Tapers

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Tapers

Bericht door Attietattie » di 11 nov 2014, 10:58

boe! schreef:En als er zowel op de rijstrook links van je als de rijstrook rechts van je geen mogelijkheid is om uit te wijken, dan heb je toch wel een probleem.
Pfff. Je past makkelijk met z'n drieën op twee stroken hoor. :roll:

[youtube]QzRfuTsQX48[/youtube]

:p :honger:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Davy
expressweg
Berichten: 4618
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Tapers

Bericht door Davy » di 11 nov 2014, 11:42

Zijn er nog landen die invoegende tapers uitgebreid toepassen?

Wat ik al eerder zei: mijn favoriet is het Britse systeem. Nadeel is inderdaad wel dat je wat meer ruimte nodig hebt.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Tapers

Bericht door Coen Tunnel » di 11 nov 2014, 11:49

^^ Denemarken kent niet echt invoegstroken. Niet bij toeritten en ook niet bij knooppunten. Alhoewel niet zo gemarkeerd zoals in Nederland heeft dit toch veel weg van een taper. Al zal in Denemarken de bedoeling zijn dat het verkeer het meer zelf moet uitzoeken bij een samenvoeging van rijstroken, daar waar in Nederland verkeer op de hoofdrijbaan duidelijk voorrang heeft.
Davy schreef:Wat ik al eerder zei: mijn favoriet is het Britse systeem. Nadeel is inderdaad wel dat je wat meer ruimte nodig hebt.
Liever niet, ik hou niet zo van linkse invoegers. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Tapers

Bericht door Mandelsoft » di 11 nov 2014, 19:44

Denemarken heeft echte ontzettend lange puntstukken, waardoor je je toch weer een beetje kan instellen op het verkeer op de andere rijbaan.
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Tapers

Bericht door harry » di 11 nov 2014, 20:34

^^ En ik heb begrepen dat het invoegende verkeer (verkeer van rechts) voorrang heeft.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Tapers

Bericht door Alfa » di 11 nov 2014, 20:59

Jeroen schreef:
Alfa schreef:
Attietattie schreef:Iets gevaarlijks standaard maken zou niet slim zijn inderdaad. Daarom moeten we dat met tapers wel doen.
Invoegende tapers zijn gewoon potentieel gevaarlijk omdat de rijstrook opeens ophoudt.
Een normale invoeger houdt net zo goed zonder waarschuwing ineens op.
Normale invoegers zijn ten eerste al veel langer. En op het einde heb je ook nog pijlen die echt duidelijk maken dat de invoegstrook wegvalt. Op de meeste plaatsen heb je ook nog eens een verdrijvingsvak na de invoeger dat ook nog een extra buffer is. En in bepaalde gevallen loopt de invoegstrook zelfs over in de pechstrook. Dus daar zijn vele veiligheidsmaatregelen. Als het echt niet lukt om in te voegen kan je ook nog altijd stoppen. Op een invoegstrook stoppen is veiliger dan op een taper stoppen, want bij een taper sta je dan in het midden van de weg met een rijstrook links en rechts van je.

Bij invoegende tapers zijn er weliswaar twee uitwijkposten (ipv maar 1 zoals bij een korte invoegstrook) en dat zal ook wel de reden zijn waarom de veiligheid nog net binnen het toelaatbare wordt geacht. Maar het blijft potentieel gevaarlijk en situaties waarbij er zowel op de vakken rechts als links van je auto's rijden (waardoor je dus geen enkele uitweg hebt) zijn niet zeldzaam.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Tapers

Bericht door Attietattie » di 11 nov 2014, 21:29

harry schreef:En ik heb begrepen dat het invoegende verkeer (verkeer van rechts) voorrang heeft.
En ik weet niet zeker of je een geintje maakt of niet.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Tapers

Bericht door Wouter N14 » di 11 nov 2014, 21:35

^^ Dat weet ik wel zeker. Harry maakt geen geintje.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Tapers

Bericht door Alfa » di 11 nov 2014, 23:41

In veel landen zou verkeer van de invoegstrook voorrang hebben mocht er geen voorrangsbord staan. In België en Frankrijk bv. Immers: de algemene regel is dat verkeer van rechts voorrang heeft. Maar terecht oordeelt men dat het een onwenselijke toestand zou zijn en worden er dus verkeerstekens geplaatst zodat invoegend verkeer voorrang moet verlenen. Waarom Denemarken daar anders over denkt (als enige land in Europa?) is me een raadsel. Erg veilig kan dat niet zijn. Dan kan iemand aan 70 invoegen net voor een vrachtwagen en nog in zijn recht zijn ook. :roll:

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Tapers

Bericht door RSK » wo 12 nov 2014, 0:13

^^ Waarom zou dat onveilig zijn? Als iedereen wat jou betreft vrijelijk links moet kunnen rijden, is er rechts toch ruimte genoeg voor invoegend verkeer?
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Tapers

Bericht door Attietattie » wo 12 nov 2014, 2:22

harry schreef:En ik heb begrepen dat het invoegende verkeer (verkeer van rechts) voorrang heeft.
Dan zullen we serieus reageren.
Artikel 54

Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren, zoals wegrijden, achteruitrijden, uit een uitrit de weg oprijden, van een weg een inrit oprijden, keren, van de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden, van de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden en van rijstrook wisselen, moeten het overige verkeer voor laten gaan.
Als je de blokkenlijn overschrijdt moet je voorrang verlenen. Maakt niet uit of je van links of van rechts komt.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Egbert
expressweg
Berichten: 2739
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Tapers

Bericht door Egbert » wo 12 nov 2014, 6:54

Werkelijk? Je begrijpt niet dat harry reageert op het bericht van Mandelsoft dat over Denemarken gaat? En dan quote je het Nederlandse RVV. :facepalm:

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Tapers

Bericht door Attietattie » wo 12 nov 2014, 7:15

Nope, dat begreep ik niet.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: Tapers

Bericht door chriskrusz » wo 12 nov 2014, 10:00

Denemarken lijkt ook gewoon op Texel, dus die fout is makkelijk gemaakt.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Tapers

Bericht door Coen Tunnel » wo 12 nov 2014, 10:15

Alfa schreef:In veel landen zou verkeer van de invoegstrook voorrang hebben mocht er geen voorrangsbord staan. In België en Frankrijk bv. Immers: de algemene regel is dat verkeer van rechts voorrang heeft. Maar terecht oordeelt men dat het een onwenselijke toestand zou zijn en worden er dus verkeerstekens geplaatst zodat invoegend verkeer voorrang moet verlenen. Waarom Denemarken daar anders over denkt (als enige land in Europa?) is me een raadsel. Erg veilig kan dat niet zijn. Dan kan iemand aan 70 invoegen net voor een vrachtwagen en nog in zijn recht zijn ook. :roll:
Op één van de drukste wegen van Frankrijk, de Boulevard Périphérique om Parijs heen, heeft invoegend verkeer voorrang. Op de hoofdrijbaan staat voor elke toerit een :J8:.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op wo 12 nov 2014, 10:18, 1 keer totaal gewijzigd.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Tapers

Bericht door RSK » wo 12 nov 2014, 10:16

^^ Nou Attietattie, het valt me een beetje tegen dat je dan niet gelijk de toepasselijke Deense regelgeving erbij pakt. :wijsvinger:
Verkeersbord schreef: B 15 / Vigepligtstavler
Sammenfletning. Tavlen angiver, at kørebaner løber sammen, således at trafikanterne under gensidig hensyntagen skal lette sammenfletningen af trafikstrømmene, jf. færdselslovens § 18, stk. 3, og 4.Tavlen anvendes især ved sammenløb af motorvejskørebaner og ved tilkørselsbaner.
Bijbehorende regelgeving schreef: Vending, bakning og vognbaneskift m.v.

§ 18.
Stk. 3. Kørende i tilkørselsbane (accelerationsbane) skal tilpasse sin hastighed til færdslen i den vognbane, som skal benyttes under den fortsatte kørsel, og forlade tilkørselsbanen, når det kan ske uden fare eller unødig ulempe. Kørende i den vognbane, som færdslen i tilkørselsbanen skal køre ud i, skal, om nødvendigt ved at nedsætte hastigheden, lette udkørslen fra tilkørselsbanen.

Stk. 4. Hvor antallet af vognbaner, der er forbeholdt færdslen i samme retning, formindskes, skal de kørende under gensidig hensyntagen tilpasse deres kørsel efter de ændrede forhold, herunder ved eventuelt at ændre hastigheden. Det samme gælder ved sammenløb af to kørebaner.
SPOILER: TOON

Verkeersbord schreef: B 15 / Voorrangsbord
Samenvoeging. Dit bord geeft aan dat de rijstroken samenkomen, waarbij de weggebruikers elkaar in de gaten moeten houden om gemakkelijk ritsen te bewerkstelligen. Zie wegenverkeerswet § 18 par. 3 en 4. Dit bord wordt vooral gebruikt voor het samenkomen van snelwegen en bij invoegstroken.
Bijbehorende regelgeving schreef: Keren, achteruitrijden, van rijstrook wisselen, etc.

§ 18.
Par. 3. Verkeer op de invoegstrook moet de snelheid aanpassen aan het verkeer op de hoofdrijbaan, zodat er ingevoegd kan worden zonder onnodige hinder of gevaar te creëren. Verkeer op de hoofdrijbaan dient indien nodig het invoegen te faciliteren door snelheid te verminderen.

Par. 4. Indien er op een meerstrooks eenrichtingsweg een rijstrook afvalt, dienen de bestuurders met oog voor elkaar hun rijgedrag af te stemmen op de nieuwe situatie, eventueel door de snelheid te verminderen. Hetzelfde geldt voor het samengaan van twee rijstroken (tapers, red.).
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Tapers

Bericht door Coen Tunnel » wo 12 nov 2014, 10:20

^^ Er staat dus nergens expliciet dat verkeer op de hoofdrijbaan voorrang moet verlenen; meer dat zowel het verkeer op de hoofdrijbaan als het invoegende verkeer rekening met elkaar moeten houden om het invoegen zo soepel mogelijk te laten verlopen.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Tapers

Bericht door RSK » wo 12 nov 2014, 10:27

^^ Correct, maar er staat wel expliciet dat verkeer op de hoofdrijbaan indien nodig moet vertragen om het invoegen te versoepelen. Dat kun je ook beschouwen als voorrang verlenen. Maar naar de letter van de wet is het eigenlijk een soort verplicht ritsen i.p.v. exclusieve voorrang voor één der beide richtingen.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Egbert
expressweg
Berichten: 2739
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Tapers

Bericht door Egbert » wo 12 nov 2014, 12:03

Attietattie schreef:Nope, dat begreep ik niet.
Waar denk je dat ^^ voor staat?

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Tapers

Bericht door Attietattie » wo 12 nov 2014, 13:03

^^ Ik heb geen idee. Zou je het me willen uitleggen?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Tapers

Bericht door waldo79 » wo 12 nov 2014, 13:06

Met je verkeerde been uit bed gestapt, Egbert :confuuuse:
Attietattie kan ook wel eens wat over het hoofd zien :lol:

Gebruikersavatar
Tachi
verkeersader
Berichten: 822
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 18:38

Re: Tapers

Bericht door Tachi » wo 12 nov 2014, 19:30

boe! schreef:Waar een normale invoeger ophoudt, begint meestal de vluchtstrook en heb je een uitwijkmogelijkheid. Waar een taper ophoudt, houdt het ook echt op. En als er zowel op de rijstrook links van je als de rijstrook rechts van je geen mogelijkheid is om uit te wijken, dan heb je toch wel een probleem.
Zoals eerder opgemerkt, het valt wel mee. Het wordt misschien wat benouwder als je tussen twee vrachtauto's uitkomt en achter je een bumperklever hebt. Maar dat lijkt me een zeer uitzonderlijke situatie.
Gelukkig zijn auto's uitgerust met een rem. Dus je kan makkelijk je snelheid aanpassen, zodat je net achter de voertuigen uitkomt en eventueel naar rechts uitwijkt om vervolgens via de 'normale' manier in te voegen.

Ik heb wel ooit een idioot meegemaakt die praktisch stilstond op een taper en op het laatste moment en zeer lage snelheid besloot om via de rechterstrook in te voegen. Gelukkig kon ik toen nog scherp links langs over de hoofdrijbaan. De bestuurder is door mij getrakteerd op getoeter en vele verwensingen. Ik was niet alleen met mijn toeteractie. Eventuele verwensingen van anderen heb ik niet kunnen horen :mrgreen:

Davy
expressweg
Berichten: 4618
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Tapers

Bericht door Davy » wo 12 nov 2014, 19:40

^^ Misschien had deze persoon wel te maken met zowel links als rechts van hem een paar figuren die geen ruimte gaven. En als je dan onbekend bent daar en/of wat minder zelfzeker... Ik kan dit beter snappen dan iemand die stilstaat op het einde van een normale invoegstrook.

Ik blijf erbij: invoegende tapers blijven een verschrikkelijk iets, zelf ook al enige ervaring mee.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Tapers

Bericht door Coen Tunnel » wo 12 nov 2014, 20:19

Davy schreef:Ik blijf erbij: invoegende tapers blijven een verschrikkelijk iets, zelf ook al enige ervaring mee.
Alsof de voorstanders van invoegende tapers er geen ervaring mee hebben.

Davy
expressweg
Berichten: 4618
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Tapers

Bericht door Davy » wo 12 nov 2014, 20:29

Dat zeg ik toch ook niet? Het enige wat ik zeg is dat ikzelf het ondingen vind, waarbij deze mening gebaseerd is op eigen ervaring.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Tapers

Bericht door Coen Tunnel » wo 12 nov 2014, 20:34

^^ Dan kwam het op mij anders over. ;)

Ik heb zelf ook de nodige ervaring met invoegende tapers (de toerit die ik meestal gebruik heeft er eentje, en er zijn een paar knooppunten met tapers waar ik regelmatig kom), maar ik ben er nooit in de problemen gekomen.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Tapers

Bericht door Mandelsoft » wo 12 nov 2014, 23:23

Ik vind invoegende tapers als ze genoeg lengte hebben OK. In Noord-Holland hebben ze dat meestal en zelfs Denemarken geeft genoeg lengte. De invoeger op de A12 bij het Prins Clausplein is naar mijn mening dan weer te kort...
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Tapers

Bericht door Wouter N14 » wo 12 nov 2014, 23:27

Ik heb een keer klemgezeten op de invoegende taper van de A27 de A12 omdat de bestuurder op de A12 het vertikte om een strookje op te schuiven terwijl er geen ander verkeer naast of achter hem zat (en ook langzaam reed). Ik weet dat je niet verplicht bent om ruimte te maken maar als er alle reden én gelegenheid toe is, dan is het wel zo wenselijk :?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Davy
expressweg
Berichten: 4618
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Tapers

Bericht door Davy » wo 12 nov 2014, 23:31

Als ik weet dat er zo'n kreng aankomt, probeer ik deze trouwens zoveel mogelijk te vermijden. Dan maar wat tijd verliezen en invoegen via de normale invoegstrook...

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Tapers

Bericht door Alfa » do 13 nov 2014, 0:55

Wouter N14 schreef:Ik heb een keer klemgezeten op de invoegende taper van de A27 de A12 omdat de bestuurder op de A12 het vertikte om een strookje op te schuiven terwijl er geen ander verkeer naast of achter hem zat (en ook langzaam reed). Ik weet dat je niet verplicht bent om ruimte te maken maar als er alle reden én gelegenheid toe is, dan is het wel zo wenselijk :?
Daarom is het ook aan te raden geen invoegende tapers toe te passen. Kwestie van niet afhankelijk te zijn van de goodwill van anderen.

Plaats reactie