[FOTO] Antieke hectometerpaaltjes

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

H_BD
woonerf

Re: [FOTO] Antieke hectometerpaaltjes

Bericht door H_BD » vr 05 apr 2019, 16:12

https://www.google.com/maps/@51.5414056 ... 312!8i6656

Ik vermoed dat dit een paaltje is uit de tijd dat de A16 naar België nog niet bestond, en de huidige N263 nog onderdeel van de (voormalige) E10 was. Of het echt een hectometerpaal is weet ik niet, er staat BREDA op vermeld.

Het paaltje staat er nog steeds, maar is helaas in een veel slechtere conditie dan in 2009.

Kaaiman
2x4 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » do 16 mei 2019, 10:21

Kaaiman schreef:
ma 16 apr 2018, 10:21
In Assen staat langs de Beilerstraat nog een hele reeks goed onderhouden betonnen hectometerpaaltjes van de voormalige provinciale weg 13 Assen - Hoogeveen - Overijssel, ik vermoed uit 1937 toen die weg per 4 juli als een van de eerste wegen van een provinciaal wegenplan in Nederland werd aangewezen als voorrangsweg.

Km 0,7 t/m 2,1 staan nog fier op hun plek, behalve km 2,0. De rest van de reeks is compleet. De kilometerwaarden tellen hoogstwaarschijnlijk vanaf de Brink in Assen, waar de weg uitkwam op rijksweg 31. Ik kan me niet herinneren ooit een langere, completere reeks te hebben gezien, niet in het echt, noch op dit forum...
Bovengenoemde betonnen hectometerpaaltjes worden aangewezen als provinciaal monument! :feestjeja:
GS-besluitenlijst, 14 mei 2019 schreef:Actualisatie provinciale monumentenlijst
Gedeputeerde Staten stemmen in met het verder actualiseren van de provinciale monumentenlijst. Naast vier karakteristieke panden, worden vijf cultuurhistorisch waardevolle grenspalen langs de grens met Duitsland aan de provinciale monumentenlijst toegevoegd. Ook een reeks van 15 betonnen hectometerpaaltjes langs de Beilerstraat in Assen worden provinciaal monument. Dat geldt ook voor de uit 1956 draaibrug over de Zijtak bij Nieuw-Amsterdam.
Bron: https://www.provincie.drenthe.nl/actuee ... nlijst-14/
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Kaaimans Combikaart van Nederland • overzichtskaart van Nederlandse wegen
Atlantis • forum voor geofictie

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » do 16 mei 2019, 11:24

^^ Is er Streetview waarop de goed onderhouden paaltjes zijn te zien?

Kaaiman
2x4 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » do 16 mei 2019, 11:28

Ik ga ze niet allemaal voor je opzoeken, maar hier staat bijvoorbeeld 'KM 1': https://www.google.nl/maps/@52.9868487, ... 6656?hl=nl

Dit is het paaltje ter hoogte van km 2,1. Dit is de hoogste waarde van de reeks: https://www.google.nl/maps/@52.9778887, ... 6656?hl=nl

Kennelijk vond men het destijds voldoende om alleen de hectometers zonder de kilometerwaarden aan te geven. Ze zijn vergeleken met de palen in sommige andere provincies e.d. vrij sober uitgevoerd.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Kaaimans Combikaart van Nederland • overzichtskaart van Nederlandse wegen
Atlantis • forum voor geofictie

Coen Tunnel
4x4 autosnelweg

Bericht door Coen Tunnel » do 16 mei 2019, 14:07

Kaaiman schreef:
do 16 mei 2019, 11:28
Kennelijk vond men het destijds voldoende om alleen de hectometers zonder de kilometerwaarden aan te geven. Ze zijn vergeleken met de palen in sommige andere provincies e.d. vrij sober uitgevoerd.
Drentse zunigheid. :mrgreen:

Plaats reactie