[FOTO] Antieke hectometerpaaltjes

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
EtienneM
Moderator
Berichten: 1188
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

[FOTO] Antieke hectometerpaaltjes

Bericht door EtienneM » di 15 apr 2014, 11:43

Niet zo lang geleden vond ik dit nog in goede staat zijnde exemplaar op de Meerssenerweg in Maastricht. Het hectometerpaaltje heeft jaren onder de struiken verborgen gezeten en is te voorschijn gekomen bij snoeiwerkzaamheden. Een dergelijk hectometerpaaltje is ook te vinden op de N278 (Tongersestraat x Javastraat), maar op dat exemplaar ontbreekt het nummer.
Het betreft een rond hectometerpaaltje met rode rand aan de bovenkant en aan de zijkant een opgespoten nummer. (zie foto)

AfbeeldingOud Hectometerpaaltje/Kilometerpaaltje aan de Meerssenerweg in Maastricht by EtienneMuis, on Flickr


Ik vroeg me af of er nog meer van dit soort hectometer- of kilometerpaaltjes ergens te vinden zijn en of dit ontwerp ook ergens in de boeken te vinden is.

EDIT:
- Exemplaar Tongerseweg op Streetview
- Exemplaar Meerssenerweg locatie op Streetview (niet te zien)
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [FOTO] Antieke hectometerpaaltjes

Bericht door Rein » di 15 apr 2014, 11:53

Een jaar geleden was er een oude paal 'gevonden' in de berm van de Kruisweg in Hoofddorp. En nog eentje iets verderop richting De Hoek. Zie meer info in deze draad. Die eerste paal stond er een maand of twee geleden trouwens sowieso nog.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [FOTO] Antieke hectometerpaaltjes

Bericht door Coen Tunnel » di 15 apr 2014, 12:33

Op de Rijksstraatweg tussen Glimmen en Groningen zijn die oude hectometerpalen nog frequent te vinden, ook binnen de kom in Glimmen en Haren. Voorbeeld: https://maps.google.nl/maps?q=glimmen&l ... 4,,1,15.44

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [FOTO] Antieke hectometerpaaltjes

Bericht door Rein » di 15 apr 2014, 12:56

Langs de Rijksweg in Naarden staat dit paaltje. Geen idee of dit er ook eentje is.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [FOTO] Antieke hectometerpaaltjes

Bericht door harry » di 15 apr 2014, 20:22

Zie ook mijn pagina over hm-paaltjes.

http://wegnummers.nl/nl/xovz.html
o.a. oude palen op de route Den Haag - Haarlem en de genoemde Rijksstraatweg in de gemeente Haren en allerlei paaltjes op de P6, de weg Voorburg - Leidschendam - Voorschoten.
Laatst gewijzigd door harry op do 16 jan 2020, 14:21, 3 keer totaal gewijzigd.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: [FOTO] Antieke hectometerpaaltjes

Bericht door paolie » di 15 apr 2014, 21:52

In de jaren 90 stonden meerdere van deze paaltjes langs de berm van de Rijksweg, tussen Heer en Gronsveld. Ik fietste daar dagelijks op weg naar school. Het waren excact dezelfde paaltjes als op jouw foto, zelfde kleur (wit/oranje), zelfde cijfers. Op een gegeven moment waren de paaltjes opnieuw geschilderd en werden er een paar nieuwe, betonnen paaltjes bijgeplaatst, op plekken waar de oude niet meer stonden. Duidelijk anders van vorm, maar met dezelfde kleuren en cijfers.
Geen idee of die paaltjes er nog steeds staan, ik kom er zelden meer, maar wellicht de moeite waard om er eens langs te fietsen? Aan de weg zelf is in ieder geval nog niets veranderd zag ik op streetview.

Gebruikersavatar
EtienneM
Moderator
Berichten: 1188
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Re: [FOTO] Antieke hectometerpaaltjes

Bericht door EtienneM » di 15 apr 2014, 22:26

^^ Deze weg is niet zo heel lang geleden volledig gereconstrueerd. Ik fiets er regelmatig langs, maar mij is nog nooit een oud hectometerpaaltje hier opgevallen. Ik zal de volgende keer eens goed er naar uitkijken!
In ieder geval bedankt voor deze tip!

EDIT: Één is er in ieder geval al gevonden....
...en ook de tweede
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [FOTO] Antieke hectometerpaaltjes

Bericht door Davy » di 15 apr 2014, 23:51

Zou dit er ook eentje zijn? Het ding staat er nog steeds, ik kan morgen wel eens kijken voor een betere foto.
http://goo.gl/maps/rM5v6

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [FOTO] Antieke hectometerpaaltjes

Bericht door Rein » wo 18 jan 2017, 15:36

*** Schopje ***

Laatst viel het mij op dat er langs de Rijksstraatweg in Heemskerk diverse oude hectometerpaaltjes staan. Ik ben vandaag eens gaan kijken en heb er een paar op de foto gezet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Volgens deze website staan er langs die weg nog circa 19 van deze paaltjes. Deze paaltjes zullen er zeker 60 jaar staan (en waarschijnlijk nog een stukje langer), omdat de weg in de jaren vijftig is overgedragen aan de gemeenten en er bijvoorbeeld ook een paar in de gemeente Castricum terug te vinden zijn. Daarnaast schijnt de kilometertelling zelf al in 1849 te zijn bedacht/vastgelegd. Kilometer nul zal ergens in Haarlem zijn.

Verder zijn langs de weg nog diverse palen met de letters RG erop te zien. Deze letters staan voor 'Rijks Grond' wat aanduidde dat het beheergebied van het Rijk (toen die nog wegbeheerder was) aldaar ophield. Deze paaltjes zouden om de circa 20 meter hebben gestaan. Tegenwoordig zijn er nog circa 42 terug te vinden.

Afbeelding

Afbeelding

En tenslotte trof ik nog deze PEN (Provinciaal Elektriciteitsbedrijf Noord-Holland) paal aan in Heemskerk. Deze zal ook zeker 60 jaar oud zijn, aangezien er nog oude spelling van voor 1955.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [FOTO] Antieke hectometerpaaltjes

Bericht door Vinny » wo 18 jan 2017, 20:07

Wow. Eigenlijk moeten die worden opgeknapt. :worship:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [FOTO] Antieke hectometerpaaltjes

Bericht door harry » wo 18 jan 2017, 20:50

Rein schreef:Verder zijn langs de weg nog diverse palen met de letters RG erop te zien. Deze letters staan voor 'Rijks Grond' wat aanduidde dat het beheergebied van het Rijk (toen die nog wegbeheerder was) aldaar ophield.
Interessant. Ik dacht altijd dat deze paaltjes in Leidschendam de "P6" aanduiden, maar het lijkt me nu waarschijnlijker dat het "Provinciale Grond" betekent:

Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [FOTO] Antieke hectometerpaaltjes

Bericht door Rein » wo 18 jan 2017, 21:34

Op Wikipedia is een artikel over dergelijke paaltjes in de provincie Utrecht waarbij de letters inderdaad voor Provinciale Grond staan. De paaltjes daar worden Mussert paaltjes genoemd.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [FOTO] Antieke hectometerpaaltjes

Bericht door boe! » wo 18 jan 2017, 21:50

Dan is dit een Mussertpaaltjeskerkhof.
Afbeelding

Gaiajohan
autoweg
Berichten: 1030
Lid geworden op: zo 10 jul 2011, 23:25

Re: [FOTO] Antieke hectometerpaaltjes

Bericht door Gaiajohan » wo 18 jan 2017, 22:14

Op de voormalige N981 staan er 2.


https://goo.gl/maps/ierwnauz3pF2



https://goo.gl/maps/NEjAJp5avV52

Verder o.a. voormalige Friese straatweg in Visvliet
8 Friesestraatweg

https://goo.gl/maps/mdsraiVkiMB2
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [FOTO] Antieke hectometerpaaltjes

Bericht door Rein » wo 18 jan 2017, 22:15

Volgens deze site stonden er in 2008 nog 41 hectometerpaaltjes tussen Haarlem en Alkmaar waarvan ongeveer de helft in Heemskerk.

Ik ben benieuwd hoeveel er nog over zijn. Op zich zijn ze makkelijk op te zoeken, want de precieze plaatsen worden duidelijk aangegeven.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [FOTO] Antieke hectometerpaaltjes

Bericht door harry » wo 18 jan 2017, 23:24

Gaiajohan schreef:Op de voormalige N981 staan er 2.
Verder o.a. voormalige Friese straatweg in Visvliet
Van deze heb ik ook foto's. Zie bijvoorbeeld de pagina die ik hierboven ooit ook al noemde.
Laatst gewijzigd door harry op do 16 jan 2020, 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [FOTO] Antieke hectometerpaaltjes

Bericht door Rein » wo 25 jan 2017, 13:29

Ik heb de drie paaltjes die volgens deze site op de Rijksstraatweg in Haarlem noord stonden teruggevonden. Dit zijn waarschijnlijk de paaltjes 4,2, 4,5 en 4,6. De conditie van deze paaltjes is erg slecht, zeker als je ze vergelijkt met de paaltjes in Heemskerk.

Paaltje 4,2

Afbeelding

Paaltje 4,5

Afbeelding

Paaltje 4,6

Afbeelding

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [FOTO] Antieke hectometerpaaltjes

Bericht door Rein » wo 08 feb 2017, 14:24

Ik heb vandaag weer een paar paaltjes gevonden.

In Velsen Noord de paaltjes bij 10,6 en (een opgepimpte) 11,0.

Afbeelding

Afbeelding

Op de Velserweg in Beverwijk is één van de twee bekende paaltjes helaas in 2015 gesneuveld. De weg is daar breder gemaakt doordat een voorsorteervak wat eerder is begonnen. Gelukkig zijn er nog de historische beelden uit SV.

Een paaltje honderd meter verderop, vermoedelijk 12,0 (of mogelijk 11,9) is blijven staan na een recente herinrichting van de straat. Hij staat nu keurig tussen de (nieuwe) plantjes.

Afbeelding

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [FOTO] Antieke hectometerpaaltjes

Bericht door Rein » za 15 apr 2017, 14:05

De afgelopen periode ben ik op zoek geweest naar de resterende hectometerpaaltjes op de (oude) Rijksweg Haarlem - Alkmaar. Ik heb me met name gebaseerd op de lijst die in dit document staat. Het document is van tien jaar geleden en inmiddels zijn er weer wat paaltjes verdwenen. Vooral langs de Beverwijkerstraatweg in Castricum is een grote kaalslag geweest. Er is nog één paaltje over, maar die lag uitgegraven op het zand.

Wel heb ik een enkel paaltje gevonden dat niet op dat lijstje stond.

In totaal heb ik 31 paaltjes aangetroffen. Hiervan 17 in Heemskerk, 5 in Beverwijk, 3 in Haarlem, 3 in Castricum, 2 in Velsen Noord en 1 in Limmen.

De kwaliteit van de paaltjes is heel wisselend. Sommige staan er bij alsof ze vijf jaar geleden zijn neergezet, bij andere kan je nog net herkenen dat het een hectometerpaaltje is. Twee paaltjes lagen uitgegraven op de grond, het is een kwestie van tijd voordat deze worden weggehaald.

Hieronder de gevonden paaltjes op een rijtje:

Haarlem

4,2

Afbeelding

4,5

Afbeelding

4,6

Afbeelding

Velsen Noord

10.6

Afbeelding

11,0

Afbeelding

Beverwijk

12.0

Afbeelding

13,5

Afbeelding

13,7

Afbeelding

14,0

Afbeelding

14,1

Afbeelding

Heemskerk

15,1

Afbeelding

15,3

Afbeelding

15,7

Afbeelding

15,8

Afbeelding

16,0

Afbeelding

16,4

Afbeelding

16,5

Afbeelding

16,6

Afbeelding

16,7

Afbeelding

16,8

Afbeelding

17,0

Afbeelding

17,2

Afbeelding

17,4

Afbeelding

17,6

Afbeelding

17,7

Afbeelding

17,9

Afbeelding

18,0

Afbeelding

Castricum

19,0

Afbeelding

20,2

Afbeelding

20,5

Afbeelding

Limmen

23,2

Afbeelding

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [FOTO] Antieke hectometerpaaltjes

Bericht door Wesso » za 15 apr 2017, 17:45

Leuke serie (en een wandeling neem ik aan).
Ik kwam op Streetview van augustus 2016 nog een bijzonder kilometerpaaltje tegen. Het lijkt om 13,0 te gaan.
HGMK schreef:Beverwijk: Iets voor de kruising Alkmaarseweg/Kerkstraat-Hoflanderweg
Is dit paaltje inmiddels ook al verdwenen?

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [FOTO] Antieke hectometerpaaltjes

Bericht door Rein » za 15 apr 2017, 22:32

^^ Ik heb het op een aantal verschillende momenten gedaan. Vooral met de auto, maar waar paaltjes dicht bij elkaar stonden heb ik (uiteraard) steeds gelopen. Steeds een paar honderd meter zeg maar.

Die vermeende paal 13,0 heb ik helaas compleet gemist. :oops: Deze paal stond niet in het lijstje dat ik gebruikte. Ik ben wel vanaf een eind verderop tot aan de kruising met de VRI gelopen, maar toen weer teruggelopen naar mijn auto om verderop de palen 13,5 en 13,7 (en 14,0 en 14,1) te gaan zoeken. En ik heb toen een stukje achterlangs gereden waardoor ik daar ook niet met de auto langs ben gekomen. Ik moet dus nog een keertje terug.

Het rare is trouwens dat dit een forse paal is (en net als paal 11,0, 14,0 en 16,0 duidelijk groter is dan tussenliggende palen) die inderdaad suggereert dat het 13,0 is. Als je echter kijkt naar de ligging ten opzichte van paal 12,8 (die inmiddels weg is omdat het pand waar hij tegenaan stond gesloopt is en er nieuwbouw voor in de plaats is gekomen) en 13,5 (die er nog steeds staat), dan zou de paal die je op SV laat zien, paal 13,1 moeten zijn.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [FOTO] Antieke hectometerpaaltjes

Bericht door Rein » wo 10 mei 2017, 13:27

Ik heb de hiervoor genoemde paal vandaag met een bezoek vereerd.

Het is een vrij mysterieus ding wat mij betreft. De paal is veel groter dan andere kilometerpalen die ik tussen Haarlem en Alkmaar heb gezien. Bovendien staat er heel groot het logo van de provincie Noord-Holland op, ook iets wat ik op alle andere palen tussen Haarlem en Alkmaar niet heb gezien. En tenslotte heeft hij geen oranje kop, al kan die er in de tijd vanaf zijn gesleten.

Afbeelding

Afbeelding

De paal in Beverwijk heeft in de verte overigens wel weer wat weg van een kilometerpaal in Hoofddorp:

Afbeelding
(Foto Hensepens)

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [FOTO] Antieke hectometerpaaltjes

Bericht door Rein » zo 15 apr 2018, 22:31

Antiek paaltje van de oude Rijksweg Haarlem - Leiden, gefotografeerd in Hillegom. Helaas heb ik in die hoek niet meer oude paaltjes kunnen ontdekken.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [FOTO] Antieke hectometerpaaltjes

Bericht door Kaaiman » ma 16 apr 2018, 10:21

In Assen staat langs de Beilerstraat nog een hele reeks goed onderhouden betonnen hectometerpaaltjes van de voormalige provinciale weg 13 Assen - Hoogeveen - Overijssel, ik vermoed uit 1937 toen die weg per 4 juli als een van de eerste wegen van een provinciaal wegenplan in Nederland werd aangewezen als voorrangsweg.

Km 0,7 t/m 2,1 staan nog fier op hun plek, behalve km 2,0. De rest van de reeks is compleet. De kilometerwaarden tellen hoogstwaarschijnlijk vanaf de Brink in Assen, waar de weg uitkwam op rijksweg 31. Ik kan me niet herinneren ooit een langere, completere reeks te hebben gezien, niet in het echt, noch op dit forum...
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [FOTO] Antieke hectometerpaaltjes

Bericht door harry » ma 16 apr 2018, 20:27

^^ Is de Rijksstraatweg in Glimmen/Haren niet net zo lang of langer? :dontknow:
Afbeelding

Ik heb trouwens wel eens een langere reeks gezien, langs rijksweg 41 (N89). Maar dat was in de jaren 1970. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door harry op do 16 jan 2020, 14:25, 1 keer totaal gewijzigd.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [FOTO] Antieke hectometerpaaltjes

Bericht door Coen Tunnel » di 17 apr 2018, 3:51

^^ Dat is een kilometerslange reeks vanaf Haren tot aan de provinciegrens waarvan verreweg de meeste paaltjes nog aanwezig zijn.

Die paaltjes langs de Beilerstraat kan ik me als geboren Assenaar niet eens herinneren, maar een blik op Streetview leert dat ze er ook heel slecht bij stonden en nauwelijks herkenbaar waren. Ergens tussen 2009 en 2014 zijn ze opgeknapt, maar ik vermoed dat ze in de decennia daarvoor niet zijn onderhouden. De paaltjes langs de Rijksstraatweg in Haren en Glimmen staan me goed voor de geest, in ieder geval vanaf begin jaren '90 zijn die altijd in goede staat geweest, blijkbaar heeft de gemeente Haren daar altijd waarde aan gehecht.

H_BD
dorpsstraat
Berichten: 175
Lid geworden op: za 28 apr 2018, 13:32

Re: [FOTO] Antieke hectometerpaaltjes

Bericht door H_BD » zo 20 mei 2018, 10:48

1968 opende de N58 als een 2x2 autoweg door Etten-Leur
En dit zijn ze toen 'vergeten' weg te halen: https://www.google.com/maps/@51.5769861 ... 312!8i6656

Je kunt er trouwens ook nog parkeren

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [FOTO] Antieke hectometerpaaltjes

Bericht door Rein » vr 15 feb 2019, 22:11

Is dit een oud hectometerpaaltje?

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [FOTO] Antieke hectometerpaaltjes

Bericht door Schelpenpaadje » vr 15 feb 2019, 22:40

Langs de Ald Hearrewei (oude heirweg) tussen Lippenhuizen en Beetsterzwaag staan beschilderde trottoirbanden tussen de zandbaan en het naastgelegen fietspad. Hier staan (stonden?) ook enkele oude hectometerpaaltjes tussen. Van die vierkante witte met een oranje kop.

Als kind werd mij tijdens fietstochtjes altijd verteld dat deze vroeger even verderop langs de Sweachsterwei stonden. Geen idee of dat klopt.

Helaas geen SV daar en ik kom er ook zelden meer, dus ik kan het niet makkelijk checken.

Gebruikersavatar
NWH
verkeersader
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 13 feb 2019, 21:51

Re: [FOTO] Antieke hectometerpaaltjes

Bericht door NWH » za 16 feb 2019, 11:56

Wauw! Interessant draadje, ik wist niet dat er nog zoveel paaltjes te vinden zijn. Leuk om te zien
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

Plaats reactie