Tapers

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Tapers

Bericht door Juerd » vr 16 mei 2008, 2:27

De Drechttunnel verdeelt de A16 per richting in twee banen van twee stroken. Richting Breda gaat er bij samenkomst van die banen een strookje vanaf, en dat wordt gedaan met een constructie die je ook wel vindt bij dubbelstrooks verbindingswegen: van de rechter baan gaat de rechter strook door als nieuwe rijstrook, terwijl de linkerstrook van de rechterbaan diagonaal eindigt op de rechterstrook van de linkerbaan. Een omgekeerde taper, dus.

Wordt dit systeem ook ooit gebruikt als er van een enkele rijbaan een rijstrook afgaat? Ik ben erg nieuwsgierig of dit gedwongen ritsen beter gaat of slechter gaat dan ritsen door helemaal links een strook te laten vervallen. Er komen minder borden bij kijken, en toch gaat het (in ieder geval hier in Dordrecht) heel vloeiend.

Ik kan me voorstellen dat dit praktischer is, omdat je twee kanten op kunt als ritser, maar ook omdat je minder last heb van het asociale (sorry, ik bedoel "sportief rijdende") volk op de linkerrijstrook. Ik heb bovendien de indruk dat mensen bij deze constructie eerder geneigd zijn iemand er tussen te laten.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Ritsen vanuit het midden

Bericht door Rene » vr 16 mei 2008, 8:15

Juerd schreef:Een omgekeerde taper, dus.
Gewoon een taper dus. Een taper is de wigvormige start of beeindiging van een rijstrook bij respectievelijk een rijbaansplitsing of een rijbaansamenvoeging.
Juerd schreef:Wordt dit systeem ook ooit gebruikt als er van een enkele rijbaan een rijstrook afgaat?
Nee, een taper is inherent aan een rijbaansplitsing of -samenvoeging, en wordt niet gebruikt als methode om een rijstrook af te laten vallen.

Wel is het zo dat RWS Utrecht een vreemde taper heeft gemaakt op de A12 oostelijk van Lunetten, waarbij de linkerstroken naar rechts opschuiven, in plaats van een afvallende rijstrook links. Dat is de vreemdste taper die ik ken - maar nog altijd na een rijbaansamenvoeging.

Er komt trouwens meer kijken bij een taper, als je een goed ontworpen taper bestudeert dan zul je zien dat de strook ter rechter zijde van de taper ter plaatse een lichte verbreding kent. Dat valt allemaal weinig op bij een rijbaansamenvoeging.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Ritsen vanuit het midden

Bericht door mavas » vr 16 mei 2008, 11:15

En de taper vanuit Delft-noord naar Den Haag op de A13? Gaat die nog verdwijnen? Die is levensgevaarlijk, omdat er plaatselijk geen verbreding bij het invoegpunt.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ritsen vanuit het midden

Bericht door Juerd » vr 16 mei 2008, 13:00

Handig, dat dat ook gewoon een taper heet. Zijn er nog bepaalde gebruikelijke omschrijvingen om de twee soorten taper uit elkaar te houden?

Is er een bepaalde reden dat deze taperconstructie niet wordt toegepast in plaats van een normale ritsconstructie? Twee doorgetrokken lijnen doen 'n hoop (nouja, genoeg) om een enkele rijbaan in tweeën te splitsen natuurlijk.
Laatst gewijzigd door Juerd op vr 16 mei 2008, 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Ritsen vanuit het midden

Bericht door Rene » vr 16 mei 2008, 13:30

mavas schreef:En de taper vanuit Delft-noord naar Den Haag op de A13? Gaat die nog verdwijnen? Die is levensgevaarlijk, omdat er plaatselijk geen verbreding bij het invoegpunt.
Geen flauw idee, vraag het aan RWS-ZH zou ik zeggen...

orionpax
verkeersader
Berichten: 572
Lid geworden op: ma 26 nov 2007, 11:04
Locatie: Eindhoven

Re: Ritsen vanuit het midden

Bericht door orionpax » wo 21 mei 2008, 7:32

Ik ken nog wel een aantal van dit soort punten waar men vanuit het midden moet invoegen..

1 Knooppunt de Stok: Van A17 richt A58 Oost
Hier komt 1 rijstrook van de A17 bij twee rijstroken van de A58. De meest linker van de A58 gaat op in de rijstrook van de A17

2 Knooppunt de Stok A58 Oost naar A58 West (Invoegend op A17)
Hier komen twee rijstroken van de A58 Oost bij de A17 (a58). Eerst gaat de meest linker rijstrook van de A58 (Oost) op in de rechter strook van de A17. Dan heb je een kleine 500-700 meter drie rijstroken alvorens de rechterrijstrook moet invoegen op de linker twee rijstroken.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Ritsen vanuit het midden

Bericht door Rene » wo 21 mei 2008, 10:03

orionpax schreef:1 Knooppunt de Stok: Van A17 richt A58 Oost
Hier komt 1 rijstrook van de A17 bij twee rijstroken van de A58. De meest linker van de A58 gaat op in de rijstrook van de A17
Dit is gewoon een intaperende linkerrijstrook.
Punt is wel dat het niet aan de richtlijnen voldoet, want intaperen op een enkelstrooksrijbaan is ongewenst. Er is dan immers totaal geen uitwijkruimte ter linkerzijde. Dat het hier toch wordt gedaan zal wel met de heel lage intensiteit te maken hebben op de verbidningsweg vanaf de A17.
orionpax schreef:2 Knooppunt de Stok A58 Oost naar A58 West (Invoegend op A17)
Hier komen twee rijstroken van de A58 Oost bij de A17 (a58). Eerst gaat de meest linker rijstrook van de A58 (Oost) op in de rechter strook van de A17. Dan heb je een kleine 500-700 meter drie rijstroken alvorens de rechterrijstrook moet invoegen op de linker twee rijstroken.
Ook dit is dus een gewone intaperende linkerrijstrook.
(Alleen volgens de richtlijnen mag een taper niet in combinatie met een invoegstrook, feitelijk moet dan een 3-strooks wegvak volgen waarna de linker rijstrook afvalt.)

Gebruikersavatar
Jeroen O
dorpsstraat
Berichten: 138
Lid geworden op: ma 06 nov 2006, 18:11
Locatie: Nieuwkoop

Tapers

Bericht door Jeroen O » za 23 apr 2011, 22:40

Kan iemand mij dan het verschil uitleggen tussen een volwaardige en een onvolwaardige taper?

Met beide situaties op de A10 ben ik wel bekend, maar ik zie de verschillen niet. Ook niet op Google Earth.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Tapers

Bericht door Rene » za 23 apr 2011, 23:14

Een volwaardige taper voldoet aan een bepaalde minimumlengte, en kent een zogenaamde "gaping". Dat laatste is erg moeilijk in "gewoon Nederlands" uit te leggen, maar het komt er ongeveer op neer dat er nog wat extra uitwijkruimte wordt gerealiseerd door de hoek van de scheiding met de rechtsnaastliggende rijstrook te wijzigen ten opzichte van de oorspronkelijke rijlijn.

Een niet volwaardige taper is te kort qua lengte, en/of heeft geen gaping. Daarmee hebben dergelijke tapers een verhoogd risico op flankongevallen. Normalitair zou je deze niet willen toepassen, maar een dwangpunt kan de noodzaak doen ontstaan. Denk bij een dwangpunt bijvoorbeeld de Zeeburgerbrug, en je snapt waarom er bij KP Watergraafsmeer helaas geen volwaardige taper mogelijk was, en de linker rijstrook vanaf de A1 in principe gesloten moet blijven.

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: Tapers

Bericht door chriskrusz » ma 25 apr 2011, 16:51

Vanuit mijn oogpunt als weggebruiker is geen enkele taper volwaardig, ik vind het maar ondingen.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Tapers

Bericht door sirdanilot » ma 25 apr 2011, 23:13

Wij gebruiken ook nooit de linkerbaan van de taper, maar ik kan me voorstellen dat als je in de spits rijdt, en je rijdt er elke dag en je weet precies de weg en waar de taper ligt, dat het dan erg handig is omdat je links voorbij de file kunt. überhaupt sta ik zelden vast in een spits. Hooguit de hardnekkige file op de A256 richting Goes, maar dat is als ik in de bus zit...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Tapers

Bericht door Chris » di 26 apr 2011, 18:03

chriskrusz schreef:Vanuit mijn oogpunt als weggebruiker is geen enkele taper volwaardig, ik vind het maar ondingen.
Ik zou maar niet in Denemarken gaan rijden dan. Hier is alles een taper, inclusief alle op- en afritten.

Gebruikersavatar
Tachi
verkeersader
Berichten: 822
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 18:38

Re: Tapers

Bericht door Tachi » di 26 apr 2011, 21:56

Eerlijk gezegd begrijp ik niet waarom sommigen tapers ondingen vinden. Ik heb een keer bijna vol in de ankers moeten gaan omdat mijn voorganger niet wist hoe die moest invoegen bij een taper.
Die ging dus op de rem en wisselde naar de rechter rijstrook, terwijl ik op het anticiperen was op de hoofdrijbaan. Hoe snel rijden zij? Snelheid eventueel aanpassen. Dan invoegen voor, achter of tussen voertuigen.
Ik had dus niet verwacht dat mijn voorganger niet bepaald aan het anticiperen was. Ik was :booooos:

Ik vind tapers prima dingen, zolang ik redelijk ruim van te voren het verkeer op de hoofdrijbaan kan zien.

Davy
expressweg
Berichten: 4618
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Tapers

Bericht door Davy » di 26 apr 2011, 22:14

Voor iemand die er niet echt mee bekend is, zijn die invoegende tapers inderdaad wat "afschrikwekkend"... En wat bij druk verkeer en een paar asociale gevallen willen je geen ruimte geven? Dan kan je nog amper uitwijken...

Ik weet niet of er in Belgie ergens een invoegende taper te vinden is, ik kan er zo niet meteen een opnoemen in elk geval... Uitvoegende tapers zijn er wel, bijvoorbeeld bij knooppunt Ranst richting Turnhout.

Ik heb de berichten over tapers maar even afgesplitst naar een nieuw onderwerp.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Tapers

Bericht door captain007 » di 26 apr 2011, 22:23

Tapers zijn vaak wel handig om snel het langzaam uitvoegende verkeer voorbij te kunnen. Echter is een probleem dat veel mensen vaak (indien aanwezig) de doorgetrokken streep negeren met bijna aanrijdingen (als het aanrijdingen zijn, zijn het flinke klappers) tot gevolg. Ik zie dat bijvoorbeeld bij de uitvoegende taper bij knooppunt Ewijk. Het meeste verkeer blijft daar altijd rechts plakken, echter kun je vaak toch een stuk sneller via de linkerrijstrook via de taper.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Tapers

Bericht door Vinny » di 26 apr 2011, 22:23

Chris schreef:
chriskrusz schreef:Vanuit mijn oogpunt als weggebruiker is geen enkele taper volwaardig, ik vind het maar ondingen.
Ik zou maar niet in Denemarken gaan rijden dan. Hier is alles een taper, inclusief alle op- en afritten.
Maar in Denemarken heeft invoegend verkeer toch voorrang? Ik denk dat dit het enige land ter wereld is dat zo'n regel heeft op autosnelwegen.
De Parijse Boulevard Périphérique is de enig andere expressweg die ik ken waarbij rechts (invoegend verkeer) voorrang heeft, maar dat is natuurlijk geen autosnelweg...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Tapers

Bericht door Vinny » di 26 apr 2011, 22:25

Ik weet niet of er in Belgie ergens een invoegende taper te vinden is, ik kan er zo niet meteen een opnoemen in elk geval... Uitvoegende tapers zijn er wel, bijvoorbeeld bij knooppunt Ranst richting Turnhout.
Je hebt zelfs tapers in Belgie met dynamische rijstrooksignalering, waarbij dus soms de pijl naar rechts en soms rechtdoor wijst naar gelang de verkeersdrukte. Een heel handig systeem, waar je dus geen NBA voor hoeft uit te vinden... :duck:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Davy
expressweg
Berichten: 4618
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Tapers

Bericht door Davy » di 26 apr 2011, 23:00

^^ Waar is dat dan? Want het zegt me niets...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Tapers

Bericht door Vinny » di 26 apr 2011, 23:32

Uit mijn hoofd zeg ik knooppunt R 2/A 12. Maar goed, ik heb wel eens een foto hier op het forum gezien. Mijn geheugen is niet meer van fiberglas ik zou dat dus moeten nazoeken ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

JB81
autoweg
Berichten: 1543
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: Tapers

Bericht door JB81 » wo 27 apr 2011, 9:01

Op de E17 vanuit Gent zie je dat ook toch? Daar kan 1 van de stroken volgens mij zowel richting Kennedytunnel als richting N49 worden ingezet.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Tapers

Bericht door Seat Ibiza » wo 27 apr 2011, 13:04

daviedoff schreef:Ik weet niet of er in Belgie ergens een invoegende taper te vinden is
Knooppunt Loncin, bij de samenvoeging van de E42 en de E40 uit westelijke richting.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Tapers

Bericht door Mandelsoft » wo 27 apr 2011, 14:42

^^ Dat ding zit vol met tapers!

Ook een taper in België gezien bij KP Ranst op de E313 bij de uitvoeger van de E34.
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Tapers

Bericht door Chris » wo 27 apr 2011, 16:26

Vinny schreef:Maar in Denemarken heeft invoegend verkeer toch voorrang? Ik denk dat dit het enige land ter wereld is dat zo'n regel heeft op autosnelwegen.
Volgens mij is het zo dat niemand voorrang heeft. Ik ben wel benieuwd hoe dit juridisch geregeld is bij een zijdelingse aanrijding. Het werkt in Denemarken redelijk goed omdat 1) weinig snelwegen verzadigd zijn, 2) de opritten meestal naar beneden gaan en je dus vaart kan maken en 3) de opritten ook erg lang zijn.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Tapers

Bericht door Groningen » wo 27 apr 2011, 16:33

^^ En de discipline van de mensen is er groter.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Tapers

Bericht door Attietattie » wo 27 apr 2011, 18:47

'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

marcstanescu
zandpaadje
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 06 apr 2011, 10:46

Re: Tapers

Bericht door marcstanescu » wo 11 mei 2011, 15:27

in de laatste ontwerprichtlijnen van RWS-DVS komt de taper (officieel?) niet meer voor. het heeft de voorkeur om voor het puntstuk al van 2 naar 1 te gaan. vermoedelijk weegt de extra capaciteit van een taper niet op tegen de hinder als gevolg van schrikreacties van weggebruikers of ongevallen ter plekke. Al met al, de taper is een uitstervend ras... :yes:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Tapers

Bericht door Chris » wo 11 mei 2011, 15:36

^^ Ik heb op de meest recente vernieuwingen nog tapers toegepast zien worden hoor. Nog geen 2 weken geleden nog op het knooppunt Lankhorst.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Tapers

Bericht door mavas » wo 11 mei 2011, 16:14

Goede ontwikkeling.
Maar kunnen we niet de Duitse/Franse/Luxemburgse situatie overnemen, waar de rechterrijstroken 1 voor 1 afvallen? Dat is veiliger dan afvallende linkerrijstroken lijkt mij. Dit omdat vrachtverkeer op de samenvoeging van hoofdrijbaan/parallerijbaan vanuit de hoofdrijbaan in de dode hoek naar rechts moet, terwijl men bij afvallende rechterrijstroken niet of minder van rijstrook hoeft te wisselen. Bovendien zijn er bij afvallende linkerrijstroken meer rijstrookwisselingen verschillende kanten op, wat dus voor meer potentiele snijconflicten zorgt. In een situatie dat de rechterrijstrook zou afvallen wordt er maar in 1 richting van rijstroken gewisseld, wat dus een rustiger en veiliger verkeersbeeld oplevert.

Zie situatie bij samenvoeging hoofdrijbaan/parallerijbaan A4 Leidschendam richting Leiden voor een situatie die in mijn ogen precies andersom had moeten zijn. Een goed voorbeeld is de invoeger in knp Oudenrijn vanuit het zuiden naar het noorden, waar de rechterrijstrook afvalt. Zulke situaties hadden we veel meer moeten hebben in Nederland.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: Tapers

Bericht door chriskrusz » wo 11 mei 2011, 16:56

Tapers kom je vaak tegen waar een tweestrooks oprit/aansluiting overloopt in een afslag, de linkerstrook tapert weg terwijl de rechterstrook nog een stuk doorloopt en dan afslaat.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Tapers

Bericht door Wouter N14 » wo 11 mei 2011, 18:21

mavas schreef:Goede ontwikkeling.
Maar kunnen we niet de Duitse/Franse/Luxemburgse situatie overnemen, waar de rechterrijstroken 1 voor 1 afvallen? Dat is veiliger dan afvallende linkerrijstroken lijkt mij.
Echt prettig vind ik dat ook niet. Ik zie regelmatig dat verkeer al heel vroeg de rechter afvallende rijstroken verlaat en dat komt de doorstroming niet bepaald ten goede.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Plaats reactie