Kengetallen

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Kengetallen

Bericht door Snelwegfreak » wo 15 mei 2013, 14:58

Ik zit met een vraag. Voor school zijn we bezig met onder andere het ombouwen van knooppunt Hooipolder naar klaverbladknooppunt. We moeten de kosten specificeren en daarvoor ben ik op zoek naar kengetallen van bijvoorbeeld een strekkende meter asfalt, geleiderails, taluds, kunstwerken enzovoorts. Het gaat slechts om een schatting waar een ruime foutmarge is toegestaan. Echter, als er kengetallen aanwezig zijn, zou dat mooi zijn. Alvast bedankt ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

H.
dorpsstraat
Berichten: 208
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 11:50
Locatie: Randstad

Re: Kengetallen

Bericht door H. » wo 15 mei 2013, 15:05


Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Kengetallen

Bericht door Rene » wo 15 mei 2013, 15:14

Zeer globale richtcijfers, geschikt voor een eerste sigarendoosberekeningetje, en niet voor een raming:
SPOILER: TOON

verwijderen groen: € 3 - 5 /m2
aanbrengen groen: € 15 / m2
grond ontgraven: € 3,5 - 5 / m3
aanbrengen zand/aardebaan: € 10 - 15 /m3
aanbrengen verharding: € 40 /m2
aanbrengen geleiderail: € 50 - 75 /m1
betonnen liggerviaduct: € 1800 - € 2000 /m2
vergeet ook niet de vastgoedkosten mee te nemen (aankoop grond)
ook de kosten van geluidschermen kunnen aardig in de papieren lopen, maar die zijn sterk afhankelijk van materiaal en hoogte.

Als je in de allereerste beginfase zit, vergeet dan niet het volgende:
+ 20% nader te detailleren
+ 15% indirecte kosten
+ 5% object onvoorzien
+ 15-20% engineering, bouwtoezicht en projectmanagement
+ 5% leges en vergunningen
+ 5% projectonvoorzien

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Kengetallen

Bericht door Snelwegfreak » wo 15 mei 2013, 15:30

Beste H., hoewel die site echt geweldig lijkt omdat er heel veel op staat, dient er een abonnement voor te worden afgesloten. Dat is voor ons helaas niet haalbaar. Toch bedankt, die ga ik wel onthouden! ;)

René, bedankt, daar kunnen we zeer zeker wat mee! Jouw naam komt in het dankwoord! :top: Nu nog iets van kunstwerken...
Enne gojje mins blieft altied leave.

H.
dorpsstraat
Berichten: 208
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 11:50
Locatie: Randstad

Re: Kengetallen

Bericht door H. » wo 15 mei 2013, 16:17

Snelwegfreak schreef:Beste H., hoewel die site echt geweldig lijkt omdat er heel veel op staat, dient er een abonnement voor te worden afgesloten. Dat is voor ons helaas niet haalbaar. Toch bedankt, die ga ik wel onthouden! ;)
Wellicht heeft je school/universiteit een hardcopy in de bibliotheek staan?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Kengetallen

Bericht door Rene » wo 15 mei 2013, 16:20

Snelwegfreak schreef:Nu nog iets van kunstwerken...
Ik heb het aangevuld. Maar nogmaals: je kunt niet met dit soort cijfers ramen. Voor een schoolopdracht kun je er denk ik wel voldoende mee uit de voeten.
Ik mag je helaas geen nauwkeuriger ramingskentallen leveren, dat zou i.v.m. het aanbesteden van werken niet koosjer zijn.

Ties
autoweg
Berichten: 1287
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 17:38

Re: Kengetallen

Bericht door Ties » wo 15 mei 2013, 18:10

Het boekje Vuistkengetallen voor de Kostenindicatie in de Verkenningsfase kan je aardig op weg helpen denk ik. Hierin vind je kosten voor allerlei onderdelen uit de wegenbouw, tot een kant-en-klaar klaverblad aan toe. Wellicht iets te grof gespecificeerd om de ombouw van een knooppunt mee door te rekenen, maar het zal nog wel vaker van pas komen. De laatste versie is volgens mij uit 2003, maar met een inflatiecorrectie van 20% zul je er wel komen.

Ik kon het op Studeersnel vinden: hier. Mocht je geen account hebben, neem dan even contact met mij op.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Kengetallen

Bericht door Snelwegfreak » wo 15 mei 2013, 20:05

H. schreef:Wellicht heeft je school/universiteit een hardcopy in de bibliotheek staan?
Dat zou ik uit mijn hoofd niet weten, maar ik zou altijd kunnen kijken volgende week. Bedankt! ;)
Rene schreef:Ik heb het aangevuld. Maar nogmaals: je kunt niet met dit soort cijfers ramen. Voor een schoolopdracht kun je er denk ik wel voldoende mee uit de voeten.
Ik mag je helaas geen nauwkeuriger ramingskentallen leveren, dat zou i.v.m. het aanbesteden van werken niet koosjer zijn.
Bedankt! Ik weet zeker dat ik nu voor dit onderzoek/deze opdracht genoeg heb. Ik denk dat we überhaupt de enige zijn die het nu al zo gedetailleerd doen. Enorm bedankt René! :top:
Ties schreef:Het boekje Vuistkengetallen voor de Kostenindicatie in de Verkenningsfase kan je aardig op weg helpen denk ik. Hierin vind je kosten voor allerlei onderdelen uit de wegenbouw, tot een kant-en-klaar klaverblad aan toe. Wellicht iets te grof gespecificeerd om de ombouw van een knooppunt mee door te rekenen, maar het zal nog wel vaker van pas komen. De laatste versie is volgens mij uit 2003, maar met een inflatiecorrectie van 20% zul je er wel komen.

Ik kon het op Studeersnel vinden: hier. Mocht je geen account hebben, neem dan even contact met mij op.
Ik heb daar geen account nee. Ik wilde er net één aanmaken maar de NHTV Breda stond er niet tussen. Ik ga even kijken en overleggen of we zo genoeg gegevens hebben. Mocht dat niet zo zijn, dan kom ik waarschijnlijk nog bij je terug. Je hoort wellicht nog van me dus. Ook jij bedankt! ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Kengetallen

Bericht door Snelwegfreak » za 25 mei 2013, 15:14

Ik ben weer terug met een vraag, maar dan nu gewoon met algemene kosten. Hoeveel kost het nieuw bouwen van een klaverblad, en hoeveel kost het om die in de toekomst om te bouwen naar klaverturbine met één turbineboog? Een schatting van beide in honderden miljoenen is genoeg ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

rene19663
stadsweg
Berichten: 368
Lid geworden op: wo 27 mei 2009, 0:19
Locatie: Gorinchem

Re: Kengetallen

Bericht door rene19663 » za 25 mei 2013, 15:57

Omdat je project gaat over de ombouw van knooppunt Hooipolder en je dus een bestaande situatie om gaat bouwen in het verkeer moet je ook een behoorlijke post meenemen voor verkeersmaatregelen. Denk aan bebording, afzettingen, tijdelijke omleggingen, rijstrookafsluitingen, rijbaanafsluitingen, omleidingsroutes, e.d.

Plaats reactie