Parkeergelegenheid

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Kweetniethoor
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: di 28 okt 2014, 11:28

Parkeergelegenheid

Bericht door Kweetniethoor » di 28 okt 2014, 11:33

Is er een wettelijke verplichting voor gemeenten om een bepaald aantal parkeerplaatsen aan te leggen per woning? Zo ja, waar kan ik deze info vinden?

JB81
autoweg
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: Parkeergelegenheid

Bericht door JB81 » di 28 okt 2014, 11:40

Voor nieuwbouwprojecten wordt vaak een parkeernorm opgenomen in bijv. het bestemmingsplan, onder meer kijkend naar het type woning en de ligging van de wijk. Ook voor nieuwe ontwikkelingen (bijv. een nieuwbouw-appartementencomplex) in een bestaande omgeving kan een gemeente parkeernormen opleggen aan een ontwikkelaar.

Je kunt echter niet met terugwerkende kracht eisen dat je reeds bestaande jaren '30-'60-'80 wijk aan de huidige normen wordt aangepast. Hoogstens een verzoek doen om maatregelen te nemen tegen de hoge parkeerdruk.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Parkeergelegenheid

Bericht door Rene » di 28 okt 2014, 11:44

Tot in de jaren '80 was er een regeling dat bij nieuwbouwprojecten een minimaal aantal parkeerplaatsen moest worden gerealiseerd per woning/m2 bvo, Met het SVV-II eind jaren '80 werd in het kader van het auto-ontmoedigingsbeleid dat veranderd in een maximum (A/B/C-locatiebeleid). Waarna vele grote steden in hun anti-auto-houding dat maximum verder gingen verlagen. Met als gevolg parkeerdruk van jewelste, wat weer parkeeroverlast in naburige buurten opleverde. Dat losten die steden dan weer op met een olievlek aan bewonersparkeren. Waaraan ze overigens ook weer grof verdienen. :shutup:

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Parkeergelegenheid

Bericht door Peter » di 28 okt 2014, 11:56

Men is lang uitgegaan van 1 huis, 1 auto (of 1.2 auto), wat een beetje het achterhaalde jaren 70 idee was van een familieauto, waar vaders mee naar het werk ging en een enkele vrouw of inwonend kind/ouder met een eigen autootje. Zeker veel jaren 80/90 nieuwbouwwijken zijn autoluw gemaakt met losse parkeerterreinjes waar dus net die 1 auto per huis op paste met elders een parkeerverbod. Lekker flexibel.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Parkeergelegenheid

Bericht door Coen Tunnel » di 28 okt 2014, 12:18

^^ In (delen van) Stadshagen in Zwolle is volgens mij 1,8 parkeerplaats per huis. Dat doet ook meer recht aan de huidige situatie.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Parkeergelegenheid

Bericht door Palance » di 28 okt 2014, 12:19

Ik dacht dat het nu lag op 1.25, maar weet het niet heel zeker.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Parkeergelegenheid

Bericht door boe! » di 28 okt 2014, 12:34

In mijn wijk is het 1,7 parkeerplaats per woning. In de oudere wijken ligt het lager (1,2 of 1,5) en daar zijn in de afgelopen jaren waar mogelijk extra parkeerplaatsen aangelegd om de toename van het aantal auto's een beetje bij te benen.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Parkeergelegenheid

Bericht door paolie » di 28 okt 2014, 12:37

Gemeenten bepalen hun eigen parkeernormen, verplicht is dit niet. Vrijwel alle gemeenten hanteren hiervoor de CROW-kencijfers, die variëren tussen de 0,6 voor sociale huurflatjes in een zeer sterk stedelijke centrumomgeving tot 2,8 voor vrijstaande koopwoningen in een landelijke omgeving. De meeste categoriën kennen een norm van 1,5 tot 2,0. Wanneer de parkeernormen niet door de gemeente bepaald worden, maar aan de ontwikkelaar worden overgelaten, ligt de norm vrijwel altijd (veel) lager, omdat parkeerplaatsen voor een ontwikkelaar veel ruimte kosten en niets opleveren. De parkeerproblemen zijn dan echter wel voor de bewoners, en dus voor de gemeente.

Kweetniethoor
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: di 28 okt 2014, 11:28

Re: Parkeergelegenheid

Bericht door Kweetniethoor » di 28 okt 2014, 12:48

Bedankt voor alle reacties. Ik heb eigenlijk nog een aanvullende vraag/stelling.

In een wijkje staan 13 huizen en er zijn 8 parkeerplaatsen (niet officieel aangegeven). Het betreft een wijkje uit de jaren 70.
Vier van de beschikbare parkeerplaatsen zijn (volgens de gemeente) eigenlijk bestemd voor bezoekers van het aangrenzende natuurgebied.
De huizen hebben allemaal een garage, maar de meesten zijn in gebruik als fietsenstalling, danwel bij het huis getrokken. De meeste garages zijn ook niet bereikbaar via een oprit, maar liggen direct aan de openbare weg (lees straat/erf). Er is voldoende ruimte bij de huizen voor de deur (wel op de openbare weg) om te parkeren, dus dat wordt ook door alle bewoners gedaan als de "officiele" parkeerplaatsen vol zijn. Niemand ondervindt hier hinder van en geen van de bewoners heeft hier problemen mee.

Afgelopen week is er ineens een bord woonerf geplaatst zonder aankondiging of communicatie. In een aangrenzend, vergelijkbaar wijkje is ditzelfde een aantal weken geleden gebeurd en volgens zeggen zijn hier inmiddels de eerste bekeuringen voor foutparkeren uitgedeeld.

Wat zijn de verplichtingen van de gemeente in dit geval en wat zijn de rechten van de bewoners? Iemand enig idee?

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Parkeergelegenheid

Bericht door paolie » di 28 okt 2014, 12:58

Het plaatsen van een woonerfbord betekent dat de gemeente verplicht is alle plekken die men als officiële parkeerplek ziet, te markeren met een P-tegel. Buiten deze vakken mag niet geparkeerd worden.
Het plaatsen van een woonerfbord mag niet zomaar. Daarvoor dient de gemeente een verkeersbesluit te nemen, dat open staat voor bezwaar (termijn van 6 weken) en beroep. De gemeente is wettelijk verplicht het voornemen tot het nemen van een verkeersbesluit te publiceren in de staatscourant. Daarnaast publiceren de meeste gemeenten verkeersbesluiten op hun eigen site of in een lokaal krantje, maar verplicht is dit niet. En hier wringt de schoen een beetje, want de gemiddelde Nederlander controleert niet dagelijks de staatscourant.
In jouw geval zou ik dus eerst de staatscourant (staatscourant.nl) en gemeentesite checken. Wellicht is de bezwaartermijn nog niet afgelopen. Vind je hier niets, neem dan onmiddelijk contact op met de gemeente, want dan is het bord woonerf illegaal geplaatst.
Zijn er geen P-tegels in de vakken gestraat? Dan mag je feitelijk nergens meer staan, en ook dat is een reden tot aanvechten van het bord woonerf: inrichting en verkeersregime komen dan namelijk niet met elkaar overeen.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Parkeergelegenheid

Bericht door Peter » di 28 okt 2014, 14:12

De P-tegel wordt in de praktijk vaak weggelaten, maar als logische parkeerplekken niet door kleurschakering of beklinkerde/geverfde lijnen zijn aanggegeven, dan mag je nergens parkeren (lees: kan je bekeuringen krijgen die in bezwaar.beroep blijven staan).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Parkeergelegenheid

Bericht door boe! » di 28 okt 2014, 14:13

Kweetniethoor schreef:De huizen hebben allemaal een garage
In mijn wijk worden die plaatsen meegeteld in de parkeernorm, waardoor het aantal parkeerplaatsen op 21 zou komen.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Parkeergelegenheid

Bericht door feitelijk » di 28 okt 2014, 14:18

Peter schreef:De P-tegel wordt in de praktijk vaak weggelaten, maar als logische parkeerplekken niet door kleurschakering of beklinkerde/geverfde lijnen zijn aanggegeven, dan mag je nergens parkeren (lees: kan je bekeuringen krijgen die in bezwaar.beroep blijven staan).
Nee, er MOET een P-tegel of P-bord staan. In vakken zonder mag je niet parkeren.
paolie schreef:De gemeente is wettelijk verplicht het voornemen tot het nemen van een verkeersbesluit te publiceren in de staatscourant
Het voornemen? Nee hoor, het besluit wordt daar gepubliceerd.
Overigens zijn er nog gemeenten die dat niet zo nauw nemen.
Geachte heer, mevrouw,

Het afgelopen jaar zijn bij ons nog geen verkeersbesluiten genomen. Dit komt mede doordat onze gemeente streeft naar minder regelgeving. We gaan zeer selectief om met het instellen van gebods- en verbodsmaatregelen. Zodra verkeersbesluiten worden genomen dan zal dat inderdaad via de nieuwe procedure in de staatscourant worden gepubliceerd.
Naar aanleiding van het tevergeefs zoeken naar een E1 besluit.

Geen verkeersbelsuiten genomen was natuurlijk onzin. Dat ze voor :E6: ook moesten publiceren was ze niet bekend...
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Parkeergelegenheid

Bericht door Peter » di 28 okt 2014, 14:32

feitelijk schreef: Nee, er MOET een P-tegel of P-bord staan. In vakken zonder mag je niet parkeren
Niemand kan dat afdwingen bij een wegbeheerder, dus de wetsregel is een lege huls.
Als er echter duidelijk omlijnde /gemarkeerde parkeervakken zijn, is daar "illegaal" parkeren natuurlijk niet handhaafbaar. Iedereen tevreden vindt de gemeente en de politie ook denk ik.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Parkeergelegenheid

Bericht door kees » di 28 okt 2014, 15:28

Palance schreef:Ik dacht dat het nu lag op 1.25, maar weet het niet heel zeker.
Er zijn geen landelijke richtlijnen, maar zoekende via Google kom ik op een artikel van de CROW uit, die als voorbeeld de normen van Roermond aanhaalt.
De richtlijnen aldaar praten over gemiddeldes tussen 1.3 (woning goedkoop in centrum) en 2.1 (woning duur in 'rest bebouwde kom'). Bij serviceflat/aanleunwoning wordt uitgegaan van 0.6 en bij kamerverhuur tussen de 0.2 (centrum) en 0.6 ('rest bebouwde kom').
Onafhankelijk van woonvorm wordt een bezoekersnorm van 0.3 gehanteerd.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Parkeergelegenheid

Bericht door Peter » di 28 okt 2014, 17:22

Maar dit zijn dus bestemmingsplannormen en zeker geen rechten waar je je op kan beroepen. Hoogstens als beroep tegen een nieuwe woonwijk of bedrijf met te weinig parkeerplaats, waardoor een overloop dreigt naar de wijk waarin de klager woont. Wie in Amsterdam-centrum of Naarden-Vesting woont moet het met heel weinig openbare parkeerplek per woning doen. Ook een verkeersmaatregel die het aantal parkeerplekken reduceert (indien er aantoonbaar al parkeerdrukte is) is natuurlijk een grond een besluit aan te vechten. Een gemeente kan natuurlijk zeggen dat parkeerplekken voor (vroegere) uitritten nooit parkeerplekken waren, en dus ook vroeger al illegaal, zodat er op papier geen reductie is in parkeerplekken.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Parkeergelegenheid

Bericht door feitelijk » di 28 okt 2014, 21:56

Peter schreef:
feitelijk schreef: Nee, er MOET een P-tegel of P-bord staan. In vakken zonder mag je niet parkeren
Niemand kan dat afdwingen bij een wegbeheerder, dus de wetsregel is een lege huls.
Pardon? Moeten wegbeheerders zich niet meer aan het BABW houden?
Peter schreef:Als er echter duidelijk omlijnde /gemarkeerde parkeervakken zijn, is daar "illegaal" parkeren natuurlijk niet handhaafbaar.
Oh nee?

Hoe reserveer je dan een plek voor de burgemeester?
http://img12.imageshack.us/img12/4941/aa9v.jpg
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Parkeergelegenheid

Bericht door Peter » wo 29 okt 2014, 8:55

feitelijk schreef:
Peter schreef:
feitelijk schreef: Nee, er MOET een P-tegel of P-bord staan. In vakken zonder mag je niet parkeren
Niemand kan dat afdwingen bij een wegbeheerder, dus de wetsregel is een lege huls.
Pardon? Moeten wegbeheerders zich niet meer aan het BABW houden?
In de praktijk niet nee, daar vermoedelijk niemand bevoegd is (of direct belanghebbende is) om dit via een rechter of hogere bestuurslaag af te dwingen.
Een regel zonder strafbepaling of toetsing buiten de uitvoerder is een lege huls en die kan eenieder zonder gevolgen aan zijn laars lappen. Iemand met een CD-kenteken "moet" boetes en parkeerbelasting betalen maar kan daar niet toe gedwongen worden. En dus "moet" hij het eigenlijk dus niet, want achter Moeten zit niet alleen een verplichting maar ook een handhaving. En die handhaving is er niet.

Gemeentes MOETEN ook het gasnet binnen huizen controleren, maar hebben geen bevoegdheid ook een huis te betreden, dus het Moeten is een lege huls.
Peter schreef:Als er echter duidelijk omlijnde /gemarkeerde parkeervakken zijn, is daar "illegaal" parkeren natuurlijk niet handhaafbaar.
feitelijk schreef: Oh nee?
Hoe reserveer je dan een plek voor de burgemeester?
http://img12.imageshack.us/img12/4941/aa9v.jpg
Dat gaat om de handhaafbaarheid van vage "gereserveerd"bordjes, wat een heel ander vraagstuk is. Ik wil de eerste veroordeling voor parkeren in een onvoldoende aangegeven vak nog wel eens zien. Jij gelooft denk ik ook niet dat als je je auto in een vak-zonder-blauwe-rand zet in een Blauwe zone, dat een boete voor parkeren (met of zonder geldige schijftijd) stand houdt. Parkeren op de burgemeesterplek (alleen op kenteken gereserveerd) is denk ik voor ons allebei een vraagstuk wat de rechter doet.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Parkeergelegenheid

Bericht door feitelijk » wo 29 okt 2014, 9:52

Peter schreef: In de praktijk niet nee, daar vermoedelijk niemand bevoegd is (of direct belanghebbende is) om dit via een rechter of hogere bestuurslaag af te dwingen.
Oh, een handhavingsverzoek is gewoon vatbaar voor bezwaar hoor.

Peter schreef:Als er echter duidelijk omlijnde /gemarkeerde parkeervakken zijn, is daar "illegaal" parkeren natuurlijk niet handhaafbaar.
feitelijk schreef: Oh nee?
Hoe reserveer je dan een plek voor de burgemeester?
http://img12.imageshack.us/img12/4941/aa9v.jpg
Dat gaat om de handhaafbaarheid van vage "gereserveerd"bordjes, wat een heel ander vraagstuk is.
[/quote]
Nee, de oplossing daarvoor heeft men gevonden in een vak zonder P in een blauwe zone.
Jij gelooft denk ik ook niet dat als je je auto in een vak-zonder-blauwe-rand zet in een Blauwe zone, dat een boete voor parkeren (met of zonder geldige schijftijd) stand houdt.
Natuurlijk wel.
Zo geloof ik ook niet in E1+ "ook in de vakken" of "E1" + ook de bermen
Parkeren op de burgemeesterplek (alleen op kenteken gereserveerd)
Nee een kenteken kan niet onder een E4.
Afbeelding
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Parkeergelegenheid

Bericht door RSK » wo 29 okt 2014, 18:58

^^ Verhelderende uiteenzetting, maar welke voertuigcategorie moet ik me dan voorstellen bij 'Alleen bij open brug'?
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Parkeergelegenheid

Bericht door feitelijk » di 04 nov 2014, 10:51

Aardige. Ik heb hem zelf ook al eens gepost.

Het is duidelijk wat ze bedoelen maar
24 1 d 3 "op dagen of uren waarop dit blijkens het onderbord is verboden;"
of
24 1 d 2 "op een andere wijze of met een ander doel dan op het bord of op het onderbord is aangegeven;"

wordt lastig uit te leggen.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Parkeergelegenheid

Bericht door GuteFahrt » vr 21 nov 2014, 19:35

krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Parkeergelegenheid

Bericht door Rein » vr 21 nov 2014, 19:59

Dat is weer een andere dan onderstaande variant.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Afrit13
verkeersader
Berichten: 769
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 17:41
Locatie: Nijmegen

Re: Parkeergelegenheid

Bericht door Afrit13 » za 22 nov 2014, 1:32

^^ 't Lijkt wel een depressief konijn joh. :p

Plaats reactie