Fietsers botsen vaker met elkaar

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Fietsers botsen vaker met elkaar

Bericht door sirdanilot » wo 07 mei 2014, 20:16

Je hebt ze ook in Leiderdorp, en dan midden op een kaarsrecht vrijliggend fietspad (wel bij het naderen van een kruispunt na een leuke afdaling). Doet geen drol :nuts:

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Fietsers botsen vaker met elkaar

Bericht door duikgek89 » wo 07 mei 2014, 20:49

Waarom voor de kruising niet gewoon 50 meter grindbak leggen? Dan gaan de fietsers langzaam en kijken ze bovendien beter uit want in het grind stuiteren is niet fijn.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Fietsers botsen vaker met elkaar

Bericht door sirdanilot » wo 07 mei 2014, 20:50

Na een paar kuddes scholieren ligt het grind er dan toch uit? Het lijkt mij sowieso niet echt een veilige oplossing.

Anders zou je op veel 30 per uur wegen ook grind kunnen aanleggen, ook lekker goedkoop in onderhoud en DV proof :twisted: Terug naar de jaren 50 !

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5067
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Fietsers botsen vaker met elkaar

Bericht door Rogier » do 08 mei 2014, 7:21

Scherpe S-bocht voor de kruising neerleggen en dan haal je de snelheid er wel uit.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Fietsers botsen vaker met elkaar

Bericht door sirdanilot » do 08 mei 2014, 9:45

Tsa... ik hoop dat ze niet gaan doorschieten met DV maatregelen voor fietsers, want ik voel niks voor de meeste oplossingen hier. Volgens mij resulteert het voornamelijk in onoplettendheid door bijvoorbeeld scholieren en dan BOEM.

Als je fietsers écht in hun schreden wil stoppen, zet je van die hekjes neer waar je niet langs kan zonder af te stappen. Maar dat levert natuurlijk ook chaos op op doorgaande routes.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Fietsers botsen vaker met elkaar

Bericht door Groningen » do 08 mei 2014, 17:03

Het zou al heel wat schelen als de heren en dames fietsers zich eens aan de regels gaan houden in plaats van zich van God noch gebod iets aantrekken zoals nu. Daarnaast is opletten een zwak punt van hen. Zolang dat zo slecht gesteld is moet men niet blèren om infrastructurele maatregelen en moet met name de Fietsersbond stoppen met mekkeren.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Fietsers botsen vaker met elkaar

Bericht door sirdanilot » do 08 mei 2014, 17:20

^ Jij fietst nooit? Zou je goed doen om af en toe eens lekker in de buitenlucht te fietsen ;)

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Fietsers botsen vaker met elkaar

Bericht door Attietattie » do 08 mei 2014, 17:30

^^ Waarvoor?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Fietsers botsen vaker met elkaar

Bericht door sirdanilot » do 08 mei 2014, 17:34

Lichaamsbeweging en een frisse neus, zorgt ervoor dat je wat minder zuur naar de wereld kijkt en het is goed voor lichaam en geest ;)

Ook voor jou aan te raden hoor Attie. Maar misschien wel na werktijd, want fietsen op de A9 lijkt me niet zo'n goed idee !

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7873
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Fietsers botsen vaker met elkaar

Bericht door Jackbauer1350 » do 08 mei 2014, 18:02

Het bekende verhaaltje dat fietsen gezond is, beter voor het milieu is en fietsers daarnaast extra beschermd worden door wetgeving, mogen geen excuses zijn voor velen binnen deze groep verkeersdeelnemers om zich weinig tot niets van de verkeersregels aan te trekken.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Fietsers botsen vaker met elkaar

Bericht door Groningen » do 08 mei 2014, 18:54

Wat ik wel weet, en dat maak ik dagelijks meerdere keren mee, is hoe goed de gemiddelde fietser zich aan de verkeersregels houdt: vrijwel niet dus. Terwijl dat regels zijn die onder andere tot doel hebben fietsers te beschermen, ook tegen onderlinge ongelukken. En zolang ze zich daar niet aan houden, zal het ook niet snel wat worden met het verminderen van onderlinge ongelukken :!:

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Fietsers botsen vaker met elkaar

Bericht door boe! » do 08 mei 2014, 19:05

Wat ik wel weet, en dat maak ik dagelijks meerdere keren mee, is hoe goed de gemiddelde automobilist zich aan de verkeersregels houdt: vrijwel niet dus. :roll:

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Fietsers botsen vaker met elkaar

Bericht door sirdanilot » do 08 mei 2014, 22:55

Maar soms zijn de verkeerssituaties ook te belachelijk voor woorden. Dicht bij mijn huis heb je een verkeerslicht dat echt ellenlang op rood staat omdat er nul komma nul deelconflict wordt geaccepteerd. Het betreft in één richting een gewone straat met fiesstroken er langs, dan in één richting een druk fietspad en in een andere richting een éénrichtingsweg met tweerichtingfietspad ernaast. Er is dus sprake van geen enkel deelconflict, ook niet tussen fietsers onderling, en daardoor moet je telkens wachten tot je een ons weegt.

Ik wacht dus tot alle auto's het kruispunt hebben verlaten, en dan fiets ik. Door rood dus. Omdat ik het onzin vind om op fietsers te gaan moeten wachten terwijl ik er ook gewoon zelf voorbij kan d.m.v. de normale voorrangsregels.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Fietsers botsen vaker met elkaar

Bericht door mavas » vr 09 mei 2014, 11:57

^^ En ik dacht dat jij zo graag alles intrinsiek veilig wilde hebben...
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Fietsers botsen vaker met elkaar

Bericht door sirdanilot » vr 09 mei 2014, 16:44

^Een deelconflict tussen fietsers is niet erg (zeer laag risico, zelfs bij een botsinkje op lage snelheid). Een deelconflict tussen auto's is niet erg (kan worden aangeleerd in de rijles en moeten mensen weten; zijn ook basale verkeersregels en komt incidenteel al voor). Maar een deelconflict tussen auto's én fietsers/voetgangers natuurlijk wel (auto botst op fietser -> fietser DOOD)
.
Overigens heb ik vandaag bemerkt dat het zelfs levensgevaarlijk is om bij groen legaal links af te slaan daar. De auto's rijden rechtdoor, en jij moet van je fietsstrookje (aan de rechterkant dus) met je fiets naar links opschuiven tussen de auto's in (die allemaal rechtdoor rijden, op niet te lage snelheid). Ja doei, ik wil nog niet dood ! En tegen de tijd dat de rij auto's weg is, is het weer rood. Dan rijd ik dus.

Kan ik ergens bij de gemeente klagen hierover? Want als er een keer politie staat ben ik natuurlijk wel 90 euro armer, hoe goed ik het ook uit ga leggen... :nuts:

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Fietsers botsen vaker met elkaar

Bericht door boe! » vr 09 mei 2014, 17:09

sirdanilot schreef:^Een deelconflict tussen fietsers is niet erg (zeer laag risico, zelfs bij een botsinkje op lage snelheid). Een deelconflict tussen auto's is niet erg (kan worden aangeleerd in de rijles en moeten mensen weten; zijn ook basale verkeersregels en komt incidenteel al voor). Maar een deelconflict tussen auto's én fietsers/voetgangers natuurlijk wel (auto botst op fietser -> fietser DOOD)
Een fietser hoeft niet gelijk dood te zijn bij een aanrijding met een auto. Dat is wel heel kort door de bocht. En een botsing tussen twee fietsers op lage snelheid kan juist wel dodelijk zijn, als de fietser met zijn hoofd verkeerd terecht komt.

Bart217
verkeersader
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 20 jan 2013, 22:26
Locatie: Roosendaal

Re: Fietsers botsen vaker met elkaar

Bericht door Bart217 » vr 09 mei 2014, 17:56

sirdanilot schreef:^Een deelconflict tussen fietsers is niet erg (zeer laag risico, zelfs bij een botsinkje op lage snelheid). Een deelconflict tussen auto's is niet erg (kan worden aangeleerd in de rijles en moeten mensen weten; zijn ook basale verkeersregels en komt incidenteel al voor). Maar een deelconflict tussen auto's én fietsers/voetgangers natuurlijk wel (auto botst op fietser -> fietser DOOD)
.
Overigens heb ik vandaag bemerkt dat het zelfs levensgevaarlijk is om bij groen legaal links af te slaan daar. De auto's rijden rechtdoor, en jij moet van je fietsstrookje (aan de rechterkant dus) met je fiets naar links opschuiven tussen de auto's in (die allemaal rechtdoor rijden, op niet te lage snelheid). Ja doei, ik wil nog niet dood ! En tegen de tijd dat de rij auto's weg is, is het weer rood. Dan rijd ik dus.

Kan ik ergens bij de gemeente klagen hierover? Want als er een keer politie staat ben ik natuurlijk wel 90 euro armer, hoe goed ik het ook uit ga leggen... :nuts:
Als je na de stopstreep, dus op het kruisingsvlak, aan de rechterkant gaat wachten tot de auto's allemaal weg zijn en op dat moment linksaf gaat slaan, rijd je niet door rood, omdat je de stopstreep al gepasseerd bent. LInksafslaande auto's die met rechtdoorgaand tegemoetkomend verkeer een deelconflict hebben, wachten ook midden op het kruispuntvlak en gaan pas rijden als al het tegemoetkomend verkeer weg is en die kunnen ook geen bekeuring voor door rood rijden krijgen.
Als de trein op tijd rijdt, dan is dat perrongeluk

Plaats reactie