Alternatieve kruispuntvormen

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Alternatieve kruispuntvormen

Bericht door mavas » ma 15 jun 2015, 10:26

Alfa schreef:
Vinny schreef:Er werd eerder in de draad iets gemeld over de "menselijke factor". Mijn stelling is dat dat niet zozeer het probleem is, maar meer de bewegwijzering. Verder zou het fijn zijn als er op de rijopleiding wat meer aandacht is voor minder conventionele kruispunten, die eigenlijk meer gelijkvloerse knooppunten zijn. Als de weggebruiker ze ook zo ziet is er weer een wereld gewonnen lijkt me.
Voor de meeste van de hier aan bod gekomen oplossingen is zoveel extra bewegwijzering niet eens nodig, niet voor DDI's, CFI's of PFI's. Dat zijn alle ontwerpen waar je als automobilist gewoon de lijnen moet volgen, stoppen voor verkeerslichten waar die staan en waar rechts-af en linksaf slaan gewoon effectief links- en rechtsafslaan is.
Daar ben ik het niet mee eens. (maar ik heb een beetje het gevoel dat ik een roepende in de woestijn ben).
In beginsel rijden we in Nederland rechts. Rechts op de autosnelweg, rechts binnen de bebouwde kom, rechts op eenrichtingswegen, rechts op fietspaden, etc. We zijn in Nederland gewoon niet anders gewend dan rechts te rijden indien mogelijk.
Een DDI, of weet ik veel wat voor bijzonder ontwerp is in zoverre "vreemd" voor de gemiddelde automobilist in Nederland omdat men dan "ineens" links rijdt. Ik weet vrijwel zeker dat sommige bestuurders dan wel eens zullen denken dat ze aan het spookrijden zijn. Dit soort nieuwe situaties levert stress op, en je weet niet hoe mensen hierop zullen reageren, ze kunnen in ieder geval de gekste dingen doen als ze onder rijstress zitten. Dit schrikgedrag voor onbekende situaties moet je dus niet onderschatten.

Deze rijstress kun je ongeveer vergelijken met de situatie dat je voor het eerst in een onbekende stad in het buitenland komt. Dan rij je ook wel eens per ongeluk een straat in waar een inrijverbod geldt, rij je langzamer dan gebruikelijk en heb je allemaal ongeduldige bestuurders achter je.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Alternatieve kruispuntvormen

Bericht door Kaaiman » ma 15 jun 2015, 11:16

Hoe breder de tussenbermen, des te minder heb je een spookrijgevoel. Maar daarmee gaat dan wel de ruimtewinst verloren.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Alternatieve kruispuntvormen

Bericht door Alfa » ma 15 jun 2015, 13:03

mavas schreef: Een DDI, of weet ik veel wat voor bijzonder ontwerp is in zoverre "vreemd" voor de gemiddelde automobilist in Nederland omdat men dan "ineens" links rijdt. Ik weet vrijwel zeker dat sommige bestuurders dan wel eens zullen denken dat ze aan het spookrijden zijn.
Een goed ingerichte DDI is zo dat er voldoende scheiding is tussen de weghelften zodat er geen twijfel mogelijk is. Soms wordt er zelfs een soort muur tussen de tussen de helften gezet. Dan valt dat argument eigenlijk weg.

Afbeelding


mavas schreef: Dit soort nieuwe situaties levert stress op, en je weet niet hoe mensen hierop zullen reageren, ze kunnen in ieder geval de gekste dingen doen als ze onder rijstress zitten. Dit schrikgedrag voor onbekende situaties moet je dus niet onderschatten.


Dat was met turborotondes ook zo. Het is de bedoeling van DDI's een standaardoplossing te maken. Als een weggebruiker meer van dat soort situaties tegenkomt wordt op zichzelf een herkenbare oplossing.

Ik denk ook dat het wel meevalt met dat 'schrikken'. Opzich is het niet veel meer dan de lijnen volgen en stoppen voor het rood licht. Geleidingsstrepen doen het hem hier. Ik zou eerder zeggen dat een turborotonde kruisen eigenlijk ingewikkelder is omdat je soms voorrang moet geven aan 2 stromen tegelijkertijd.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Alternatieve kruispuntvormen

Bericht door Mandelsoft » ma 15 jun 2015, 13:17

Het zal ook helpen om bij het cross-overvlak :D4:, :D2L: en :C2: borden op te hangen. "Anti-spookrij-pijlen achter de stopstreep en voor de ingang van de cross-over zullen ook helpen, want die geven een visuele bevestiging dat het echt de bedoeling is om die kant op te rijden. Voorbeeld uit Frankrijk:
https://www.google.nl/maps/@50.54461,3. ... Z17AKA!2e0
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Alternatieve kruispuntvormen

Bericht door Chris » di 16 jun 2015, 14:53

In Bountiful, Utah hebben ze in 36 uur tijd een diamantaansluiting omgebouwd tot een diverging diamond interchange.
Link

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Alternatieve kruispuntvormen

Bericht door Wouter N14 » di 16 jun 2015, 15:41

Netjes, dat is flink doorwerken! Kennen wij in Nederland eigenlijk ook van die automatische betonbandgietmachines?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Alternatieve kruispuntvormen

Bericht door Via » di 16 jun 2015, 18:11

^^
Jazeker, wordt in toenemende mate toegepast zelfs. Een voorbeeld: http://www.bkbinfra.nl/nl/producten/lij ... nstructies

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Alternatieve kruispuntvormen

Bericht door Wouter N14 » di 16 jun 2015, 18:59

Ah, dank je. Maar dat zijn wel grote barriers, geen opsluitbanden. Maar dat kan dan vast ook wel :)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Alternatieve kruispuntvormen

Bericht door Vinny » di 16 jun 2015, 19:51

In Nederland zie je ook wel vaak kruisingsvormen toegepast worden waarbij de zwaarse richting met een fly-over of een dive-under wordt afgewikkeld. Zoals deze recent aangelegde fly-over bewijst:
Dit is zelfs een kruispuntvorm waarvan ik me afvraag of die ergens anders ter wereld wel bestaat (met een éénrichtingsflyover in rechtdoorgaande richting):
https://www.google.com/maps?q=Schiphol+ ... 3,,0,-2.92
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Alternatieve kruispuntvormen

Bericht door Via » di 16 jun 2015, 20:21

Wouter N14 schreef:Ah, dank je. Maar dat zijn wel grote barriers, geen opsluitbanden. Maar dat kan dan vast ook wel :)
Als je de foto's op die site doorloopt kom je ook banden tegen. ;)

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Alternatieve kruispuntvormen

Bericht door Ds79m » di 16 jun 2015, 20:51

Vinny schreef:In Nederland zie je ook wel vaak kruisingsvormen toegepast worden waarbij de zwaarse richting met een fly-over of een dive-under wordt afgewikkeld. Zoals deze recent aangelegde fly-over bewijst:
Dit is zelfs een kruispuntvorm waarvan ik me afvraag of die ergens anders ter wereld wel bestaat (met een éénrichtingsflyover in rechtdoorgaande richting):
https://www.google.com/maps?q=Schiphol+ ... 3,,0,-2.92
Hier een Frans soortgelijk voorbeeld.

Overigens lijkt me 'vaak' een groot woord voor Nederlandse situaties. Volgens mij komt het nauwelijks voor.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Alternatieve kruispuntvormen

Bericht door Alfa » di 16 jun 2015, 21:02

Het specifieke aan de Amerikaanse voorbeelden is dat het kruispunten zijn, en allen gericht om maar 2-fasige verkeerslichten te hebben. Dat maakt ze m.i. onvergelijkbaar met een fly-over.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Alternatieve kruispuntvormen

Bericht door keokiracer » di 16 jun 2015, 21:03

Ds79m schreef:
Vinny schreef:In Nederland zie je ook wel vaak kruisingsvormen toegepast worden waarbij de zwaarse richting met een fly-over of een dive-under wordt afgewikkeld. Zoals deze recent aangelegde fly-over bewijst:
Dit is zelfs een kruispuntvorm waarvan ik me afvraag of die ergens anders ter wereld wel bestaat (met een éénrichtingsflyover in rechtdoorgaande richting):
https://www.google.com/maps?q=Schiphol+ ... 3,,0,-2.92
Hier een Frans soortgelijk voorbeeld.
En een Londons voorbeeld (Hogarth Flyover)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Alternatieve kruispuntvormen

Bericht door RSK » di 16 jun 2015, 22:36

^^ Wat mij betreft is het een prima concept wat vaker mag worden doorgevoerd. In Rotterdam zie je het met tunnels tussen de Maastunnel en het Zuidplein, in Utrecht ligt tegenwoordig een fly-over in de Weg der Verenigde Naties. Ik ben van mening dat het nog véél vaker toegepast zou kunnen worden.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Alternatieve kruispuntvormen

Bericht door Rein » di 16 jun 2015, 22:51

^^ die laatste scheelt in de spits zo tussen de 5 en 10 minuten vertraging. Had men 10 jaar eerder moeten doen.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Alternatieve kruispuntvormen

Bericht door Alfa » di 16 jun 2015, 23:58

Welke diamantaansluitingen in België en Nederland zouden ideale kandidaten zijn voor zo'n omvorming naar DDI zoals in Utah gedaan is?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Alternatieve kruispuntvormen

Bericht door Rene » wo 17 jun 2015, 7:36

^^
In elk geval aansluitingen zonder fietsverkeer op het OWN

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Alternatieve kruispuntvormen

Bericht door Wouter N14 » wo 17 jun 2015, 9:23

Aansluiting A12 Zoetermeer/N470 lijkt mij een goede.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Alternatieve kruispuntvormen

Bericht door RSK » wo 17 jun 2015, 9:50

Afrit 16 van de A20 (Capelle aan den IJssel) lijkt me een goede kandidaat, evenals de nieuwe aansluiting in de N11 bij Zoeterwoude. Aansluiting A2/N230 en N11/N459 eventueel ook.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Alternatieve kruispuntvormen

Bericht door Alfa » wo 17 jun 2015, 10:08

Rene schreef:^^
In elk geval aansluitingen zonder fietsverkeer op het OWN
Fietspaden moeten dan inderdaad 2 keer een 'vrije afslagstrook' oversteken, maar het gebeurt nu ook vaak dat fietsers een afslagstrook moeten oversteken. Helemaal onmogelijk is het dus niet, maar inderdaad niet aan te raden.
Laatst gewijzigd door Alfa op wo 17 jun 2015, 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Alternatieve kruispuntvormen

Bericht door Rene » wo 17 jun 2015, 10:10

RSK schreef:aansluiting A2/N230
Lijkt me een goede kandidaat. Wellicht dat de overkill aan opstelstroken en de vrij lange wachttijden dan kunnen worden ingedamd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Alternatieve kruispuntvormen

Bericht door Coen Tunnel » wo 17 jun 2015, 22:30

Aansluiting A28/N35 lijkt mij ook een goede, mits het fietspad in een tunneltje wordt gelegd. N50/N307 misschien ook wel, omdat er nu veel afritfiles zijn. Een DDI kan misschien wat soelaas bieden, al is het probleem hier vooral dat de grootste stroom afslaat (N50 Zwolle <-> N307 Dronten).

A73/N326 (voormalig KP Lindenholt) is wat mij betreft ook een goede kandidaat, evenals A28/N302 bij Harderwijk.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Alternatieve kruispuntvormen

Bericht door keokiracer » do 18 jun 2015, 13:14

Zou het eigenlijk genoeg capaciteit hebben om bijvoorbeeld A15xN3 te kunnen opvangen?
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Alternatieve kruispuntvormen

Bericht door RSK » do 18 jun 2015, 13:29

^^ Lijkt me ook een interessante, alleen moet je dan wel opletten dat de A15 eerst verbreed wordt. Anders heb je een goedlopende kruising waarop het verkeer alsnog stilstaat omdat het niet weg kan. Om in een vergelijkbaar falend voorbeeld te spreken: aan het eind van de N11 bij Bodegraven staat een doseerinstallatie. Als het dan druk op de A12 is, wordt de N11 op rood gezet. Kun je daar lekker in de rij aansluiten omdat men de A12 niet gelijk naar 2x5 heeft gebracht. :roll:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Alternatieve kruispuntvormen

Bericht door Alfa » do 18 jun 2015, 13:49

keokiracer schreef:Zou het eigenlijk genoeg capaciteit hebben om bijvoorbeeld A15xN3 te kunnen opvangen?
In de folders over DDI wordt gesproken van een extra capaciteit van 15% tot 25% tegenover een standaard diamantaansluiting met twee verkeerslichten. In dit rapport zie ik cijfers van ongveer 20.000 voertuigen per dag dat een DDI kan afhandelen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Alternatieve kruispuntvormen

Bericht door Chris » di 14 jul 2015, 17:53

Capitol Drive in Pewaukee, Wisconsin (een suburb van Milwaukee). Ik vraag me af wat hier nou het voordeel van is.

Afbeelding

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Alternatieve kruispuntvormen

Bericht door keokiracer » di 14 jul 2015, 18:15

Linksafslaand verkeer is zo korter op de kruising, dus is er minder ontruimingstijd nodig. Maar dat zal flink gerommel in de marges zijn. Verder is het natuurlijk de vraag of die kortere ontruimingstijd niet teniet gedaan wordt door het kruisende verkeer dat dus langer over het kruisen doet door de bredere weg.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Alternatieve kruispuntvormen

Bericht door Mandelsoft » di 14 jul 2015, 19:27

Ook conflicteren de linksafstromen elkaar niet, maar bij een beetje goed ontworpen kruising is dit ook zo. Het voordeel van dit ontwerp is vanuit mijn eigen verkeerskundig inzicht wel erg marginaal...
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Alternatieve kruispuntvormen

Bericht door mavas » di 14 jul 2015, 19:47

Ik heb hier nou een paar keer naar staan kijken, maar ik zie geen voordeel voor de verkeersafwikkeling.

Seperate rijstroken lijken me qua onderhoud ook niet heel handig, je zult het verkeer dat linksaf wil dan alsnog via het grote kruispunt moeten laten rijden.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Alternatieve kruispuntvormen

Bericht door Chris » di 14 jul 2015, 19:49

Het enige voordeel wat ik me zo kan bedenken is dat voetgangers geen 4 rijstroken over hoeven te steken. Dus 3 en 3 rijstroken ipv 4 en 2 rijstroken.

Plaats reactie