Afstand houden

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Jeroen » za 25 okt 2014, 9:14

^^ Dat zegt toch ook niemand, maar het zou wel een streven moeten zijn om wanneer het enigszins mogelijk is voldoende afstand te houden om nog op tijd te kunnen anticiperen op een plotselinge remactie, toch tenminste één seconde. Zeker het bumperkleven op grotere voertuigen is gewoon levensgevaarlijk, omdat je geen donder ziet van wat er daarvoor gebeurd en je dus nergens anders op kunt anticiperen dan op de remlichten van je voorligger.

2 seconden is vrij veel, maar 50 meter is bij snelheden van 80 - 130km/h ook al een aardige richtlijn. Een afstand die makkelijk in te schatten is: neem de afstand tussen een hmpaaltje en een reflectorpaaltje of in Duitsland bijvoorbeeld de afstand tussen 2 reflectorpaaltjes.

Dat er dan eens auto's tussen schieten is jammer, maar dat is niet jouw probleem. Net zo min dat het jouw probleem is als mensen je lopen op te jagen (seinen/toeteren) als jij op de linkerbaan netjes 50 meter achter een treintje auto's rijdt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Chris » za 25 okt 2014, 9:32

Er zijn veel situaties die ik zie waarvan ik denk 'als de voorste nu hard remt dan klappen de achterliggers er allemaal bovenop'. Meestal gaat dat goed uiteraard, maar het aantal potentiële klappers (subjectieve onveiligheid) is erg hoog door te weinig afstand houden.

Wat je vaak ook ziet is mensen die 5 meter achter een dichte bestelbus rijden. Dan zie je dus echt helemaal niks vooruit...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Rene » za 25 okt 2014, 10:15

In de spits is 2 deelstrepen al veel, tenzij je wilt dat je rechts ingehaald wordt en al die inhalers 'm vervolgens vlak voor je in het gaatje duwen.
Kortom: ik rij in de spits met snelheden van zo'n 100 km/h vaak met volgafstanden van ongeveer 20 meter.
En dat is voor het merendeel van de medeweggebruikers niet anders, zo is mijn ervaring.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Vahalis » za 25 okt 2014, 10:16

Jeroen schreef:
2 seconden is vrij veel, maar 50 meter is bij snelheden van 80 - 130km/h ook al een aardige richtlijn.
Bij 80 km/u doe je 2,3 sec over die 50 meter, bij 100 1,8 sec en bij 130 1,4 sec. Gezien de reactietijd is dat bij 130 erg weinig.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Jeroen » za 25 okt 2014, 11:17

^^ Daarom zei ik ook een richtlijn. Die 50 meter is nog altijd een afstand waar de meerderheid die 130km/h rijdt niet eens aan komt.
Chris schreef:Er zijn veel situaties die ik zie waarvan ik denk 'als de voorste nu hard remt dan klappen de achterliggers er allemaal bovenop'. Meestal gaat dat goed uiteraard, maar het aantal potentiële klappers (subjectieve onveiligheid) is erg hoog door te weinig afstand houden.
Precies. En het gaat meestal ook goed doordat er op de Nederlandse snelwegen vrij redelijk wordt geanticipeerd op ander verkeer, waardoor plotselinge abrupte remacties vrij zeldzaam zijn. Maar áls dat toch gebeurd is de kans op een (ketting)botsing levensgroot, zeker als er ook nog slechte weersomstandigheden als mist of gladheid mee gaan spelen.

Ik ben drie jaar geleden trouwens in Duitsland op de A2 in de buurt van Hannover staande gehouden voor te weinig afstand houden: ik hield 30 meter afstand, waar de Duitse wet voorschrijft dat je minimaal 50 meter afstand moet houden. Of dit enkel voor vrachtwagens of voor alle bestuurders geldt weet ik overigens niet. Resultaat: 100 euro boete. Toch kan ik daar aanzienlijk meer begrip voor opbrengen dan die flutboetes voor een paar km/h te hard in Nederland waarbij de gevaarzetting nihil is...

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Vahalis » za 25 okt 2014, 12:43

^^ dan heb ik liever 'halber Tacho' als richtlijn.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door RSK » za 25 okt 2014, 13:10

^^ Zoveel ontlopen die twee seconden en de 'halber Tacho' elkaar toch niet? Als je het wiskundig bekijkt is de twee-secondenregel ook te schrijven als 'Tacho / 1,8'. Halber Tacho is 'Tacho / 2,0'. Bij 'halber Tacho' is de voorgeschreven volgafstand dus iets kleiner, maar zo dramatisch is dat niet. Bij een zeker niet abnormale snelheid van 160km/h is het verschil slechts 9 meter.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Vahalis » za 25 okt 2014, 14:09

^^ klopt, maar is wat mij betreft beter dan standaard 50 m.

hneel
autoweg
Berichten: 1076
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 8:46
Locatie: Dinteloord

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door hneel » za 25 okt 2014, 18:43

Rein schreef:Vinny, hoe vaak gebeurt zoiets nou dat er opeens een stilstaand object is? Feitelijk nooit.

Bovendien kijkt een beetje alerte weggebruiker een stuk voorbij zijn voorganger en zie je remacties etc in de praktijk altijd al aankomen.

In de dagelijkse praktijk, denk aan de ochtendspits in de Randstad, is 2 seconde afstand houden overdreven veel, nog afgezien dat dit in de praktijk meestal niet haalbaar is. Ik doe het in ieder geval niet, omdat er dan altijd idioten in het gat voor me kruipen.
De spijker op zijn kop. Ik zou zeggen: als je meer dan pakweg anderhalve autolengte ruimte over laat, dan kruipt er gegarandeerd iemand in, die jou vervolgens dwingt om snelheid te minderen. Als je vervolgens opnieuw afstand neemt zal er weer iemand in kruipen. Enzovoorts.
Reken maar uit hoeveel seconden afstand dat is.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Vahalis » za 25 okt 2014, 19:22

^^ Uitgaande van een auto van 5 meter is dat zo'n 0,25 seconde

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Jeroen » za 25 okt 2014, 19:43

hneel schreef:
Rein schreef:Vinny, hoe vaak gebeurt zoiets nou dat er opeens een stilstaand object is? Feitelijk nooit.

Bovendien kijkt een beetje alerte weggebruiker een stuk voorbij zijn voorganger en zie je remacties etc in de praktijk altijd al aankomen.

In de dagelijkse praktijk, denk aan de ochtendspits in de Randstad, is 2 seconde afstand houden overdreven veel, nog afgezien dat dit in de praktijk meestal niet haalbaar is. Ik doe het in ieder geval niet, omdat er dan altijd idioten in het gat voor me kruipen.
De spijker op zijn kop. Ik zou zeggen: als je meer dan pakweg anderhalve autolengte ruimte over laat, dan kruipt er gegarandeerd iemand in, die jou vervolgens dwingt om snelheid te minderen. Als je vervolgens opnieuw afstand neemt zal er weer iemand in kruipen. Enzovoorts.
Reken maar uit hoeveel seconden afstand dat is.
Dus voortaan maar alle gaten dicht rijden en zeg maximaal 4 meter afstand houden, zodat je zeker weet dat er niemand meer tussen past?

Het valt simpelweg niet te voorkomen dat er voertuigen tussen kruipen, of je nu 10 of 50 meter afstand houdt. In geval van een vrachtwagen of bus die van rijstrook wisselt (en je zelf niet kunt opschuiven) heb je sowieso al veel meer ruimte nodig tot je voorligger en daar loopt het dan ook vaak mee mis.

In ideale omstandigheden zou je ook steeds maar één voertuig tegelijk er tussen hoeven te laten i.p.v. toe te geven aan mensen die koste wat kost nog net dat ene voertuig, al helemaal een langzame vrachtwagen, voorbij moeten steken tijdens het invoegen of om nog net een afrit te kunnen halen door hem in een idioot klein gat te willen proppen. We zijn dit soort dingen normaal gaan vinden omdat iedereen het doet, niet omdat het ook veilig is: kuddegedrag dus.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Afstand houden

Bericht door Attietattie » za 25 okt 2014, 20:13

Vahalis schreef:^^ Uitgaande van een auto van 5 meter is dat zo'n 0,25 seconde
Nee, want degene die hem ertussen heeft gegooid houdt ook zo'n 1,5 sec afstand. Wordt het dus 1,75.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Afstand houden

Bericht door duikgek89 » di 28 okt 2014, 13:46

Vinny schreef:Ben jij wel eens met 140 km/h (bijna) tegen een stilstaande file of ongevalsetting gebotst?

In de praktijk "verlies" je altijd een seconde reactietijd. Verzin ik niet. Dat staat in stapels wetenschappelijk onderzoek. Bijna alle ongevallen op de snelweg zijn te voorkomen geweest als de achterligger wél had opgelet en zijn snelheid had aangepast aan het wegbeeld. De praktijk is echter weerbarstig.
Voor stilstaande objecten geld natuurlijk dat je moet stilstaan binnen de afstand waarover je kunt overzien dat de weg vrij is. En dat gaat ook voor files op. En ik ben het met je eens dat op de snelwegen vaak te weinig afstand wordt gehouden, maar die mensen zitten erg vaak ruim onder de twee seconden.
Theoretisch hoeft je afstand niet langer te zijn als je reactietijd, alleen praktisch is de wereld niet ideaal, reageert niet iedereen even snel en hebben auto's ook niet allemaal dezelfde vertraging.

Ik heb nu al zo vaak gezien dat je dit beweerd en ik heb nu ook al erg vaak voorbeelden uitgerekend waarin je duidelijk ongelijk hebt. Laat nu eens, met rekensommen, zien dat jouw verhaal klopt. In mijn vakgebied gebruik je getallen om dingen te bewijzen danwel te ontkrachten.
SnarfFlevoland schreef:In Duitsland is twee seconden afstand altijd nog iets meer dan de wettelijke "halber Tacho" regel die ook op hoge snelheden geldt. De Duitse politie hamert erop dat die afstand aanhouden belangrijk is, maar over nog meer afstand houden heb ik nog nooit gehoord. Je krijgt anders wel een groot gat voor je voorganger en sommigen die op de rechterrijstrook rijden denk dan zich daar even tussen te kunnen mengen. :neenee:
Is ook maar net iets meer, ik zit vaak ergens tussen halber tacho en 2 seconden. Veel meer dan 2 seconden is niet nodig.
Vinny schreef:Je kunt het in principe gewoon uitrekenen met eenvoudige natuurkundeformules. Je moet er voor zorgen dat je snelheid vanaf het moment dat je de obstructie op de weg waarneemt tot de locatie waar de obstructie daadwerkelijk is 0 km/h bedraagt.
In de praktijk is dit te streng, omdat je eigenlijk nooit van 120 naar 0 terug hoeft in enkele seconden, bovendien zijn rijstroken ook breed en bestaan er dingen als vluchtstroken. Dat maakt autosnelwegen tamelijk vergevingsgezind: een klein foutje is vrijwel nooit fataal. Ten opzichte van de gerealiseerde voertuigkilometers zijn autosnelwegen in vergelijking met de rest van het wegennet zelfs extreem veilig. Echter als de automobilist harder gaat rijden, minder afstand gaat houden en een groot deel van zijn aandacht heeft op zijn mobieltje en niet op het asfalt terwijl de rijsomstandigheden verslechteren door veranderende weercondities, dan kan het alsnog behoorlijk fout aflopen. Dat is geen theoretisch verhaal, het feit dat er regelmatig behoorlijk ernstige ongelukken gebeuren bewijst dat. Veel van die ongelukken zijn niet nodig als mensen zich wel aan de wet en aan bepaalde fatsoensnormen houden. Zelfs bij een maximumsnelheid van 130 km/h ;)
Tot de locatie waar de obstructie gaat zijn op het moment dat jij daar ook bent (of liefst, net niet bent ;)).
Vinny, reken het nou eens voor. Ik bedoel, mijn natuurkunde leraar op de middelbare school gebruikte allemaal versimpelde formules, maar die waren het al niet met je eens. Mijn natuurkunde professor op de uni was een idioot, maar mijn dynamica professor was een erg slimme man en die was het ook niet met jouw eens. En ik heb het op de manieren die ik ken uitgerekend en ben het ook niet met je eens.

Jeroen schreef:Ik ben drie jaar geleden trouwens in Duitsland op de A2 in de buurt van Hannover staande gehouden voor te weinig afstand houden: ik hield 30 meter afstand, waar de Duitse wet voorschrijft dat je minimaal 50 meter afstand moet houden. Of dit enkel voor vrachtwagens of voor alle bestuurders geldt weet ik overigens niet. Resultaat: 100 euro boete. Toch kan ik daar aanzienlijk meer begrip voor opbrengen dan die flutboetes voor een paar km/h te hard in Nederland waarbij de gevaarzetting nihil is...
Voor de auto is het "halbe tachowert". Voor wat betreft eenheden klopt daar geen bal van, maar het komt neer dat de afstand in meters gelijk is aan de snelheid gedeeld door 2. Voor een auto bij 90km/h dus 45 meter.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Afstand houden

Bericht door Vinny » wo 29 okt 2014, 19:15

Staat gewoon uitgelegd op diverse websites.
http://wetenschap.infonu.nl/natuurkunde ... -auto.html
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Afstand houden

Bericht door mhkamp » wo 29 okt 2014, 21:12

We gaan even naar de Zuiderburen. Kijk en huiver dit filmpje over de tussenafstand tussen vrachtwagens.

[youtube]FcprrayaeYQ[/youtube]
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Afstand houden

Bericht door duikgek89 » do 30 okt 2014, 10:17

Vinny schreef:Staat gewoon uitgelegd op diverse websites.
http://wetenschap.infonu.nl/natuurkunde ... -auto.html
Die eerste zin alleen al...
"De remweg van een auto is veel langer dan verwacht."
Hoe weet de schrijver van die website nou wat ik verwacht?

Overigens als je die formules gebruikt, heb ik gelijk. Dergelijke berekeningen heb ik al tig keer gedaan op dit forum. Op hoge snelheid hoef je NIET meer dan 2 seconden afstand te houden.

Edit:
Voorbeeldje. We gaan de benodigde tussentijd en tussenafstand uitrekenen, en zien of die meer of minder is dan 2 seconden.
-1 seconde reactietijd.
-snelheid 252km/h (=70m/s). (gewoon om het spannend te maken, is op de openbare weg wel erg gortig natuurlijk).
-De voorligger rijdt even hard.
-Remvertraging 7m/s² (goede auto's halen meer).

Op t=0 en X=0 besluit de voorste auto om vol in de ankers te gaan voor een overvliegend korreltje zand, omdat ie gestoord is of gewoon omdat ie zijn achterligger wilt pesten. In ieder geval, de achterligger kan er niet op anticiperen en reageert dus op de auto voor hem.
Wat gebeurt er?

De eerste auto vertraagt met 7m/s² van 70m/s naar 0m/s. t=dV/a = (70m/s-0m/s) / 7m/s² = 10 seconden. In die tijd legt hij, bij lineaire vertraging, een bepaalde afstand af: X=t*Vgem waar voor linear: Vgem = 0.5*Vmax --> X=t*0.5*Vmax. X= 10s * 0.5 * 70m/s² = 350m.
De tweede auto moet dus ook tot stilstand komen op X=350m.

De tweede auto vertraagt ook van 70m/s naar 0m/s met 7m/s². Dat duurt dus ook 10 seconden en in die tijd legt ook die auto exact 350 meter af (PUUR REMWEG, stopafstand komt zo). Daarbij komt de reactietijd van die bestuurder, die we aangenomen hebben als 1 seconden. Die 1 seconde lang blijft de bestuurder op Vmax rijden, dus legt hij af: 70m/s * 1 s = 70 meter. Hij legt dus 350m + 70m = 420m af.

Dat betekent dat de tweede auto moet beginnen te remmen op X = eindpositie auto 1 - (remweg auto2 + reactieafstand auto 2) = 350m - (350m + 70m) => X = -70m.
De tussenafstand S = dx = 70m. Rekenen we nu andersom komt dat exact overeen met 1 seconde afstand.
Nu is het zo dat je met deze berekening ervan uitgaat dat de auto's op het moment van stoppen elkaar net raken zonder energie overdracht van de een in de ander. --> Je raakt, maar zonder kracht --> geen schade. In de praktijk is dat niet wat je wilt, maar zodra er enkele millimeters tussen zitten, is het zat.
In de praktijk zal die 7m/s² (of 8 of wat dan ook) ook niet constant zijn. Sommige auto's hebben meer, sommigen hebben minder. Er zijn veel invloeden die de remweg kunnen beïnvloeden, auto, slijtage stand van de remmen, slijtage van de banden, type band, kwaliteit band, bandenspanning (goh goede banden zijn belangrijk!!), belading, of je een koffer, het weer (gaat op voor beiden maar de banden kunnen er anders op reageren), kleine verschillen in snelheid (het kan best zijn dat de ene auto constant op 252 zit terwijl de tweede varieert tussen 248 en 256, bij 256 heeft deze net iets meer lengte nodig) enzovoorts. Daarnaast geldt ook voor de reactietijd dat deze niet constant is. Daarom nemen we een veiligheidsfactor in aanmerking. In Nederland zeggen we 1 seconde reactietijd vermenigvuldigt met een veiligheidsfactor van 2 geeft 2 seconden tussenafstand. Op deze snelheid (zou ik in Nederland niet doen, maar is slechts een voorbeeld) is dat 2* 70m = 140 meter. In Duitsland gaat het om de helft van de snelheid maar dan in meters waar 252kmh/2 = 126 meter. Dat geeft een veiligheidsfactor van 126/70 = 1.8.


Overigens negeer je het effect dat op hoge snelheid de vertraging groter zou kunnen zijn doordat de enorme luchtweerstand een rol zal meespelen. Misschien reken ik dat een keer uit als ik meer tijd heb. Voor nu kunnen we de aanname doen dat het effect voor beide auto's gelijk is.

edit2:
Dat is in relatie tot andere auto's. Tot obstakels geld natuurlijk dat je reactieafstand + remweg = 420 meter voor je vrij van obstakels zou moeten zijn zodat je tijdig kunt stoppen mocht er een blok beton op de weg liggen of een auto overdwars staan.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Afstand houden

Bericht door feitelijk » do 30 okt 2014, 12:10

duikgek89 schreef: Die eerste zin alleen al...
Ok.
duikgek89 schreef: of gewoon omdat ie zijn achterligger wilt pesten
Hij zalt
Hij magt
hij kant
hij wilt
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Afstand houden

Bericht door Vinny » do 30 okt 2014, 20:25

Dat hele verhaal van Duikgek valt samen te vatten in: als je net zo hard remt als je voorganger hoef je alleen maar rekening te houden met je eigen reactietijd. Dat is nou precies wat er mis gaat in het Nederlandse verkeer. Dat denkt namelijk iedereen, en daarmee wordt je dus afhankelijk van het inschattingsvermogen van je voorganger. Als je dus te weinig afstand houdt en je voorligger zit te whatsappen en rijdt tegen een stilstaande file aan dan krijg je dus een dominoeffect.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Afstand houden

Bericht door verfmeer95 » do 30 okt 2014, 20:35

^^ Daarom moet je bij 126 km/u ook gewoon 210 meter vooruit kijken. Als je daarop goed anticipeert kan er niks mis gaan.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Afstand houden

Bericht door Vinny » do 30 okt 2014, 20:41

Klopt helemaal. :) Als je goed "door je voorligger heen kijkt" en weet wat er in de omgeving van jezelf allemaal gebeurt dan is niet helemaal 2 seconden afstand houden niet erg. Helaas (en daar komt ie weer) veel mensen kijken slechts om de seconde wat er op de weg gebeurt en moeten dan nog eens een seconde nadenken voor ze op de rem trappen. En dan is 2 seconden weer te weinig ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Afstand houden

Bericht door feitelijk » vr 31 okt 2014, 7:16

Vinny schreef: Als je dus te weinig afstand houdt en je voorligger zit te whatsappen en rijdt tegen een stilstaande file aan dan krijg je dus een dominoeffect.
Precies. Rara wat er gisterochtend op de A12 gebeurde.
Afbeelding
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Afstand houden

Bericht door Attietattie » vr 31 okt 2014, 9:31

Vinny schreef:Klopt helemaal. :) Als je goed "door je voorligger heen kijkt" en weet wat er in de omgeving van jezelf allemaal gebeurt dan is niet helemaal 2 seconden afstand houden niet erg.
Hm... En wat nu als alleen jouw directe voorganger op de rem stampt (omdat er een hond oversteekt ofzo, want ook dat gebeurt op de snelweg) en zijn/haar voorgangers niet. Dan gaat je verhaal mank.

Niet dat ik me aan die 2 seconden houd, maar jouw tekst is een linke aanname.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Afstand houden

Bericht door duikgek89 » vr 31 okt 2014, 9:51

verfmeer95 schreef:^^ Daarom moet je bij 126 km/u ook gewoon 210 meter vooruit kijken. Als je daarop goed anticipeert kan er niks mis gaan.
Vergeet de wortels niet, de Sint komt eraan met zijn Schimmel en natuurlijk ZWARTE Piet :)
Vinny schreef:Dat hele verhaal van Duikgek valt samen te vatten in: als je net zo hard remt als je voorganger hoef je alleen maar rekening te houden met je eigen reactietijd. Dat is nou precies wat er mis gaat in het Nederlandse verkeer. Dat denkt namelijk iedereen, en daarmee wordt je dus afhankelijk van het inschattingsvermogen van je voorganger. Als je dus te weinig afstand houdt en je voorligger zit te whatsappen en rijdt tegen een stilstaande file aan dan krijg je dus een dominoeffect.
Of je bent niet zo'n goede chauffeur, of je leest maar half en dan verdraai je het net zo tot het jouw uitkomt.
- De chauffeur moet verder kijken dan de auto voor hem. Als dat niet kan (door gebrek aan rijervaring of doordat het voertuig voor je je het zicht ontneemt) dan moet je de tussenafstand vergroten.
- Ik geef aan dat dat NIET genoeg is voor stilstaande objecten/obstakels. In mijn voorbeeld van 252km/h moet je volgens mijn verhaal twee dingen doen. Ten eerste minstens 126 tot 140 meter afstand houden op je voorligger en ten tweede weten dat er binnen 420 meter geen stilstaande obstakels zijn.

Schalen we dat terug naar 35m/s, spreken we over 35m/s / 7 m/s² = 3.5 seconden remtijd. Geeft 0,5 * 35m/s * 3,5s = 61.25m remweg. 2 seconden reactietijd erbij is 70 meter geeft 131.25m afstand waarin je moet kunnen overzien dat de weg vrij is van stilstaande obstakels. Op je voorganger is dat niet nodig, op hem: 2 seconden ertussen geeft een volgafstand van 70 meter (na maximale remming van beide voertuigen met 1 seconde reactietijd van de achterligger blijft er 35 meter over) of volgens de Duitse regel 126kmh / 2 --> 63 meter tussenafstand, na de maximale remming met een reactietijd van 1 seconde blijft 28 meter over.

Als ik zie dat er ver voor iets aan de hand is neem ik snelheid terug en vergroot ik mijn tussenafstand, zie ik dat (één van) mijn voorligger(s) niet reageert dan vergroot ik mijn tussenafstand nog meer. Tegelijkertijd hou ik ook mijn achterligger in de gaten, als die niet lijkt te reageren probeer ik hem even wakker te schrikken.

Attietattie schreef:
Vinny schreef:Klopt helemaal. :) Als je goed "door je voorligger heen kijkt" en weet wat er in de omgeving van jezelf allemaal gebeurt dan is niet helemaal 2 seconden afstand houden niet erg.
Hm... En wat nu als alleen jouw directe voorganger op de rem stampt (omdat er een hond oversteekt ofzo, want ook dat gebeurt op de snelweg) en zijn/haar voorgangers niet. Dan gaat je verhaal mank.

Niet dat ik me aan die 2 seconden houd, maar jouw tekst is een linke aanname.
Als je alert bent en snel reageert kun je misschien met 1 seconde afstand wegkomen. Het moet dan ook echt niet exact 2 seconden zijn, maar voor de veiligheid zou ik zeggen 1.5 of meer.
Laatst gewijzigd door duikgek89 op vr 31 okt 2014, 10:13, 1 keer totaal gewijzigd.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Afstand houden

Bericht door SnarfFlevoland » vr 31 okt 2014, 10:08

duikgek89 schreef:Als je niet in staat bent om een heel aantal auto's naar voren te kijken moet je meer tussenafstand houden totdat je meer rijervaring hebt. Heb je al een paar jaar rijervaring en kun je het nog steeds niet dan kun je je rijbewijs beter inleveren.
Nou ja, er zijn best wel wat voorbeelden te verzinnen waarbij je domweg niet kunt zien wat er voor je voorganger gebeurd. Stel er rijdt een bestelbus voor je die je zicht verder naar voren versperd en de snelweg is kaarsrecht. Kan je dan zien wat daarvoor aan de gang is? Ik zou dan even half over de rechterrijstrook moeten rijden om te checken wat er gebeurd, maar als het vol is vind ik dat opdringerig gedrag en laat ik het maar beter zitten. In het donker kan ik ook op de lichten letten die voor die bestelbus rijden, maar overdag gaat dat niet.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Afstand houden

Bericht door duikgek89 » vr 31 okt 2014, 10:11

^^
Mijn omschrijving was wat kort door de bocht. Natuurlijk, als er een hoog voertuig voor je zit dan kun je er ook niet doorheen kijken en inderdaad dan kan het handig zijn om wat meer afstand te houden.

edit:
Aangepast. Sorry ik had mijn bokkepruik op.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Afstand houden

Bericht door Jeroen » vr 31 okt 2014, 11:26

Waar je denk ik ook rekening mee moet houden, is dat het helemaal niet zeker is dat de voorligger pas reageert (bijvoorbeeld op een plotselinge file) ná dat zijn voorligger reageert. Niet iedereen kijkt even ver vooruit of anticipeert even snel, dus als je dan een afstand houdt waarbij je nog wél het verkeer verderop goed in de gaten kan houden, maar niet meer op tijd kunt reageren op een plotselinge remactie van je directe voorligger, dan weet je dat het vroeg of laat een keer fout kan gaan.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Afstand houden

Bericht door Vinny » vr 31 okt 2014, 19:53

dan weet je dat het vroeg of laat een keer fout kan gaan.
Misschien dat er toch eens wat meer op gehandhaafd zou moeten worden. Liever een boete voor te weinig afstand houden dan eentje voor 8 kilometer te hard lijkt me.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
jdb2
verkeersader
Berichten: 999
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: Afstand houden

Bericht door jdb2 » zo 02 nov 2014, 9:12

mhkamp schreef:We gaan even naar de Zuiderburen. Kijk en huiver dit filmpje over de tussenafstand tussen vrachtwagens.
Ah, daarvoor dienen die strepen. Nu iedereen dit filmpje heeft gezien zal het aantal overtredingen dus sterk verminderen.
Bij het naderen van de streep als achterligger even flink remmen, net zoals bij flitspalen. :lol:
Controleert men daarmee enkel vrachtwagens? (omdat het filmpje enkel daarover ging)

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Afstand houden

Bericht door mhkamp » zo 02 nov 2014, 10:01

Volgens mij kan je daarmee ook de tussenafstand met personenwagens meten.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Afstand houden

Bericht door feitelijk » zo 02 nov 2014, 22:23

mhkamp schreef:Volgens mij kan je daarmee ook de tussenafstand met personenwagens meten.
Dat gaat ook best wel aardig met de meetlussen.

2.2s op strook 3
1.7s op strook 2
1.4s op strook 1

(Gemiddeldes op de A13 bij beginende file <70km/h)
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Plaats reactie