Basiskenmerken Wegontwerp (voorheen: EHK)

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Basiskenmerken Wegontwerp (voorheen: EHK)

Bericht door Via » wo 19 okt 2005, 18:08

Even een ''uitleg-topic'' voor de leken onder ons. In Nederland is men sinds 1997 bezig met een masterplan, genaamd Duurzaam Veilig. Doel is het reduceren van het aantal verkeersdoden en -gewonden. Dit wordt gedaan door middel van infrastructurele aanpassingen, handhaving en educatie.

Volgens Duurzaam Veilig moet je in één oogopslag kunnen zien op wat voor type weg je rijdt, welk gedrag wordt verwacht en wat de maximumsnelheid is. Dit noemt men Essentiële Herkenbaarheids Kenmerken. Omdat op het forum nogal eens met termen wordt gesmeten, hieronder een verduidelijking.

Erftoegangswegen:

Bibeko: 30 km/h, snelheidsremmers en géén markering.
Bubeko: 60 km/h, snelheidsremmers, en een 1-1 fietssuggestiestrook (soms in rood) of een 1-3 kantmarkering, afhankelijk van het aanwezig zijn van een vrijliggend fietspad.

Afbeelding Afbeelding

Gebiedsontsluitingswegen:

Bibeko: 50 of 70 km/h, soms snelheidsremmers en, afhankelijk van het aanwezig zijn van een vrijliggend fietspad, een 1-1 fiets(suggestie)strook of een dubbele asmarkering. Deze wegen kunnen ook als 2x2 zijn uitgevoerd, dan geldt vaak 70 km/h.
Bubeko: 80 km/h, veel rotondes, 3-3 kantmarkering en dubbele asmarkering. Bij aanwezigheid van landbouwverkeer is die onderbroken, anders doorgetrokken.

Afbeelding Afbeelding

Stroomwegen:
Bibeko: op een enkele uitzondering geen. Anders vaak 70 km/h.
Bubeko: 100 of 120 km/h, doorgetrokken kantmarkering, en (bij autowegen) dubbele doorgetrokken asmarkering. Bij autosnelwegen 2x2 of meer rijstroken. De meeste stroomwegen zijn minimaal 2x2, ongeacht auto- of autosnelweg.

Afbeelding Afbeelding

RW-A29
dorpsstraat
Berichten: 139
Lid geworden op: ma 23 mei 2005, 20:51

Bericht door RW-A29 » di 25 okt 2005, 22:06

Wat mij betreft mag dus het 2e figuur van stroomwegen vervallen!
I.v.m. de verkeersveiligheid hoort deze situatie niet meer thuis op de drukke Nederlandse autowegen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 25 okt 2005, 22:27

RW-A29 schreef:Wat mij betreft mag dus het 2e figuur van stroomwegen vervallen!
I.v.m. de verkeersveiligheid hoort deze situatie niet meer thuis op de drukke Nederlandse autowegen.
Genoeg momenten van de dag waarop je veilig kunt inhalen.
Wat mij betreft worden de vele stukken met inhaalverbod die verschijnen juist weer met gezwinde spoed opgeruimd. Want het gevolg is dat de dubbele streep thans overal door een steeds groter aantal weggebruikers wordt genegeerd.

Autowegen mogen wat mij betreft dus gerust enkelbaans zijn met mogelijkheid tot inhalen. Overigens bij voorkeur in de oude RONA-layout.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » wo 26 okt 2005, 9:02

Ik zie liever de 80 km/h-wegen (ook de naar 60 gebrachte) in de oude lay-out terugkeren, en dan voor autowegen standaard een dubbele asmarkering (al dan niet doorgetrokken, situatie-afhankelijk). Dit om het verschil tussen een autoweg en een 'gewone' weg te laten zien en toch een rustig wegbeeld te houden. Tevens geeft het aan dat inhalen op een autoweg gevaarlijker is dan op een 80 km/h-weg.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 26 okt 2005, 9:07

Dat laatste ben ik dus absoluut niet met je eens. Autowegen zijn vaak ontworpen met een alignement dat op veel plaatsen doorzicht mogelijk maakt. Ze zijn ontworpen op 100 km/h :!:

Veel gewone 80 km-wegen zijn vaak historische routes, met vaak onverwachte, scherpe en/of onoverzichtelijke bochten. Als er één bepaald wegtype gevaarlijk is, dan zijn het dus wel de 80-km wegen.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » wo 26 okt 2005, 9:12

Maar jij hebt toch ook liever dat die 80 blijven met inhaalmogelijkheden? Beter dan 60 km/h of een inhaalverbod over de hele lengte van zo'n traject.

En om parallelwegen uit te sparen vaak nog 4 (sic!) onderbroken strepen. :neenee:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 26 okt 2005, 10:13

Ik vind dat de oude markering moet terugkeren. Het verschil tussen een 80 km weg en een 100 km autoweg kun je heel simpel aangeven. Inherent aan de status autoweg is namelijk dat je niet zomaar zonder reden mag stoppen. Er is dus helemaal geen bezwaar om de kantlijnen van een 100 km-weg in geel uit te voeren, en van de overige wegen in wit. Zo is direct duidelijk welke weg een 100 km-weg is, zonder dubbele asstreep-ellende.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » wo 26 okt 2005, 16:20

Geel is al voor werkzaamheden de kleur, daar ben ik dus tegen. ;)

Een dubbele markering met 3 meter wit en 9 meter zwart moet toch wel kunnen zonder erg druk te ogen?

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » wo 26 okt 2005, 23:55

Wat men ook doet: zolang het ook voor buitenlanders duidelijk is, m.a.w. liever aanduiden van snelheidsbeperkingen met borden dan met markeringen, want dat is echt niet duidelijk als je het systeem niet kent, en je kan toch moeilijk aan elke grensovergang gigantische panelen gaan plaatsen om alle markeringen eens uit te leggen.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

RW-A29
dorpsstraat
Berichten: 139
Lid geworden op: ma 23 mei 2005, 20:51

Bericht door RW-A29 » zo 30 okt 2005, 12:37

Inhalen op autowegen moet je verbieden!!

Omdat hoge snelheden moeilijk zijn in te schatten!

Daarnaast waarom moet je inhalen als de snelheden al hoog genoeg zijn, omdat je misschien haast hebt. Dan moet je maar eerder van je vertrekpunt vetrekken!

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » zo 30 okt 2005, 12:55

RW-A29 schreef:Inhalen op autowegen moet je verbieden!!

Omdat hoge snelheden moeilijk zijn in te schatten!

Daarnaast waarom moet je inhalen als de snelheden al hoog genoeg zijn, omdat je misschien haast hebt. Dan moet je maar eerder van je vertrekpunt vetrekken!
Ik neem aan dat dit satirisch bedoeld is?! :shock:
Stel er rijdt iemand voor je op de autoweg met 70 km/u. Jij wilt honderd rijden. Er komen geen tegenliggers aan voor zover je kunt zien (en dat is ver, want een autoweg is daar op aangelegd). Er staat echter een fraaie (kots, kots) dubbele doorgetrokken streep met een groene streep in het midden daarvan op deze weg. Wat doe je? Kilometers lang er achter blijven hangen of toch inhalen? Ik denk dat de meeste automobilisten voor laatste kiezen en daarmee verliest een inhaalverbod alle geloofwaardigheid, ook op punten waar een inhaalverbod wel noodzakelijk is!

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » zo 30 okt 2005, 13:58

Op zich is het idee van de EHK niet slecht. Voorwaarde voor succes is alleen wel dat het consequent wordt toegepast (wat niet zo is) en dat het goed wordt duidelijkgemaakt aan de mensen (wat ook niet gebeurt).

Op de Kenmerken zelf valt overigens ook wel redelijk wat aan te merken. Zo heeft de onderbroken kantstreep van de gebiedsontsluitingsweg duidelijke nadelen. Als er namelijk een vluchtstrook naast de weg ligt lijkt dat wel een rijstrook. OF daar wordt de lijn wél doorgetrokken waardoor de weg een stroomweg lijkt. OF je verwijdert de vluchtstrook, maar dat lijkt me nogal een gevalletje van de omgekeerde wereld... Kortom: niet slim.

Verder merkte René al op dat de asmarkering vreemd behandeld wordt. Bij de erftoegangswegen verdwijnt-ie, terwijl-ie op de andere wegen juist sterker benadrukt wordt. Vanwaar dit vreemde verschil?

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » zo 30 okt 2005, 15:33

Wicher schreef:Op zich is het idee van de EHK niet slecht. Voorwaarde voor succes is alleen wel dat het consequent wordt toegepast (wat niet zo is) en dat het goed wordt duidelijkgemaakt aan de mensen (wat ook niet gebeurt).

Op de Kenmerken zelf valt overigens ook wel redelijk wat aan te merken. Zo heeft de onderbroken kantstreep van de gebiedsontsluitingsweg duidelijke nadelen. Als er namelijk een vluchtstrook naast de weg ligt lijkt dat wel een rijstrook. OF daar wordt de lijn wél doorgetrokken waardoor de weg een stroomweg lijkt. OF je verwijdert de vluchtstrook, maar dat lijkt me nogal een gevalletje van de omgekeerde wereld... Kortom: niet slim.

Verder merkte René al op dat de asmarkering vreemd behandeld wordt. Bij de erftoegangswegen verdwijnt-ie, terwijl-ie op de andere wegen juist sterker benadrukt wordt. Vanwaar dit vreemde verschil?
Wicher, ik ben het helemaal met je eens. Daarnaast vind ik een 3-3 markering op 2x2 wegen erg rommelig ogen. En dat van die asmarkering heb ik ook al eens gedacht. ;)

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Bericht door Riva » zo 30 okt 2005, 20:52

Wicher schreef:OF je verwijdert de vluchtstrook, maar dat lijkt me nogal een gevalletje van de omgekeerde wereld... Kortom: niet slim.
Dat gebeurt op sommige plekken inderdaad, zie bijvoorbeeld de N221 Rondweg Zuid bij Amersfoort (het staartje van de A28 richting Stichtse Rotonde).
Rainier

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » zo 30 okt 2005, 21:00

Riva schreef:Dat gebeurt op sommige plekken inderdaad, zie bijvoorbeeld de N221 Rondweg Zuid bij Amersfoort (het staartje van de A28 richting Stichtse Rotonde).
Dit stukje weg hebben ze nu helemaal verminkt.

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Bericht door Riva » zo 30 okt 2005, 21:02

Ja, jammer hè. Het was altijd een mooi racebaantje.
Rainier

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Bericht door Rogier » zo 30 okt 2005, 22:52

Riva schreef:
Wicher schreef:OF je verwijdert de vluchtstrook, maar dat lijkt me nogal een gevalletje van de omgekeerde wereld... Kortom: niet slim.
Dat gebeurt op sommige plekken inderdaad, zie bijvoorbeeld de N221 Rondweg Zuid bij Amersfoort (het staartje van de A28 richting Stichtse Rotonde).
Onzinnig dat dit gedeelte aangepast is. Naar mijn mening moet dit gedeelte een auto(snel)weg zijn met een maximumsnelheid van 100 km/uur. De weg is door de verwijdering van de vluchtstroken onveiliger geworden. Bij calamiteiten kunnen de automobilisten niet meer naar de vluchtstrook uitwijken. Daarnaast vind ik de nieuwe markering lelijk en onveilig.

MvG
Rogier de Groot

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » ma 31 okt 2005, 19:50

Afbeelding

Ik heb vandaag in Hattem een afschuwelijke verduurzaam verneukte weg gezien.

Onderbroken kantstrepen, op ongeveer 80cm vanaf de berm :cry: echt afschuwelijk. Ik ben er zeker van dat het geen fietssuggestiestrook betreft, want het fietspad loopt ernaast, en je mag er niet op fietsen = Vmax 80km/h.
Wat een verademing was het weer terug in Overijssel (Zwolle). Een gloednieuwe weg vanaf de Oude IJsselbrug (Katerveerbrug) met normale markeringen :)

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » ma 31 okt 2005, 20:38

Vreemd, dan klopt de markering dus niet. Maar ik heb van de week ook een apart geval gezien. Een 1-1-markering precies aan de rand van de weg, die maar 3,5 m breed was. Vroegah stonden daar geen markeringen. :roll:

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Bericht door Rogier » ma 31 okt 2005, 20:49

Chrizz schreef:Afbeelding

Ik heb vandaag in Hattem een afschuwelijke verduurzaam verneukte weg gezien.

Onderbroken kantstrepen, op ongeveer 80cm vanaf de berm :cry: echt afschuwelijk. Ik ben er zeker van dat het geen fietssuggestiestrook betreft, want het fietspad loopt ernaast, en je mag er niet op fietsen = Vmax 80km/h.
Wat een verademing was het weer terug in Overijssel (Zwolle). Een gloednieuwe weg vanaf de Oude IJsselbrug (Katerveerbrug) met normale markeringen :)
Dit gedeelte valt onder de verantwoordelijkheid van Zwolle. (De weg was zeer slecht onderhoud.)

MvG
Rogier de Groot

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » zo 15 jan 2006, 15:20

R4 schreef:Wat men ook doet: zolang het ook voor buitenlanders duidelijk is, m.a.w. liever aanduiden van snelheidsbeperkingen met borden dan met markeringen, want dat is echt niet duidelijk als je het systeem niet kent, en je kan toch moeilijk aan elke grensovergang gigantische panelen gaan plaatsen om alle markeringen eens uit te leggen.
Niet alleen voor buitenlanders onduidelijk hoor. Mijn vader snapt ook geen f*ck meer van al die markeringen en bordenbossen. :neenee:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 22 jan 2006, 19:36

Vandaag op de N 231 t.h.v Amstelveen-Westwijk: Een weg met DV kant markering (dus onderbroken zijstrepen), maar in het midden gewone onderbroken middenstrepen, zoals jaar en dag geldt voor RONA markering.

Vmax?

(Ik post morgen het goede antwoord)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » zo 22 jan 2006, 20:00

80, vanwege de onderbroken kantstrepen. :)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » zo 22 jan 2006, 20:06

50, binnen de bebouwde kom?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 23 jan 2006, 20:53

Coen Tunnel geeft het goede antwoord.

De weg was altijd een 80 km/u weg, totdat ze het einde tot 2x2 hebben verbreed, toen hebben ze de bebouwde kom grens echt belachelijk vroeg neer gezet (inclusief het 1+1 gedeelte waar slechts nieuw asfalt op is gekomen). :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3263
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Bericht door Mikhail » wo 15 mar 2006, 22:27

Wauw :shock: mooi in elkaar gestoken, zoiets over de vlaamse wegen heb ik nog nooit gezien :? van waar heb je je bronnen?

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » do 16 mar 2006, 14:34

Mikhail schreef:Wauw :shock: mooi in elkaar gestoken, zoiets over de vlaamse wegen heb ik nog nooit gezien :? van waar heb je je bronnen?
Bedoel je mij? Dan dank! :)

Bronnen te over, vooral over Duurzaam Veilig (nieuwe weginrichting in Nederland). ;)

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » ma 08 mei 2006, 13:53

Dit lijkt me wel het juiste topic ervoor.

Heeft er iemand een foto van een 2x2 gebiedsontsluitingsweg buiten de bebouwde kom, met de essentiele herkenbaarheidskenmerken?

Die heb ik nodig voor een opdracht voor school. Helaas kan ik hem nergens vinden. Alvast bedankt.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » ma 08 mei 2006, 13:59

Ziehier, de N208 bij Haarlem nog wel... :lol:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 08 mei 2006, 18:55

De N 231 heeft zelfs een 2+3 configuratie met EHK. Jammer dat ik er heel moeilijk een foto van kan maken. Hoogzomer op vrijdag- of zateravond zal het wel lukken. (Dan kan ik veilig "illegaal" langs de weg staan)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie