Betutteling Nederlandse weggebruiker

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Betutteling Nederlandse weggebruiker

Bericht door RSK » do 04 sep 2014, 20:54

Vermoedelijk terug te vinden in de notulen van een raadsvergadering alhier:

Code: Selecteer alles

A: "Laten we de fietsers nog eens wat extra betuttelen."
B: "Strak plan, hoe had je dat in gedachten?"
A: "Nou, niet alleen twee haaientanden op die 3 meter fietspad, maar ook een bord zo groot als het halve fietspad!"
B: "Top! Gaan we doen."
Afijn, het resultaat:
Afbeelding

En dan even zonder sarcasme: schieten we niet een klein beetje door als we op zeer rustige fietspaden (dit komt meer voor) de voorrang willen gaan regelen? Dat kunnen die fietsers wat mij betreft lekker zelf uitzoeken, de gemiddelde snelheid overstijgt de 20km/h maar zelden...
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18265
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Betutteling Nederlandse weggebruiker

Bericht door boe! » do 04 sep 2014, 20:59

RSK schreef:de gemiddelde snelheid overstijgt de 20km/h maar zelden...
Dus?

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Betutteling Nederlandse weggebruiker

Bericht door Groningen » do 04 sep 2014, 21:11

^^ Dus is het veel beter om ondanks dat alles helemaal vol te rammen met borden en strepen, zodat niemand meer zelf hoeft na te denken en jíj als wegbeheerder tenminste je straatje goed hebt afgebakend. Als er dan een ongelukje gebeurt, dan ligt het niet aan jou en kun jij geen claim verwachten. :top:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Betutteling Nederlandse weggebruiker

Bericht door Vinny » do 04 sep 2014, 21:21

Ik mis het onderbord:
"Na één nacht ijs is het nog steeds niet verstandig om het riviertje per fiets over te steken" 8-)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Betutteling Nederlandse weggebruiker

Bericht door RSK » do 04 sep 2014, 21:54

Groningen snapt hem helemaal. En Vinny: dit is de Oude Rijn. Ook als de Elfstedentocht doorgaat kun je daar niet per definitie op. Men heeft namelijk twee vervelende neigingen: af en toe een ijsbreker er door als er toevallig één vrachtschip langs moet en het openhouden van een wak voor de vogels, ongeveer bij de Wierickerschans.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Betutteling Nederlandse weggebruiker

Bericht door Vinny » do 04 sep 2014, 23:19

Gelukkig is er geen beroepsvaart op beide kerstdagen wegens het niet bedienen van de relevante kunstwerken op grote delen van het Nederlandse vaarwegennetwerk. Als kerst op maandag en dinsdag valt en het vriest stevig kan er dus zomaar 3 dagen ijs liggen 8-)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18265
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Betutteling Nederlandse weggebruiker

Bericht door boe! » vr 05 sep 2014, 13:42

RSK schreef:Groningen snapt hem helemaal.
Ik ben het met je eens dat de voorrang daar niet geregeld hoeft te worden met borden en tekens. Maar de opmerking over de snelheid begrijp ik niet. Mocht je denken dat er bij snelheden onder de 20 km/u geen zwaargewonden of doden kunnen vallen, dan heb je het mis. Een keer met je hoofd keihard op het asfalt is soms al voldoende.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Betutteling Nederlandse weggebruiker

Bericht door RSK » vr 05 sep 2014, 16:11

^^ Simpel. Met een lagere snelheid heb je relatief gezien meer tijd om de omgeving in te schatten. En ja, met je hoofd op het asfalt, dat komt hard aan. Maar ik denk niet dat je het er in Nederland door gaat krijgen om een helm voor fietsers verplicht te stellen. (Dan zou mijn fiets overigens acuut Marktplaats op gaan, dat het even duidelijk is.)
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Betutteling Nederlandse weggebruiker

Bericht door duikgek89 » vr 05 sep 2014, 18:30

Rene schreef:^^
Die man in dat filmpje zit echt véél te lang op de verkeerde weghelft. Zeker gegeven het feit dat het hiaat in tegengestelde richting meestal veel beperkter is dan in het filmpje, is rustig op je gemak inhalen op een weg met tegenverkeer echt wel het allerberoerdste wat je kunt doen. De enorme lengte die hij nodig heeft om in te halen kun je ook een zijweggetje of uitrit tegenkomen. Als daar dan iemand van links komende rechtsaf slaat... Hoe korter het wegvak dat je nodig hebt voor de inhaalactie, hoe beter je ook zicht hebt op die mogelijke gevaarpunten.

Nee, duikgek heeft wel degelijk gelijk dat je de rijstrook voor het tegenverkeer maar zo kort mogelijk moet benutten. Je moet het alleen niet tot het uiterste doorvoeren, want bij het benutten van minimale gaatjes in de tegenrichting wordt de kans op snijden en aanrijdingen weer erg groot.

Die Dolf Dekking praat erg arrogant maar vertelt in die filmpjes genoeg dingen waar ik het niet mee eens ben.

Mijn manier van inhalen is omdat ik van mening ben dat het allerbelangrijkste wat je kan doen om het gevaar zo min mogelijk te maken is dat je zorgt dat je zo min mogelijk op de weghelft voor tegenliggers rijdt. Als je voor je inhaalactie genoeg afstand hebt, kun je alles al overzien en is het helemaal niet nodig om eerst uit te voegen naar de andere rijstrook zoals in dat filmpje.

Dat je het niet tot het uiterste moet doorvoeren is uiteraard zo, maar dat geld voor alle manieren van inhalen op wegen met tegenliggers. Simpelweg omdat je geen fout mag maken in die situatie.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Betutteling Nederlandse weggebruiker

Bericht door RSK » vr 17 okt 2014, 12:21

Als Nederlandse weggebruiker voelde ik me gisteren ook tamelijk betutteld in Portugal.
Op dit punt stond namelijk een bord waar de honden geen brood van lusten.

Afbeelding

Voor wie het Portugees niet voldoende machtig is om de tekst te begrijpen,
zie de spoiler voor een Nederlandse uitvoering van hetzelfde bord.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Betutteling Nederlandse weggebruiker

Bericht door Mandelsoft » vr 17 okt 2014, 13:12

"Well, thank you, Captain Obvious!" :rofl2:
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Betutteling Nederlandse weggebruiker

Bericht door Vinny » vr 17 okt 2014, 20:27

Oh ik dacht dat het vélocipedes waren, dus ook 50 voor fietsers :hap:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7885
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Betutteling Nederlandse weggebruiker

Bericht door Jackbauer1350 » zo 19 okt 2014, 12:06

Moet je eens 180 graden draaien op die streetview en de bebording zien op en om de rotonde :rofl2:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Betutteling Nederlandse weggebruiker

Bericht door Coen Tunnel » ma 20 okt 2014, 11:11

^^ Daar is op zich toch niet zoveel mis mee? In het buitenland doen ze het nou eenmaal anders.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Betutteling Nederlandse weggebruiker

Bericht door RSK » ma 20 okt 2014, 14:10

Rotondes in Portugal zijn wel vaker een raadsel. Voor mij was het meestal een zoekplaatje: "Een rotondebord! Hmm, waar is het middeneiland, links of rechts?"
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7885
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Betutteling Nederlandse weggebruiker

Bericht door Jackbauer1350 » ma 20 okt 2014, 16:06

Ik vind al die :C2: borden nog al overbodig, helemaal omdat die rijstroken met de rijrichting mee liggen. Je moet erg je best doen om de straat aan de verkeerde zijde van de middengeleider in te draaien.( Tenzij je de rotonde de verkeerde kant op rondrijdt natuurlijk)

Die rijrichtingsborden op het middeneiland zijn opzich nog geen heel gek idee. Die geven duidelijker de richting aan dan de :D1:

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7942
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Betutteling Nederlandse weggebruiker

Bericht door Wesso » ma 20 okt 2014, 17:13

Deze had ik nog liggen. Een breed geasfalteerd pad zonder status deed tijdelijk dienst als fietspad.

Afbeelding
(een automobilist die van links kwam, gaf mij toch voorrang... waarschijnlijk omdat ik van rechts kwam en parallel aan een grote weg reed.)

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15232
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Betutteling Nederlandse weggebruiker

Bericht door Via » ma 20 okt 2014, 17:34

Die vind ik zo erg nog niet omdat hij tijdelijk is. Een geel bord trekt toch altijd wat meer aandacht dan een standaard verkeersbord.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Betutteling Nederlandse weggebruiker

Bericht door RSK » wo 25 feb 2015, 16:41

Eindelijk een stem tegen de betutteling op het OWN: bewoners willen de snelheid van een lokale verbinding omhoog.
RTV Utrecht schreef:STICHTSE VECHT - De snelheidsverlaging op de Oost-Kanaaldijk tussen Loenen en Nigtevecht moet worden teruggedraaid. Dat vinden bewoners en een aantal politieke partijen.

Na een opknapbeurt vorig jaar viel de weg onder nieuwe richtlijnen, waardoor er nog maximaal zestig kilometer per uur mag worden gereden. Eerder gold een maximumsnelheid van tachtig kilometer per uur.

De tegenstanders vinden dat de snelheidsverlaging voor gevaarlijke situaties zorgt. Automobilisten kiezen er vaker voor om in te halen bij deze lage snelheid. Lokaal Liberaal vindt daarom dat er een uitzondering gemaakt moet worden voor de weg en dat er afgeweken moet worden van de nieuwe richtlijnen.

Het college van Stichtse Vecht praat volgende maand met de gemeenteraad over de verkeerssituatie op de Oost-Kanaaldijk.
Zou men met de 'nieuwe richtlijnen' bedoelen dat de weg voorheen RONA-80 was en sinds de herinrichting als ETW-60 is geklasseerd?
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10947
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Betutteling Nederlandse weggebruiker

Bericht door Willem » wo 25 feb 2015, 20:53

Het is trouwens wel zeldzaam dat de bewoners zelf tegen een verlaging van de Vmax zijn. Meestal zijn zij de aanstichters ervan.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3563
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Betutteling Nederlandse weggebruiker

Bericht door verfmeer95 » wo 25 feb 2015, 22:31

Willem schreef:Het is trouwens wel zeldzaam dat de bewoners zelf tegen een verlaging van de Vmax zijn. Meestal zijn zij de aanstichters ervan.
In het artikel wordt niet gezegd welke bewoners. Aan de kanaalweg staat maar een handjevol huizen, terwijl Nigtevecht bijna 1500 mensen telt. Voor alle Nigtevechters betekent het een extra reistijd van 1,5 minuut, terwijl de hogere maximumsnelheid geen extra gevaar oplevert (rechte weg, weinig bebouwing, vrijliggend fietspad). Op zo'n moment is het als gemeente niet meer aan de bewoners uit te leggen waarom die weg 60 km/u moet zijn.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Betutteling Nederlandse weggebruiker

Bericht door Palance » do 26 feb 2015, 6:03

Willem schreef:Het is trouwens wel zeldzaam dat de bewoners zelf tegen een verlaging van de Vmax zijn. Meestal zijn zij de aanstichters ervan.
Ik denk dat er genoeg zijn, allen die hoor je niet. Of worden overschreeuwd door snelheidverlagingsfetisjisten(3x woordwaarde)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7885
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Betutteling Nederlandse weggebruiker

Bericht door Jackbauer1350 » za 28 feb 2015, 20:32

RSK schreef: Zou men met de 'nieuwe richtlijnen' bedoelen dat de weg voorheen RONA-80 was en sinds de herinrichting als ETW-60 is geklasseerd?

De Oost-Kanaaldijk had inderdaad onderbroken RONA-markering met een maximumsnelheid van 80 km/u zoals dat hoort op een kaarsrechte weg buiten de bebouwde kom. Men wilde aanvankelijk ook nog drempels aanbrengen bij de aanpassing van de weg maar daar kwamen nogal wat protesten tegen.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7885
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Betutteling Nederlandse weggebruiker

Bericht door Jackbauer1350 » za 14 mar 2015, 15:38

Naar aanleiding van bovenstaande posts ben ik afgelopen week weer eens een keer over de Oostkanaaldijk gereden en het ziet er tegenwoordig zo uit. Afgelopen zomer is het wegdek vervangen en de belijning is nu uitgevoerd met onderboken kanstrepen van thermoplast en een onderbroken asmarkering van normale verf die er inmiddels al redelijk versleten uit ziet. En er staan sinds de opknapbeurt :A1-60: borden waarvan enkele zijn voorzien van een onderbord met de tekst "herhaling".
Er geldt overigens een inhaalverbod met uitzondering van landbouwvoertuigen. Dat was al zo en is nog steeds zo.
Link

HylkeAnne
stadsweg
Berichten: 278
Lid geworden op: vr 31 jan 2014, 2:15

Re: Betutteling Nederlandse weggebruiker

Bericht door HylkeAnne » zo 15 mar 2015, 23:32

Gezien de omstandigheden, 70 als maximumsnelheid wellicht een realistische vmax?

Egbert
expressweg
Berichten: 2738
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Betutteling Nederlandse weggebruiker

Bericht door Egbert » ma 16 mar 2015, 6:53

Gezien de omstandigheden, gewoon :A1-80: ? Wat is hier anders dan hier? (geen fietspad, maar verboden voor (brom)fietsers).

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Betutteling Nederlandse weggebruiker

Bericht door Rene » ma 16 mar 2015, 12:15

100-110 kan daar ook prima hoor. Rustig, één lang recht stuk.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Betutteling Nederlandse weggebruiker

Bericht door sirdanilot » ma 16 mar 2015, 12:43

^ Kan ook prima. Kost wel een hoop geld (bij iets meer dan 110 ook nog je rijbewijs), maar mag je prima doen.

Vind het overigens wel positief dat je hier in ieder geval landbouwvoertuigen mag inhalen. Dat mag men vaker doen op stukken waar anders een inhaalverbod zou gelden. Uiteraard is 80 wel een realistischere Vmax dan 60, maar de weg zit nu eenmaal niet in die categorie.

Egbert
expressweg
Berichten: 2738
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Betutteling Nederlandse weggebruiker

Bericht door Egbert » ma 16 mar 2015, 14:29

sirdanilot schreef: maar de weg zit nu eenmaal niet in die categorie.
Een perfect stukje "is het beleid of is er over nagedacht".

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18215
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Betutteling Nederlandse weggebruiker

Bericht door mavas » ma 16 mar 2015, 18:34

Jackbauer1350 schreef:Naar aanleiding van bovenstaande posts ben ik afgelopen week weer eens een keer over de Oostkanaaldijk gereden en het ziet er tegenwoordig zo uit. Afgelopen zomer is het wegdek vervangen en de belijning is nu uitgevoerd met onderboken kanstrepen van thermoplast en een onderbroken asmarkering van normale verf die er inmiddels al redelijk versleten uit ziet. En er staan sinds de opknapbeurt :A1-60: borden waarvan enkele zijn voorzien van een onderbord met de tekst "herhaling".
Als de maximumsnelheid 60 is, dan hoort daar volgens de richtlijnen geen asmarkering bij. En toch vind ik zo een weg als in het voorbeeld met asmarkering zoveel beter dan zonder.

Overigens is ook de Rijksstraatweg tussen Castricum en Heemskerk sinds kort 60 km/h geworden. Daar liggen zelfs dubbele asstrepen. :o
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Plaats reactie