balises / bermplanken

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

balises / bermplanken

Bericht door Chris » di 12 nov 2013, 15:46

Provincie Flevoland schreef:Franse bermplanken in polderlandschap

In 55 risicovolle bochten plaatst de provincie extra borden en grote bermplanken, de zogenoemde balises. Kenmerkend voor wegen in Flevoland zijn lange wegen met krappe bochten. Deze situatie leidt er toe dat er relatief veel ongevallen plaatsvinden in bochten. In 2013 worden in acht bochten grote bermplanken geplaatst tussen maandag 18 en vrijdag 22 november. De andere bochten volgen in 2014.

Weggebruikers die wel eens in Frankrijk op vakantie zijn geweest, komen de borden vast bekend voor. De balises komen dan ook uit Frankrijk. De borden en balises zorgen ervoor dat vooral bij schemerlicht en donker de weggebruiker de bocht goed kan blijven zien. Ze begeleiden de bestuurder de bocht door.

De eerste bochten worden in 2013 aangepakt. In 2014 volgen de meerderheid van de bochten. Vooral in Noordoostpolder komen de lange en krappen bochten voor. De eerste acht bochten zijn dan ook in Noordoostpolder: Zuidwesterringweg, Steenwijkerweg en Domineesweg.

Het werk wordt uitgevoerd tussen maandag 18 en vrijdag 22 november 2013. Tijdens de werkzaamheden is de weg niet afgesloten. Er kan hinder ontstaan op de weg doordat één rijstrook tijdelijk wordt afgezet. Hierbij gaat het om enkele uren. Woningen, bedrijven en kavels blijven bereikbaar.
kaart:
http://www.flevoland.nl/nieuws/archief/ ... ochten.pdf

Afbeelding

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: balises / bermplanken

Bericht door Snelwegfreak » di 12 nov 2013, 16:01

Ze worden alleen 'verkeerd' gebruikt in vergelijking met Frankrijk. In Frankrijk gebruiken ze in bochten palen met witte reflectoren en bij kruispunten (op de hoeken van het kruispunt) de palen met rode banden.

Maar goed, ik vind ze mooi en duidelijker dan onze bermplankjes. Ik hoop alleen wel dat de rode banden in retroreflecterende klasse 3 zijn uitgevoerd. Dan zijn ze zeker goed zichtbaar :)
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: balises / bermplanken

Bericht door Wouter N14 » di 12 nov 2013, 16:05

Provincie Utrecht gebruikt al langer dergelijke Franse palen, vreemd dat daar niet over wordt gesproken door Flevoland.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: balises / bermplanken

Bericht door Kaaiman » di 12 nov 2013, 16:09

Wat is er dan mis met bochtschilden zoals deze (of de grote versie)?

Afbeelding
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: balises / bermplanken

Bericht door Snelwegfreak » di 12 nov 2013, 16:11

Vooral die kleine bochtschildjes vind ik erg slecht zichtbaar 's nachts. Ze zijn te klein en te laag. Blijkbaar, en daar ben ik het wel mee eens, passen deze Franse palen beter in het landschap.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: balises / bermplanken

Bericht door Km357 » di 12 nov 2013, 16:59

Ik snap op zich niet echt hoe je die reflectoren kunt "missen" in de nacht met je gewone dimlichten, laat staan met je grootlicht (eens een lange flash om te zien waar de weg naar toe buigt met je grootlicht kan heel erg nuttig zijn als je niemand verblindt).

Als bekend francofiel zie ik nochtans niet echt hoe hun systeem beter is dan die gewone bochtpijltjes. Persoonlijk vind ik die pijltjes zelfs mooier dan die potloden.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: balises / bermplanken

Bericht door Snelwegfreak » di 12 nov 2013, 17:31

Bij veel bermplanken zijn de reflectoren doordat ze zo laag hangen snel kapot door aanrijding of erg vuil door modder. Hierdoor zijn ze vaak slecht zichtbaar. Bij deze palen hangt de reflectie een stuk hoger en heeft daar minder of geen last van.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: balises / bermplanken

Bericht door Kaaiman » di 12 nov 2013, 18:39

^^ Dat is eenvoudig te verhelpen door gewoon de bordjes iets hoger te hangen of grotere borden te gebruiken.

En als het om botsvriendelijke palen moet gaan, valt daar ook vast wel een mouw aan te passen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: balises / bermplanken

Bericht door Vinny » di 12 nov 2013, 18:56

Vroeger waren die dingen ook groter en stonden ze hoger... :geeuw:

(Hier wordt ik echt zo moe van: eerst een concept effectief om zeep helpen om dan te constateren dat het concept niet werkt..., het lijkt wel redesign)

Wat ik verder opmerkelijk vind is dat de titel "balises" in de kop van het artikel is opgenomen. Dat is gewoon het Franse woord voor "baken"...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: balises / bermplanken

Bericht door mavas » di 12 nov 2013, 19:31

Kleine reflectorpaaltjes voldoen kennelijk niet meer. Om extra attentiewaarde te creëren heeft men dan ook al tientallen jaren geleden bochtschilden bedacht die opvallend waren. Tot een paar jaar geleden er een kleine versie van verscheen die nauwelijks zichtbaar is. Waarom die kleine versie er ooit is gekomen is mij onduidelijk.
Maar kennelijk wil men niet aan grote bochtschilden. Een andere oplossing is dan om verlichting te plaatsen. Flevoland kennende is dat te duur voor ze, waarom ze een alternatief proberen om te kijken of dat net zo effectief is als verlichting plaatsen.

Als ze inderdaad net zo effectief zijn als verlichting, dan zeg ik: Doen! :top:
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: balises / bermplanken

Bericht door Chris » di 12 nov 2013, 19:34

De balises komen ook voornamelijk in de Noordoostpolder, waar de wegen nog min of meer het alignement uit de jaren '40 volgen, met lange rechtstanden gevolgd door scherpe bochten. De wegen op oostelijk en zuidelijk Flevoland zijn wat moderner ontworpen.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: balises / bermplanken

Bericht door Snelwegfreak » di 12 nov 2013, 20:27

Kaaiman schreef:Dat is eenvoudig te verhelpen door gewoon de bordjes iets hoger te hangen of grotere borden te gebruiken.
En als het om botsvriendelijke palen moet gaan, valt daar ook vast wel een mouw aan te passen.
Als je dat doet, maak je dus iets nieuws en probeer je weer opnieuw het wiel uit te vinden.

Als dit blijkt te werken, wat is er dan mis mee? Omdat wij het niet bedacht hebben maar uit Frankrijk komt? ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: balises / bermplanken

Bericht door Attietattie » di 12 nov 2013, 20:40

^^ Als je dat doet, bedenk je juist niet iets anders, maar doe je het precies volgens richtlijnen.
Vinny schreef:wordt ik
Je moest eens weten waar ik moe van word. Namelijk het volgende: wat mij stoort, is dat nieuwe dingen vaak geprobeerd worden uit een soort onderbuikgevoel van de plaatselijke verkeerskundige. Het resulteert erin, dat er in heel Nederland allerlei andere borden en ongebruikelijke tierelantijntjes worden toegepast omdat met kostte wat kost, zijn eigen stempel op het gebied wil kunnen drukken. En dat terwijl we een landelijke onderzoeksorganisatie hebben, die prima in staat is voor ons te bepalen wat goed voor ons is. Houd je daar gewoon aan en probeer niet een persoonlijk tintje te geven aan het gebied waar je verantwoordelijk voor bent. Dat doe je maar aan de hand van straatnaambordjes ofzo, iets waar de polder al enorm goed in is.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: balises / bermplanken

Bericht door Vinny » di 12 nov 2013, 21:03

https://maps.google.nl/maps?q=Kudelstaa ... 14,,1,5.07
Deze dingen dus. Die waren vroeger groot en vierkant... zoals hieronder:
https://maps.google.nl/maps?q=Kudelstaa ... 8,,0,-0.82

https://maps.google.nl/maps?q=Kudelstaa ... 9,,0,21.84
Schrikhekken. Werken eventueel ook.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: balises / bermplanken

Bericht door Snelwegfreak » di 12 nov 2013, 21:07

Uiteraard is er de bestaande bebakening, maar ik denk niet dat er wat mis is met dit soort bekende middelen. Als het werkt lijkt er mij niks mis mee. Het zou kunnen dat de wegbeheerder geen heil ziet in de bestaande bochtschilden.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: balises / bermplanken

Bericht door Attietattie » di 12 nov 2013, 21:21

^^ Dan zal ie met een goede reden moeten komen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: balises / bermplanken

Bericht door Km357 » di 12 nov 2013, 22:17

Mja op zich zijn het gewoon grote crayons (potloden) in de grond gestoken met een laagje 3M fluorescent er rond ;)

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: balises / bermplanken

Bericht door Via » wo 13 nov 2013, 18:06

Attietattie schreef:Je moest eens weten waar ik moe van word. Namelijk het volgende: wat mij stoort, is dat nieuwe dingen vaak geprobeerd worden uit een soort onderbuikgevoel van de plaatselijke verkeerskundige. Het resulteert erin, dat er in heel Nederland allerlei andere borden en ongebruikelijke tierelantijntjes worden toegepast omdat met kostte wat kost, zijn eigen stempel op het gebied wil kunnen drukken. En dat terwijl we een landelijke onderzoeksorganisatie hebben, die prima in staat is voor ons te bepalen wat goed voor ons is. Houd je daar gewoon aan en probeer niet een persoonlijk tintje te geven aan het gebied waar je verantwoordelijk voor bent. Dat doe je maar aan de hand van straatnaambordjes ofzo, iets waar de polder al enorm goed in is.
Amen. Dit kom ik ook zo vaak tegen en het ergert mij ook iedere keer weer.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: balises / bermplanken

Bericht door mavas » di 10 jun 2014, 17:57

Nog meer bermplanken en balises:
Veilig de bocht door met extra borden
3 juni 2014

Vanaf dinsdag 10 juni start de provincie weer met het plaatsen van balises en borden in bochten in Flevoland. In 55 bochten worden balises en extra borden geplaatst. De meesten staan straks in Noordoostpolder. Tijdens de werkzaamheden is de weg niet afgesloten. Er kan hinder ontstaan op de weg doordat één rijstrook tijdelijk wordt afgezet. Het werk duurt tot en met vrijdag 11 juli 2014.
Kenmerkend voor wegen in de provincie Flevoland zijn lange wegen met krappe bochten. Deze situatie leidt er toe dat er relatief veel ongevallen plaatsvinden in bochten. Hier gaat de provincie iets aan doen.

55 Bochten
In 55 bochten worden extra borden en bermplanken geplaatst, de zogenoemde balises. Weggebruikers die wel eens in Frankrijk op vakantie zijn geweest, komen de balises vast bekend voor. Deze bermplanken komen dan ook uit Frankrijk.
De borden en balises zorgen ervoor dat vooral bij schemerlicht en donker de weggebruiker de bocht goed kan blijven zien. Ze begeleiden de bestuurder de bocht door.

In 2013
De eerste bochten zijn in 2013 aangepakt. In 2014 volgen de meerderheid van de bochten. Vooral in Noordoostpolder komen lange en krappe bochten voor.
http://www.flevoland.nl/nieuws/archief/ ... /index.xml
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Plaats reactie