Zes tot elf procent rijdt door rood

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Zes tot elf procent rijdt door rood

Bericht door Attietattie » ma 02 dec 2013, 10:13

3 seconden vind ik enorm veel en zou ik mezelf nooit vergeven. Je mag mij toevoegen aan het lijstje van de eerste seconde. En dat is eigenlijk heel erg, want ik heb een hekel aan roodrijders. :oops:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Zes tot elf procent rijdt door rood

Bericht door Peter » ma 02 dec 2013, 11:09

Bij 3 seconden moet je met name denken aan gevallen dat het kruispunt al zo goed als vast staat. Licht gaat op groen en er rijden 2 auto's op (ruimte op zebra of zo) die dan vast staan op een auto's op de kruising die eerder van links of rechts komen. Op moment dat file begint te rijden (een stoplicht 200 m verderop staat op groen) springt jouw licht op oranje. Dan ben je geneigd als oorspronkelijke auto 3 en 4 om toch met de eerste 2 mee te rijden met tot 3 secondes rood. Je rijd toch als file de kruising op.

Formeel hoor je ook geen kruising te blokkeren (en te wachten tot je de kruising over kan ook bij groen licht), maar die regel is in de grote stad een utopie en wordt ook niet gehandhaafd. Hier is overigens in de spits voor miljarden aan boetes binnen te slepen door wel te handhaven. Alleen lastig de kentekens te noteren.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Eemspoort
dorpsstraat
Berichten: 137
Lid geworden op: ma 03 jun 2013, 11:01
Locatie: m/s "Eemspoort" & Spijk (Gn)

Re: Zes tot elf procent rijdt door rood

Bericht door Eemspoort » ma 02 dec 2013, 14:27

Ik ben fel tegen het door rood rijden. Ik wil de Vmax nog wel eens (fors) overschrijden om door groen of net oranje te komen, maar rood is gewoon stoppen.
Ook midden in de nacht op een uitgestorven polderweggetje. Ook als voetganger of fietser zal ik geen rood licht negeren.
Mijn vriendin kijkt niet naar het stoplicht als ze op de fiets onderweg is. Als ik haar dan vraag waarom ze het wel in de auto doet hebben we meteen ruzie...

Kort gezegd, die dingen staan er niet voor niks. Ook al staan ze op plaatsen waar ze niet echt nodig zijn.
Het verbaast me overigens niet dat er zoveel mensen door rood rijden. De samenleving word steeds egoïstischer.
"Als ik er maar door ben!"
Alsof een paar minuten wachten zo'n ramp is. Natuurlijk, ook ik erger mij er wel eens aan als het lang duurt. Maar dat zal mij er nooit toe zetten om door rood te rijden. Ook niet nipt.
Met nipt bedoel ik dan, dat ik zelf het licht op rood zie springen als ik er onder zit.

Overigens heb ik in mijn leven heus wel eens door rood gereden. Maar echt puur per ongeluk, niet goed opgelet of afgeleid. En dan staat het schaamrood me op de kaken.

Gr. Ed
Beter mee verlegen, dan om verlegen.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Zes tot elf procent rijdt door rood

Bericht door waldo79 » ma 02 dec 2013, 14:44

Als je regelmatig dit kruispunt passeert kun je van gedachten veranderen. Daar komt gemiddeld 1 keer per uur een voertuig uit de zijstraat. Toch gaat de VRI om de paar minuten langdurig op rood :redangry:

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18030
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Zes tot elf procent rijdt door rood

Bericht door Snelwegfreak » ma 02 dec 2013, 14:46

Ik fiets wel eens door rood, maar dat is dan meestal omdat het midden in de nacht is, er geen verkeer is of als het anderzijds verantwoord is.
Enne gojje mins blieft altied leave.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Zes tot elf procent rijdt door rood

Bericht door sirdanilot » ma 02 dec 2013, 14:49

Dat kruispunt zou een regulier rechts-in rechts-uit kruispunt moeten worden. Keren kan aan beide kanten binnen niet al te grote afstand.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Zes tot elf procent rijdt door rood

Bericht door Palance » ma 02 dec 2013, 16:30

Door rood fietsen en rijden doe ik nooit. Door rood lopen wil ik echter nog wel eens doen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Zes tot elf procent rijdt door rood

Bericht door Vinny » ma 02 dec 2013, 20:27

95% van de lichten (en 80% kruisingen) heeft natuurlijk geen roodlichtcamera. Wie lokaal bekend is weet natuurlijk precies waar ze (niet) staan. De kans op een prent van oom agent is redelijk klein tenzij deze achter je rijdt. Maar dan heb je slecht opgelet.
In Amsterdam staat er wel eens een clubje bromsnorren verdekt opgesteld om roodichtnegeerders op de bon te slingeren. Ik merk dat soort dingen overigens meteen: dan staan er lange files in de stad: want mensen gaan zich ineens wel aan de kleuren van het licht houden.

Als er op een dag midden in de ochtendspits nauwelijks verkeersproblemen zijn in de stad,, dan zijn de verkeerslichten uitgevallen en laten ze geel-knipper zien.

:lol:

Kortom, wat goed is voor de veiligheid is wel slecht voor de doorstroming. Een goede reden om verkeerslichten weg te halen en te vervangen door bijvoorbeeld rotondes. :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Zes tot elf procent rijdt door rood

Bericht door sirdanilot » ma 02 dec 2013, 20:59

Zucht...

Weet je waarom het goed gaat als de verkeerslichten uitvallen, en je dus voorrangskruispunten krijgt? Omdat de doorgaande richting dan vorrang heeft !

Weet je wie er op de rotonde voorrang heeft? Juist: de rotonde. Dat betekent dus enorme opstoppingen voor de doorgaande richting.

Rotondes werken alleen als er veel afslaand verkeer is. En ook liefst als dit enkelstrooks afgewikkeld kan worden, want dubbelstrookse rotondes zijn gevaarlijk en vooral erg groot en dus duur; het kostenargument geldt ook voor turborotondes, maar deze zijn wel veilig.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Zes tot elf procent rijdt door rood

Bericht door Vinny » di 03 dec 2013, 7:46

https://maps.google.nl/?ll=52.374569,4. ... 9,,0,-1.55

Drukke kruising. Sinds het een rotonde is geworden stroomt het voor alle weggebruikers prima door :) Er staan alleen files als de brug open is, of als laad- en losverkeer één der aansluitende wegen stremt.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18030
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Zes tot elf procent rijdt door rood

Bericht door Snelwegfreak » di 03 dec 2013, 10:18

sirdanilot schreef:want dubbelstrookse rotondes zijn gevaarlijk en vooral erg groot en dus duur; het kostenargument geldt ook voor turborotondes
Ho ho ho even. De meerkosten van een tweestrooksrotonde ten opzichte van een enkelstrooks zijn helemaal niet zo groot. Het is voornamelijk de veiligheid die meespeelt waarom je ze zo weinig ziet.
Enne gojje mins blieft altied leave.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Zes tot elf procent rijdt door rood

Bericht door sirdanilot » di 03 dec 2013, 16:42

Dat is een kruispunt tussen twee wegen die allebei heel wat verkeer dragen, dan kan het inderdaad helpen om een rotonde aan te leggen. Maar blokkeert de hele boel niet als er een tram langskomt?

En waarom bouwt men geen tramhalte in de middenberm van de rotonde?

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Zes tot elf procent rijdt door rood

Bericht door mhkamp » di 03 dec 2013, 23:01

Rood is voor mij een doodzonde. Ik pak heel af en toe oranje mee, maar dat is het.

Ik vraag me wel af: Als ik als laatste voertuig ben, dat de VRI op oranje spring net voordat je gaat passeren (normaal remmen is dan niet meer mogelijk), is dat een normale afstelling?
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Zes tot elf procent rijdt door rood

Bericht door sirdanilot » di 03 dec 2013, 23:07

Oranje pak ik mee als ie op oranje spring net voordat ik bij het stoplicht ben. Zeker als ik snelheid wil maken, bijvoorbeeld bij het begin van de A44.

Wat je in ieder geval niet mag doen bij rijexamens, is twijfelen van 'oei moet ik nu stoppen of niet?'. Dan ben je gezakt. Je moet of stoppen, of gewoon stug doorrijden. Besluitvaardigheid is namelijk iets waarop ze je kunnen laten zakken.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Zes tot elf procent rijdt door rood

Bericht door Alfa » di 03 dec 2013, 23:48

sirdanilot schreef: Verder ook de regeling van verkeerslichten efficiënter maken. Kruispunten met deelconflict als je linksaf slaat mogen best wel vaker voorkomen, mits er voldoende ruimte is om te wachten op tegemoetkomend verkeer, en eventueel ook aangeduid met een verkeersbord (misschien tijdelijk mottoborden plaatsen). Vooral kleinere kruispunten, waar geen opstelstroken zijn, worden dan efficiënter. Op onze grote kruispunten is dit niet echt nodig, omdat er vaak opstelstroken zijn.
Zoiets kan je zelfs aanduiden door de groene lens door een oranje knipperlicht te vervangen.
Vinny schreef:Wat heel erg helpt zijn drempels. Daardoor is het voor de meeste automobilisten te oncomfortabel om ruim boven de maximumsnelheid donker-oranje mee te pakken. Maar dat heeft weer andere nadelen natuurlijk. Mijn stelling is dat de meeste VRI kruisingen gewoon vervangen moeten worden door rotondes of ongelijkvloerse aansluitingen. Dan ben je er natuurlijk ook.
Gewoon roodlichtcamera's. Die meten ook snelheid waardoor ruim boven de maximumsnelheid oranje meepakken ook beboet wordt.

En ik denk niet dat veel mensen het eens zijn met je rotondeopmerking. De jaren '90 liggen gelukkig achter ons.

Eemspoort schreef:Ik ben fel tegen het door rood rijden. Ik wil de Vmax nog wel eens (fors) overschrijden om door groen of net oranje te komen, maar rood is gewoon stoppen.
Ook midden in de nacht op een uitgestorven polderweggetje. Ook als voetganger of fietser zal ik geen rood licht negeren.
Mijn vriendin kijkt niet naar het stoplicht als ze op de fiets onderweg is. Als ik haar dan vraag waarom ze het wel in de auto doet hebben we meteen ruzie...
Omdat auto's een veel langere remweg hebben. Als fietser kan je makkelijk uitkijken of er auto's afkomen en eventueel uitwijken. Dat levert voor niemand gevaar op.
Laatst gewijzigd door Alfa op wo 04 dec 2013, 14:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Zes tot elf procent rijdt door rood

Bericht door Peter » wo 04 dec 2013, 7:35

mhkamp schreef: Ik vraag me wel af: Als ik als laatste voertuig ben, dat de VRI op oranje spring net voordat je gaat passeren (normaal remmen is dan niet meer mogelijk), is dat een normale afstelling?
Ja, dat is een bewuste keuze om de capaciteit van de kruising zo hoog mogelijk te maken, aannemende dat de meerderheid bij oranje doorrijdt. Ook is men op veel stadskruisingen van de ontruimingstijd afgestapt. Binnen 1 seconde kan het kruisend licht op groen als de kruising niet al te groot (breed) is.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Eemspoort
dorpsstraat
Berichten: 137
Lid geworden op: ma 03 jun 2013, 11:01
Locatie: m/s "Eemspoort" & Spijk (Gn)

Re: Zes tot elf procent rijdt door rood

Bericht door Eemspoort » wo 04 dec 2013, 12:47

Alfa schreef:
Eemspoort schreef:Ik ben fel tegen het door rood rijden. Ik wil de Vmax nog wel eens (fors) overschrijden om door groen of net oranje te komen, maar rood is gewoon stoppen.
Ook midden in de nacht op een uitgestorven polderweggetje. Ook als voetganger of fietser zal ik geen rood licht negeren.
Mijn vriendin kijkt niet naar het stoplicht als ze op de fiets onderweg is. Als ik haar dan vraag waarom ze het wel in de auto doet hebben we meteen ruzie...
Omdat auto's een veel langere remweg hebben. Als fietser kan je makkelijk uitkijken of er auto's afkomen. Dat levert voor niemand gevaar op.
Als fietser KAN je makkelijk uitkijken, maar zoals we allen weten is dat slechts theorie. In de praktijk letten fietsers meestal helemaal niet op en doen alsof ze onschendbaar zijn.
Feit blijft dat de regels en wetten voor iedereen geldt, dus ook voor fietsers. ;)

Gr. Ed
Beter mee verlegen, dan om verlegen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Zes tot elf procent rijdt door rood

Bericht door Rene » do 05 dec 2013, 13:49

Alfa schreef:Omdat auto's een veel langere remweg hebben. Als fietser kan je makkelijk uitkijken of er auto's afkomen en eventueel uitwijken. Dat levert voor niemand gevaar op.
Volstrekte onzin. Als je als fietser niet voor rood stopt, en daarbij een auto over het hoofd ziet, die vervolgens jou probeert te ontwijken en daarbij tegen een VRI-mast aanknalt, dan heb je heel wat letsel op je geweten. Het levert dus wel veel gevaar op.

Ik pleit voor:
* het einde van de aansprakelijkheidstechnische betaallast voor de automobilist - iedere burger boven de 14 jaar een verplichte WA-verkeersverzekering is beter.
* het gelijktrekken van de boetes voor roodlicht voor alle verkeersdeelnemers - en om dit voldoende te kunnen handhaven het invoeren van een fietskenteken.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Zes tot elf procent rijdt door rood

Bericht door mavas » do 05 dec 2013, 14:12

mhkamp schreef:Ik vraag me wel af: Als ik als laatste voertuig ben, dat de VRI op oranje spring net voordat je gaat passeren (normaal remmen is dan niet meer mogelijk), is dat een normale afstelling?
Dat is zoals Peter meldt een normale afstelling. Meestal wordt 1 seconde geel als standaard-benutting van de VRI gezien en wordt dus ook meegerekend in de capaciteit.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Zes tot elf procent rijdt door rood

Bericht door Attietattie » do 05 dec 2013, 14:17

Rene schreef:
Alfa schreef:Omdat auto's een veel langere remweg hebben. Als fietser kan je makkelijk uitkijken of er auto's afkomen en eventueel uitwijken. Dat levert voor niemand gevaar op.
Volstrekte onzin. Als je als fietser niet voor rood stopt, en daarbij een auto over het hoofd ziet, die vervolgens jou probeert te ontwijken en daarbij tegen een VRI-mast aanknalt, dan heb je heel wat letsel op je geweten. Het levert dus wel veel gevaar op.
Geen speld tussen te krijgen. Zie het laatste filmpje in mijn filmpjestopic maar. Zij heeft mij nooit gezien. Als ik van haar zou zijn geschrokken (in tegendeel, ik probeerde haar te laten schrikken) had ik mijn auto in een benzinepomp kunnen prakken.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Zes tot elf procent rijdt door rood

Bericht door Peter » do 05 dec 2013, 15:00

Rene schreef: Ik pleit voor:
* het einde van de aansprakelijkheidstechnische betaallast voor de automobilist - iedere burger boven de 14 jaar een verplichte WA-verkeersverzekering is beter.
* het gelijktrekken van de boetes voor roodlicht voor alle verkeersdeelnemers - en om dit voldoende te kunnen handhaven het invoeren van een fietskenteken.
Het eerste zal direct in de koopkrachtcijfers terugkomen (wordt immers net als eten en wonen een vaste uitgave) en zal voor bijstandstrekkers, AOWers en minimumloners dus gecompenseerd moeten worden. Als de verzekeraar verplicht mensen moet aannemen (dus ook brokkenpiloten en mensen met brokkenpiloten-in-opleiding (zeg 10-14 jaar)) zullen ook alle premies omhoog gaan. En hoe doen we dat met alle buitenlanders die je niet kan/mag verplichten een WA te hebben in NL ? De SP zal het een prima voorstel vinden overigens. Laat die rijke lui maar dokken voor Jan met de Pet.
* brommers hebben een kenteken. Hoeveel brommers denk je dat een rood-lichtboete gehad hebben via een flitser (oom agent zal de brommerrijder staande houden) ? Ik vermoed (maar weet niet zeker) ongeveer 0. Wellicht dat een zwaardere brommer/scooter door een fijn afgestelde flitser wordt gezien. Als je een fiets wil flitsen dan flits je ook moeders met kinderwagens/boodschappenwagens (qua staalmassa)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Zes tot elf procent rijdt door rood

Bericht door Alfa » do 05 dec 2013, 21:51

Rene schreef:
Alfa schreef:Omdat auto's een veel langere remweg hebben. Als fietser kan je makkelijk uitkijken of er auto's afkomen en eventueel uitwijken. Dat levert voor niemand gevaar op.
Volstrekte onzin. Als je als fietser niet voor rood stopt, en daarbij een auto over het hoofd ziet, die vervolgens jou probeert te ontwijken en daarbij tegen een VRI-mast aanknalt, dan heb je heel wat letsel op je geweten. Het levert dus wel veel gevaar op.
Uiteraard kan het gevaar opleveren. Maar een fietsers is wendbaarder en kan dus gemakkelijker uitwijken en heeft een kortere remweg. Daardoor zijn de risico's minder dan als een auto een roodlicht negeert.
Rene schreef: * het gelijktrekken van de boetes voor roodlicht voor alle verkeersdeelnemers - en om dit voldoende te kunnen handhaven het invoeren van een fietskenteken.
Ik pleit juist voor het tegenovergestelde: door rood licht fietsen en stappen moet minder beboet worden danwel gedoogd worden. Maar de risico's zijn uiteraard voor diegene die het rood licht negeert. Ik ben het dus wel met je eens dat afgeschaft moet worden dat de zwakke weggebruiker verzekeringstechnisch automatisch het slachtoffer is.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Zes tot elf procent rijdt door rood

Bericht door Peter » vr 06 dec 2013, 2:01

^^ Sterke bedoel je. De zwakke is lichamelijk het slachtoffer en dat kan je lastig afschaffen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Zes tot elf procent rijdt door rood

Bericht door Alfa » vr 06 dec 2013, 2:10

Dat de zwakke weggebruiker automatisch als het slachtoffer beschouwd wordt placht ik te zeggen.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Zes tot elf procent rijdt door rood

Bericht door sirdanilot » vr 06 dec 2013, 2:25

Rene schreef:
Ik pleit voor:
* het einde van de aansprakelijkheidstechnische betaallast voor de automobilist - iedere burger boven de 14 jaar een verplichte WA-verkeersverzekering is beter.
Mwah, ik zou er nog niet eens zo wakker van liggen als WA-verzekering verplicht zou zijn; zorgverzekering is namelijk ook verplicht en een stuk duurder. Maar zijn veel minderjarigen niet gewoon met hun ouders meeverzekerd? Het lijkt me vooral te tellen voor mensen in mijn categorie: wel meerderjarig, maar niet echt qua financiën op eigen benen staand (leven van een studiefinanciering vind ik persoonlijk niet op eigen benen staan, dat is pas als ik leef van eigen verdiend inkomen). Ik ben volgens mij echt niet de enige die niet WA-verzekerd is hoor. Ik ben overigens van plan er één aan te vragen samen met mijn rijbewijs, want auto rijden zonder WA-verzekering (zelfs als de auto wel verzekerd is) vind ik niet verantwoord.

Verder is het natuurlijk ook een beetje een ideologische discussie; kan en mag je mensen zich te verplichten om zich te verzekeren? Wist je dat er zelfs een regeling is in ons land om 'gemoedsbezwaard' te zijn waardoor je geen zorgverzekering hoeft? Ik vind dat je moet oppassen met mensen allerlei dingen te verplichten. Maar nogmaals, van een verplichte WA verzekering zou ik niet wakker liggen. Ik zou dan zeker niet 'gemoedsbezwaard' zijn, in ieder geval.
* het gelijktrekken van de boetes voor roodlicht voor alle verkeersdeelnemers - en om dit voldoende te kunnen handhaven het invoeren van een fietskenteken.
Af en toe zijn je postings best grappig :duck:

Maar serieus, voor iemand die toch gestudeerd heeft in een studentenomgeving (?) hecht je wel erg veel waarde aan een fiets als voertuig. Zeker in studentensteden is het verloop van fietsen enorm, en wordt er heel veel tweedehands verkocht, of via het illegale circuit (junkies die gestolen fietsen verkopen). Ik denk dat je nederland massaal van de fiets afjaagt als je kentekens op fietsen gaat invoeren, het hele idee komt op mij volstrekt absurd over. Ik heb twee a drie fietsen per jaar, er gaat er altijd wel weer eentje kapot en vaak is het goedkoper om dan gewoon weer een nieuwe tweedehands fiets te halen. Ik heb er nu bijvoorbeeld één staan met een kapot achterwiel, voor de prijs van dat achterwiel heb ik ook een mooie tweedehands fiets.

Bij een kenteken hoort meer dan alleen een plaat achterop de fiets; er hoort bijvoorbeeld ook een kentekenbewijs bij, dat soort dingen. Dat gaat aardig in de papieren lopen dan. Een kenteken zonder kentekenbewijs heeft natuurlijk geen enkele meerwaarde, dan worden die gemakkelijk vervalst of schroef je gewoon een kentekenplaats van een oude fiets op je nieuwe fiets, dat soort dingen. Of je vist er één uit de gracht.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Zes tot elf procent rijdt door rood

Bericht door Rene » vr 06 dec 2013, 11:14

sirdanilot schreef:Verder is het natuurlijk ook een beetje een ideologische discussie; kan en mag je mensen zich te verplichten om zich te verzekeren? Wist je dat er zelfs een regeling is in ons land om 'gemoedsbezwaard' te zijn waardoor je geen zorgverzekering hoeft? Ik vind dat je moet oppassen met mensen allerlei dingen te verplichten.
Ik vind dat je mensen niet mag verplichten financieel op te draaien voor de fouten die anderen maken. En dat is nu wel het geval.

En wat mij betreft komt er een regeling dat mensen die geen verkeers-WA-verzekering willen, een opt-out hebben. Dan leggen ze dat inderdaad vast, maar de keerzijde zal zijn dat als ze aansprakelijk worden gesteld, ze geen gebruik kunnen maken van schuldsaneringsregelingen en dergelijke. Dan is het simpelweg in armoede leven de rest van je leven en alles wat je aan geld binnenharkt moet naar de afbetaling van de claim van de (verzekeraar van de) tegenpartij.
sirdanilot schreef: Zeker in studentensteden is het verloop van fietsen enorm, en wordt er heel veel tweedehands verkocht, of via het illegale circuit (junkies die gestolen fietsen verkopen). Ik denk dat je nederland massaal van de fiets afjaagt als je kentekens op fietsen gaat invoeren, het hele idee komt op mij volstrekt absurd over. Ik heb twee a drie fietsen per jaar, er gaat er altijd wel weer eentje kapot en vaak is het goedkoper om dan gewoon weer een nieuwe tweedehands fiets te halen. Ik heb er nu bijvoorbeeld één staan met een kapot achterwiel, voor de prijs van dat achterwiel heb ik ook een mooie tweedehands fiets.

Bij een kenteken hoort meer dan alleen een plaat achterop de fiets; er hoort bijvoorbeeld ook een kentekenbewijs bij, dat soort dingen. Dat gaat aardig in de papieren lopen dan. Een kenteken zonder kentekenbewijs heeft natuurlijk geen enkele meerwaarde, dan worden die gemakkelijk vervalst of schroef je gewoon een kentekenplaats van een oude fiets op je nieuwe fiets, dat soort dingen. Of je vist er één uit de gracht.
Dat de handel in gestolen fietsen onder studenten goed gedijt, is geen argument om geen kenteken toe te passen. Waar het om gaat is dat handhavingsmogelijkheden toenemen, met name bij zaken als rood-licht-rijden. Waarbij uiteraard elke fiets die niet over een deugdelijk kenteken beschikt en/of waarvan de berijder niet de kentekencard kan tonen, door de politie uit het verkeer kan worden genomen. Dan kan de fietser in kwestie als voetganger verder.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Zes tot elf procent rijdt door rood

Bericht door captain007 » vr 06 dec 2013, 11:28

Lol, een fietskenteken. Dan ook maar zeker verplichte apk invoeren zeker :lol:

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Zes tot elf procent rijdt door rood

Bericht door Vahalis » vr 06 dec 2013, 11:35

Het fietsplaatje maar weer invoeren :duck:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Zes tot elf procent rijdt door rood

Bericht door Rene » vr 06 dec 2013, 12:15

Waarom niet ? Als het dan mogelijk wordt om geautomatiseerd roodlicht te handhaven, net als bij auto's...

Maar mij gaat het meer nog dan het fietskenteken toch eerst en vooral om de WA-verkeersverzekering voor iedereen. Dan geldt voortaan bij een aanrijding dat de zorgkosten voor elk verkeersslachtoffer nog steeds vergoed worden - alleen zal de schuldverhouding dan bepalen welke verzekering in welke mate betaalt, en wie dus uiteindelijk de hogere verzekeringspremie kan verwachten. In mijn optiek moet dat gewoon conform het vastgestelde aandeel in de schuld. En als een fietser willens en wetens de verkeersregels overtreedt waardoor een ongeval ontstaat, dan zal het niet langer zo zijn dat dit enorme gevolgen heeft voor de verzekeringspremie van de verkeersdeelnemer die wel de regels heeft gevolgd echter de overtreder aanrijdt door het gedrag van de overtreder zelf. Zeker fietsers moeten leren hun eigen verantwoordelijkheid weer te gaan dragen in het verkeer.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Zes tot elf procent rijdt door rood

Bericht door Attietattie » vr 06 dec 2013, 12:18

^^ Wederom kan ik niet begrijpen waarom mensen niet standaard een camera hebben meelopen in de auto. Ideaal om je onschuld aan te tonen, zoniet de enige mogelijkheid om je onschuld aan te tonen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Plaats reactie