Basiskenmerken Wegontwerp (voorheen: EHK)

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Essentiële HerkenbaarheidsKenmerken

Bericht door mavas » ma 18 jun 2012, 19:48

^^ Dank. Dus naast Drenthe is Friesland dan de tweede provincie in Nederland die dit invoert/heeft?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Essentiële HerkenbaarheidsKenmerken

Bericht door Groningen » ma 18 jun 2012, 19:56

^^ Heb het in Groningen ook ergens gezien, weet niet meer waar. Ook in Flevoland komt het voor.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Essentiële HerkenbaarheidsKenmerken

Bericht door duikgek89 » ma 18 jun 2012, 20:35

Invoert? Vroeger had je dat op de N271 in Limburg al tussen Mook en Milsbeek, dat is nu grotendeels doorgetrokken streep op één stukje na waar het voor beide richtingen tegelijk toegestaan is om in te halen. Misschien zuidelijker daarvan ook nog maar daar kom ik minder vaak dus dat weet ik zo uit het hoofd niet. Volgens mij zijn enkelzijdige inhaalverboden verre van nieuw, tenzij je nieuw met DV bedoelt want op de DV wegen zijn ze wel zeldzaam.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Essentiële HerkenbaarheidsKenmerken

Bericht door Kaaiman » ma 18 jun 2012, 20:48

^^ Wegen met EHK bedoel je waarschijnlijk. Bij mijn weten is een eenzijdig inhaalverbod niet in de EHK opgenomen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Essentiële HerkenbaarheidsKenmerken

Bericht door Groningen » ma 18 jun 2012, 21:19

^^ Maar in het kader van 'geef je verstand eens voorrang' zou dat zeer wel wenselijk zijn. Nog wenselijker: die hele belijningsbende weer afvoeren en terug naar RONA.

jan
autoweg
Berichten: 1843
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 16:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Essentiële HerkenbaarheidsKenmerken

Bericht door jan » ma 18 jun 2012, 21:34

De N787 bij Brummen (Gelderland) heeft het ook: http://maps.google.nl/maps?hl=nl&ll=52. ... .7,,1,7.95

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Essentiële HerkenbaarheidsKenmerken

Bericht door Vinny » ma 18 jun 2012, 22:00

Kaaiman schreef:^^ Wegen met EHK bedoel je waarschijnlijk. Bij mijn weten is een eenzijdig inhaalverbod niet in de EHK opgenomen.
Het is bij mijn weten niet formeel afgeschaft. Wat zegt de CROW-bijbel eigenlijk op dit punt? De meeste wegbeheerders nemen gewoon blind de ontwerprichtlijnen van genoemd foliant over.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Essentiële HerkenbaarheidsKenmerken

Bericht door duikgek89 » ma 18 jun 2012, 22:02

Kaaiman schreef:^^ Wegen met EHK bedoel je waarschijnlijk. Bij mijn weten is een eenzijdig inhaalverbod niet in de EHK opgenomen.
Ja dat bedoel ik inderdaad.
Groningen schreef:^^ Maar in het kader van 'geef je verstand eens voorrang' zou dat zeer wel wenselijk zijn. Nog wenselijker: die hele belijningsbende weer afvoeren en terug naar RONA.
Helemaal mee eens. Kijkt veel rustiger, veel prettiger en werkt minstens zo goed.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Essentiële HerkenbaarheidsKenmerken

Bericht door Groningen » ma 18 jun 2012, 22:04

^^ Ik kwam vandaag hier langs. Mooi he? De hele N357 is zo.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Essentiële HerkenbaarheidsKenmerken

Bericht door duikgek89 » ma 18 jun 2012, 22:10

En ik snap dus echt gewoon niet waarom dat slechter is dan een lijnenbende ala:
http://goo.gl/maps/87FK (waar ik ook het inhaalverbod niet snap).

Net zoiets als bij autowegen:
http://goo.gl/maps/u8tS
versus:
http://goo.gl/maps/z6ge

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Essentiële HerkenbaarheidsKenmerken

Bericht door sirdanilot » ma 18 jun 2012, 23:07

En wederom weer precies hetzelfde gezeur over EHK als een jaar geleden... :roll: Klagen over de soms slechte uitvoering snap ik wel, maar weer zeiken op het hele systeem zonder enige opbouwende of gefundeerde kritiek is echt volslagen nutteloos !

Het voordeel van RONA was dat het rustiger oogde en dat er eenzijdige inhaalverboden mogelijk waren. Het voordeel van EHK is dat je kunt zien of de weg tegenverkeer heeft of niet, de weg optisch wordt versmald (=minder hardrijders) en dat er verschil is tussen autowegen en 80-per-uurwegen.

Dat eerste voordeel van RONA krijg je niet terug; de EHK markering is nu eenmaal onrustiger, en dat systeem gaat men niet veranderen. Hooguit zou men dat kunnen doen bij 2x2 wegen, die nu soms ook onderbroken kantmarkering hebben terwijl dat geen nut heeft. Dat tweede voordeel zou men echter wel kunnen invoeren, vind ik. Waarom zou een eenzijdig inhaalverbod niet kunnen in het DV-systeem? Overigens heb ik op dit forum wel ergens een weg zien langskomen met EHK en een eenzijdig inhaalverbod, tegen alle richtlijnen in, maar ik zou niet meer weten waar.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Essentiële HerkenbaarheidsKenmerken

Bericht door Groningen » ma 18 jun 2012, 23:44

sirdanilot schreef:En wederom weer precies hetzelfde gezeur over EHK als een jaar geleden... :roll: Klagen over de soms slechte uitvoering snap ik wel, maar weer zeiken op het hele systeem zonder enige opbouwende of gefundeerde kritiek is echt volslagen nutteloos !

Het voordeel van RONA was dat het rustiger oogde en dat er eenzijdige inhaalverboden mogelijk waren. Het voordeel van EHK is dat je kunt zien of de weg tegenverkeer heeft of niet, de weg optisch wordt versmald (=minder hardrijders) en dat er verschil is tussen autowegen en 80-per-uurwegen.
Ja, de wegen worden nu zo smal (optisch dan) dat vrachtwagens geregeld over asstrepen rijden omdat het anders (net) niet past. Het verschil tussen autowegen en 80 km/u wegen blijkt ook uit het bord G3 (toegegeven: de gemiddelde Nederlandse tuf-maar-suf-een-eind-heen-en-let-niet-op-automobilist ziet die niet of kent die niet: je wilt ook niet weten hoeveel automobilisten hier 70 blijven rijden (voor de kruising wordt de Vmax beperkt tot 70)...). En als je niet doorhebt of er tegenverkeer is of niet dan moet je je rijbewijs maar inleveren.
sirdanilot schreef:Dat eerste voordeel van RONA krijg je niet terug; de EHK markering is nu eenmaal onrustiger, en dat systeem gaat men niet veranderen. Hooguit zou men dat kunnen doen bij 2x2 wegen, die nu soms ook onderbroken kantmarkering hebben terwijl dat geen nut heeft. Dat tweede voordeel zou men echter wel kunnen invoeren, vind ik.
Ondertussen krijg je lasogen van al die strepen, die geen enkel doel dienen anders dan de boel maar zo smal mogelijk te laten lijken en hopen dat men langzamer gaat rijden.
sirdanilot schreef:Waarom zou een eenzijdig inhaalverbod niet kunnen in het DV-systeem? Overigens heb ik op dit forum wel ergens een weg zien langskomen met EHK en een eenzijdig inhaalverbod, tegen alle richtlijnen in, maar ik zou niet meer weten waar.
Omdat inhalen in NL per definitie gevaarlijk wordt gevonden vanuit de valselijk uitgedragen theorie dat inhalen de voornaamste oorzaak van frontale ongevallen is. Puur uit veiligheidsfetisjisme worden dan op zulke wegen kilometerslange doorgetrokken strepen neergepleurd (waardoor je dus in dit geval effectief van Zwartsluis tot Zwolle niet mag inhalen: een stuk van 14 kilometer :!:). Daar waar voorheen (eenzijdig) inhalen toegestaan was, is dat nu helemaal de nek omgedraaid. Met als gevolg dat aan doorgetrokken strepen steeds minder waarde wordt gehecht.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Essentiële HerkenbaarheidsKenmerken

Bericht door duikgek89 » ma 18 jun 2012, 23:51

^^ Helemaal mee eens.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Essentiële HerkenbaarheidsKenmerken

Bericht door sirdanilot » di 19 jun 2012, 0:19

Over de optisch smallere wegen: het is inderdaad zo dat verkeer meer naar de rand van de weg gaat rijden (=minder frontale ongevallen !). Maar verkeer rijdt er ook langzamer door, wat de veiligheid alleen maar ten goede komt. En dat op een manier waar je weinig last van hebt, omdat het niet wordt afgedwongen. Ik zie daar alleen maar voordelen van.

En je geeft zelf al een argument vóór de groene streep op autowegen. Namelijk dat veel verkeer het niet door heeft dat je 100 mag als er geen groene streep staat. Dat betekent dat die groene streep haar werk goed doet !

En inhaalverboden hebben niets met het systeem EHK te maken, en zijn in deze draad dus volledig off-topic. Inhaalverboden hebben te maken met DV. Ergens anders dus over inhaalverboden zeuren a.u.b. Overigens ben ik het wel met je eens dat die vaak overbodig zijn.

Het enige nadeel van EHK dat ik zie is dus dat het onrustiger oogt. Maar dat lijkt me enkel een kwestie van gewenning. Over 20 jaar weet je niet beter meer !

Davy
expressweg
Berichten: 4618
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Essentiële HerkenbaarheidsKenmerken

Bericht door Davy » di 19 jun 2012, 0:32

Heel dat EHK-circus is totaal overbodig en heeft maar 1 voordeel in mijn ogen: extra werkverschaffing voor de wegenverf- en thermoplastfabrikanten, die kunnen er nu lustig op los kladderen... Die EHK is simpelweg ook een zeer mooi voorbeeld van de "debilisering" van de weggebruiker. Als je inderdaad al die lijntjes nodig hebt om te weten of er al dan niet tegenverkeer kan komen, dan is het al heel triestig gesteld... En jammergenoeg zie ik nu bij de beginnende jeugdige bestuurders hier in Sluis dat ze zelf nog maar amper logisch kunnen denken door al dit soort fratsen. Een VRI met deelconflict, levensgevaarlijk dit!

Trouwens, ik zie het op de 60-wegen met EHK trouwens regelmatig foutlopen met bijna-ongevallen, net omdat mensen teveel in het midden rijden en die kantbelijning niet durven overschrijden.

Dus wat mij betreft: afschaffen die verfwinkel op de wegen, de oude markeringen zijn veel beter en net zo efficient!

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8666
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Essentiële HerkenbaarheidsKenmerken

Bericht door keokiracer » di 19 jun 2012, 0:37

daviedoff schreef:Trouwens, ik zie het op de 60-wegen met EHK trouwens regelmatig foutlopen met bijna-ongevallen, net omdat mensen teveel in het midden rijden en die kantbelijning niet durven overschrijden.
Hier werd vandaag een bestelbus de berm ingedrukt omdat een andere automobilist de fiets(suggestie)strook niet durfde op te gaan... Oh, en een erg nuttige drempel daar trouwens :wall:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Davy
expressweg
Berichten: 4618
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Essentiële HerkenbaarheidsKenmerken

Bericht door Davy » di 19 jun 2012, 0:47

Ook hier zie je soms de vreemste capriolen: http://goo.gl/maps/yr5k
Vooral Belgen (maar ook Nederlanders soms) die hier passeren op weg van/naar een dagje Sluis reageren hier vaak erg vreemd, men durft die stippellijn dus niet over... Men associeert het denk ik met een fietsstrook, want daar lijkt die markering wel wat op.

Nee gewoon waardeloze rommel is het... Ik hoop dat Belgie/Vlaanderen dit nooit gaat overnemen!

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Essentiële HerkenbaarheidsKenmerken

Bericht door duikgek89 » di 19 jun 2012, 0:47

sirdanilot schreef:Over de optisch smallere wegen: het is inderdaad zo dat verkeer meer naar de rand van de weg gaat rijden (=minder frontale ongevallen !).
Het verkeer rijdt nu dichter bij de rand van het asfalt. Het risico op frontale ongevallen is daardoor eerder toegenomen. Frontale ongevallen gebeuren namelijk vaak omdat mensen in de berm komen en dan overcorrigeren.
Maar verkeer rijdt er ook langzamer door, wat de veiligheid alleen maar ten goede komt. En dat op een manier waar je weinig last van hebt, omdat het niet wordt afgedwongen. Ik zie daar alleen maar voordelen van.
1. Zo ongelooflijk hard werd er al niet gereden. En snelheid blijft niet altijd maar de boosdoener daar ben ik wel een beetje klaar mee. Heel veel verknalde wegen leenden zich prima voor de snelheidslimiet die ze hadden. Een lage snelheidslimiet en een smallere weg is een tijdelijke placebo, zodra iedereen door heeft dat de werkelijke breedte van de weg hetzelfde gebleven is als vroeger rijdt iedereen weer precies even hard als voorheen. En die enkeling die geen afstanden kan inschatten maar wel dwaas genoeg is om achter het stuur te kruipen gaat ineens 50 rijden waar 80 toegestaan daarmee een hele hoop verrassing creërend voor achteropkomend verkeer, asociaal het verkeer ophouden en treintjes veroorzaken. Ja we hebben echt wat gewonnen.
En je geeft zelf al een argument vóór de groene streep op autowegen. Namelijk dat veel verkeer het niet door heeft dat je 100 mag als er geen groene streep staat. Dat betekent dat die groene streep haar werk goed doet !
Als die groene streep niet was uitgevonden en men alleen het bord had behouden had je geen verwarring gekregen. Nu staat er een bord en geen groene streep met als gevolg dat mensen gaan twijfelen. Dus gewoon opzouten met die achterlijke kleurenkermis en de mensen op de borden laten letten. Als ze dat niet kunnen moet je ze het rijbewijs afnemen want dan zijn ze ook te scheel om een kind bij een zebrapad op te merken.
Het enige nadeel van EHK dat ik zie is dus dat het onrustiger oogt. Maar dat lijkt me enkel een kwestie van gewenning. Over 20 jaar weet je niet beter meer !
Wat een bullshit. We zitten hier niet in een land met een grote muur er omheen en iedereen die weleens in het buitenland rijdt, en die niet als eigenwijze domme kaaskop de betweterige wannabee-wout probeert uit te hangen, zal blijven zien dat deze marking gewoon een drama is.

Compleet daarnaast, voordat die hele EHK en DV poppenkast verzonnen werd was de veiligheid al niet slecht. Die hele komedie kost een hoop geld en lost structureel niks op. In het begin hebben we misschien een klein beetje effect gezien maar dat effect is nu weg en daarom zijn de verkeersdoden weer gestegen.
Als je op een smalle weg buiten de bebouwde kom veel fietsers en veel autoverkeer hebt en dat soms een beetje link is omdat een stel lompe idioten meent dat je fietsers met hooguit 30cm laterale separatie hoeft in te halen, dan is klakkeloos de weg in een ander vak schoppen, wat met verf kliederen en de Vmax verlagen geen oplossing. Ja mensen rijden twee weken langzamer en dus is het twee weken iets veiliger. Maar uiteindelijk moeten die mensen nog steeds over die weg ergens heen en die fietsers zullen ook nog steeds ergens heen moeten. Wat wel een echte oplossing had kunnen zijn was de aanleg van een fietspad.

edit:
En dan nog iets, in het kader van de debilisering (en dat is volgens mij bewust kijk maar eens nar het gigantisch belerende toontje in de postbus 51 reclame) zijn een hoop automobilisten inmiddels zo debiel geraakt dat ze niet meer opletten, niet meer nadenken en geen rekening meer houden met elkaar. Daarmee heb je een gevaar gecreëerd wat je op de lange termijn met alle kleuren en strepen in de wereld nog niet kan oplossen. Zelfs al zou je de weg fluorgeel verven met groene stippen en rode driehoeken erop...
Gekleurde lijnen trekken moet je aan Mondriaan en na-apers over laten, niet aan wegbeheerders.
edit:
Voorbeeldje van dat laatste kun je elke ochtend als het op de A59 vast staat op onder andere deze kruising zien:
http://goo.gl/maps/kDrs

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Essentiële HerkenbaarheidsKenmerken

Bericht door sirdanilot » di 19 jun 2012, 1:01

Frontale ongevallen: het is en blijft speculatie omdat van beide kanten wetenschappelijke gegevens ontbreken. En het is ook moeilijk te testen; je hebt niet twee precies dezelfde wegen in precies dezelfde tijdsperiode waarbij er één RONA is en één DV. Een toename van frontale ongevallen in het DV tijdperk zou bijvoorbeeld kunnen komen doordat er meer verkeer rijdt, of meer verkeer met alcohol op etc. Zeer lastig te testen dus. Het lijkt mij alleszins logisch dat de DV markeringen veiliger zijn door de lagere snelheid en de grotere afstand tussen de twee richtingen, maar je argument van overcorrectie zou zeker kunnen kloppen.

Snelheid: Ook het verlagen van snelheidslimieten is DV en geen EHK. Kun je ophouden met off-topic geraken?

Groene streep: geen enkel inhoudelijk argument

Onrustig wegbeeld: Wat een vulgair taalgebruik zeg. :nothanks:

En nogmaals, of de boel was opgelost of niet zonder EHK kun je niet zeggen. Zelfs een vergelijkende studie tussen nu en het RONA tijdperk werkt niet, want toen reed er minder verkeer. Dat heeft namelijk meer effect op de veiligheid dan welke strepen er op de weg liggen.

Kortom: allemaal gefrustreerd gezever van iemand die maar klaagt om te klagen. Ik zie weinig inhoudelijke argumenten !

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Essentiële HerkenbaarheidsKenmerken

Bericht door Rene » di 19 jun 2012, 10:00

^^
Heb je trouwens zelf je rijbewijs al ?

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Essentiële HerkenbaarheidsKenmerken

Bericht door sirdanilot » di 19 jun 2012, 10:05

^^ Dat weet je best. Drogreden van ad hominem overigens.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Essentiële HerkenbaarheidsKenmerken

Bericht door Rene » di 19 jun 2012, 10:11

Ik constateer een discussie tussen jou en 2 weggebruikers met beiden een zeer grote rijervaring, namelijk duikgek en daviedoff. Zelf heb ik ook de nodige rijervaring (ook nog ten tijde van 100% RONA), en dat maakt dat ik hun opmerkingen toch een bepaalde meerwaarde geef. Zeker ook omdat van de hele EHK niet bewezen heeft dat het ook maar één spat bijdraagt aan de verkeersveiligheid. Net zo min als dat langzamer rijden per definitie verkeersveiligheidsverhogend zou zijn. Het gedrocht Finch is allang wetenschappelijk afgeschoten, mocht je dat nog niet weten...

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Essentiële HerkenbaarheidsKenmerken

Bericht door duikgek89 » di 19 jun 2012, 11:10

sirdanilot schreef:Frontale ongevallen: het is en blijft speculatie omdat van beide kanten wetenschappelijke gegevens ontbreken. En het is ook moeilijk te testen; je hebt niet twee precies dezelfde wegen in precies dezelfde tijdsperiode waarbij er één RONA is en één DV. Een toename van frontale ongevallen in het DV tijdperk zou bijvoorbeeld kunnen komen doordat er meer verkeer rijdt, of meer verkeer met alcohol op etc. Zeer lastig te testen dus. Het lijkt mij alleszins logisch dat de DV markeringen veiliger zijn door de lagere snelheid en de grotere afstand tussen de twee richtingen, maar je argument van overcorrectie zou zeker kunnen kloppen.
Op de 60kmh wegen zie je overigens iets anders gebeuren. Omdat bestuurders niet op die strook aan de rechtse kant willen rijden, rijden ze meer naar het midden. Dan maak je het risico op frontale aanrijdingen ook groter. Juist op die kleine wegen waar je niet harder kunt rijden is een middenstreep naar mijn mening veiliger. Je moet gewoon zorgen dat je dicht bij de streep blijft rijden en dan zit je goed en als de ruimte tussen de streep en de berm (met één rijtje grasbetontegels als die niet zo stevig is) klein is, is de rijstrook ook smal. Het resultaat is dat je je snelheid ook aanpast.
Dit stuk is heel lang 80kmh geweest, is nu volgens mij 60kmh (of iets verderop pas, weet ik niet meer uit het hoofd):
http://goo.gl/maps/SM5h
En daar rij je echt niet harder dan 80, als er een brede tegenligger aan komt zelfs langzamer, omdat het vrij smal is. Veel weggebruikers hangen daar zo rond de 70.
Hier mag je 60 en rijdt iedereen precies net zo hard als op bovenstaand voorbeeld:
http://goo.gl/maps/HAfk
Het verschil is dat je op de onderste weg af en toe fietsers tegenkomt. Beide wegen kennen in de ochtend en avond redelijk wat doorgaand verkeer waar ik gevoelsmatig zeg dat de onderste drukker is (maar ik heb geen meetgegevens). Op de onderste weg is ooit wel gesproken over de aanleg van vrijliggende fietspaden, die voor de veiligheid ook wel echt wenselijk zijn. Het is echt heel vervelend om daar te fietsen omdat de weg, ondanks de gewenste classificatie, gewoon een drukke route tussen gebieden is. Het is op het gebied van de fietspaden al een tijdje stil omdat de gemeentes Wijchen en Heumen het niet eens schijnen te worden.

Je argument van meer zuiplappen op de weg betwijfel ik. Het is sociaal steeds minder geaccepteerd om achter het stuur te kruipen nadat je je hersenen in de pinot marinade gezet hebt en ook het percentage gepakte zuiplappen bij alcoholcontrole is vrij laag. Wat natuurlijk wel kan is dat het absolute aantal gestegen is omdat het totale verkeersvolume ook toegenomen is.
Snelheid: Ook het verlagen van snelheidslimieten is DV en geen EHK. Kun je ophouden met off-topic geraken?
Voor de doorsnee weggebruiker is het gelinkt. Het is namelijk ook gelinkt ingevoerd. Dat dan op één of ander stoffig document in een la ergens in een ministerie iets anders staat is een heel ander verhaal. Als ik een banaan heb kan ik er wel "schil" op schrijven, dat ding blijft een banaan. Ondanks dat de benaming schil niet fout is voor het onderdeel waar het opstaat, dan nog moet je dat onderdeel niet los bekijken maar in combinatie met de rest.
Groene streep: geen enkel inhoudelijk argument
Het is zoals eerder gezegd onrustig en zoals ook al eerder gezegd veroorzaakt het verwarring op het moment dat je hem niet hebt maar wel een bord, terwijl allen het bord leidend is. Dan kun je zulke reminders als gekleurde strepen beter weg laten dan krijg je dat verwarringsprobleem niet. Natuurlijk als je straks overal een plens groene verf op de weg geknoeit hebt zul je dat minder zien, maar daar zijn ze ook al jaren mee bezig en het is nog steeds niet klaar. Bovendien kost het je meer geld aan verf en strepen trekken en dergelijke.
Als je wilt dat het verkeer verder uit elkaar gaat rijden zou je dat makkelijker en rustiger op kunnen lossen met twee Rona-stijl strepen zonder groen ertussen. Of de betere oplossing, de rijbaan gewoon breed genoeg maken. Als je belangrijke autowegen 9 a 10 meter breed maakt, heb je ook nog eens de ruimte om bij een mislukte inhaalmanouvre tussendoor te gaan in plaats van bovenop een tegenligger, je kunt bij een werkzaamheden of kwaliteiten eventueel ruimte maken om het verkeer langzaam gewoon langs elkaar aan het obstakel voorbij te laten rijden en je maakt het voor de hulpdiensten ook makkelijker om door druk verkeer te komen.
En nogmaals, of de boel was opgelost of niet zonder EHK kun je niet zeggen. Zelfs een vergelijkende studie tussen nu en het RONA tijdperk werkt niet, want toen reed er minder verkeer. Dat heeft namelijk meer effect op de veiligheid dan welke strepen er op de weg liggen.
EHK is over een aantal jaren geïmplementeerd, en ligt nu nog steeds niet overal. Toch hoor je op RONA stukken die aansluiten op EHK stukken (en die een zeer vergelijkbare intensiteit kennen) niet van meer ongelukken. Daarnaast moet niet RONA maar EHK zich bewijzen en dat heeft het nog niet gedaan.
Kortom: allemaal gefrustreerd gezever van iemand die maar klaagt om te klagen. Ik zie weinig inhoudelijke argumenten !
Ga je rijbewijs eerst eens halen, daarna snap je mijn argumenten waarschijnlijk wel. En dat zeg ik niet omdat ik lullig wil doen maar gewoon omdat je op veel vlakken een andere mening krijgt als je regelmatig op de weg zit.

Gaiajohan
autoweg
Berichten: 1030
Lid geworden op: zo 10 jul 2011, 23:25

Re: Essentiële HerkenbaarheidsKenmerken

Bericht door Gaiajohan » di 19 jun 2012, 15:09

Verder rijden mensen niet per definitie langzamer als er EHK op de weg ligt. Wellicht de eerste week, maar daarna is dat over. Ik rij gewoon 80kmh op stukken waar ETW-rommel ligt. Net als ik geen problemen heb om normaal te rijden bij RONA-80 of GOW. Verder vind ik juist dat GOW uitnodigt tot sneller rijden omdat de afstand tussen jou en de tegenligger groter is. Bovendien kan ik zelf het einde van de weg wel zien en doet de onderbroken belijning me helemaal niets..

Ikzelf vind GOW veel te onrustig aan de ogen, zeker als er geen inhaalverbod is. Dan zie je aan beide kanten van alles flikkeren. De middellijn, de lijn bij de berm. Aaarrghh. Ik krijg er soms gewoon koppijn van.
Sowieso moet de lijn aan de bermkant(en) niet onderbroken zijn. Daar moet geen lijn of een volledige lijn. Dat rijdt gewoon 1000x rustiger.. En ETW? Weg met die fietssuggestiestroken. Zijn ronduit gevaarlijk met idioten die er niet op durven te rijden. Als fietser naar de middelbare school in de veranderingsperiode (1999-2004) sowieso geen grote verschillen meegemaakt van automobilisten. Rond 2002 werd bij ons ETW toegepast als proef. Ik heb als fietser geen voordeel gemerkt. Dat daarna uit punt van DV ook nog eens versmalde drempels http://goo.gl/maps/kKZ3 geplaatst worden waar fietsers in de verdrukking komen, en soms aangereden worden dan is het voor mij een grote faal!

Ik wil ook graag terug naar RONA, en dat wegen bibeko ook weer een middenas-lijn krijgen.. Net als de ETW-wegen.

Ik reed een tijdje terug over dit stukje bubeko in verlengde van N358
http://goo.gl/maps/mvql

Zo heerlijk rustig!
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Essentiële HerkenbaarheidsKenmerken

Bericht door Vinny » di 19 jun 2012, 19:22

Groene streep: geen enkel inhoudelijk argument
Op de website van de provincie Drenthe heeft lange tijd gestaan dat de groene streep 10% minder ongevallen heeft bereikt. Waarschijnlijk omdat mensen zo bewuster zijn van het feit dat er tegenliggers mogelijk zijn op de weg. Ik vond dat zelf wel een redelijk sterk inhoudelijk argument. De kosten van een groene streep zullen er amper zijn, terwijl de meerwaarde er dus wel is.

In Friesland zie je dat op 60 km/h wegen wel middenbelijning aanwezig is, in de vorm van de korte streepjes die je in andere provincies meestal op fietspaden tegenkomt. De provinciale fietspaden in Friesland hebben die markering dan weer vaak niet, en zeker niet als bijv. landbouwverkeer ook is toegelaten op het fietspad.

Blijft over dat de wegbeheerders niet altijd de richtlijnen even strak naleven, en dat sommige richtlijnen ook wel doorgeslagen rigide zijn. De verschoven kantmarkering dient in mijn optiek alleen te worden toegepast als op de weg fietsers zijn toegestaan...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Essentiële HerkenbaarheidsKenmerken

Bericht door mavas » di 19 jun 2012, 19:26

Vinny schreef:Op de website van de provincie Drenthe heeft lange tijd gestaan dat de groene streep 10% minder ongevallen heeft bereikt. Waarschijnlijk omdat mensen zo bewuster zijn van het feit dat er tegenliggers mogelijk zijn op de weg. Ik vond dat zelf wel een redelijk sterk inhoudelijk argument. De kosten van een groene streep zullen er amper zijn, terwijl de meerwaarde er dus wel is.
Ben dan wel benieuwd, was de wegbreedte voor en na de invoering van de groene streep gelijk en waren alle andere zaken van de weginrichting hetzelfde? Pas dan kan je een vergelijking maken.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Essentiële HerkenbaarheidsKenmerken

Bericht door Kaaiman » di 19 jun 2012, 23:51

^^ De N381 waar dat waarschijnlijk op slaat heeft meer aanpassingen ondergaan. De rijbaan is verbreed, er zijn ribbels op de redresseerruimte aangebracht, volgens mij ook halfverharding in de bermen, enkele gelijkvloerse oversteken zijn opgedoekt, net als een heel aantal kleine parkeerplaatsen (= illegale keermogelijkheden).

Effectief valt de 10% vermindering door de groene streep dus enkel af te meten aan frontale ongevallen, waarbij je de kanttekening kunt plaatsen dat de rijbaan is verbreed en er dus meer speelruimte is.

Het Friese autowegdeel van de N381 is ook voorzien van een groene streep, maar heeft nog het smallere profiel. Daar zou het verschil dus beter te meten moeten zijn.
Laatst gewijzigd door Kaaiman op wo 20 jun 2012, 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Essentiële HerkenbaarheidsKenmerken

Bericht door Vinny » wo 20 jun 2012, 19:41

Voor zover ik me kan herinneren stond het artikel als onderbouwing voor de reconstructie aan de N 381, dus dat moet onderzoek van daarvoor geweest zijn (lijkt mij dan toch logisch)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gaiajohan
autoweg
Berichten: 1030
Lid geworden op: zo 10 jul 2011, 23:25

Re: Essentiële HerkenbaarheidsKenmerken

Bericht door Gaiajohan » wo 20 jun 2012, 20:36

Ik denk dat de N369 wel interessant voor zo'n onderzoek. Deels is de weg EHV deels niet.
Volledig 80 kmh, nergens langzame stukken. Alles is volgens mij ook even breed behalve de brug aan het begin.
http://www.youtube.com/watch?v=7I9ExVJVNic
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Essentiële HerkenbaarheidsKenmerken

Bericht door Alfa » ma 23 jul 2012, 20:10

sirdanilot schreef:Over de optisch smallere wegen: het is inderdaad zo dat verkeer meer naar de rand van de weg gaat rijden (=minder frontale ongevallen !).
Is dat zo? Als ik in Nederland over dat soort rotwegen rijdt heb ik net de neiging meer naar het midden toe te rijden (je hebt toch altijd de neiging wat van de rand weg te rijden?). Maar dat kan aan mij liggen.
sirdanilot schreef: Het enige nadeel van EHK dat ik zie is dus dat het onrustiger oogt. Maar dat lijkt me enkel een kwestie van gewenning. Over 20 jaar weet je niet beter meer !
Dat is meteen een dermate groot nadeel dat EHK terecht niet geliefd is op dit forum. Bovendien vind ik getuigen van een fundamenteel wantrouwen in de weggebruiker en leidt het aan categoriefetisjisme (ipv naar de werkelijke toestand en functie van de weg te kijken) en wil het dingen overdreven veilig maken met onder meer idiote inhaalverboden op langere afstanden tot gevolg (wat uiteraard ook niet goed is voor de capaciteit van de weg).

Plaats reactie