Helft dodelijke slachtoffers op snelwegen droeg gordel niet

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8664
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Helft dodelijke slachtoffers op snelwegen droeg gordel niet

Bericht door keokiracer » do 30 okt 2014, 16:51

Het Belang van Limburg schreef:Helft dodelijke verkeersslachtoffers op snelwegen droeg gordel niet

Het niet dragen van de veiligheidsgordel is nog altijd een belangrijke factor bij de dodelijke ongevallen op de Belgische autosnelwegen. Bijna de helft van de bestuurders die bij zo’n ongeval betrokken was, had geen gordel om. Achterin loopt dat zelfs op tot meer dan zeventig procent. Dat blijkt donderdag uit een onderzoek van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV).
[...]
Overdreven of onaangepaste snelheid blijkt een rol te spelen bij minstens 27 procent van het aantal dodelijke ongevallen. Wanneer het gaat om ongevallen waarbij geen ander voertuig betrokken is, loopt dat zelfs op tot 55 procent. [...] Alcohol blijkt in 12,8 procent van de gevallen een rol te hebben gespeeld.
Is een opvallend hoog percentage geen-gordel-dragers. Is er vanuit de Belgische forummers een verklaring voor dit hoge aantal?
Vraag me trouwens af hoe dit vergelijkt met Nederland.


Mocht er al een draad bestaan waar dit artikel naadloos bij samengevoegd kan worden, be my guest. Heb het zelf niet kunnen vinden in ieder geval.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Helft dodelijke slachtoffers op snelwegen droeg gordel n

Bericht door Chris » do 30 okt 2014, 16:55

Het zegt niet veel over het gordelgebruik zelf, alleen dat van de verkeersdoden een relatief hoog aandeel geen gordel droeg, wat op zich niet heel vreemd is. Zonder gordel is de kans immers groter dat je een zwaar ongeval niet overleeft. Ik heb van de Verenigde Staten wel soortgelijke cijfers gezien.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Helft dodelijke slachtoffers op snelwegen droeg gordel n

Bericht door Lambo19 » do 30 okt 2014, 17:54

Het probleem is dat veel mensen het nut van de gordel zwaar onderschatten. De redenen dat de gordel niet gedragen wordt zijn vaak de volgende: verstrooidheid, korte afstands ritten, geen tijd. Een groot probleem is ook dat weinigen achteraan de gordel dragen. Meer controles zouden dan ook een goede oplossing bieden. Het probleem is dat de gordeldracht moeilijker te controleren is dan de snelheid. De Gordeldracht achteraan valt vaak moeilijker te controleren dan voorin doordat veel auto's achteraan verduisterde ruiten hebben. Wat mij vooral stoort zijn ouders die hun kinderen achteraan fout of soms zelf helemaal niet vastklinken.( Dit is vaak bij ouder auto's het geval ) Ik moet wel zeggen dat ik zelden zie dat de gordel voorin niet gedragen wordt.
Een goede evolutie is echter dan vele nieuwe auto's standaard voorzien zijn van een gordelverklikker. Het nadeel is echter dat dat systeem vrij simpel valt uit te schalen. Ik ben van mening dat hun eigen verantwoordelijkheid om de gordel om te doen. Als ouder moet men dan ook zijn verantwoordelijkheid nemen en hun kind veilig vastklikken.
De autogordel een band voor het leven !!! :)<>: :woop:

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Helft dodelijke slachtoffers op snelwegen droeg gordel n

Bericht door RSK » do 30 okt 2014, 18:03

Als ik heel eerlijk ben, dan vind ik juist die gordelverklikkers een nodeloze toevoeging aan de auto. Los van dat ik zelf graag bepaal of en wanneer ik een gordel draag, kosten die dingen ook geld. Dat maakt de auto duurder en daar gaat ook weer doodleuk BPM overheen. Je zult me zeker niet horen ontkennen dat gordels belangrijk zijn, maar ik vind het flauwekul om ze verplicht te stellen. Mensen hebben ook nog iets als eigen verantwoording, daarbij is bij mij het criterium normaal gesproken dat ik gordel pas nuttig vind als ik de zone 30 verlaat. Op de snelweg zal het niet dragen van een gordel veel sneller leiden tot letsel, maar als je amper aan 25 rijdt...
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18265
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Helft dodelijke slachtoffers op snelwegen droeg gordel n

Bericht door boe! » do 30 okt 2014, 18:10

^^ Maar als je 40 rijdt in die 30 km-zone en je komt iemand tegen die dezelfde snelheid rijdt en jullie klappen frontaal op elkaar, dan hebben we het natuurlijk niet meer over een tikje bij 25 km/u.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Helft dodelijke slachtoffers op snelwegen droeg gordel n

Bericht door Lambo19 » do 30 okt 2014, 18:32

Ik vind de gordelplicht toch een goede zaak. Bovendien zou het aantal verkeersslachtoffers fors dalen als iedereen zijn gordel draagt. Men denkt vaak dat men het toch zal redden in hun BMW X5 met 8 airbags, ABS, ESP en alle andere veiligheidsopties. De auto is de laatste jaren ook veel veiliger geworden. Zo heeft iedere nieuwe auto standaard 6 airbags. ABS, ESP, city stop. Al deze veiligheidsuitrustingen zijn zeker een goede aanvulling op de veiligheidsgordel. Alleen blijft de gordel het hoofdelement als het gaat op de bescherming van de inzittenden bij een ongeval.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Helft dodelijke slachtoffers op snelwegen droeg gordel n

Bericht door Vinny » do 30 okt 2014, 19:00

Ik kan me nog goed herinneren dat we een boete kregen voor het niet dragen van een gordel. Vergeten om te doen bij het verlaten van een veerpont. Erg suf natuurlijk, maar het is dus regelrechte onzin dat het slecht handhaafbaar zou zijn. )
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6970
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Helft dodelijke slachtoffers op snelwegen droeg gordel n

Bericht door Wimpie25 » do 30 okt 2014, 19:04

Bovendien denk ik niet dat automatische gordelcontrole een pitsige meerkost oplevert op de waarde van een wagen. Ik kan herinneren dat mijn Ford Fiesta uit 2002 het systeem al had, alleen ging er toen nog geen alarmpje af en bleef er enkel een lampje irritant knipperen op het instrumentenbord. Het alarmpje dat men er al sinds enkele jaren bij inbouwt zal nu ook niet zo'n dure extra zijn.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Helft dodelijke slachtoffers op snelwegen droeg gordel n

Bericht door RSK » do 30 okt 2014, 20:12

^^ Daar gaat het niet om. Het is gewoon overbodig, net als die hele gordelplicht.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Helft dodelijke slachtoffers op snelwegen droeg gordel n

Bericht door Palance » do 30 okt 2014, 20:22

Totdat jij bij een ongeval komt en mag aanschouwen hoe iemand eruit ziet die geen gordel omhad. Ruim jij de rommel op?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6137
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Helft dodelijke slachtoffers op snelwegen droeg gordel n

Bericht door mhkamp » do 30 okt 2014, 20:41

Mijn pa is van 1945, en heeft als zodanig vroeger met autorijles geen gordel kunnen dragen. Dus omdoen vergat hij ook wel eens (kwam er na 6km achter of zo...). In het verleden is hij hier een paar keer voor bekeurd. Sinds hij zo'n auto heeft met zo'n verklikker aan boord heeft hij hem steevast om. Het helpt dus wel.

Ik heb met autorijlessen wel geleerd om gordel om te doen, maar bij de gemeente waar ik voor werkte had men een vrijstelling (vergunning lag in de cabine). In den beginne deed ik mijn gordel niet om in de vrachtwagen, maar nu doe ik dat ook meer en meer, mede door een verklikker.

De verklikker kan je eenvoudig omzeilen door een een (hoe noem je zon ding??) bij de sloop weg te halen en deze in de spanner te zetten.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Helft dodelijke slachtoffers op snelwegen droeg gordel n

Bericht door Alfa » do 30 okt 2014, 21:10

Onthutzende cijfers. Het artikel lijkt eigenlijk bijna te zeggen dat niet-gordeldragers die overlijden bij een ongeval daar zelf minstens voor een stuk verantwoordelijk voor zijn. Ik ben wel eens benieuwd hoe een rechter dat ziet. Want als je tegen iemand rijdt die geen gordel draagt en hij overlijdt zou het niet eerlijk zijn als jij zwaarder gestraft wordt, schuld of niet.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18065
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Helft dodelijke slachtoffers op snelwegen droeg gordel n

Bericht door Snelwegfreak » do 30 okt 2014, 21:24

Dat laatste zou wel eerlijk zijn, maar ik denk dat het onmogelijk aan te tonen is of een persoon het wel zou hebben overleefd wanneer hij wel de gordel had gedragen.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Helft dodelijke slachtoffers op snelwegen droeg gordel n

Bericht door Pino » do 30 okt 2014, 21:34

RSK schreef:daarbij is bij mij het criterium normaal gesproken dat ik gordel pas nuttig vind als ik de zone 30 verlaat. Op de snelweg zal het niet dragen van een gordel veel sneller leiden tot letsel, maar als je amper aan 25 rijdt...
Dat je daar allemaal over nadenkt. Bij mij is het van kleins af aan een automatisme om bij het instappen van de auto de gordel om te doen. De moeite is zo klein dat het alleen al daarom een nogal rare keuze zou zijn om eerst eens na te gaan denken of ik misschien wel alleen onder de 30 km/h zal blijven. Het 'better safe than sorry' komt daar dan nog eens bij.
Laatst gewijzigd door Pino op do 30 okt 2014, 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Helft dodelijke slachtoffers op snelwegen droeg gordel n

Bericht door Groningen » do 30 okt 2014, 21:36

^^ Ik mis hem zelfs als ik hem niet om heb. En dat gefluit van die verklikker helpt anders ook wel.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Helft dodelijke slachtoffers op snelwegen droeg gordel n

Bericht door Alfa » do 30 okt 2014, 21:37

Als bestuurder en bijzitter draag ik altijd een gordel, maar achterin niet altijd.

Ik vind het hoe dan ook een stuk eigen verantwoordelijkheid. Maar zoals eerder gezegd mag het wel in rekening gebracht worden bij de strafbepaling als er een ongeval gebeurd is.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18065
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Helft dodelijke slachtoffers op snelwegen droeg gordel n

Bericht door Snelwegfreak » do 30 okt 2014, 21:37

^^ Eens. Wat een moeite kan het zijn om het om te doen. Vind ik eerlijk gezegd een dom gemakzucht om het niet te doen. Ook argumenten als ''het zit niet lekker'' gaat er bij mij niet in. Autorijden is gordel om. Direct. Altijd.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Helft dodelijke slachtoffers op snelwegen droeg gordel n

Bericht door Lambo19 » do 30 okt 2014, 21:47

^^
Volledig mee eens.
Ook achterin !!!
Ik vind het gewoon frustrerend dat er jaarlijks vele doden te betreuren vallen terwijl het perfect te voorkomen is.
Ik begrijp niet waarop de gordel achterin amper gedragen wordt. Wat me ook irriteert is het gordelgebruik in touringcars. Vaak zijn er hier wel gordel voorzien maar worden ze niet gedragen. Neem nu de busramp is Sierre enkele jaren geleden. Als iedereen daar zijn veiligheidsgordel zou hebben gedragen zou het dodental en zwaargewonden fors minder zijn geweest.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Helft dodelijke slachtoffers op snelwegen droeg gordel n

Bericht door Pino » do 30 okt 2014, 22:04

Snelwegfreak schreef:Ook argumenten als ''het zit niet lekker'' gaat er bij mij niet in.
Zo oncomfortabel vind ik gordels ook niet zitten. In een vliegtuig hoor je meteen tientallen klikjes om je heen zodra het licht 'stoelriemen vast' uitgaat. Mensen vinden die riemen kennelijk echt vreselijk. Maar ik denk toch echt dat veel tussen de oren zit. Zeker de vliegtuigriemen voel ik niet, en tijdens een lange autorit merk je ook niet dat je een beetje ingesnoerd zit.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Helft dodelijke slachtoffers op snelwegen droeg gordel n

Bericht door Lambo19 » do 30 okt 2014, 22:12

Het draagcomfort van de gordel is de afgelopen jaren dan ook erg verbeterd. Zo is de veiligheidsgordel flexibeler en kunnen ze ook in de hoogte verstelt worden. Dat de gordel irritant is of niet makkelijk zit is maar een flauw excuus.
Laatst gewijzigd door Lambo19 op do 30 okt 2014, 22:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
jdb2
autoweg
Berichten: 1034
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: Helft dodelijke slachtoffers op snelwegen droeg gordel n

Bericht door jdb2 » do 30 okt 2014, 22:19

Pino schreef:In een vliegtuig hoor je meteen tientallen klikjes om je heen zodra het licht 'stoelriemen vast' uitgaat. Mensen vinden die riemen kennelijk echt vreselijk. Maar ik denk toch echt dat veel tussen de oren zit. Zeker de vliegtuigriemen voel ik niet, en tijdens een lange autorit merk je ook niet dat je een beetje ingesnoerd zit.
Een vliegtuigriem dient ook een ander nut dan een autogordel. Eens het vliegtuig stabiel in de lucht is die riem ook niet meer nodig. Dus is het begrijpelijk dat mensen dat ding uitdoen.
Vroegere auto's hadden ook zo'n tweepunts buikgordel, maar dat was gevaarlijker dan zonder gordel rijden. Nadien is Volvo met de veel veiligere driepuntsgordel gekomen. Zelfs recentere auto's hadden nog steeds een centrale tweepuntsgordel achterin, daar heb je misschien nog een excuus om achterin geen gordel te dragen, maar tegenwoordig hebben alle moderne auto's ook centraal achterin een driepuntsgordel.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Helft dodelijke slachtoffers op snelwegen droeg gordel n

Bericht door Lambo19 » do 30 okt 2014, 22:56

^^
Bij touringcars zijn het ook vaak tweepuntsgordels

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17415
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Helft dodelijke slachtoffers op snelwegen droeg gordel n

Bericht door Kaaiman » do 30 okt 2014, 23:10

Ik blijf het trouwens vreemd vinden dat gewone lijnbussen niet met gordels zijn uitgerust. Bubeko rijden die bussen ook gewoon 80 km/u, net als alle andere auto's waarin gordels wel verplicht zijn.

Zelf voel ik me juist oncomfortabel als ik rijdend geen gordel om heb. Ook in bussen draag ik liever eeen gordel.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Helft dodelijke slachtoffers op snelwegen droeg gordel n

Bericht door Alfa » do 30 okt 2014, 23:16

In een lijnbus is het onpraktisch en onrealistisch om gordels verplicht te maken. Zeker als er staanplaatsen zijn (wat op zowat elke bus zo is).
Laatst gewijzigd door Alfa op do 30 okt 2014, 23:44, 1 keer totaal gewijzigd.

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: Helft dodelijke slachtoffers op snelwegen droeg gordel n

Bericht door chriskrusz » do 30 okt 2014, 23:30

In vliegtuigen wordt niet voor niets aangeraden om de gordel altijd aan te houden tijdens de vlucht. Ieder jaar zijn er weer gewonden en/of doden te betreuren door plotselinge turbulentie en/of luchtzakken. Bijna allemaal zijn dat mensen die hun gordel niet om hadden. Die dan vervolgens zonder enige waarschuwing vooraf eerst tegen het plafond en vervolgens tegen de vloer, zittingen en/of andere passagiers zijn gesmeten.

En gordel dragen is een van de zeer vele dingen waarvan duidelijk is dat dit niet aan de eigen zogenaamde 'verantwoordelijkheid' van mensen overgelaten kan worden.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Helft dodelijke slachtoffers op snelwegen droeg gordel n

Bericht door Jeroen » vr 31 okt 2014, 0:53

Onder vrachtwagenchauffeurs is sowieso een groot deel die hem niet draagt en dan met name de oudere generatie. Ik durf zelfs te zeggen dat de meerderheid van de 50+'ers onder de chauffeurs hem niet draagt.

Ze zijn in ieder geval wel weer bezig met een campagne om het promoten. Er zijn nu twee versies met grote slogan, ik meen iets in trant van: 'een slimme gast heeft zijn gordel vast' en 'een slimme griet vergeet haar gordel niet'.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17415
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Helft dodelijke slachtoffers op snelwegen droeg gordel n

Bericht door Kaaiman » vr 31 okt 2014, 6:49

Alfa schreef:In een lijnbus is het onpraktisch en onrealistisch om gordels verplicht te maken. Zeker als er staanplaatsen zijn (wat op zowat elke bus zo is).
Veel lijnbussen rijden toch behoorlijk wat kilometers bubeko, dus 80 km/u. Kleine lijnbusjes hebben meestal wel gordels, waarom de grote niet? Het gaat mij niet zozeer om het verplicht gebruik ervan, als wel de verplichte aanwezigheid van gordels in de bus.

Overigens vind ik het sowieso discutabel dat er in streekbussen staanplaatsen zijn bij 80 km/u. Eigenlijk zouden staanplaatsen enkel bibeko gebruikt mogen worden. Dat betekent inderdaad dat er soms met grotere of meer bussen gereden zal moeten worden.

Het afschaffen van staanplaatsen bubeko of in het streekvervoer bevordert de verkeersveiligheid en het reiscomfort, uiteraard mits alles past en de halte niet overgeslagen wordt. Bibeko kunnen staanplaatsen wel blijven omdat de snelheden lager en de halteafstanden korter zijn. Bovendien hebben streekbussen in de stad vaak een belangrijke toevoerfunctie naar het station.

Maar hoe dan ook: wat mij betreft graag verplichte aanwezigheid van gordels in alle bussen, vooralsnog geen verplicht gebruik.
En voorspelbare staanplaatsen in het streekvervoer bubeko zo veel mogelijk saneren.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Egbert
expressweg
Berichten: 2738
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Helft dodelijke slachtoffers op snelwegen droeg gordel n

Bericht door Egbert » vr 31 okt 2014, 7:00

RSK schreef:^^ Daar gaat het niet om. Het is gewoon overbodig, net als die hele gordelplicht.
Net als helmplicht neem ik aan? Kreukelzones, ABS? Schijfremmen zijn er alleen zodat je sportief kunt rijden, niet omdat het veiliger is dat je harder kunt remmen?

Volgens mij zit je in een ontkenningsfase. Gordelplicht is echt niet overbodig. Het is voor je eigen veiligheid. En beginnen te argumenteren als "gordelverklikkers kosten geld en daar vangt de overheid ook BPM over" (dat je de BTW vergeet zeg) :facepalm: Waar haal je het vandaan zeg.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Helft dodelijke slachtoffers op snelwegen droeg gordel n

Bericht door Vinny » vr 31 okt 2014, 8:06

Alfa schreef:In een lijnbus is het onpraktisch en onrealistisch om gordels verplicht te maken. Zeker als er staanplaatsen zijn (wat op zowat elke bus zo is).
De gordelplicht in lijnbussen geldt alleen voor bussen die 100 km/h mogen rijden en over de snelweg rijden. Staplaatsen bestaan formeel niet, maar op vrijdagavond en zondagnamiddag komt dat incidenteel voor op de Q-linerverbindingen Alkmaar-Leeuwarden en Emmeloord-Groningen (wegens studenten die in het weekend naar het ouderlijk huis gaan). Formeel mag de bus niet verder rijden als mensen niet zijn ingesnoerd en er mensen staan. Maar in de praktijk maalt niemand erom.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10243
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Helft dodelijke slachtoffers op snelwegen droeg gordel n

Bericht door Mark » vr 31 okt 2014, 8:15

Sommige buslijnen hier door Connexxion en Arriva worden in van die taxibusjes gedaan. Die hebben dan wel weer een gordel.

Plaats reactie