Alternatieve kruispuntvormen

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Robonus
verkeersader

Re: Alternatieve kruispuntvormen

Bericht door Robonus » do 03 sep 2020, 7:03

Vraag me af of het in de praktijk ook zo werkt. Als je de garage uitkomt sta je door je draaicirkel bijna haaks op de invoegstrook, dus sta je óf met je kont op de tegengestelde rijstrook of met je neus op de rijstrook waarop je wil invoegen. Een auto is al snel tussen de 4 en 5 meter lang en een rijstrook bibeko meestal max 3 meter breed.

Afbeelding

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » do 03 sep 2020, 8:27

Persoonlijk denk ik dat het niet zo gaat werken. Of dat, als iemand wel zijn auto even op die linkerstrook parkeert (en dus oprijdt vanuit de garage), dat een schrikreactie gaat geven voor het overige verkeer. Ik rij zelf zelden die richting op, dus ik kan het niet vaak uittesten.

En inderdaad, ik denk dat door je draaicirkel je best wel eens in de problemen zou kunnen komen als je niet oppast.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 03 sep 2020, 11:42

Ik denk ook dat het op deze manier niet gaat werken zoals het bedoeld is. Ik denk dat bestuurders niet eens doorhebben hoe de situatie in elkaar zit (want het is voor Nederland vrijwel uniek), en de rijstroken zijn niet van elkaar gescheiden. Idealiter zouden eerst de rijstroken fysiek van elkaar gescheiden moeten zijn, waarna ze na enige tijd bij elkaar komen, zodat een bestuurder met dezelfde snelheid als de rechtdoorgaande bestuurder kan invoegen. Zoals hier bv: https://www.google.nl/maps/@52.3091146, ... 384!8i8192
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » do 03 sep 2020, 11:46

Palance schreef:
do 03 sep 2020, 8:27
Persoonlijk denk ik dat het niet zo gaat werken. Of dat, als iemand wel zijn auto even op die linkerstrook parkeert (en dus oprijdt vanuit de garage), dat een schrikreactie gaat geven voor het overige verkeer. Ik rij zelf zelden die richting op, dus ik kan het niet vaak uittesten.

En inderdaad, ik denk dat door je draaicirkel je best wel eens in de problemen zou kunnen komen als je niet oppast.
Deze bijzondere situatie (geen schoonheidsprijs) zou al iets beter kunnen werken wanneer de doorsteek in de middenberm breder zou zijn. Die is wel errug smal.

Zodra iemand die de garage in wil iets te ver doorrijdt kom je er ook niet langs.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 03 sep 2020, 11:51

Heel Spanje ligt vol met dit soort kruispunten met een linkse invoeger. Ook (vooral) bij 80-90 km/h.

Piles
verkeersader

Bericht door Piles » do 03 sep 2020, 11:59

Dit gaat zo nooit werken. Als iemand het al doet krijg je sowieso een schrikreactie van het doorgaand verkeer. Ritsstuk is ook wel erg kort om in alle gevallen te kunnen ritsen (en dus moet je toch wachten op een gaatje).
Enige waar dit handig voor is, om via het linksafvak nog snel iemand in te kunnen halen, maar daar is het vast niet voor bedoeld.

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » do 03 sep 2020, 12:20

Als je nou deze kruising (op nog geen 200 meter) zou vervangen door een rotonde of een voorrangsplein dan kun je verkeer dat linksaf de parkeergarage uit wil rechtsaf laten slaan en hier laten keren.

Lijkt me de meest pragmatische oplossing als de doorstroming een probleem is. Dit wordt elders in het land ook wel toegepast.

Zou je de eerste kruising aan de andere kant ook aanpassen dan kan eventueel zelfs die hele doorsteek eruit.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » do 03 sep 2020, 12:57

Schelpenpaadje schreef:
do 03 sep 2020, 12:20
Als je nou deze kruising (op nog geen 200 meter) zou vervangen door een rotonde of een voorrangsplein dan kun je verkeer dat linksaf de parkeergarage uit wil rechtsaf laten slaan en hier laten keren.
Nog een stukje verderop en daar zit al een rotonde. Maar mensen die zouden moeten keren gaan natuurlijk niet tot daar doorrijden.

Dan maar VRI's neerzetten.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 14 sep 2020, 23:22

Nog een beeld van die CFI in Fort Myers, Florida (SR-82 / Gunnery Road).

Afbeelding

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 15 sep 2020, 17:27

Ik zie forse spookrijrisico's... :nothanks:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge