Betutteling Nederlandse weggebruiker

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18032
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Betutteling Nederlandse weggebruiker

Bericht door Snelwegfreak » vr 11 apr 2014, 19:59

Al jaren lang hebben we het er hier op het forum over dat sinds de invoering van Duurzaam Veilig de Nederlandse automobilist onnodig veel wordt geholpen en geassisteerd tijdens het rijden. Een overdaad van lijntjes, borden, lampjes, navigatie, overige informatiesystemen, enzovoort is een gevolg geweest van het beleid van DV. Deze betutteling van de Nederlandse automobilist is nu ook door Grontmij aangekaart en staat vandaag in een artikel in de Metro: http://www.metronieuws.nl/nieuws/automo ... HnNxGSCDQ/

We doen in Nederland enorm ons best om de verkeersveiligheid te vergroten. Hiertoe zijn er in de laatste 10 jaar steeds meer borden, lijntjes, lichtjes en andere zaken bijgekomen om de Nederlandse wegen veiliger te doen maken. Echter, dit heeft een keerzijde: de Nederlandse automobilist wordt zo erg gestuurd en gedirigeerd dat de zelfredzaamheid en het eigen denken verloren gaat. We worden teveel geholpen door externe invloeden en verleren hierdoor zelf na te denken en te reageren op situaties.

Op zich een leuk artikel, al deel ik de conclusie dat shared space werkt (en in principe dus vaker toegepast moet worden) niet. Shared space is iets dat alleen in de kleinste buurten en straatjes werkt met bijna geen (auto)verkeer. Helaas wordt het vaak slecht toegepast. Maar goed, dat is een andere discussie ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Betutteling Nederlandse weggebruiker

Bericht door mhkamp » vr 11 apr 2014, 20:57

Daarom ben ik blij als ik Duitsland weer eens in mag. Geen overdaad aan borden, geen groene lijnen en voetgangers op de stoep en waar je eigen verantwoordelijkheid hebt (immers, men gaat met het behalen van dat 'roze' pasje daar wel van uit').
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Betutteling Nederlandse weggebruiker

Bericht door sirdanilot » vr 11 apr 2014, 21:01

Shared space gaat nu ook worden ingevoerd in de Breestraat. Een drukke busroute (auto's verboden; wel regiotaxi en die busjes die pendelen tussen Haagweg en Breestraat) met ook veel winkelend publiek en veel fietsers. Ik vraag me af of dit goed komt...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Betutteling Nederlandse weggebruiker

Bericht door Vinny » vr 11 apr 2014, 21:07

Wel grappig dat ze bij VVN "er niet aan moeten denken" dat het concept in Amsterdam wordt uitgerold. De laatste jaren zie je in Amsterdam een tendens de andere kant op: brede gemengde straten en ongeregelde kruisingen worden geherprofileerd naar trambaan-autorijbaan-fietspad met verkeerslichten / rotondes op iedere (belangrijke) kruising. De grap is, dat mijn stelling is dat wanneer we echt teruggaan naar het shared space principe ook in Amsterdam goede resultaten geboekt kunnen worden. Ik heb al eens geobserveerd dat kruisingen veel beter doorstromen mits de verkeerslichten geel knipperen. Wat mij betreft kunnen de verkeerslichten dan ook weg. Wellicht moet je wel een maximumsnelheid van 30 km/h invoeren (in ieder geval bij de kruisingen zelf). Dat voorkomt zware zijdelinge aanrijdingen tussen auto's en fietsers/brommers. Dodehoek ongevallen voorkom je er niet per definitie mee, maar als fietsers meer naar het midden van de straat worden geleid zullen ze beter zichtbaar zijn voor vrachtwagens. Wat je in ieder geval niet moet hebben is een fietsstrookje naast een rijstrook voor rechtsafslaand verkeer en allebei tegelijk groen geven. Dat is vragen om ongevallen... :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Betutteling Nederlandse weggebruiker

Bericht door Coen Tunnel » za 12 apr 2014, 16:00

sirdanilot schreef:Shared space gaat nu ook worden ingevoerd in de Breestraat. Een drukke busroute (auto's verboden; wel regiotaxi en die busjes die pendelen tussen Haagweg en Breestraat) met ook veel winkelend publiek en veel fietsers. Ik vraag me af of dit goed komt...
Voor de volledigheid had je er wel even bij mogen vermelden dat je Leiden bedoelt, want die straatnamen zeggen lang niet iedereen wat...

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Betutteling Nederlandse weggebruiker

Bericht door sirdanilot » za 12 apr 2014, 16:50

Er gaat dan ook niet boven Leiden, qua studentensteden dan.Hoe zou je dan ooit iets anders kunnen bedoelen dan Leiden? ;)

Shared space in Amsterdam is vooral lastig vanwege de tram. Ongeregelde kruisingen met trams zijn gewoon gevaarlijk als er frequent trams rijden; op minder frequente lijnen zou het natuurlijk wel kunnen, maar ook niet op belangrijke kruisingen. Een tram is een enorm ding, en uitwijken kan ook niet, dus als ie op ramkoers zit heeft het vaak een enorme ravage tot gevolg.

EDIT: In Leiden heeft men overigens ook het achterlijke plan om de bussen uit de Breestraat te weren. Die moeten dan over de Hooigracht, waar elke dag ellenlange files staan. Nu zal dit misschien wel wat minder worden door de rijnlandroute, maar het is en blijft een voorname doorgaande route door de stad met veel verkeerslichten. Verder is ook de bushalte Breestraat een belangrijke bushalte voor het centrum, dus als die verdwijnt wordt het centrum onbereikbaar per OV. Al met al één van de stomste plannen die ik ooit gezien :wall:

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Betutteling Nederlandse weggebruiker

Bericht door Groningen » zo 13 apr 2014, 18:58

Nou, dit was volgens mij al langer bekend, althans hier wel. Door die betutteling zie je ook dat als Nederlanders in het buitenland zijn ze als gigantische idioten rondrijden. Immers: 'als het wegdek wat minder goed is, dan staat er wel een bordje bij.' En: 'als inhalen hier niet slim is, dan ligt er wel een doorgetrokken streep (of 2).' In Nederland wel ja, waar zo'n beetje alles volbebord en volgedoorgetrokkenstreept is, maar in het buitenland moet je nog wel je hersens gebruiken. Maar dat valt dan tegen, als je het niet gewend bent...
sirdanilot schreef:Shared space gaat nu ook worden ingevoerd in de Breestraat. Een drukke busroute (auto's verboden; wel regiotaxi en die busjes die pendelen tussen Haagweg en Breestraat) met ook veel winkelend publiek en veel fietsers. Ik vraag me af of dit goed komt...
Dat gaat best goed, als iedereen maar zijn hersens gebruikt. Maar dat begint al wat teveel gevraagd te worden in dit land, getuige ook het artikel.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Betutteling Nederlandse weggebruiker

Bericht door Lekkere Kwal » ma 14 apr 2014, 9:37

Ik ben het op zich eens met de betutteling die soms plaatsvindt, met name de vriendschappelijke manier van hoe wegwerkzaamheden worden aangekondigd met smileys en straattaal. Ik kan me alleen niet vinden in de gedachte dat als je het moeilijker maakt, je mensen op een manier automatisch slimmer maakt. Dat zie je op school ook niet gebeuren, dan zouden alle kinderen wel VWO aankunnen, wat niet zo is. Op dezelfde manier moet je ook rekening houden met mensen die óf niet zo snugger zijn óf zich niet zo met het verkeer bezig houden als dat wij zouden willen. Misschien schieten ze daar nu een beetje in door, maar ik vindt het altijd nog beter geregeld dan in de meeste andere landen.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Betutteling Nederlandse weggebruiker

Bericht door duikgek89 » ma 14 apr 2014, 9:45

Groningen schreef:maar in het buitenland moet je nog wel je hersens gebruiken. Maar dat valt dan tegen, als je het niet gewend bent...
Mijn zusje had net haar rijbewijs toen we naar Düsseldorf moesten en ondanks dat ik die weg zo ongeveer met de ogen dicht zou kunnen rijden heb ik haar de sleutel gegeven. Geen flauwekul, gewoon rijden, daar leer je meer van dan van het rondcrossen tijdens de rijles met pino, pipo de clown of koekiemonster naast je.
Lekkere Kwal schreef:Ik kan me alleen niet vinden in de gedachte dat als je het moeilijker maakt, je mensen op een manier automatisch slimmer maakt.
Dat ben ik met je eens. Maar tegelijkertijd heb ik wel het idee dat als je het steeds makkelijker maakt, de mensen automatisch steeds dommer worden.

Bovendien, de basis verkeersregels zijn niet bepaald hogere wiskunde. En je moet je afvragen of iemand die de capaciteit niet heeft om met die basis regels om te gaan wel achter het stuur zou moeten kruipen. Je hoeft echt geen Geelhoed II te zijn, maar je moet de verkeersregels goed genoeg kennen om deze op een veilige manier te kunnen toepassen zonder extra bordjes.
Laatst gewijzigd door duikgek89 op ma 14 apr 2014, 9:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Betutteling Nederlandse weggebruiker

Bericht door duikgek89 » ma 14 apr 2014, 9:47

Oeps foutje...

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Betutteling Nederlandse weggebruiker

Bericht door Lekkere Kwal » ma 14 apr 2014, 10:00

^^ Dat wordt 'dommer' genoemd maar dat is het niet, de mens past zich aan aan zijn omgeving (zijn intelligentie verandert niet). Maar het blijkt wel dat als je het te moeilijk maakt, je de grenzen opzoekt van tot hoe ver sommige mensen zich kunnen aanpassen, waarboven ze simpelweg hun schouders ophalen en er niet meer over nadenken. Daarom denken veel mensen ook niet na over pensioenen, speciale belastingsregels en hebben ze vaak veel kritiek op 'de politiek' zonder inhoudelijke argumenten. Dus terug naar het verkeer: je moet op een manier de aansluiting houden bij die doelgroep en dat probeert men op deze manier te doen. Het is kiezen tussen twee kwaden, dus beide oplossingen zijn niet perfect maar ik neig gezien de dalende sterftecijfers de betutteling toch de voordeel van de twijfel te geven.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Betutteling Nederlandse weggebruiker

Bericht door feitelijk » ma 14 apr 2014, 10:03

:lol:
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Betutteling Nederlandse weggebruiker

Bericht door RSK » ma 14 apr 2014, 10:08

Wat mij betreft mag het allemaal wel wat minder. Zeker als je ziet dat Nederland achterblijft qua beperking van het aantal verkeersdoden, mag je voorzichtigjes aan concluderen dat de hele poespas rondom Duurzaam Veilig nog altijd niet geleid heeft tot de dichtgetimmerde blije wereld waar niemand zijn teen stoot. Integendeel, zou ik bijna zeggen.

Een van de belangrijkere factoren die al is genoemd, is de breedte (engte) van de Nederlandse wegen. Zeker als je net terugkomt uit Duitsland of België, komt het over of je met een akelige precisie je stuur moet vasthebben wil je niet links of rechts over de lijn raken. Dat gevoel heb ik behalve Nederland enkel sterker gehad in Toscane.

Maar ook zeker rondom snelheden zijn we volledig doorgeschoten. Wegen die in het verleden 100 of 80 als maximumsnelheid hadden, worden aan de lopende band afgewaardeerd naar 80, 60 of erger. Vaak door een zeer rechtlijnige vorm van categoriseren of vanwege een enkel onbenullig 'gevaar'-punt, waarvan de weggebruiker bij nadering zelf ook wel in kan schatten dat hij het daar even wat rustiger aan moet doen. Voor dat soort punten hadden we in mijn ogen de adviessnelheid bedacht.

In het buitenland is het aantal wegen waar het volkomen debiel zou zijn om daadwerkelijk de maximumsnelheid te gaan rijden een stuk groter, maar volgens mij heeft dat nou niet echt een hoog aantal verkeersdoden tot gevolg. De enige punten in Nederland waar de maximumsnelheid onhaalbaar is, zijn vaak rotondes. Oké, en een doodenkel slingerend landweggetje zoals de Oud-Bodegraafseweg waar je 80 mag, maar de 50 amper kunt halen. (Een melding die ik plaats op het gevaar dat het volgende week een zone-30 is.)
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Betutteling Nederlandse weggebruiker

Bericht door verfmeer95 » ma 14 apr 2014, 10:08

Het gaat erom dat op dit moment je inschattingsvermogen totaal niet getoetst wordt in het verkeer. Ik heb bijvoorbeeld in mijn rijopleiding niet kunnen oefenen met inhalen op 2-richtingswegen, vanwege alle doorgetrokken strepen. Als ik op een weg kom waar ik wel mag inhalen, zou ik dat niet durven omdat ik niet weet waar ik op moet letten. Daardoor blijf ik dan gewoon achter mijn langzame voorganger rijden. Andere mensen zouden echter een andere optie kiezen. Die zouden misschien wel gaan inhalen zonder dat ze weten hoe ze dat moeten doen. Door zo weinig ervaring is de kans groot genoeg dat het een keer misgaat. De reactie van de wegbeheerders is dan extra doorgetrokken strepen leggen, waardoor je in een vicieuze cirkel terecht komt.
De vraag is natuurlijk wat je dan wel moet doen. Ik denk dat je misschien moet beginnen met verkeerseducatie en dat je een manier moet verzinnen om bijvoorbeeld inhalen te oefenen buiten het verkeer. Je moet bij mensen gewoon weer een inschattingsvermogen kweken. Als je dat niet doet dan limiteer je de acties van de weggebruiker totdat hij simpele robotische acties uitvoert. Op die manier heb je weinig tot geen verkeersslachtoffers in Nederland, maar in het minder betuttelende buitenland zullen Nederlanders bevrijdt van de Nederlandse regels gaan rijden als ideoten. Dus zul je daar meer dode Nederlanders in het buitenland.

kingpin1966
verkeersader
Berichten: 618
Lid geworden op: vr 15 jan 2010, 17:14
Locatie: Heerhugowaard

Re: Betutteling Nederlandse weggebruiker

Bericht door kingpin1966 » ma 14 apr 2014, 11:06

Groningen schreef:Nou, dit was volgens mij al langer bekend, althans hier wel. Door die betutteling zie je ook dat als Nederlanders in het buitenland zijn ze als gigantische idioten rondrijden. Immers: 'als het wegdek wat minder goed is, dan staat er wel een bordje bij.' En: 'als inhalen hier niet slim is, dan ligt er wel een doorgetrokken streep (of 2).' In Nederland wel ja, waar zo'n beetje alles volbebord en volgedoorgetrokkenstreept is, maar in het buitenland moet je nog wel je hersens gebruiken. Maar dat valt dan tegen, als je het niet gewend bent...
sirdanilot schreef:Shared space gaat nu ook worden ingevoerd in de Breestraat. Een drukke busroute (auto's verboden; wel regiotaxi en die busjes die pendelen tussen Haagweg en Breestraat) met ook veel winkelend publiek en veel fietsers. Ik vraag me af of dit goed komt...
Dat gaat best goed, als iedereen maar zijn hersens gebruikt. Maar dat begint al wat teveel gevraagd te worden in dit land, getuige ook het artikel.
Gek genoeg hoorde ik gisteren tijdens de wielerwedstrijd Parijs-Roubaix, na de zoveelste valpartij bij een wegversmalling, oud wielrenner en co-commentator Maarten Ducrot woorden van gelijke strekking bezigen.
De mens kan blijkbaar zelf niet meer nadenken dus gaan wegbeheerders en gemeentebesturen dat voor ze doen.
Met als gevolg dat het halve land is dicht gebarricadeerd met (LarGas)rontondes, verkeersdrempels en andere "veiligheidsverhogende"maatregelen.
Waarvan ik me soms hardop afvraag hoe veiligheidsverhogend als ik het gestuntel soms zie.

Van de week is er in mijn woonplaats een scooter aangereden op een van de drie LarGas rontondes op de Westtangent omdat ie van een automobilist geen voorrang kreeg, die de scooterrijder overigens wel had.

Maar ook een plotselinge verandering in verkeersregels kan tot ongelukken leiden, als voorbeeld dezelfde Westtangent tussen de Zuidtangent en de rotonde Middenweg/Krusemanlaan.
Daar zitten drie van deze Largas rotondes nl. bij de Umbriellaan, de Deimoslaan en de Albert Soncklaan, dit waren vroeger gewone gelijkvloerse kruisingen waar alle automobilisten voorrang hadden op het overige verkeer.
Echter nu er Largasrotondes in zijn gemaakt hebben de automobilisten alleen nog bij de Umbriellaan en de Albert Soncklaan voorrang op het overige verkeer.
Maar er zijn nog steeds automobilisten die denken dat ze bij de Deimoslaan ook voorrang hebben, dat is dus echter niet meer zo, met al een paar voorrangs ongelukken tot gevolg.
I would rather be a little nobody, then to be a evil somebody - President Lincoln

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Betutteling Nederlandse weggebruiker

Bericht door duikgek89 » ma 14 apr 2014, 20:18

Lekkere Kwal schreef:^^ Dat wordt 'dommer' genoemd maar dat is het niet, de mens past zich aan aan zijn omgeving (zijn intelligentie verandert niet).
Ok, ik zal anders formuleren wat ik bedoelde:
De mensen worden niet dommer maar als je ze als debiel behandelt gaan zich wel gedragen gelijk debielen.
Beter?
Maar het blijkt wel dat als je het te moeilijk maakt, je de grenzen opzoekt van tot hoe ver sommige mensen zich kunnen aanpassen, waarboven ze simpelweg hun schouders ophalen en er niet meer over nadenken.
Moet je de mensen die zich niet aan basis regels als "verkeer van rechts heeft voorrang" kunnen aanpassen wel achter het stuur willen hebben? Ik vraag me dat af...
Het is kiezen tussen twee kwaden, dus beide oplossingen zijn niet perfect maar ik neig gezien de dalende sterftecijfers de betutteling toch de voordeel van de twijfel te geven.
In landen zonder debilisering dalen de verkeersdoden ook.
RSK schreef:Wat mij betreft mag het allemaal wel wat minder. Zeker als je ziet dat Nederland achterblijft qua beperking van het aantal verkeersdoden, mag je voorzichtigjes aan concluderen dat de hele poespas rondom Duurzaam Veilig nog altijd niet geleid heeft tot de dichtgetimmerde blije wereld waar niemand zijn teen stoot. Integendeel, zou ik bijna zeggen.
Volgens mij is verkeersveiligheid een hyperbool. Je kunt enorm veel moeite doen om het aantal verkeersdoden terug te brengen maar de daling gaat steeds langzamer en nul zal nooit bereikt worden.[/quote]
verfmeer95 schreef:Het gaat erom dat op dit moment je inschattingsvermogen totaal niet getoetst wordt in het verkeer. Ik heb bijvoorbeeld in mijn rijopleiding niet kunnen oefenen met inhalen op 2-richtingswegen, vanwege alle doorgetrokken strepen. Als ik op een weg kom waar ik wel mag inhalen, zou ik dat niet durven omdat ik niet weet waar ik op moet letten. Daardoor blijf ik dan gewoon achter mijn langzame voorganger rijden. Andere mensen zouden echter een andere optie kiezen. Die zouden misschien wel gaan inhalen zonder dat ze weten hoe ze dat moeten doen. Door zo weinig ervaring is de kans groot genoeg dat het een keer misgaat. De reactie van de wegbeheerders is dan extra doorgetrokken strepen leggen, waardoor je in een vicieuze cirkel terecht komt.
De vraag is natuurlijk wat je dan wel moet doen. Ik denk dat je misschien moet beginnen met verkeerseducatie en dat je een manier moet verzinnen om bijvoorbeeld inhalen te oefenen buiten het verkeer. Je moet bij mensen gewoon weer een inschattingsvermogen kweken. Als je dat niet doet dan limiteer je de acties van de weggebruiker totdat hij simpele robotische acties uitvoert. Op die manier heb je weinig tot geen verkeersslachtoffers in Nederland, maar in het minder betuttelende buitenland zullen Nederlanders bevrijdt van de Nederlandse regels gaan rijden als ideoten. Dus zul je daar meer dode Nederlanders in het buitenland.
^^
Inhalen is niet moeilijk en het beslissen is nog veel makkelijker. Weet je zeker dat het past ---> gaan. Weet je het niet zeker --> niet gaan.
Belangrijkste, GAS GAS GAS en nog meer GAS geven. Als je op een twee strooks weg rijdt en er zit weer zo'n treuzelfiguur voor je neus:
Afstand houden en ver kijken. Als er een GROOT gat komt, VOOR het gat bij jouw komt geef je GAS (trap hem rustig tot op de bodem, kan geen kwaad) en dat time je zo dat je bijna bij de achterkant van je voorligger komt als het gat bij jouw is. Dan ga je namelijk met een significant snelheidsverschil dat gat in. En dan GAS erop houden tot je er langs bent en niet te lang wachten met naar rechts gaan. Gebruik je rechter buitenspiegel, je snelheidsverschil is normaal zo groot dat je er al lang voorbij bent als je zijn voorkant ruim in je rechter spiegel ziet en vanwege het snelheidsverschil hoeft er bij het naar rechts gaan ook geen kilometer tussen jullie te zitten omdat je toch nog uitloopt.

Op deze manier heb je het minste ruimte nodig en ben je het minst lang op de verkeerde weghelft. Inschatten hoeveel ruimte je nodig hebt kan niemand je zo makkelijk leren, maar je kunt dat wel zelf leren. Probeer een paar keer zo in te halen als er geen tegenverkeer komt, je leert dan hoeveel ruimte je nodig hebt. Het niet leren is ook geen oplossing...

Voorwaarden om te beslissen of je al dan niet inhaalt:
- Tegenliggers (duhhh)
- Is de weg overzichtelijk? Zie je de weg een heel eind voor je duidelijk liggen? Let goed op, heuvel af kun je vaak ver kijken maar heuvel op kun je vaak NIET genoeg zien omdat je niet achter de top kunt kijken. In bochten kun je ook vaak NIET genoeg zien.
- Zijn er kruisingen/vluchtheuvels/rotondes of andere obstakels?

Meest gemaakte fouten:
- Te klein gat
- Inhalen op plaatsen waar de weg niet genoeg te overzien is
En vaak duurt het te lang (is het gat te klein) door:
- Te kort op voorligger rijden waardoor niet tijdig met vaart maken kan worden begonnen.
- Geen significant snelheidsverschil creeëren.
- Te lang links blijven rijden.
Waarbij de laatste twee vaak lijken op inhalen zoals men het op de snelweg doet: Op het dooie akkertje naar links, dan rustig wat gas bij geven en dan als je er echt heel ruimt langs bent rustig aan eens naar rechts gaan.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Betutteling Nederlandse weggebruiker

Bericht door sirdanilot » ma 14 apr 2014, 20:37

Inhalen op enkelbaanswegen moet je eigenlijk alleen doen als je achter een tractor zit. Ik heb het met mijn rijles één keer kunnen doen. Helaas is dat mislukt; ik reed namelijk te dicht achter de tractor. Geneog afstand houden dus ;) Als iemand voor je te langzaam rijdt (bijvoorbeeld omdat oma denkt dat het zone zestig is ipv tachtig) kun je dat beter duidelijk maken door bijvoorbeeld te seinen of zo.


Daarnaast is het natuurlijk belangrijk om ook te checken of iemand achter je niet al inhaalt. Volgens mij was dat ook iets dat fout ging bij mijn eerste inhaalmogelijkheid toen; de anderen waren allan aan het inhalen zodat ik er niet meer langs kon.

Ook kan het niet met elke auto; sommige auto's zijn gewoon niet krachtig genoeg om er snel langs te kunnen.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Betutteling Nederlandse weggebruiker

Bericht door duikgek89 » ma 14 apr 2014, 20:44

^^
Als ik jouw was zou ik naar het CBR rijden en mijn rijbewijs daar terug geven...
sirdanilot schreef:Inhalen op enkelbaanswegen moet je eigenlijk alleen doen als je achter een tractor zit.
Wat een bullshit. Net of het uitmaakt of je een tractor die 50 of een zeikdoos die 60 rijdt inhaalt... Ofwel je hebt ruimte en het kan, ofwel je hebt geen ruimte en het kan niet.
Als iemand voor je te langzaam rijdt (bijvoorbeeld omdat oma denkt dat het zone zestig is ipv tachtig) kun je dat beter duidelijk maken door bijvoorbeeld te seinen of zo.
Probeer het eens zou ik zeggen. Meestal gaan ze dan alleen maar langzamer rijden omdat ze zin hebben om te etteren.
Ook kan het niet met elke auto; sommige auto's zijn gewoon niet krachtig genoeg om er snel langs te kunnen.
Wat een bullshit. Sommige auto's hebben wat meer ruimte nodig, maar ook daarmee kun je inhalen. Alleen moet je met minder krachtige auto's gewoon zorgen dat je op tijd in de goede versnelling zit (60 in zijn 5 is VAUT) en dan moet je gewoon echt vol gas geven. Als je 300pk onder je reet hebt hoef je niet altijd vol gas te geven...

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Betutteling Nederlandse weggebruiker

Bericht door keokiracer » ma 14 apr 2014, 20:48

sirdanilot schreef:Als iemand voor je te langzaam rijdt (bijvoorbeeld omdat oma denkt dat het zone zestig is ipv tachtig) kun je dat beter duidelijk maken door bijvoorbeeld te seinen of zo.
Was jij niet degene die in dat fietstopic erop aan het hameren was dat je alleen lichtsignalen mocht geven in geval van gevaarzetting?
Beetje hypocriet...
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Betutteling Nederlandse weggebruiker

Bericht door sirdanilot » ma 14 apr 2014, 20:49

^ Daar hebben we meneer de nuanceman weer... maar niet heus.

"Zeikdozen" die 60 rijden, doen dat niet om jou te etteren. Dan heb je wel echt een hele hoge dunk van jezelf. Die hebben gewoon niet goed opgelet, of zitten met hun telefoon/make-up/laptop/koffiezetapparaat te spelen of zo. Hen hierop attenderen d.m.v. een seintje of claxon kan al een gevaarlijke inhaalmanoeuvre voorkomen. Als dit niet helpt kun je er natuurlijk alsnog langs. Van het verdag van Wenen mag dit, zo heb ik ergens gehoord :mrgreen:

En met een suzuki alto moet je natuurlijk niet iemand zomaar gaan inhalen, tenzij de weg echt helemaal leeg is. Ook al trap je het gas vol in is zo'n ding niet vooruit te branden (behalve als je meewind hebt natuurlijk !). Overigens is 60 in z'n 5 helemaal niet ireeëel in zo'n koekblik.
Was jij niet degene die in dat fietstopic erop aan het hameren was dat je alleen lichtsignalen mocht geven in geval van gevaarzetting?
Beetje hypocriet...
Te langzaam rijden kan ook gevaarlijk zijn. Het lokt bijvoorbeeld potentiëel gevaarlijke inhaalmanoeuvres uit ;) En blijkbaar mag je iemand, van het verdrag van Wenen, attenderen op een inhaalmanoeuvre d.m.v. van een seintje. Ik zou een langzame oma nooit zonder seintje inhalen, tenzij het echt een lege kaarsrechte weg betreft.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Betutteling Nederlandse weggebruiker

Bericht door mhkamp » ma 14 apr 2014, 20:52

^^ 'Anything you say can and will be used against you in a court of law.'

Dat heeft echt niet met nuances te maken hoor.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Betutteling Nederlandse weggebruiker

Bericht door Rein » ma 14 apr 2014, 20:54

Ik voel weer een heerlijke en lange discussie aankomen.......

Waar is de popcorn? :rofl2:

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Betutteling Nederlandse weggebruiker

Bericht door keokiracer » ma 14 apr 2014, 20:55

sirdanilot schreef:Hen hierop attenderen d.m.v. een seintje of claxon kan al een gevaarlijke inhaalmanoeuvre voorkomen. Als dit niet helpt kun je er natuurlijk alsnog langs. Van het verdag van Wenen mag dit, zo heb ik ergens gehoord :mrgreen:
Bijna goed. Je mag alleen geluid of lichtsignalen gebruiken als je daadwerkelijk aan het inhalen bent of echt van plan bent om in te halen (bijv als je links achter iemand op een relatief smal weggetje (tegenwoordig bijna elke 60-zone... B() de tegenliggende rijstrook rijdt een seintje geven zodat de bestuurder verder aan de kant gaat zodat jij er voorbij kan). Seinen en dan kijken of dat iets uithaalt mag dus niet volgens Wenen ;)
sirdanilot schreef:Te langzaam rijden kan ook gevaarlijk zijn. Het lokt bijvoorbeeld potentiëel gevaarlijke inhaalmanoeuvres uit ;)
Maar fietsen zonder licht was niet gevaarlijk...
Zeker joh.
sirdanilot schreef:En met een suzuki alto moet je natuurlijk niet iemand zomaar gaan inhalen, tenzij de weg echt helemaal leeg is. Ook al trap je het gas vol in is zo'n ding niet vooruit te branden (behalve als je meewind hebt natuurlijk !).
Als je een aanloopje neemt zoals duikgek zegt is dat geen probleem hoor. (eigen ervaring met Matiz). Gewoon een kwestie van timen, terugschakelen en planken :yesyesyes:
sirdanilot schreef: Overigens is 60 in z'n 5 helemaal niet ireeëel in zo'n koekblik.
in een gewone situatie niet. is goed te doen. Maar als je gaat inhalen, zet em dan in zijn 3 ofzo (vanaf 60 km/h)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Betutteling Nederlandse weggebruiker

Bericht door keokiracer » ma 14 apr 2014, 20:57

[off-topic]
Rein schreef:Waar is de popcorn? :rofl2:
SPOILER: TOON

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Alsjeblieft :top:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18032
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Betutteling Nederlandse weggebruiker

Bericht door Snelwegfreak » ma 14 apr 2014, 21:11

Jongens, alsjeblieft. Discussiëren is prima, maar dan wel met respect voor elkaar ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Betutteling Nederlandse weggebruiker

Bericht door sirdanilot » ma 14 apr 2014, 21:20

Op deze manier vergaat mij ook het plezier in het discussiëren. Laat maar zitten denk ik dan...

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Betutteling Nederlandse weggebruiker

Bericht door keokiracer » ma 14 apr 2014, 21:22

Iemand vraagt om popcorn en ik geef popcorn. Ik zie het probleem niet :dyn_hyp:

Je moet toegeven sirdanilot, de discussies met jou zijn vaak erg interessant en leuk om terug te lezen en interessant om aan mee te doen. Zo leuk zelfs dat we al bioscoopbezoek krijgen ;)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Betutteling Nederlandse weggebruiker

Bericht door Palance » ma 14 apr 2014, 21:25

duikgek89 schreef: Als ik jouw was zou ik naar het CBR rijden en mijn rijbewijs daar terug geven...
Dan moet hij er wel een hebben. En daar zit nou net het probleem bij deze discussies. (volledig gebrek aan ervaring)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Betutteling Nederlandse weggebruiker

Bericht door Wouter N14 » ma 14 apr 2014, 21:42

duikgek89 schreef:(60 in zijn 5 is VAUT) en dan moet je gewoon echt vol gas geven.
Als de auto überhaupt een 5 heeft :mrgreen:
duikgek89 schreef:Als je 300pk onder je reet hebt hoef je niet altijd vol gas te geven...
Bij een automaat soms wel om de kickdown te activeren :mrgreen:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Betutteling Nederlandse weggebruiker

Bericht door duikgek89 » ma 14 apr 2014, 21:44

@ Palance, echt waar?
Ik dacht dat Sirdanilot al een rijbewijs had. Maar als hij geen rijbewijs heeft dan kan hij natuurlijk ook geen rij ervaring hebben. Niettemin zou ik een instructeur die uitspraken doet zoals dat je op enkelsbaans wegen niet moet inhalen persoonlijk niet serieus nemen.

@ Wouter,
Klopt, maar je begrijpt wat ik bedoel, hoop ik.

Plaats reactie