Smalle fietsstroken kunnen niet meer

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Smalle fietsstroken kunnen niet meer

Bericht door Vinny » wo 12 feb 2014, 22:45

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Smalle fietsstroken kunnen niet meer

Bericht door sirdanilot » wo 12 feb 2014, 22:48

Rene schreef:Wat mij betreft moet het heel anders. Op een GOW moet tenminste 6 meter breedte voor het autoverkeer zijn, zodat twee tegenliggende personenauto's elkaar normaal kunnen passeren zonder last te hebben van fietsverkeer. Wat de weg breder is, kan als fietsstroken worden ingericht. Beter is het nog een apart fietspad aan te leggen.
Éénzijdige blik. Stel je hebt een rijbaan van minder dan 6 meter (zoals, uhm, héél veel rijbanen in binnensteden en op niet-doorgaande wegen). Hoe denk jij dan dat twee auto's elkaar normaal gaan kunnen passeren, zonder last te hebben van het fietsverkeer? Ik wacht geduldig op antwoord... Nog een voorbeeld. Waar moeten de fietsers volgens jou fietsen? In de gracht?

EDIT: Ah, ik zie nu pas het woord 'GOW'. Maar dan nog: het enige wat je met zo'n richtlijn bereikt, is dat wegen afgewaardeerd gaan worden naar ETW. Dus vmax 30/60. Dat lijkt me ook niet echt wat je wil.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Smalle fietsstroken kunnen niet meer

Bericht door Rene » wo 12 feb 2014, 23:09

^^
Alsof jouw blik de genuanceerdheid zelve is... :roll:

Waar het om gaat is dat als je eenmaal dit soort achterlijke regeltjes hebt qua fietsvoorziening op GOW's, dat daarmee de complete afwaardering van het wegennet binnen enkele jaren een feit is. Ergens moet je de grens leggen. De grens van het volledig doorgeslagen fietsbeleid is nu blijkbaar bereikt.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Smalle fietsstroken kunnen niet meer

Bericht door sirdanilot » wo 12 feb 2014, 23:10

^Nu snap ik jouw mening niet meer. Ben je nu voor of tegen een regel dat de rijbaan voor auto's minstesn 6 meter moet zijn?

Als je voor bent, dan gaan er een hoop GOW's worden afgewaardeerd.
Als je tegen bent, waarom stel je het dan voor? :dontknow:

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Smalle fietsstroken kunnen niet meer

Bericht door Snelwegfreak » wo 12 feb 2014, 23:18

Volgens mij moet je zijn eerdere post nog eens lezen...
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Smalle fietsstroken kunnen niet meer

Bericht door Rene » wo 12 feb 2014, 23:24

sirdanilot schreef:^Nu snap ik jouw mening niet meer. Ben je nu voor of tegen een regel dat de rijbaan voor auto's minstesn 6 meter moet zijn?

Als je voor bent, dan gaan er een hoop GOW's worden afgewaardeerd.
Als je tegen bent, waarom stel je het dan voor? :dontknow:
Je moet beter lezen. Ik stel dat je alleen fietsstroken moet toepassen, als je na aftrek van de breedte van de fietsstroken tenminste 6 meter overhoudt voor gemotoriseerd verkeer.
Bij smalle GOW's moet je dus geen fietsstroken toe willen passen. En als er veel fietsverkeer is, zorg dan voor een vrijliggend fietspad. Dat is ook veel veiliger dan die schijnveilige roodgeverfde stroken.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Smalle fietsstroken kunnen niet meer

Bericht door sirdanilot » do 13 feb 2014, 11:14

Maar een smalle GOW=rijbaan zonder fietspad of fietsstrook is zo ongeveer het minst veilige dat je kunt bedenken...

Dat er fietspaden moeten worden aangelegd, daar ben ik het mee eens, maar soms is daar geen geld of mogelijkheid voor, bijvoorbeeld bij een smalle brug. Zo loopt er ook een fietspad rakelings langs de N61 over een brug, zonder afscheiding dus. Vroeger ook in de N290 maar daar is een fietsbrug naastgelegd. Erg onveilig als je daar fietste, zeker als je aan de straatkant reed en er een vrachtwagen tegemoet kwam. Door de wind die daarvanaf komt kun je als fietser zwalken of zelfs vallen.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Smalle fietsstroken kunnen niet meer

Bericht door Peter » do 13 feb 2014, 11:28

Het voordeel van fietssuggestiestroken (in rood !) is dat automobilisten zich er wel meer van bewust zijn dat er geen los fietspad is en toch iets meer rekening met fietsers houden (ook als het donker is). Zeker op rustige wegen (weinig auto's en weinig fietsen) is de aanleg van een losliggend fietspad vaak te duur en verbreding vanwege kunstwerken, bomenrijen of kabels ook te duur of milieutechnisch ongewenst (kap)

Maar die fietsstraten vind ik niets, omdat het alleen maar verwarring zaait, zeker als fietsers wel in 2 richtingen fietsen op een 1-richtingsweg. Wellicht leuk op een woonerf waar fietsers en auto's ongeveer dezelfde snelheid horen te hebben. Maar niet op een Vmax 30 of 50 weg.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Smalle fietsstroken kunnen niet meer

Bericht door sirdanilot » do 13 feb 2014, 12:14

^Er is een veel betere oplossing voor éénrichtingsverkeer voor auto's en tweerichtingsverkeer voor fietsers, namelijk dit. Als er een tegenligger komt, kun je nog op de fietsstrook rijden met je rechterwiel.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Smalle fietsstroken kunnen niet meer

Bericht door verfmeer95 » do 13 feb 2014, 12:31

Ik zou juist voor het tegenovergestelde gaan: http://goo.gl/maps/cPkhH. In dit voorbeeld is het dan geen fietsstrook, maar het is duidelijk hoe het werkt. Als er nog meer ruimte is zou je zelfs het tegengestelde fietspad vrijliggend kunnen maken.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Smalle fietsstroken kunnen niet meer

Bericht door sirdanilot » do 13 feb 2014, 13:08

Dat heb je hier in Leiden ook. Misschien wel handiger ja.

Techum
verkeersader
Berichten: 584
Lid geworden op: vr 11 okt 2013, 10:02

Re: Smalle fietsstroken kunnen niet meer

Bericht door Techum » do 13 feb 2014, 13:51

Zoveel verschillende voorbeelden als hier worden aangedragen, zoveel verschillende meningen kun je hebben over het 'algemene beleid' dat wordt voorgesteld...

Als fietser zou ik trouwens meer waarde hechten aan een duidelijke afscheiding, dan aan verbreding van de fietsstroken.
Zegmaar zoals hier: http://goo.gl/maps/FuwmN
De klinkerstrook is een duidelijke grens voor fietsers en autoverkeer waardoor het voor beiden nog duidelijker is wanneer ze bij elkaar 'te gast' zijn. Ook dwingt het een zekere afstand af tussen fietsers en auto's. Als ik als fietser wil inhalen dan wacht ik wel tot dat veilig kan via de rijbaan of gebruik ik eventueel een bel. In deze situatie heeft deze oplossing nog een voordeel: deze route wordt veel gebruikt om files op de ring te omzeilen. Het effect van zo'n afscheiding op de snelheid van sluipverkeer zal groter zijn dan belijning alleen.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Smalle fietsstroken kunnen niet meer

Bericht door Snelwegfreak » do 13 feb 2014, 15:51

Bij zo'n afscheiding blijf ik als fietser liever uit de buurt. Ongelijk liggende klinkers, putten... Nee dank je. Ik denk dat fietsers daar krampachtig uit de buurt proberen te blijven. Of dat nou zo verstandig is? Er hoeft niet per se een afscheiding te komen. Zoals het momenteel is, is het goed genoeg. Op sommige punten kunnen de stroken iets breder, maar we moeten het ook niet overdrijven.
Enne gojje mins blieft altied leave.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Smalle fietsstroken kunnen niet meer

Bericht door sirdanilot » do 13 feb 2014, 15:53

Op de fiets wijk ik, indien mogelijk, vaak ook even uit zodat auto's langs mij kunnen, bijvoorbeeld over de stoep, een bushalte of een parkeerstrook. Vind ik altijd wel zo sociaal, en het kost voor mij nauwelijks moeite. Bovendien is een in je nek hijgende auto niet prettig als je fietst.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Smalle fietsstroken kunnen niet meer

Bericht door Snelwegfreak » do 13 feb 2014, 15:54

Uitwijken naar een stoep of bushalte doe ik niet, maar ruimte geven of voor laten gaan waar het handig is doe ik wel. En inderdaad, een auto in je nek is niet prettig.
Enne gojje mins blieft altied leave.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Smalle fietsstroken kunnen niet meer

Bericht door sirdanilot » do 13 feb 2014, 15:58

^ Is nogal zwaar hè :mrgreen:

Techum
verkeersader
Berichten: 584
Lid geworden op: vr 11 okt 2013, 10:02

Re: Smalle fietsstroken kunnen niet meer

Bericht door Techum » do 13 feb 2014, 16:48

Snelwegfreak schreef:Bij zo'n afscheiding blijf ik als fietser liever uit de buurt. Ongelijk liggende klinkers, putten... Nee dank je. Ik denk dat fietsers daar krampachtig uit de buurt proberen te blijven. Of dat nou zo verstandig is? Er hoeft niet per se een afscheiding te komen. Zoals het momenteel is, is het goed genoeg. Op sommige punten kunnen de stroken iets breder, maar we moeten het ook niet overdrijven.
Kom op, de fietsstrook is breed zat om ver uit de buurt van die klinkers en putten te blijven. Of fiets jij alleen met een flinke slok te veel op? :lol:

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Smalle fietsstroken kunnen niet meer

Bericht door Snelwegfreak » do 13 feb 2014, 16:55

^^ Ik haal regelmatig andere fietsers in en bovendien kan je met een beste windvlaag ook wel enigszins die kant op geblazen worden. En ja, ik heb wel eens onder invloed gefietst maar doorgaans doe ik dat niet :lol:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Techum
verkeersader
Berichten: 584
Lid geworden op: vr 11 okt 2013, 10:02

Re: Smalle fietsstroken kunnen niet meer

Bericht door Techum » do 13 feb 2014, 17:59

Als je op deze hele weg 1 fietser in kunt halen is het veel. (en nee dat is niet vanwege mijn conditie)

Zoals ik al zei: zoveel wegen met elk hun eigen breedtes en eigenschappen, zoveel verschillende richtlijnen kun je bedenken.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Smalle fietsstroken kunnen niet meer

Bericht door Vinny » do 13 feb 2014, 19:17

Het voorbeeld van Techum zie ik wel vaker in Friesland, en ik ben er weinig gelukkig mee. Doordat je midden een afvoergootje hebt wordt het snel glad en ribbelig waardoor bestuurders snel als ongeleid projectiel de weg over vliegen omdat ze de macht over het stuur verliezen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Smalle fietsstroken kunnen niet meer

Bericht door Kaaiman » vr 14 feb 2014, 14:58

Elke inrichting heeft wel z'n voor- en nadelen, maar ik ben erg gecharmeerd van deze inrichting voor bibeko GOW's met smal profiel: http://goo.gl/maps/9ZKLK

Het iets verhoogde fietspad geeft net even wat beter geleiding van zowel auto als fietser. Aantakkende wegen (verblijfsgebied) zijn als uitritconstructies vormgegeven. Door de parkeerplaatsen tussen het fietspad en het trottoir te plaatsen, is in/uitstappen ook veiliger. Je staat niet meteen op de rijbaan (Vmax = 50 km/u). Ook heb je rijdend op de weg geen geparkeerde auto's die het zicht belemmeren of de rijruimte versmallen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Smalle fietsstroken kunnen niet meer

Bericht door Snelwegfreak » vr 14 feb 2014, 16:25

^^ In dat geval kan je al bijna spreken van een vrijliggend fietspad en dan moet het alweer minimaal 2 meter breed zijn...
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Smalle fietsstroken kunnen niet meer

Bericht door Via » vr 14 feb 2014, 17:50

Kaaiman schreef:Elke inrichting heeft wel z'n voor- en nadelen, maar ik ben erg gecharmeerd van deze inrichting voor bibeko GOW's met smal profiel: http://goo.gl/maps/9ZKLK

Het iets verhoogde fietspad geeft net even wat beter geleiding van zowel auto als fietser. Aantakkende wegen (verblijfsgebied) zijn als uitritconstructies vormgegeven. Door de parkeerplaatsen tussen het fietspad en het trottoir te plaatsen, is in/uitstappen ook veiliger. Je staat niet meteen op de rijbaan (Vmax = 50 km/u). Ook heb je rijdend op de weg geen geparkeerde auto's die het zicht belemmeren of de rijruimte versmallen.
Dat vind ik ook een erg fraaie oplossing. Zelf zou ik overigens wel het parkeren tussen de rijbaan en het fietspad in situeren.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Smalle fietsstroken kunnen niet meer

Bericht door Vinny » vr 14 feb 2014, 18:45

Kaaiman schreef:Elke inrichting heeft wel z'n voor- en nadelen, maar ik ben erg gecharmeerd van deze inrichting voor bibeko GOW's met smal profiel: http://goo.gl/maps/9ZKLK

Het iets verhoogde fietspad geeft net even wat beter geleiding van zowel auto als fietser. Aantakkende wegen (verblijfsgebied) zijn als uitritconstructies vormgegeven. Door de parkeerplaatsen tussen het fietspad en het trottoir te plaatsen, is in/uitstappen ook veiliger. Je staat niet meteen op de rijbaan (Vmax = 50 km/u). Ook heb je rijdend op de weg geen geparkeerde auto's die het zicht belemmeren of de rijruimte versmallen.
Dit is natuurlijk geen "smal" profiel. In principe worden GOW wegen in Amsterdam ook als zodanig ingericht, maar dan wel inderdaad met parkeren tussen het fietspad en de rijbaan voor auto's.
https://maps.google.nl/maps?q=amsterdam ... 1,,0,12.06
(je kunt doorklikken voor een tijdreisje)

Probleem: het vrijliggende fietspad is zo smal dat er vaak conflicten ontstaan tussen snorfietsers en fietsers. De gemeente Amsterdam wil nu dan ook snorfietsers naar de rijbaan verbannen, maar dat stuit op nationale regelgeving.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Smalle fietsstroken kunnen niet meer

Bericht door sirdanilot » vr 14 feb 2014, 19:31

^ Dan vind ik de Hooigracht in Leiden mooier ingericht, met nog af en toe groen in de vorm van een boompje. Dit is echt een verkeersriool.

Maar functioneel zal het wel zijn. Zó smal vind ik het fietspad nu ook weer niet.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Smalle fietsstroken kunnen niet meer

Bericht door Vinny » vr 14 feb 2014, 19:52

Op die plek valt het nog mee, de rooilijn loopt tapsgewijs toe richting het zuiden. Valt vooral op als je er zelf fietst, toen ik nog in Amsterdam woonde fietste ik er elke week wel :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

alexanderpas
woonerf
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 14 feb 2011, 15:50

Re: Smalle fietsstroken kunnen niet meer

Bericht door alexanderpas » vr 05 sep 2014, 22:50

Simpelste richtlijn:

- Breedte Eenrichting Fietsstroook = 1/2 Breedte rijstrook.
- Breedte Vrijliggend Eenrichting Fietspad = 1/2 Breedte rijstrook.
- Breedte Vrijliggend Tweerichting Fietspad = 3/4 Breedte rijstrook.

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Smalle fietsstroken kunnen niet meer

Bericht door Victor » vr 05 sep 2014, 23:19

Over smalle fietspaden: deze smalle strook asfalt het bos in (Lange Dreef) wordt momenteel gebruikt als omleidingsroute voor fietsers tussen Oosterhout en Dorst, omdat het viaduct Hoevestraat over de A27 afgesloten is.
Tenminste zo is het bewegwijzerd. Of er veel gebruik van wordt gemaakt weet ik niet... voor groepen scholieren lijkt het me in ieder geval minder geschikt :)

Plaats reactie