Tapers

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Tapers

Bericht door Attietattie » do 13 nov 2014, 7:42

Je bent NOOIT afhankelijk van de goodwill van anderen. Heb je dat bij invoegstroken ook?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Egbert
expressweg
Berichten: 2739
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Tapers

Bericht door Egbert » do 13 nov 2014, 9:34

Dat is juist het hele punt bij invoegtapers. Het is toch een andere situatie als je op de linkerbaan van de invoeger zit en links (op de hoofdrijbaan) en rechts (op de rechterbaan van de invoeger) en achter je rijden auto's en je taper eindigt, of je rijdt op een invoegstrook waar je ook nog eens rechtdoor de vluchtstrook op kunt.
Op de linkerbaan van een taper wordt vaak ook nog eens harder gereden en minder afstand gehouden dan op een invoegstrook. Er is dus veel meer potentieel voor lastige situaties die je niet helemaal zelf kunt oplossen.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Tapers

Bericht door Rein » do 13 nov 2014, 9:44

^^ volgens mij is het allemaal meer theorie dan praktijk.

Hoe vaak komt het voor dat je bij een invoegstrook niet tijdig in kan voegen en noodgedwongen gebruik moet maken van de vluchtstrook? Mij is dat nog nooit gebeurd, terwijl ik ondertussen al een paar honderdduizend kilometer gereden heb.

Zowel bij invoegstroken als bij tapers komt het feitelijk aan op goed vooruitkijken (en uiteraard ook naast en achter je) en tijdig anticiperen (gas bijgeven, gas loslaten en remmen vóórdat je op de taper zelf zit!). Doe je dit, dan zal je in de praktijk zelden of nooit in de problemen komen. En mocht er geen ruimte zijn ná de taper, dan zal er als je goed hebt geanticipeerd altijd nog een uitwijk mogelijk zijn naar de andere invoeger die rechts naast je ligt.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Tapers

Bericht door Attietattie » do 13 nov 2014, 9:55

Rein schreef:Hoe vaak komt het voor dat je bij een invoegstrook niet tijdig in kan voegen en noodgedwongen gebruik moet maken van de vluchtstrook? Mij is dat nog nooit gebeurd, terwijl ik ondertussen al een paar honderdduizend kilometer gereden heb.
Ja, welke kneus gebeurt dat nou?

[youtube]RoweOaQF21c[/youtube]

Maar ik ben het wel eens met jouw pleidooi hoor. ;)
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Tapers

Bericht door Alfa » do 13 nov 2014, 13:23

Attietattie schreef:Je bent NOOIT afhankelijk van de goodwill van anderen. Heb je dat bij invoegstroken ook?
Bij invoegstroken heb je honderden meters om in te voegen, bij invoegende tapers eindigt de rijbaan ineens. Dat is toch een groot verschil.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Tapers

Bericht door waldo79 » do 13 nov 2014, 13:58

En nog kun je met goed anticiperen voorkomen dat je in de problemen komt. Tapers hebben niet mijn voorkeur, maar ze bieden soelaas :)<>:

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Tapers

Bericht door Attietattie » do 13 nov 2014, 14:08

Alfa schreef:
Attietattie schreef:Je bent NOOIT afhankelijk van de goodwill van anderen. Heb je dat bij invoegstroken ook?
Bij invoegstroken heb je honderden meters om in te voegen, bij invoegende tapers eindigt de rijbaan ineens. Dat is toch een groot verschil.
Heb je mijn filmpje gekeken? Het is weliswaar geen snelweg, maar de strekking is duidelijk: tapers kunnen kort of lang zijn. En invoegstroken kunnen kort of lang zijn. Iedereen hier kent de invoeger op de A27 re bij Oosterhout-nogwat.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Tapers

Bericht door Alfa » do 13 nov 2014, 14:47

^^Toch kan gesteld worden dat invoegende tapers over het algemeen zeer kort zijn en dikwijls direct op de snelweg uitkomen. Bij invoegstroken heb je ook extreem korte gevallen, maar daar zijn toch richtlijnen die invoegstroken van ettelijke honderden meters voorschrijven op de snelweg.

In het filmje van u is de invoegstrook trouwens zo kort door de brug. Ik kan me niet voorstellen dat ze die korte invoegstrook zelf wenselijk vinden. Mocht de brug er niet zijn was daar wellicht een langere invoegstrook geweest. Bij tapers daarentegen is het een bewuste keuze van de wegbeheerder om een taper te voorzien.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10245
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Tapers

Bericht door Mark » do 13 nov 2014, 15:45

Nu ligt er temminste nog een kleine invoegstrook, zo heeft het er ook heel lang bijgelegen :duck: .

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Tapers

Bericht door Mandelsoft » do 13 nov 2014, 16:41

De vraag is: wat is het alternatief dat je biedt?
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Tapers

Bericht door Coen Tunnel » do 13 nov 2014, 16:56

waldo79 schreef:En nog kun je met goed anticiperen voorkomen dat je in de problemen komt. Tapers hebben niet mijn voorkeur, maar ze bieden soelaas :)<>:
Inderdaad, zolang het zicht goed is kun je er prima op anticiperen. Gewoon goed opzij kijken en je snelheid aanpassen aan de snelheid op de hoofdrijbaan, en goed kijken of er een gat komt waar je kan invoegen. Ik ben nog nooit in de problemen gekomen.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Tapers

Bericht door Alfa » do 13 nov 2014, 17:11

Mandelsoft schreef:De vraag is: wat is het alternatief dat je biedt?
De Britse methode als er voldoende ruimte is. Ofwel eerst rechtse rijstrook laten invoegen en dan de linkse. Zoiets: http://goo.gl/maps/JRBfG. Dat heeft wel als nadeel dat mensen op de rechterrijstrook twee keer moeten invoegen.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8666
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Tapers

Bericht door keokiracer » do 13 nov 2014, 17:24

Attietattie schreef:Iedereen hier kent de invoeger op de A27 re bij Oosterhout-nogwat.
https://maps.google.nl/maps?ll=51.62907 ... .1,,1,2.89 ;)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1484
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Tapers

Bericht door Victor » do 13 nov 2014, 18:39

^^ die overigens gemakkelijk te vermijden is door de oprit Oosterhout Oost te nemen :)

Maar neem je hem wel, dan is het toch wel prettig als ze op de A27 "even naar links gaan" :duck:

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Tapers

Bericht door Jeroen » do 13 nov 2014, 21:04

Het Britse systeem heeft wel als nadeel dat er over een langere afstand niet ingehaald kan worden, desalniettemin ben ik er op zich wel een voorstander van. Maar ik denk dat er ook nog wel tussenoplossingen zijn: zorg er op zijn minst voor dat er bij alle tapers tussen de twee in-/uitvoegende stroken áltijd een doorgetrokken streep ligt. Verder kun je de tapende strook natuurlijk net zo lang maken als je wilt. Het is op zich wel apart dat Nederland wél kiest voor hele lange invoegstroken en vluchtstroken bij invoegstroken, maar een tapende rijstrook vrijwel direct op de hoofdrijbaan uit komt. Maak daar een 100 - 150 meter invoegstrook van (zoals vroeger hier) en de kans dat mensen niet goed genoeg anticiperen of de taper mijden wordt denk ik al een stuk kleiner.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Tapers

Bericht door waldo79 » do 13 nov 2014, 21:44

Victor schreef:^^ die overigens gemakkelijk te vermijden is door de oprit Oosterhout Oost te nemen :)
Maar neem je hem wel, dan is het toch wel prettig als ze op de A27 "even naar links gaan" :duck:
Er staat zelfs een waarschuwing voor "korte invoegstrook" op de middengeleider.

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1484
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Tapers

Bericht door Victor » vr 14 nov 2014, 0:11

^^ yep :)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Tapers

Bericht door Coen Tunnel » vr 14 nov 2014, 9:06

waldo79 schreef:
Victor schreef:^^ die overigens gemakkelijk te vermijden is door de oprit Oosterhout Oost te nemen :)
Maar neem je hem wel, dan is het toch wel prettig als ze op de A27 "even naar links gaan" :duck:
Er staat zelfs een waarschuwing voor "korte invoegstrook" op de middengeleider.
En dat is voor mij een reden om bij zulke aansluitingen, als het even kan, preventief wel naar de linker rijstrook op te schuiven. Ik kan niet of nauwelijks zien wat er op de invoegstrook aan komt rijden en ik wil dat verkeer wel de ruimte geven om veilig te kunnen invoegen.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7887
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Tapers

Bericht door Jackbauer1350 » vr 14 nov 2014, 10:28

Eigenlijk moet je dat soort korte invoegers niet meer willen hebben op het snelwegennet. Maar ja, het is voor die aansluiting een kostbare grap om de invoeger te verlengen vanwege de brug over het Wilhelminakanaal.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Tapers

Bericht door Coen Tunnel » vr 14 nov 2014, 11:23

^^ Je zou de toerit Oosterhout-Zuid in noordelijke richting ook kunnen afsluiten en het verkeer via de Beneluxweg en de Esdoornlaan naar de toerit Oosterhout-Oost leiden. Niet ideaal, want de Esdoornlaan is daar niet heel geschikt voor, maar de huidige situatie is ook verre van ideaal.

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1484
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Tapers

Bericht door Victor » vr 14 nov 2014, 18:26

^^ Nee, liever niet al het verkeer bij mij hier over de rotonde :nothanks:

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1484
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Tapers

Bericht door Victor » vr 14 nov 2014, 18:30

Jackbauer1350 schreef:Eigenlijk moet je dat soort korte invoegers niet meer willen hebben op het snelwegennet. Maar ja, het is voor die aansluiting een kostbare grap om de invoeger te verlengen vanwege de brug over het Wilhelminakanaal.
Voorlopig zouden ze wel hetzelfde trucje kunnen doen als bij de oprit Breda-Noord. Alleen krijg je dan wel twee invoegstroken heel kort na elkaar, dat heb je bij Breda-Noord niet.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Tapers

Bericht door Coen Tunnel » vr 14 nov 2014, 23:29

Victor schreef:^^ Nee, liever niet al het verkeer bij mij hier over de rotonde :nothanks:
Je bent dus een NAMRA? :duck: Not At My RoundAbout. :mrgreen:

Zoals ik al zei, beide situaties zijn niet ideaal...

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Tapers

Bericht door Wouter N14 » ma 23 aug 2021, 18:37

Toch maar eens dit topic afstoffen :)

Met Nba worden uitvoegende tapers aangeduid zodat ze beter herkenbaar zijn en dus ook beter gebruikt zouden moeten worden, maar mijn ervaring is dat het niks uitmaakt en deze tapers nog steeds ontzettend slecht worden benut. Je zou dus kunnen stellen dat dit deel van Nba is mislukt. Ik vraag mij af of dat ook echt zo is en of er nog wordt gekeken naar eventuele aanpassingen. Ik ben erg benieuwd of extra markering zou helpen, en wel een combipijl op de meest rechter doorgaande rijstrook. Volgens mij passen sommige landen dat al toe. De nadelen van markering zijn mij bekend, het gaat mij vooral om de vraag of dit het gebruik van tapers ten goede zou kunnen komen. Is dat bv. al eens onderzocht?

Snelle schets:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Tapers

Bericht door mavas » ma 23 aug 2021, 18:56

Misschien komt het ook doordat de bewegwijzering vaak niet klopt met de situatie ter plaatse; Er is vaak geen taper terwijl dat wel gesuggereerd wordt. Zoals hier bv:
https://www.google.nl/maps/@52.4973563, ... 384!8i8192
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Tapers

Bericht door Wouter N14 » ma 23 aug 2021, 19:06

^^ Dat helpt inderdaad ook zeker niet.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Piles
autoweg
Berichten: 1312
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Tapers

Bericht door Piles » ma 23 aug 2021, 19:08

^^ Resultaat is hetzelfde. Er gaan 2 stroken rechtsaf, waar dat er nu maar 1 is. Dus ik weet niet of dat veel verschil maakt.
Mensen zijn gewoon ontzettend bang (om de afslag te missen), en gaan dus maar kilometers van te voren rechts rijden. Ik zie niet zo snel hoe je dat met borden / pijlen oplost.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Tapers

Bericht door Pino » ma 23 aug 2021, 19:15

^^ Juist bij dat missen van de afrit maakt het een enorm verschil over die extra rijstrook als taper komt of aan de rechterkant. Want als je op de niet-afvallende rijstrook rijdt, weet je in het eerste geval dat je een plekje krijgt (tenzij je te maken hebt met iemand rechts van je die de markering negeert en door de doorgetrokken streep van de afvallende rijstrook naar de taper gaat), in het tweede geval moet je het ervan hebben dat verkeer rechts van je naar rechts uitvoegt om daarmee voor jou uitvoeg-ruimte te creëren. In zoverre vind ik de NBA-ontwerpkeuze om beide op dezelfde manier te bewegwijzeren al sinds jaar en dag ongelukkig.

Heb ergens het afgelopen jaar een Rijkswaterstaat-vragenlijst ingevuld over het onderwerp. Wat minder over de bewegwijzerings-kant, maar wel over markering en de vraag of je je veilig voelt de taper te gebruiken. Dus Rijkswaterstaat kijkt denk ik wel naar het onderwerp. Geen idee wat de uitkomsten van de enquête waren trouwens.

Jeff
expressweg
Berichten: 3029
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Tapers

Bericht door Jeff » ma 23 aug 2021, 21:15

Uitvoegende Tapers: geen probleem
Invoegende Tapers: De hoeveelheid bijna ongelukken in telling ben ik al kwijt. Ik zou dit liever omgevormd zien worden in een invoegstrook/afvallende rijstrook.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Tapers

Bericht door harry » ma 23 aug 2021, 22:27

Pino schreef: ma 23 aug 2021, 19:15 In zoverre vind ik de NBA-ontwerpkeuze om beide op dezelfde manier te bewegwijzeren al sinds jaar en dag ongelukkig.
Ik heb begrepen dat dat ook niet meer gaat gebeuren in nieuwe gevallen.
En bij bestaande gevallen wordt de belijning steeds vaker gewijzigd, zodat de NBA meer "accuraat" gaat lijken. Zoals bij A20 Terbregseplein.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Vlak hiervoor zit nu een taper.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Plaats reactie