verkeersdoden 2012

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: verkeersdoden 2012

Bericht door mavas » za 13 jul 2013, 0:03

^^ Ik kan me die discussie eerlijk gezegd niet herinneren.

Maar het is inderdaad vrij simpel te verklaren:
- Er is oa in verhouding met NL maar weinig signalering dus weinig filestaartbeveiliging
- snelheden zijn hoger. Hogere snelheid = hogere kinetische energie = grotere impact bij ongevallen = eerder ernstig gewonden/doden...
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: verkeersdoden 2012

Bericht door Chris » za 13 jul 2013, 9:16

Ik heb de indruk dat in Duitsland ook frequent ernstige ongevallen in baustelles plaatsvinden. In Nederland is dat beduidend minder omdat in Nederland *veel* minder files een gevolg zijn van wegwerkzaamheden dan in Duitsland en er meer filestaartbeveiliging is, die in Duitsland gewoon volledig ontbreekt. Die paar portalen VBA kan je toch geen oprechte filebeveiliging noemen als de portalen 1 of 2 kilometer uit elkaar staan. De effectiviteit daarvan komt dan neer op niet veel meer dan een DRIP.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: verkeersdoden 2012

Bericht door mavas » za 13 jul 2013, 12:45

Maar bedoel je dan ook in de baustelle, of voor de baustelle? IN kan ik me ook nog wel voorstellen, gezien de lengtes van die werken en de veelal smalle rijstroken. Klein vetergangetje of stuurfoutje en het is raak.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: verkeersdoden 2012

Bericht door Chris » za 13 jul 2013, 12:54

Allebei eigenlijk. Ongevallen in de baustelle zijn vaak niet zo ernstig vanwege de lage snelheid, maar ongevallen in de staart van de file voor de baustelle zijn vaak van die typische "auffahrunfälle" waarbij een vrachtwagen (of auto) zonder te remmen de file in rijdt. Dit zie je vaak op snelwegen die bomvol vrachtverkeer zitten waardoor chauffeurs niet voldoende vooruit kunnen kijken. In België gebeuren dit soort ongevallen ook veel.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: verkeersdoden 2012

Bericht door Groningen » zo 14 jul 2013, 19:07

Vinny schreef:Er zijn heel veel mensen die vinden dat Duitsers gemiddeld genomen een veel betere rijstijl hebben dan de Nederlanders.
Grotere apen dan Nederlanders zijn er niet op de weg.

Ik denk dat een groot deel inderdaad zit in geen / minder filestaartbeveiliging, net zoals je met de vrachtwagen-rijdt-op-file-in-ongelukken in België ziet.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: verkeersdoden 2012

Bericht door Rene » za 20 jul 2013, 13:35

Groningen schreef:Grotere apen dan Nederlanders zijn er niet op de weg.
Zeker nog nooit in Italië geweest ?

Het minst erge is nog dat ze op 3 of meerstrooks wegen standaard niet rechtser rijden dan de een-na-linkse strook.
Ergerlijker wordt het wanneer ze je op 2 meter afstand van de weg af proberen te duwen.
Maar Italianen op een motor(scooter) spannen de kroon. Inhalen over vluchtstroken is "normaal", en met hoge snelheid op tussen de auto's door slalommend is common practice, noem maar op... :nothanks:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: verkeersdoden 2012

Bericht door Palance » za 20 jul 2013, 15:31

Ik moet zeggen dat ik dat gedrag zelf in Italië zelden gezien heb. Ik ben met de auto overigens tot Toscane gekomen, niet zuidelijker.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: verkeersdoden 2012

Bericht door mavas » za 20 jul 2013, 18:14

Ik herken het gedrag dat Rene noemt ook niet van de vakantie rond het Gardameer.

Tot zover, nu weer terug naar de verkeersdoden...
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: verkeersdoden 2012

Bericht door Rene » za 20 jul 2013, 20:02

Nou, rij maar eens over de A-GRA, dan zie je de motoren/scooters aan alle kanten langs je heen gaan, al slalommend.
En dat "duwen" en middenop plakken, dat is echt schering en inslag. Maar ik moet wel zeggen dat men in Lombardije, rondom Milaan, wat netter rijdt.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: verkeersdoden 2012

Bericht door Davy » za 20 jul 2013, 20:20

Toch heb ik de indruk dat als je je enigzins "aanpast" aan de plaatselijke rijstijl het nog redelijk meevalt, zo ervaar ik het toch. Zoiets geldt eigenlijk trouwens in ieder land, men neemt gewoon teveel de eigen regeltjes die in het buitenland niet overal van toepassing zijn mee...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: verkeersdoden 2012

Bericht door Rene » za 20 jul 2013, 21:20

Aanpassen doe ik ook. Maar als je een colonne vrachtverkeer inhaalt met een flink snelheidsverschil (130 om 80, geen grote gaten in de rechterstrook), en er komt vanachter zo'n figuur met 160+ aan die dan eerst een paar keer knippert en dan met die snelheid zodanig dicht op je bumper komt zitten dat je de koplampen niet eens meer ziet in je spiegel, dan is er toch echt wel sprake van "van de weg proberen te duwen". Het is me meermaals overkomen, vooral op de A1 tussen Firenze en Rome. Bij de 3e keer dat het me overkwam vond ik het welletjes en tipte licht de rem aan. Dat had wel het gewenste effect...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: verkeersdoden 2012

Bericht door Vinny » ma 22 jul 2013, 23:41

Palance schreef:Ik moet zeggen dat ik dat gedrag zelf in Italië zelden gezien heb. Ik ben met de auto overigens tot Toscane gekomen, niet zuidelijker.
Ik heb zelf bij Italianen in de auto gezeten. Dat moet je dus doen als je levensmoe bent. Mijn hemel zeg wat een levensgevaarlijke capriolen heb ik meegemaakt (achteruitrijden op de snelweg, op een knooppunt rustig over het gras rijden, 160 kilometer per uur in de bebouwde kom rijden). Kom je weer in Nederland en dan valt je op hoe braaf de meeste automobilisten eigenlijk zijn. Ik denk dat bijna 90% van de automobilisten zich hier aan de wet houdt. Ik mag graag klagen over de andere 10% natuurlijk :mrgreen:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: verkeersdoden 2012

Bericht door waldo79 » di 23 jul 2013, 9:47

^^ In het noorden is het half niet zo erg als in Napels :roll:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: verkeersdoden 2012

Bericht door Rene » di 23 jul 2013, 10:43

Op de A-GRA (ringweg van Rome) staan er zelfs borden langs de weg die weggebruikers erop wijzen dat ze zo rechts mogelijk moeten rijden. Zo hevig zit dat middenopplakken er bij de meeste Italianen ingebakken.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: verkeersdoden 2012

Bericht door Coen Tunnel » di 23 jul 2013, 10:59

A-GRA? Dat is gewoon de GRA of de A90.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: verkeersdoden 2012

Bericht door Rene » di 23 jul 2013, 11:01

Op de borden langs de weg staat toch echt A-GRA. In een schildje. A bovenin, GRA eronder. A90 heb ik nergens gezien.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: verkeersdoden 2012

Bericht door Coen Tunnel » di 23 jul 2013, 11:04

^^ Ah, dan is dat veranderd. Er stond altijd GRA in een Italiaans snelwegschildje.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: verkeersdoden 2012

Bericht door Wouter N14 » di 23 jul 2013, 13:03

En hoeveel doden vielen er vorig jaar op de A-GRA?
Of te wel, :offtopic:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: verkeersdoden 2012

Bericht door keokiracer » do 15 aug 2013, 5:41

Deze wereldkaart is volgens mij nog niet voorbijgekomen:
http://roadskillmap.com/
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: verkeersdoden 2012

Bericht door captain007 » di 05 nov 2013, 14:26

Aardige grafiek op nu.nl met het percentage verkeersdoden in de periode 2007-2012 op het aantal verkeersongevallen per gemeente. Met name Noord-Brabant en Zeeland springen er relatief uit. Als argument wordt aangegeven dat men daar een uitgebreider OWN heeft, waar relatief veel ongevallen op plaatsvinden.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: verkeersdoden 2012

Bericht door Peter » di 05 nov 2013, 14:46

Voor Zeeland geldt dat zeker, maar voor Brabant als geheel geldt dat niet lijkt mij. Op eindeloze 1+1 wegen is de drang tot onveilig inhalen groot.
Ik vermoed dat de percentages gewogen zijn voor het inwonertal. Schiermonnikoog is reuze onveilig. Men zal 1-2 doden hebben in 5 jaar waar toeristen niet worden meegeteld in de weging.
Ook de Zeeuwse westkust scoort hoog door vermoedelijk invloed toeristen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Re: verkeersdoden 2012

Bericht door nielske1990 » di 05 nov 2013, 15:06

Peter schreef:Voor Zeeland geldt dat zeker, maar voor Brabant als geheel geldt dat niet lijkt mij.
Al op het kaartje gekeken? Daar zie je dat het in Brabant juist gemeenten betreft die veel (drukke) OWN-wegen binnen de grenzen hebben...

Eenzelfde trend zie je overigens terug in het gebied ten zuiden van Gouda, waar de ontsluiting ook via 't OWN verloopt...
Laatst gewijzigd door nielske1990 op di 05 nov 2013, 15:11, 1 keer totaal gewijzigd.
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: verkeersdoden 2012

Bericht door Chris » di 05 nov 2013, 15:10

Brabant heeft op zich wel een dicht snelwegennet, maar Brabant is ook dichtbevolkt maar tegelijkertijd ook erg verspreid. Er zijn zeer veel grote dorpen en kleine stadjes, wat resulteert in een nogal intensief bereden onderliggend wegennet (en snelwegen).

Dat snelwegen veiliger zijn dan gewone wegen zal voor mensen op dit forum geen nieuws zijn.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: verkeersdoden 2012

Bericht door Peter » di 05 nov 2013, 15:52

Lokaal heeft Brabant een druk OWN. Dat geldt echter ook voor de kop van Noord-Holland of het Westland (of Twente). Met name Zeeland heeft een bovengemiddeld aantal kms (1+1) Vmax 80-100 wegen in vergelijk met het aantal kms snelweg.

Overigens hoeft een kleinere gemeente maar 1 ongeluk met 4 doden te hebben (familie in een kanaal gereden) om maximaal rood gekleurd uit te slaan. Het zegt dus niet alles...
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: verkeersdoden 2012

Bericht door Coen Tunnel » di 05 nov 2013, 16:31

Peter schreef:Voor Zeeland geldt dat zeker, maar voor Brabant als geheel geldt dat niet lijkt mij. Op eindeloze 1+1 wegen is de drang tot onveilig inhalen groot.
Ik vermoed dat de percentages gewogen zijn voor het inwonertal. Schiermonnikoog is reuze onveilig. Men zal 1-2 doden hebben in 5 jaar waar toeristen niet worden meegeteld in de weging.
Ook de Zeeuwse westkust scoort hoog door vermoedelijk invloed toeristen.
Tja, dat soort dingen worden vaak niet meegenomen in zulke berekeningen. Luxemburg is, als je kijkt naar het aantal verkeersdoden in verhouding tot het aantal inwoners, één van de verkeersonveiligste landen van Europa, maar er komen elke dag natuurlijk ladingen Fransen, Belgen en Duitsers de grens over om in Luxemburg te werken (ongeveer de helft van alle werknemers in Luxemburg woont niet in Luxemburg). Plus dat het land door de ligging enorm veel transitverkeer heeft, de A3 is continu druk.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: verkeersdoden 2012

Bericht door Chris » di 05 nov 2013, 16:37

^^ Ik denk dat het effect van transitverkeer op de verkeersdoden van Luxemburg wel meevalt. Transitverkeer speelt zich voornamelijk op de autosnelwegen af, en dat zijn de veiligste wegtypen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: verkeersdoden 2012

Bericht door Coen Tunnel » di 05 nov 2013, 16:52

^^ Dat denk ik ook. Al is er eens in de zoveel tijd een groot ongeluk op de snelwegen. Ik volg de Luxemburgse media redelijk en aangezien het land zo klein is wordt elk ongeluk wel gemeld in de pers, vrijwel elke dag staat er wel wat vermeld, en qua snelwegen lijkt het vooral op de A1 en A3 relatief vaak raak te zijn qua zwaardere ongevallen. Dat zijn wel transitroutes. Dat van de A3 is op zich nog te verklaren doordat het daar door de drukte vaak erg nerveus rijden is, en dat er ondanks de drukte stevig wordt doorgereden. Verder gaat het in zuidelijke richting gelijk na Gasperich van 4 naar 2 rijstroken, is de bewegwijzering voor het Croix de Bettembourg gebrekkig (eerste wegwijzer pas op 500 meter voor de afrit) en in noordelijke richting is een kort stukje met 3 rijstroken bij Aire de Berchem, maar vlak daarna valt de derde rijstrook weer af. Genoeg redenen waarom daar ongelukken kunnen gebeuren. Waarom er (in mijn beleving) op de A1 relatief veel zwaardere ongevallen gebeuren weet ik niet. Het is een redelijk moderne snelweg (uit de jaren '80), wel met de nodige hoogteverschillen. Maar de meeste ongelukken gebeuren inderdaad op de N- en CR-wegen.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: verkeersdoden 2012

Bericht door Via » di 05 nov 2013, 17:42

Chris schreef:Brabant heeft op zich wel een dicht snelwegennet, maar Brabant is ook dichtbevolkt maar tegelijkertijd ook erg verspreid. Er zijn zeer veel grote dorpen en kleine stadjes, wat resulteert in een nogal intensief bereden onderliggend wegennet (en snelwegen).
Hier heb je een punt. De snelwegen die er liggen zijn vaak ook niet logisch om een bepaalde verbindign te maken. Gisteren moest ik van Eersel naar Haaren, en dan kan ik een hoek maken via de A67, A2 en A58 of ik kan over het OWN, wat ik dus ook gedaan heb. Dan heb je echter wel een hoop 30- en 60-zones met rare snelheidsremmers, scherpe en onverwachtse bochten en gelijkwaardige kruisingen gehad. Een dergelijk probleem speelt door de hele provincie maar met name in Oost-Brabant heb je gewoon weinig goede doorgaande verbindingen.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: verkeersdoden 2012

Bericht door mavas » di 14 jan 2014, 19:18

Interessant document over verkeersdoden in 2012: http://www.ilent.nl/Images/staat_van_de ... 348375.pdf
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Plaats reactie