Oud versus jong

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14378
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Oud versus jong

Bericht door Attietattie » di 27 mei 2014, 8:16

[Onderzoek] Shell: Oudere automobilisten rijden beter en zuiniger dan jongeren
DINSDAG 27 MEI 2014 00:00
Jonge automobilisten denken dat ze vlotter, veiliger en slimmer rijden dan hun oudere medeweggebruikers. Terwijl de oudere generatie jongeren in het verkeer juist als onberekenbaar en nonchalant ziet. Dit blijkt uit het Shell FuelSave Smarter Driving onderzoek waarin het rijgedrag van verschillende leeftijdsgroepen in Europa onder de loep wordt genomen. Het onderzoek onthult verder een aantal opvallende rijgewoontes bij beide generaties: zo geeft een verrassend aantal jonge automobilisten (71%) toe dat ze vaak met één hand of zelfs zonder handen aan het stuur hun auto besturen.

In het kader van dit onderzoek namen twee generaties het tegen elkaar op tijdens de dertigste editie van de Shell Eco-marathon, een jaarlijkse wereldwijde studentenwedstrijd op het gebied van innovatie en duurzaamheid. Eén van de eerste Shell Eco-marathon teams, het NIP-team uit 1990, en één van de huidige studententeams, TU/ecomotive, daagden elkaar uit in de ‘Shell FuelSave Battle of the Smarter Generation’. Onder leiding van tv-presentator Ruben Nicolai slaagde de oudere generatie er uiteindelijk in om het studententeam te verslaan door het zuinigst te rijden.

Jong versus oud
Uit het onderzoek van Shell blijkt verder dat 6 op de 10 jongere automobilisten vaak te hard rijdt, maar dat ouderen daarentegen vaker bekeurd worden (66% versus 45%). Bovendien geeft 18 procent van de jongeren toe regelmatig berichten te versturen en 16 procent blijkt vaak te telefoneren tijdens het rijden. Dit is opmerkelijk omdat jongeren ook toegeven dat dit één van hun grootste ergernissen is (57%) bij andere weggebruikers. Daarnaast zijn twee op de tien jonge automobilisten passief agressief in het verkeer. Ze ergeren zich snel aan andere automobilisten en schreeuwen het regelmatig uit in de auto, maar wel met de ramen dicht.

Nederlanders minder snel geïrriteerd
In vergelijking met andere landen in Europa raken beide generaties automobilisten in zowel Nederland als Engeland minder snel geïrriteerd door motorrijders en files. Ook blijkt dat oudere automobilisten in Nederland zich het minst irriteren aan voetgangers; gemiddeld 40 procent vergeleken met een Europees gemiddelde van 60 procent.

Proef op de som
Zowel uit het onderzoek als de Battle blijkt dat ouderen zuiniger rijden: zo zorgt 41 procent van de ouderen voor de juiste bandenspanning, vergeleken met 18 procent van de jongeren. Verder verspillen jongeren op hun beurt veel brandstof door hun motor langer stationair te laten draaien (55% versus 38% bij de ouderen). Ook tijdens de Shell FuelSave Battle of the Smarter Generation kwam de oudere generatie als winnaar uit de bus. Het studententeam TU/ecomotive reed 85,5 km op 1 liter brandstof, terwijl het meer ervaren NIP-team 90,34 km reed op 1 liter brandstof. Dankzij deze prestatie kreeg het NIP-team uit handen van Ruben Nicolai de Shell Battle of the Smarter Generation-trofee uitgereikt.
Nou weet ik even niet in welke categorie ik val, oud of jong... :oops:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10230
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Oud versus jong

Bericht door Peter » di 27 mei 2014, 9:31

Oudere jongere ...
Ik neem aan dat met 20-30 (of 20-35) met 50-70 heeft vergeleken om het onderscheid het best te zien (zonder blur van middengroepen of bejaarden)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18065
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Oud versus jong

Bericht door Snelwegfreak » ma 13 jul 2015, 20:59

*kick*

Afgelopen zaterdag ben ik naar 's-Hertogenbosch geweest, bij de Brabanthallen. Daar organiseerde Interpolis, in samenwerking met de SWOV, de hele dag een cursus om de rijvaardigheid onder jongeren te verbeteren. Dit gebeurde in het zogeheten auto-experiment. Wellicht hebben jullie dit ook langs zien komen in de media, gezien het feit dat Omroep Brabant, maar ook RTL Nieuws een kijkje kwamen nemen. Er waren drie groepen. Een controlegroep die thuis allerlei vragen beantwoorde en resultaten controleerde (hoe en wat precies weet ik niet), een groep die de virtuele tests deed (in Tilburg) met behulp van een spel op de iPad en simulatoren met virtual reality-brillen, en de derde groep ging fysiek aan de slag: achter het stuur van echte auto's en karren maar. Ik maakte gelukkig deel uit van die laatste groep. Groot deel van de dag was onder leiding van mensen van Trials Driving, een organisatie die rijvaardigheidstrainingen organiseert.

Allereerst mochten we allemaal een aantal noodstops maken, respectievelijk met 30, 50 en 60 km/h. Vervolgens moesten we die noodstops combineren met een uitwijkoefening, als zijnde een plotselinge file waarbij je bijna achterop een vrachtwagen zou rijden. Eerst een keer linksom, dan rechtsom en een aantal keer was het een verrassing, waarbij je op teken van de instructeur een kant op moest. Best lastig nog om voldoende in te sturen en niet te vroeg terug te sturen, maar wel erg vet om te doen. Ditzelfde moesten we vervolgens doen op een gladde (natte) baan. Puur allemaal om te ervaren hoe het is: wat gebeurt er, wat doet de auto, wat is je remweg, enzovoorts. Na een aantal keer deed ik het expres harder dan aangegeven (de auto, Yaris, redde op het stukje dat we hadden maximaal 70 km/h) puur om te voelen en ervaren hoe dat is en wat er gebeurt. Hij brak een klein beetje uit en moest hem corrigeren. Volgens de instructeur deed ik dat best goed.

Daarna bleven we op de gladde baan en gingen we de bermproef doen: met twee banden op het gladde komen en met de andere twee op het droge, en dan vol remmen. Eerst deed de instructeur het voor zonder ABS, met als resultaat een auto die volledig om zijn as draaide. Helaas mochten we dat zelf niet zonder ABS doen, waardoor er feitelijk niks gebeurde behalve de standaard ABS-ingreep. Maar toch, ondanks dat ik liever zelf ook had geslipt (puur om te voelen hoe het is als je de controle over je auto kwijtraakt en hoe dan te handelen), vond ik het toch leuk en goed om te doen.

Hierna lieten we de baan voor wat het was en mochten we instappen in de grotere jongens: we moesten zelf in een vrachtauto rijden. Een grote Volvo truck met zo'n Amerikaanse dikke neus, zonder oplegger uiteraard. De instructeur reed naar een industrieterreintje en daar mocht ik even rijden. Flink wennen, die manier van rijden. Het schakelen (hoog / laag) is wat anders en de koppeling en rem reageren flink anders. Ook zelf achteruit een laaddok op moeten rijden. Erg geinig en vooral goed om zelf te ervaren hoe het is om in een vrachtauto te rijden. Bochten om, tegenliggers, fietsers, het zicht dat je soms goed hebt en soms helemaal niet, enzovoorts. Mooi middel om mensen bewust te maken van deze doelgroep en meer respect te laten krijgen bij sommige acties van de beroepschauffeurs. En daarnaast, in zo'n grote bak, gewoon enorm vet om in te rijden! 8-)

Vervolgens het één na laatste onderdeel, een soort praktijk-examen: samen met een instructeur een lesauto in en een stukje rijden door Den Bosch en Vught, stukje over de A2 naar Boxtel en terug. Ik was samen met Wegenforummer Martinus, die hele dag overigens, en bij de één ging het wat beter dan de ander. Ondanks de strenge instructeur (bij hem wat meer dan bij mij :dyn_hyp: ) toch erg leuk om weer eens in zo'n lesauto te zitten en lekker een stukje te rijden. Bij terugkomst, ik reed terug, de auto netjes achteruit in het vakje geparkeerd en klaar. Ging best goed, haha.

Tot slot nog wat gevaarherkenningsvragen beantwoord en na de afsluiting weer vertrokken. We waren er rond 8 uur 's ochtends (begon rond 9'en) en we gingen iets voor 17h weer weg. Al met al een erg leuke en erg leerzame dag gehad! Zeker iets wat ik meer mensen aan zou raden te doen. Liefst volg ik hierna ook nog een échte slipcursus. Dat wilde ik hiervoor al, maar nu al helemaal. Hoe meer je leert en ervaart, hoe beter. Helemaal in mijn doelgroep: de jongere. Ben zelf ook benieuwd naar de resultaten van het onderzoek. Zelf merkte ik gisteren al, meer dan 300 km gereden met m'n pa (ik mocht rijden, jeej!), dat ik meer rekening hield met een links afslaande vrachtwagen waar ik linksachter zat en hem eerst de bocht door liet om hem meer ruimte te gunnen en zelf niet afgesneden te worden. Ook hield ik meer afstand tot mijn voorganger op de snelweg, daar ik zelf had ervaren hoe snel je stopafstand toeneemt, naarmate je snelheid hoger wordt.

Ja, leuk en leerzaam! (en gratis, én twee Walibi-tickets...) :woop: :top:
Enne gojje mins blieft altied leave.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20583
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Oud versus jong

Bericht door waldo79 » ma 13 jul 2015, 22:38

Interessant verhaal :top:

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Oud versus jong

Bericht door duikgek89 » di 14 jul 2015, 7:57

...
Laatst gewijzigd door duikgek89 op di 01 dec 2015, 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18065
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Oud versus jong

Bericht door Snelwegfreak » di 14 jul 2015, 9:41

Ik rij nog best veel hoor. Ik plan zelf gewoon tourrondjes in het weekend. Zit nu al op bijna 5.000 kilometer in 10 maanden, en dat zonder eigen auto.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1448
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: Oud versus jong

Bericht door Steyn_E » di 14 jul 2015, 17:24

Ik heb er nu na bijna 2 jaar zeker 80.000 km opzitten. Ongeveer de helft in een moderne auto (eerst een Prius :pukey: en daarna een Megane) en de andere helft in een Peugeot 205. Dat maakt echt een enorm verschil, die remoefening half nat half droog moet je daar echt mee uitkijken. Aan de andere kant voel je je in zo'n autootje behoorlijk kwetsbaar en let ik wel meer op. Waarmee leer je nou het beste rijden? Een auto die niets van elektronica heeft en dus ook niet in kan grijpen, of een modernere auto die heel anders rijdt, waarschijnlijk sneller is maar wel ABS en dergelijke heeft?

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6137
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Oud versus jong

Bericht door mhkamp » di 14 jul 2015, 19:29

Snelwegfreak schreef:Hierna lieten we de baan voor wat het was en mochten we instappen in de grotere jongens: we moesten zelf in een vrachtauto rijden. Een grote Volvo truck met zo'n Amerikaanse dikke neus, zonder oplegger uiteraard. De instructeur reed naar een industrieterreintje en daar mocht ik even rijden. Flink wennen, die manier van rijden. Het schakelen (hoog / laag) is wat anders en de koppeling en rem reageren flink anders. Ook zelf achteruit een laaddok op moeten rijden. Erg geinig en vooral goed om zelf te ervaren hoe het is om in een vrachtauto te rijden. Bochten om, tegenliggers, fietsers, het zicht dat je soms goed hebt en soms helemaal niet, enzovoorts. Mooi middel om mensen bewust te maken van deze doelgroep en meer respect te laten krijgen bij sommige acties van de beroepschauffeurs. En daarnaast, in zo'n grote bak, gewoon enorm vet om in te rijden! 8-)
Ik ben, en vele chauffeurs onder mij, voorstander dat dit in het algemeen wordt ingevoerd om begrip te kweken dat een vrachtwagenchauffeur meer doet dan alleen maar sturen en remmen. Als jij nu een vrachtwagen ziet steken en draaien bij een supermarkt bijvoorbeeld zal je er nu niet zo opgefokt achter hangen, rare capriolen uithalen om er voorbij te gaan, ect maar hem rustig zijn werk laten doen.

Ik ben blij dat je die ervaring hebt mogen opdoen! :top:
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

JJK
verkeersader
Berichten: 563
Lid geworden op: vr 06 jun 2014, 9:47
Locatie: Regio Groot Alkmaar

Re: Oud versus jong

Bericht door JJK » wo 15 jul 2015, 15:39

Ik heb nu 100.000km gereden en heb bijna 4 jaar m'n rijbewijs. Dat gaat vrij aardig :)

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Oud versus jong

Bericht door duikgek89 » wo 15 jul 2015, 22:33

...

Plaats reactie