Vraag E1 met sectionale werking aan linkerzijde tweebaansweg

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Angelie
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 01 mei 2013, 9:41

Vraag E1 met sectionale werking aan linkerzijde tweebaansweg

Bericht door Angelie » wo 01 mei 2013, 9:58

Hallo!

Ik vraag me al een tijd het volgende af. Als je Maastricht inrijdt, komende vanaf de Frontensingel staat na enkele meters aan de linkerzijde op de Statensingel een E1-bord met sectionale werking. De weg is op dat moment nog tweebaans, waarbij het verkeer van de linkerbaan wel naar rechts moet invoegen omdat de weg vervolgens eenbaans wordt. Het lukt mij helaas niet om de foto's van Google Maps toe te voegen (moet als nieuwkomer hier nog veel leren). Is dit bord dan rechtsgeldig? Ik moet erbij zeggen dat op de weg een dubbele gele streep met 'zone' staat. Maar ik heb begrepen dat dit verkeersteken juridisch gezien geen enkele status heeft. Dergelijke strepen dienen enkel als attendering.
Wie weet hier iets meer van?

Groeten,

Angelie

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Vraag E1 met sectionale werking aan linkerzijde tweebaan

Bericht door Wouter N14 » wo 01 mei 2013, 10:18

Bedoel je dit bord? http://goo.gl/maps/JhELy
Zone- :E1: . Verkeersborden moeten inderdaad rechts van de rijbaan staan anders kan er strikt genomen niet op worden gehandhaafd.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Vraag E1 met sectionale werking aan linkerzijde tweebaan

Bericht door Attietattie » wo 01 mei 2013, 10:41

Het bord is rechtsgeldig maar niet handhaafbaar. Immers, een vrachtwagen kan jou het zicht op het bord hebben ontnomen
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Angelie
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 01 mei 2013, 9:41

Re: Vraag E1 met sectionale werking aan linkerzijde tweebaan

Bericht door Angelie » wo 01 mei 2013, 10:52

Wouter N14 schreef:Bedoel je dit bord? http://goo.gl/maps/JhELy
Zone- :E1: . Verkeersborden moeten inderdaad rechts van de rijbaan staan anders kan er strikt genomen niet op worden gehandhaafd.
Het is inderdaad dat bord, maar dan gepresenteerd als zone. Dus wit langwerpig bord met daarin bovenaan het woord 'zone' en het betreffende bord eronder. Is ergens echt hard vastgelegd dat verkeersborden rechts van de rijbaan moeten staan? Of is dit in geval van een boete onderwerp van discussie?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Vraag E1 met sectionale werking aan linkerzijde tweebaan

Bericht door Coen Tunnel » wo 01 mei 2013, 12:01

Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens, hoofdstuk II, paragraaf 2, punt 10:

Borden worden geplaatst aan de rechterzijde van de weg of boven een rijstrook indien het bord uitsluitend voor die rijstrook geldt, dan wel links van de weg indien het bord uitsluitend voor de linkerzijde geldt.

Borden kunnen ook boven de rijbaan worden aangebracht.

Ter hoogte van rechts geplaatste borden kunnen eveneens aan de linkerzijde van de weg of rijbaan worden geplaatst indien daaraan uit oogpunt van waarneembaarheid behoefte bestaat dan wel indien het bord tevens voor de linkerzijde geldt.

Angelie
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 01 mei 2013, 9:41

Re: Vraag E1 met sectionale werking aan linkerzijde tweebaan

Bericht door Angelie » wo 01 mei 2013, 22:57

^^ Ik had deze 'spelregel' inderdaad gezien. De vraag is alleen of dit ook geldt voor een zonebord omdat dit betrekking heeft op alles wat achter het bord ligt. Ongeacht of het links of rechts is. :?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Vraag E1 met sectionale werking aan linkerzijde tweebaan

Bericht door Rene » wo 01 mei 2013, 23:20

Sterker nog: als op één locatie bij het betreden van een zone geen handhaafbare borden staan, dan kunnen de bonnen in de hele zone in de prullebak.
Ik zou het altijd proberen. Te beginnen met wat Attietattie al schreef:
"Ik heb het bord helemaal niet gezien - wat ik me wel kan herinneren is dat op de plek waarvan ik later begreep dat het bord daar ergens zou moeten staan, op dat moment een grote vrachtwagen moeilijk aan het doen was met het invoegen naar de rechterstrook. Daarom heb ik het bord waarschijnlijk gemist."
En daarna natuurlijk de verwijzing naar de regel uit het BABW dat borden rechts horen te staan, dat het daarom niet redelijk en billijk is om hierop te handhaven, en of de rechter daarom de boete op de overtreding in alle redelijkheid naar nihil wil bijstellen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Vraag E1 met sectionale werking aan linkerzijde tweebaan

Bericht door Coen Tunnel » do 02 mei 2013, 19:06

Angelie schreef:^^ Ik had deze 'spelregel' inderdaad gezien. De vraag is alleen of dit ook geldt voor een zonebord omdat dit betrekking heeft op alles wat achter het bord ligt. Ongeacht of het links of rechts is. :?
Een verkeersbord is een verkeersbord, of het nou een zonebord is of niet. Dus ja, dit geldt ook voor zoneborden.

Plaats reactie