situaties in... :heygrr:
RTV Noord schreef:Het besluit om fietsers voorrang te geven is omstreden. Binnen de gemeenteraad was er een krappe meerderheid voor, veel oppositiepartijen en ook collegepartij VVD zien het niet zitten. Ze voorzien opstoppingen die tot problemen leiden voor bussen en nooddiensten die gebruik maken van de Eikenlaan.
Afbeelding

Afbeelding
Слава Україні

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Raar wegontwerp

Bericht door Snelwegfreak » wo 19 apr 2017, 18:36

In Almere-Buiten ligt ook zo'n soort oversteek waarbij fietsers dus voorrang hebben op autoverkeer. Compleet belachelijk op zo'n recht wegvak. In Almere gaan ze dat ding opruimen heb ik begrepen en dat heeft een reden: opstoppingen en veel ongevallen. Daar kun je hier ook op wachten. :facepalm:
Enne gojje mins blieft altied leave.

martien
verkeersader
Berichten: 602
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 20:38
Locatie: Groningen

Re: Raar wegontwerp

Bericht door martien » wo 19 apr 2017, 20:08

Ik heb ook al staan stuiteren en springen om de beslissing van de Groninger raad.

Bezwaren van politie, ambulancedienst, brandweer en de busvervoerder Qbuzz zijn allen genegeerd (verkeersveiligheid, aanrijdtijden, dienstregeling bewaken).

De situatie nu is niet geweldig, maar er gebeuren weinig ongelukken. Iedere student weet dat je moet stoppen en het verkeer doorrijdt. Nu wordt het een lange sliert fietsers.

De Eikenlaan is met ~12000 voertuigen p.d. al druk en de spits overbelast, nu ~15000 fietsers voorrang geven? :booooos:

(fietsers in de voorrang mag van mij, maar dan wel waar het kan, ook al was het mijn favoriete sluiproute)

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Raar wegontwerp

Bericht door Robbert297 » wo 19 apr 2017, 20:20

^^ Het zal mij benieuwen hoe lang de nieuwe situatie stand zal houden.
Snelwegfreak schreef:In Almere-Buiten ligt ook zo'n soort oversteek waarbij fietsers dus voorrang hebben op autoverkeer. Compleet belachelijk op zo'n recht wegvak. In Almere gaan ze dat ding opruimen heb ik begrepen en dat heeft een reden: opstoppingen en veel ongevallen. Daar kun je hier ook op wachten. :facepalm:
Vorig jaar oktober kwam ik over deze fietsoversteek in Almere Muziekwijk. Deze zie je niet eens aankomen tussen alle drempels door (waar je ook nog eens zeer gefrustreerd van wordt). Ik reed hier in de avond- en nachturen (19:00 en 00:30). Dan zie je hem al helemaal niet. :heygrr:
Слава Україні

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Raar wegontwerp

Bericht door Snelwegfreak » wo 19 apr 2017, 20:29

martien schreef:Bezwaren van politie, ambulancedienst, brandweer en de busvervoerder Qbuzz zijn allen genegeerd
Dit vind ik nog het ergst, dat zo'n wegbeheerder dan eigenwijs tóch dit gaat invoeren. En dat om het fietsverkeer te ''stimuleren'' :neenee:
Enne gojje mins blieft altied leave.

martien
verkeersader
Berichten: 602
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 20:38
Locatie: Groningen

Re: Raar wegontwerp

Bericht door martien » wo 19 apr 2017, 21:06

^^ Lol. Stimuleren. In Groningen. :hap:

Maar goed, het woord 'tunnel' wordt bij de lokale VVD ook al niet gewaardeerd. :twisted:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Raar wegontwerp

Bericht door Chris » wo 19 apr 2017, 21:08

Zernike is wat dat betreft net iets als De Uithof, een locatie met veel studenten (afhankelijkheid OV) maar geen station in de buurt. Dus gaat men fietsen.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Raar wegontwerp

Bericht door sven_engelen » do 20 apr 2017, 10:14

In Venlo ligt deze er al jaren:
https://www.google.nl/maps/@51.3687298, ... 312!8i6656

Irritant soms als er veel fietsers zijn...
Svenlo

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Raar wegontwerp

Bericht door Egbert » do 20 apr 2017, 10:34

Oh ja, en dan ook nog dit stukje shared space voordat shared space uitgevonden was.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18190
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Raar wegontwerp

Bericht door mavas » do 20 apr 2017, 14:31

In Velserbroek was bij de aanleg van de nieuwbouwwijk hier ook een fietsoversteek die in de voorrang lag op deze locatie: https://www.google.nl/maps/@52.4396613, ... 312!8i6656 Daarvoor werd de rijbaan van het autoverkeer versmald naar 1 rijstrook, en lag er een grote drempel.
Omdat de weg een GOW is, heeft de gemeente wijzelijk besloten het autoverker in de voorrang te zetten en lage drempels aan te leggen zoal in streetview te zien is.

Het CROW raadt aan om GOW's bij fietsoversteken in de voorrang te leggen, ETW's niet. Dus waar de gemeente Groningen mee bezig is, is tegen de richtlijn in. :neenee:
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Raar wegontwerp

Bericht door Rein » do 20 apr 2017, 15:17

In Hoofddorp hebben we ook zo'n situatie bij de Deltaweg / Waddenweg. Het gaat om circa 8 oversteken waarbij fietsers op een deel wel en een ander deel geen voorrang hadden. Een adviesbureau adviseerde fietsers overal uit de voorrang te halen, maar de gemeente liet zich overreden door bewoners, scholen en andere belanghebbenden.
Gemeente Haarlemmermeer schreef:Deze beide varianten zijn gepresenteerd op een inloopbijeenkomst waar wij de bewoners wilden raadplegen. Omdat tweederde van de inwoners die een voorkeur uitsprak de fietsoversteken in de voorrang wil houden, hebben wij besloten de voorrangssituatie bij de oversteken vooralsnog niet te wijzigen. Als wij gekozen zouden hebben voor de andere variant hadden wij -tegen het vastgestelde beleid in- de resultaten van de participatie genegeerd.
Een beetje vaag om de stem van (over het algemeen) onkundige bewoners de doorslag te laten geven.

Plaats reactie