B: Minder doden en zwaargewonden door flitspalen

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

B: Minder doden en zwaargewonden door flitspalen

Bericht door mavas » ma 19 nov 2012, 19:20

Minder doden en zwaargewonden door flitspalen
15 november 2012

Snelheids- en roodlichtcamera’s doet het aantal doden en zwaargewonde verkeersslachtoffers in België duidelijk dalen. Dat blijkt uit een studie van het Instituut voor Mobiliteit (IMOB) van de Universiteit Hasselt in opdracht van Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken.
De studie omvat uit een analyse van het aantal zware- (ongevallen met doden of zwaar gewonden) en het aantal letselongevallen (alle ongevallen met minstens een gewonde) voor en na de plaatsing van de snelheids- en roodlichtcamera’s. Er werd ook rekening gehouden met andere factoren die een invloed kunnen hebben op de verkeersveiligheid, zoals bijvoorbeeld de aanpassing van infrastructuur en de verlaging van de snelheid. De onderzoeksperiode loopt van 2000 tot 2008. Concreet gaat het om onderzoek van 65 plaatsen waar snelheidscamera’s staan en 253 kruispunten met roodlicht- en snelheidscamera’s in Vlaanderen.
Alle ongevallen van 500 m voor en na de locatie van de flitspaal met snelheidscamera’s werden onderzocht. De analyse van 65 snelheidscamera’s verspreid over Vlaanderen toont aan dat het aantal zware ongevallen met doden of zwaargewonden met 29 procent is gedaald. Alle weggebruikers hebben er baat bij : automobilisten, bromfietsers, motorrijders, fietsers en voetgangers. Het globale aantal ongevallen met lichamelijk letsel daalt met 8 procent. Op plaatsen waar er ook nog andere maatregelen genomen zijn zoals de aanpassing van de infrastructuur, de verlaging van de toegelaten snelheid daalt het aantal ongevallen met doden of zwaargewonden met 23 procent en het aantal letselongevallen met 10 procent.

Bij roodlichtcamera’s is onderzoek gedaan in een straal van 50 meter van de camera’s. Ook hier is er een daling van het aantal ongevallen met doden en zwaar gewonden met 18 procent. Het aantal letselongevallen stijgt met 9 procent. Op plaatsen waar er nog andere maatregelen genomen zijn, zoals de aanpassing van infrastructuur, is er een daling van 19 procent van het aantal doden en zwaargewonden en een daling van 24 procent van het aantal letselongevallen. Het zijn vooral de fietsers die baat hebben bij de roodlichtcamera’s. De camera’s zorgen voor een daling van het aantal gewonde fietsers met 22 procent.
Door het gebruik van de roodlichtcamera’s daalt het aantal flankaanrijdingen op kruispunten. Het neveneffect is de stijging van het aantal kop-staartaanrijdingen. De gevolgen van kop-staartaanrijdingen zijn minder zwaar dan de gevolgen van flankaanrijdingen.
Bron:http://www.verkeersnet.nl/8362/minder-d ... litspalen/
Ben wel benieuwd in hoeverre de verbetering van de voertuigveiligheid een bijdrage heeft geleverd in dit verhaal. Daar zie ik in ieder geval niks van terugkomen in dit verhaal.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

ZwolleCentrum
zandpaadje
Berichten: 18
Lid geworden op: za 10 nov 2012, 17:43
Locatie: Zwolle

Re: B: Minder doden en zwaargewonden door flitspalen

Bericht door ZwolleCentrum » ma 19 nov 2012, 19:35

Wel positief.

Bij kruispunten of gevaarlijke wegdelen vind ik dat er niets mis is met flitscameras.

Net zoals in Duitsland, als er 70 aan gegeven staat, dan is dat niet voor niks, negeer je het? Dan kans op een boete!
Hier in Nederland zijn we allang de weg kwijt, en plaatsen we het vooral om geld te verdienen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76531
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: B: Minder doden en zwaargewonden door flitspalen

Bericht door Chris » ma 19 nov 2012, 19:35

29% in 8 jaar tijd. Benieuwd hoe dat vergelijkt met wegvakken zonder flitspalen. Want om die volledige daling aan de flitspalen toe te schrijven lijkt me dubieus. In Nederland hebben ze ook de neiging om de volledige daling aan duurzaam veilig of andere aanpassingen toe te schrijven, terwijl dat wellicht niet terecht is.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: B: Minder doden en zwaargewonden door flitspalen

Bericht door SnarfFlevoland » di 20 nov 2012, 10:47

ZwolleCentrum schreef:Net zoals in Duitsland, als er 70 aan gegeven staat, dan is dat niet voor niks, negeer je het? Dan kans op een boete!
In NRW is men anders heel goed om met overbodige 70 km/h beperkingen te strooien. Echter staan flitscamera's gelukkig alleen maar op de plaatsen waar het echt gevaarlijk is en niet waar je prima iets harder kan rijden. Dat is in NRW dan ook een officiële wet. Er zijn echter ook deelstaten waar flitspalen overal mogen staan. In Hessen moet je extra oppassen, want daar staat tegenwoordig achter elke hoek een flitspaal.
Chris schreef:Benieuwd hoe dat vergelijkt met wegvakken zonder flitspalen.
Dat interesseert mij ook wel. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat flitspalen daadwerkelijk overal helpen om verkeerssituaties veiliger te maken. Bij gevaarlijke kruispunten geloof ik absoluut dat die dingen goed helpen, maar op alle punten betwijfel ik. Onnodig (ageressief) remgedrag voor een flitspaal is erg vervelend. Vooral als automobilisten dan zo bang raken, zodat ze met 10-20 km/h onder de Vmax. er voorbij willen kruipen. Nergens voor nodig.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: B: Minder doden en zwaargewonden door flitspalen

Bericht door jelger » di 20 nov 2012, 10:50

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: B: Minder doden en zwaargewonden door flitspalen

Bericht door Attietattie » di 20 nov 2012, 13:08

^^ Wat heeft dat ermee te maken? Het gaat erom dat zou moeten handhaven ten bate van de veiligheid en die tijd is wel een beetje geweest...
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

frenkievee
stadsweg
Berichten: 343
Lid geworden op: di 16 okt 2012, 16:42
Locatie: Spijkenisse

Re: B: Minder doden en zwaargewonden door flitspalen

Bericht door frenkievee » di 20 nov 2012, 13:53

^^ Mee eens. Ze stonden vorige week net na het Ringvaartaquaduct (in de A4) richting Leiden, waar je net een beetje meer gas zou geven om boven te komen. Dus al snel boven de 100 uit zou komen...... en dus voor velen: flits!
Gelukkig reed het langzaam en weet ik dat ze er nog wel eens staan, dus voor mij geen flits!
met groet, Frank

Plaats reactie