Basiskenmerken Wegontwerp (voorheen: EHK)

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Basiskenmerken Wegontwerp (voorheen: EHK)

Bericht door mhkamp » zo 14 okt 2012, 22:55

^^ Ja, het gaat er veiliger op worden :facepalm:
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Basiskenmerken Wegontwerp (voorheen: EHK)

Bericht door Groningen » zo 14 okt 2012, 22:56

We moeten maar eens af van het idee dat inhalen noodzakelijk is of tijdwinst oplevert. Dat is en doet het namelijk over het algemeen niet.
TOEVOEGING
N.a.v. de wijzigingen ga ik denk ik een barrierhandel beginnen. Grote kans dat men die gaat plaatsen teneinde aan de ideale richtlijnen te voldoen.
Laatst gewijzigd door Groningen op zo 14 okt 2012, 22:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Basiskenmerken Wegontwerp (voorheen: EHK)

Bericht door mhkamp » zo 14 okt 2012, 22:57

Sukkel jij maar lekker 60km/h achter een opa/oma aan op een 100km/h weg. :doeidoei: Ik haal wel in.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Basiskenmerken Wegontwerp (voorheen: EHK)

Bericht door Groningen » zo 14 okt 2012, 22:58

^^ Dat is dan jammer. Maar regels zijn regels, en het niet overschrijden van de doorgetrokken streep is daar 1 van. En daar houd ik me aan, anders krijg ik een bekeuring. En daar heb ik geen zin in.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Basiskenmerken Wegontwerp (voorheen: EHK)

Bericht door Snelwegfreak » zo 14 okt 2012, 22:59

Helaas Groningen, niet ieder mens is perfect. Ik verwacht ook dat die doorgetrokken strepen massaal genegeerd zullen worden als ze straks écht overal liggen met als gevolg: inhalen waar het juist niet kan. Maar goed, het heeft ook iets positiefs. Bij de rijlessen hoeft het namelijk niet meer geoefend te worden... :nuts:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Basiskenmerken Wegontwerp (voorheen: EHK)

Bericht door mavas » zo 14 okt 2012, 23:02

Wouter N14 schreef:
mhkamp schreef:Lees ik hier nu uit dat er straks een volledig inhaalverbod komt?
Ja. Uiteindelijk won (de al dan niet veronderstelde) verkeersveiligheid het van andere argumenten.
Toch goed dat men er dan nog bij aanwezigheid van landbouwverkeer en op stroomwegen voor heeft gezorgd dat 2+1 ook als mogelijkheid wordt aangeboden.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Basiskenmerken Wegontwerp (voorheen: EHK)

Bericht door mhkamp » zo 14 okt 2012, 23:03

@snelwegfreak: Nee, Als je het inhalen op een 1x2weg niet geleerd wordt, krijg je vanzelf Russische toestanden :mrgreen:
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Basiskenmerken Wegontwerp (voorheen: EHK)

Bericht door duikgek89 » zo 14 okt 2012, 23:52

Het is gewoon een belachelijke oplossing voor een probleem dat niet bestaat. De meeste frontale botsingen worden veroorzaakt door overcorrectie na het in de berm komen en door niet opletten, niet door foute inhaalmanouvres.

Maar nog erger is dat men blijkbaar voorbij gaat aan bepaalde dingen:
- Ten eerste, mensen gaan straks doorgetrokken strepen niet meer serieus nemen en ze negeren, waardoor de streep ook op plekken waar het gevaarlijk is om in te halen niet meer serieus genomen worden.
- Ten tweede, met relatief veel bestuurders die hun gaspedaal niet kunnen vinden ga je erg veel frustratie krijgen bij de bestuurders daarachter met alle gevolgen van dien.
- Ten derde, de gedroomde veiligheidswinst weegt mijns inziens niet op tegen het verlies in rijcomfort.
- Ten vierde, je krijgt vorming van treintjes, met als gevolg dat mensen die de weg op willen rijden ofwel vlug voor zo'n treintje proberen te schieten om zo niet achter zo'n hele stoet aan te hoeven hobbelen, het zal op sommige plaatsen lastiger worden om de weg op te rijden, bij rotondes heb je eerst vanuit één richting even geen aanbod en daarna een hele hoop tegelijk, waardoor verkeer vanuit een andere richting mogelijk weer niet goed wegkan tot het hele treintje voorbij is en ten vijfde neemt met een treintje aangevoerd door tante Truus het risico op kop-staart aanrijdingen toe want als tante Truus schrikt van een papiertje en op de rem peert knalt de hele boel op elkaar.
- Ten vijfde, ik andere landen mag je wel inhalen. Hoeveel Hollanders gaan daar sneuvelen omdat ze het nooit doen en daar ineens denken dat het allemaal wel kan? Dat is net zoiets als "woon-werk mag ik nergens boven de 100kmh dus als ik eens met een volgepakte auto in Duitsland kom ga ik 200kmh rijden."

Overigens, wat gaan ze doen met tractoren? Moeten we daar ook achter blijven zitten of mogen die niet meer op GOW wegen komen? Gaan we dan alle wegen buiten de randstad maar ETW maken? Ik vraag me af wie deze richtlijnen verzonnen heeft, zou mij niks verbazen als dat een paar stadsmensen zijn geweest die geen enkel idee hebben van de wegen buiten de stad.
Groningen schreef:^^ Dat valt nochtans te hopen. Inhalen is levensgevaarlijk, dus goed dat hieraan een eind gemaakt wordt.
Toogpraat. Inhalen is een bijzondere manouvre en kan gevaarlijk zijn. Echter, een goed uitgevoerde inhaalmanouvre is NIET gevaarlijk. MAAR het probleem is dat velen niet snappen HOE ze in moeten halen, maar je kunt ze dat niet verwijten want de overheid heeft dat er vakkundig uitgeslagen. Wat vaak gebeurt is dat iemand eerst lekker gaat zitten kleven zodat ze vooral niks zien, dan een beetje eromheen hoeken om te kijken om als het vrij is op hun dooie akkertje naar links te gaan, dan een beetje gas te geven om na een heel lang durende voorbijrijd manouvre weer naar rechts te gaan. Op die manier is het inderdaad levensgevaarlijk.
MAAR je kunt een inhaalmanouvre ook heel kort maken. Dat doe je als volgt:
- Afstand houden op het voertuig dat je wilt inhalen.
- Goed en ver vooruit kijken of er een geschikt gat aan komt.
- Zorgen dat je op tijd in de juiste versnelling zit (dus niet vanuit 60 in vijf beginnen acceleren...!!!)
- PLANKGAS geven op het moment dat het gat er bijna is, je moet dat ZO timen dat jij PLANKGAS bijna bij het in te halen voertuig bent als het gat bij jouw komt, dan duik je dat gat in, je bent al bij de achterkant van het in te halen voertuig en je hebt al een groot snelheidsverschil. Dan hou je het gas OP DE BODEM tot je snelheidsverschil erg groot is en je alle ruimte hebt om de manouvre af te maken en vervolgens ga je ook vlot weer naar rechts. Bedenk ook dat je bij het naar rechts gaan nog steeds een GROOT snelheidsverschil gaat hebben, je hoeft dus niet eerst 40 - 50 meter afstand te hebben. Buitenspiegel gebruiken, zie je de voorkant dan kun je ook naar rechts want tegen de tijd dat je de hele voorkant ziet ben je er al lang voorbij en door je snelheidsverschil loop je toch uit. Is in de inhaalmanouvre de snelheid hoger geworden dan de gewenste kruissnelheid dan laat je die snelheid er na de inhaalmanouvre uit vloeien (NIET remmen om schrikreacties achter je te voorkomen).
mhkamp schreef:@snelwegfreak: Nee, Als je het inhalen op een 1x2weg niet geleerd wordt, krijg je vanzelf Russische toestanden :mrgreen:
In Kazachstan heb ik dingen geleerd die hier niet horen, maar ik krijg steeds meer zin om hier ook zo te gaan rijden. Autorijden is leuk, autorijden in Nederland heeft echter niet veel met autorijden te maken, maar meer met een anti-frustratie-training of straf.
Het enige is, een agent daar kon je toen 2000 Tenge (10 - 15 euro) in de zak stoppen. Hier moet het via Leeuwarden en is het zo duur... Goed opletten dus of er geen smurfen in de buurt zijn als je gaat inhalen.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Basiskenmerken Wegontwerp (voorheen: EHK)

Bericht door Wouter N14 » zo 14 okt 2012, 23:57

^^ Al je vijf argumenten (in elk geval 1 t/m 4) zijn ook in de werkgroep aan bod gekomen, maar hebben het dus moeten afleggen tegen de (al dan niet vermeende) veiligheid.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Basiskenmerken Wegontwerp (voorheen: EHK)

Bericht door Rene » ma 15 okt 2012, 0:04

^^
Veiligheidsfetisjisme. Niet meer met de beide benen op de grond staan, maar in zogenaamd risicoloze ivoren-torentjes veiligheidsdenken blijven ronddolen.
Het spijt me zeer, maar ik heb helemaal geen respect voor dergelijke "argumenten". Het leidt juist tot minder verkeersveiligheid, want de irritatiegrens bij weggebruikers wordt nodeloos verhoogd - en opgefokte weggebruikers letten meestal bij kruispunten toch wat minder goed op...

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Basiskenmerken Wegontwerp (voorheen: EHK)

Bericht door duikgek89 » ma 15 okt 2012, 0:13

Rene schreef:en opgefokte weggebruikers letten meestal bij kruispunten toch wat minder goed op...
Niet alleen dat. Een rotonde kan je ook linksom nemen als de slome figuur voor je rechtsom gaat en voorsorteerstroken zijn toch erg praktisch als je wilt inhalen? Oh en de pijlen bij verkeerslichten zijn ook versiering, als de hele stoet voor de rechtdoorpijl staat kun je prima bij het linksaf licht gaan staan en dan vlugger weg zijn op de kruising. En als je hem dan een beetje schuin voor de eerste rechtdoorgaande auto zet zal hij ook best wachten. Inhalen mag toch nergens dus welke overtreding ik bega maakt dan toch niet veel meer uit en dan kan ik net zo goed maar meteen gaan in plaats van wachten tot een veilige en voorheen legale mogelijkheid.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Basiskenmerken Wegontwerp (voorheen: EHK)

Bericht door Chris » ma 15 okt 2012, 9:23

Rene schreef:Het leidt juist tot minder verkeersveiligheid, want de irritatiegrens bij weggebruikers wordt nodeloos verhoogd - en opgefokte weggebruikers letten meestal bij kruispunten toch wat minder goed op...
Afbeelding
Frustration causes accidents by ajp23, on Flickr

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Basiskenmerken Wegontwerp (voorheen: EHK)

Bericht door Via » ma 15 okt 2012, 17:58

mavas schreef:Type 1 (hogere intensiteit):
- Fietsvoorzieningen: standaard is een kantstrook aanwezig, bij aanwezigheid fietsers een fietsstrook maar mag ook vrijliggend zijn, bij nog hogere intensiteiten gemotoriseerd verkeer/fietsverkeer moet categorie heroverwogen worden
Dit klinkt goed zou je denken, maar vervolgens leg je de uitvoeringseisen voor een gebiedsontsluitingsweg weer zo hoog dat je daar als wegbeheerder eigenlijk ook niet kosteneffectief mee uit de voeten kunt:

GOW bubeko
mavas schreef:Minimale inrichting:
- Gesloten verharding (asfalt/beton, etc), maximaal 2x1-rijstroken, inhalen niet toegestaan dmv doorgetrokken asmarkering zonder vulling, onderbroken kantmarkering aanwezig, redresseerstrook aanwezig, OV halteert op eigen voorziening
- Fietsvoorzieningen: vrijliggend pad aanwezig
- Erfaansluitingen: Sporadisch toegestaan
- Landbouwverkeer: Op rijbaan aanwezig als passeermogelijkheden aanwezig zijn in de vorm van passeerhavens of wegvak met 2+1-rijstroken. Indien beide oplossingen niet mogelijk zijn dan wordt inhalen van landbouwverkeer op de rijbaan gefaciliteerd
Over het inhaalverbod zal ik het maar niet hebben, maar ik wil nog wel even opmerken dat een werkgroep met dat soort mensen me erg vermoeiend discussiëren lijkt. :roll:

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Basiskenmerken Wegontwerp (voorheen: EHK)

Bericht door duikgek89 » ma 15 okt 2012, 18:16

Tsja je zult een paar flinke sloophamers nodig hebben om die betonplaten voor hun kop weg te slopen...
Alles bij elkaar heeft het hele EHK en DV verhaaltje een lieve duit gekost, waar men gewoon het oude RONA boek had kunnen (moeten wat mij betreft) blijven gebruiken met wellicht een paar kleine aanpassingen.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Basiskenmerken Wegontwerp (voorheen: EHK)

Bericht door mhkamp » ma 15 okt 2012, 18:42

Wie gaat het Verdrag van Wenen eens volledig ondertekenen?
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Basiskenmerken Wegontwerp (voorheen: EHK)

Bericht door Vinny » ma 15 okt 2012, 19:36

Grappig dat ze nu ongelijkvloersheid weer eens als eis voor stroomwegclassificatie in de richtlijn fietsen. Leuk, maar niet haalbaar. Ik verwacht een hoop degradaties. Dat is goedkoper dan de bouw van talloze viaducten (in bijv. Friesland).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Basiskenmerken Wegontwerp (voorheen: EHK)

Bericht door Kaaiman » di 23 okt 2012, 11:11

Ik hoop dat Drenthe haar huidige beleid blijft voortzetten qua ongelijkvloersheid en inhaalgelegenheden. Wat mij betreft is het provinciale wegennet van deze provincie nog altijd grotendeels een voorbeeld van hoe het wèl moet (enkele uitzonderingen daargelaten), met de N381 als lichtend voorbeeld.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Basiskenmerken Wegontwerp (voorheen: EHK)

Bericht door Groningen » di 23 okt 2012, 13:03

Vinny schreef:Grappig dat ze nu ongelijkvloersheid weer eens als eis voor stroomwegclassificatie in de richtlijn fietsen. Leuk, maar niet haalbaar. Ik verwacht een hoop degradaties. Dat is goedkoper dan de bouw van talloze viaducten (in bijv. Friesland).
Het is ook wel overdreven. In Drenthe op de N34 heb je ook nog een paar gelijkvloerse kruisingen. Het werkt daar heel simpel: Vmax op die kruisingen terugbrengen naar 70 en klaar ben je. In de N33 zitten ten noorden van de A7 nog een paar gelijkvloerse kruisingen waar je gewoon met 100 overheen mag, zoals hier. Levert geen enkel probleem op, dus volgens mij wil men problemen oplossen die er niet zijn.
Kaaiman schreef:Ik hoop dat Drenthe haar huidige beleid blijft voortzetten qua ongelijkvloersheid en inhaalgelegenheden. Wat mij betreft is het provinciale wegennet van deze provincie nog altijd grotendeels een voorbeeld van hoe het wèl moet (enkele uitzonderingen daargelaten), met de N381 als lichtend voorbeeld.
Ook op de N48 kun je dat mooi zien. In Drenthe: SW, Vmax 100, geregeld inhalen toegestaan. Dan het Overijsselse deel: kaarsrecht, dubbele doorgetrokken streep, grotendeels Vmax 80.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Basiskenmerken Wegontwerp (voorheen: EHK)

Bericht door Peter » di 23 okt 2012, 13:40

Groningen schreef:In Drenthe op de N34 heb je ook nog een paar gelijkvloerse kruisingen.
....
Ook op de N48 kun je dat mooi zien. In Drenthe: SW, Vmax 100, geregeld inhalen toegestaan. Dan het Overijsselse deel: kaarsrecht, dubbele doorgetrokken streep, grotendeels Vmax 80.
De N34 heeft alleen nog T-splitsingen (tussen Ees en Emmen-Noord), geen echte kruisingen. Wel lokaal 70 inderdaad.
De N48 ten noorden van de N36 is vrijwel volledig Vmax 100 en een rijksweg. Wel heeft men (vermoedelijk op aandringen van de provincie) het aantal inhaalmogelijkheden nodeloos beperkt, net als op de N36 tussen de N48 en N34.

De N48 tussen de N36 en de N340/N348 is wel Vmax 80. Ik vermoed dat de provincie intussen ook beheerder is (of wordt) van dit stuk, wat ze beter N348 kunnen noemen.... De N348 is wel volledig gedegradeerd ten noorden van de N35.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Basiskenmerken Wegontwerp (voorheen: EHK)

Bericht door mavas » di 23 okt 2012, 14:49

Vinny schreef:Grappig dat ze nu ongelijkvloersheid weer eens als eis voor stroomwegclassificatie in de richtlijn fietsen.
Waar lees jij dat? Het is alleen benodigd voor langzaam verkeer.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Basiskenmerken Wegontwerp (voorheen: EHK)

Bericht door Groningen » za 12 jan 2013, 23:23

Ik dacht ook dat uitritten (of wat er op moet lijken) niet mogen in 30-zones. Hier ligt-ie wel. Lijkt me trouwens een schijn-uitrit: geen stoepbanden. Maar als nu uit beide straten tegelijk een voertuig komt en ze willen (vanuit het SV-standpunt) linksaf, wie mag dan eerst? Degene van rechtdoor? Of geldt het recht van de sterktste/brutaalste?

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Basiskenmerken Wegontwerp (voorheen: EHK)

Bericht door Jeroen » zo 13 jan 2013, 8:29

Chris schreef:
Rene schreef:Het leidt juist tot minder verkeersveiligheid, want de irritatiegrens bij weggebruikers wordt nodeloos verhoogd - en opgefokte weggebruikers letten meestal bij kruispunten toch wat minder goed op...
Afbeelding
Frustration causes accidents by ajp23, on Flickr
Amen! Ik heb dat soort borden zelfs op lange enkelstrookswegen met layby's in Schotland gezien. Ondenkbaar in Nederland helaas. :(

jms
dorpsstraat
Berichten: 237
Lid geworden op: di 29 mei 2012, 10:38
Locatie: Groningen

Re: Basiskenmerken Wegontwerp (voorheen: EHK)

Bericht door jms » wo 16 jan 2013, 12:29

Snelwegfreak schreef:Helaas Groningen, niet ieder mens is perfect. Ik verwacht ook dat die doorgetrokken strepen massaal genegeerd zullen worden als ze straks écht overal liggen met als gevolg: inhalen waar het juist niet kan. Maar goed, het heeft ook iets positiefs. Bij de rijlessen hoeft het namelijk niet meer geoefend te worden... :nuts:
Klopt ik heb tijdens mijn 45 rijlessen nog nooit buiten een snelweg ingehaald. Daar klopt toch iets niet.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Basiskenmerken Wegontwerp (voorheen: EHK)

Bericht door waldo79 » wo 16 jan 2013, 13:35

^^Ik moest 14 jaar geleden tijdens mijn lessen flink vaak inhalen op het OWN. De instructeurs schuwden de meer riskante manoeuvres niet.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Basiskenmerken Wegontwerp (voorheen: EHK)

Bericht door captain007 » wo 16 jan 2013, 14:50

^^ Ik moest ook zo nu en dan inhalen op het OWN. Dat is inmiddels bijna 7 jaar geleden. Het is goed om het eens gedaan te hebben tijdens de rijlessen.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Basiskenmerken Wegontwerp (voorheen: EHK)

Bericht door Groningen » wo 16 jan 2013, 20:01

^^ Dat heb ik tijdens rijlessen nog nooit gedaan. Kon ook niet, want dat was in Overijssel en daar liggen vrijwel alleen maar doorgetrokken strepen.

Gebruikersavatar
Tachi
verkeersader
Berichten: 820
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 18:38

Re: Basiskenmerken Wegontwerp (voorheen: EHK)

Bericht door Tachi » wo 16 jan 2013, 22:41

captain007 schreef:^^ Ik moest ook zo nu en dan inhalen op het OWN. Dat is inmiddels bijna 7 jaar geleden. Het is goed om het eens gedaan te hebben tijdens de rijlessen.
Zeven jaar geleden??? Ik haal wel vaker in als er een slome slak voor me rijdt. Doorgetrokken streep of niet. Op dit stuk van de Rhoonse Baan wil ik wel 'ns inhalen als een voorganger 60-70 km/u blijft rijden.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Basiskenmerken Wegontwerp (voorheen: EHK)

Bericht door mhkamp » wo 16 jan 2013, 23:00

^^ Met rijlessen dan.

Ik weet het niet zo meer. Wat ik wel weet was dat de rijinstructeur dit een mooie plek vond om te rijden. Zeker als het toeristenseizoen aan de gang was.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Basiskenmerken Wegontwerp (voorheen: EHK)

Bericht door waldo79 » do 17 jan 2013, 11:51

Groningen schreef:^^ Dat heb ik tijdens rijlessen nog nooit gedaan. Kon ook niet, want dat was in Overijssel en daar liggen vrijwel alleen maar doorgetrokken strepen.
Je hebt je rijbewijs toch gehaald in een tijd met minder inhaalverboden?

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Basiskenmerken Wegontwerp (voorheen: EHK)

Bericht door Mandelsoft » do 17 jan 2013, 12:24

Met al die inhaalverboden hier in de regio Haaglanden heb ik nooit moeten inhalen op wegen met tegenliggers (1x2-wegen), dus daar heb ik geen enkele ervaring opgedaan. De enige mensen die ik op dat soort wegen heb kunnen inhalen waren fietsers :|
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Plaats reactie