Alternatieve kruispuntvormen

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1111
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: Alternatieve kruispuntvormen

Bericht door Robonus » do 03 sep 2020, 7:03

Vraag me af of het in de praktijk ook zo werkt. Als je de garage uitkomt sta je door je draaicirkel bijna haaks op de invoegstrook, dus sta je óf met je kont op de tegengestelde rijstrook of met je neus op de rijstrook waarop je wil invoegen. Een auto is al snel tussen de 4 en 5 meter lang en een rijstrook bibeko meestal max 3 meter breed.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Alternatieve kruispuntvormen

Bericht door Palance » do 03 sep 2020, 8:27

Persoonlijk denk ik dat het niet zo gaat werken. Of dat, als iemand wel zijn auto even op die linkerstrook parkeert (en dus oprijdt vanuit de garage), dat een schrikreactie gaat geven voor het overige verkeer. Ik rij zelf zelden die richting op, dus ik kan het niet vaak uittesten.

En inderdaad, ik denk dat door je draaicirkel je best wel eens in de problemen zou kunnen komen als je niet oppast.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Alternatieve kruispuntvormen

Bericht door mavas » do 03 sep 2020, 11:42

Ik denk ook dat het op deze manier niet gaat werken zoals het bedoeld is. Ik denk dat bestuurders niet eens doorhebben hoe de situatie in elkaar zit (want het is voor Nederland vrijwel uniek), en de rijstroken zijn niet van elkaar gescheiden. Idealiter zouden eerst de rijstroken fysiek van elkaar gescheiden moeten zijn, waarna ze na enige tijd bij elkaar komen, zodat een bestuurder met dezelfde snelheid als de rechtdoorgaande bestuurder kan invoegen. Zoals hier bv: https://www.google.nl/maps/@52.3091146, ... 384!8i8192
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Alternatieve kruispuntvormen

Bericht door Schelpenpaadje » do 03 sep 2020, 11:46

Palance schreef: do 03 sep 2020, 8:27 Persoonlijk denk ik dat het niet zo gaat werken. Of dat, als iemand wel zijn auto even op die linkerstrook parkeert (en dus oprijdt vanuit de garage), dat een schrikreactie gaat geven voor het overige verkeer. Ik rij zelf zelden die richting op, dus ik kan het niet vaak uittesten.

En inderdaad, ik denk dat door je draaicirkel je best wel eens in de problemen zou kunnen komen als je niet oppast.
Deze bijzondere situatie (geen schoonheidsprijs) zou al iets beter kunnen werken wanneer de doorsteek in de middenberm breder zou zijn. Die is wel errug smal.

Zodra iemand die de garage in wil iets te ver doorrijdt kom je er ook niet langs.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76527
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Alternatieve kruispuntvormen

Bericht door Chris » do 03 sep 2020, 11:51

Heel Spanje ligt vol met dit soort kruispunten met een linkse invoeger. Ook (vooral) bij 80-90 km/h.

Piles
autoweg
Berichten: 1312
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Alternatieve kruispuntvormen

Bericht door Piles » do 03 sep 2020, 11:59

Dit gaat zo nooit werken. Als iemand het al doet krijg je sowieso een schrikreactie van het doorgaand verkeer. Ritsstuk is ook wel erg kort om in alle gevallen te kunnen ritsen (en dus moet je toch wachten op een gaatje).
Enige waar dit handig voor is, om via het linksafvak nog snel iemand in te kunnen halen, maar daar is het vast niet voor bedoeld.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Alternatieve kruispuntvormen

Bericht door Schelpenpaadje » do 03 sep 2020, 12:20

Als je nou deze kruising (op nog geen 200 meter) zou vervangen door een rotonde of een voorrangsplein dan kun je verkeer dat linksaf de parkeergarage uit wil rechtsaf laten slaan en hier laten keren.

Lijkt me de meest pragmatische oplossing als de doorstroming een probleem is. Dit wordt elders in het land ook wel toegepast.

Zou je de eerste kruising aan de andere kant ook aanpassen dan kan eventueel zelfs die hele doorsteek eruit.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Alternatieve kruispuntvormen

Bericht door Palance » do 03 sep 2020, 12:57

Schelpenpaadje schreef: do 03 sep 2020, 12:20 Als je nou deze kruising (op nog geen 200 meter) zou vervangen door een rotonde of een voorrangsplein dan kun je verkeer dat linksaf de parkeergarage uit wil rechtsaf laten slaan en hier laten keren.
Nog een stukje verderop en daar zit al een rotonde. Maar mensen die zouden moeten keren gaan natuurlijk niet tot daar doorrijden.

Dan maar VRI's neerzetten.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76527
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Alternatieve kruispuntvormen

Bericht door Chris » ma 14 sep 2020, 23:22

Nog een beeld van die CFI in Fort Myers, Florida (SR-82 / Gunnery Road).

Afbeelding

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Alternatieve kruispuntvormen

Bericht door Wouter N14 » di 15 sep 2020, 17:27

Ik zie forse spookrijrisico's... :nothanks:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8666
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Alternatieve kruispuntvormen

Bericht door keokiracer » zo 21 feb 2021, 1:25

Een CFI in Odessa, Oekraïne zonder verkeerslichten bij de rijbaanwissel. :nahzeg:
Afbeelding

Afbeelding

Gevonden met dank aan deze video en wat Google Translate in de comments.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Alternatieve kruispuntvormen

Bericht door mavas » zo 21 feb 2021, 10:45

Ik snap nog wel dat het zonder verkeerslichten kan op die eerste locatie, als het maar duidelijk is.
Maar man man, je wordt echt totaal niet voorbereid op deze situatie, alleen een l**lig bordje zie je een paar honderd meter ervoor staan, meer niet.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76527
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Alternatieve kruispuntvormen

Bericht door Chris » ma 19 apr 2021, 22:07

Een Single Point Urban Interchange (SPUI). Komt dit ergens in Nederland voor? In Duitsland zie je ze wel met enige regelmaat.

Afbeelding
I-5 Exit 27_looking NNEApril12_2021 by Oregon Department of Transportation, on Flickr

Afbeelding
I-5 Exit 27 south Medford interchange by Oregon Department of Transportation, on Flickr

Afbeelding
I-5 Exit 27, south Medford interchange by Oregon Department of Transportation, on Flickr

Jeff
expressweg
Berichten: 3029
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Alternatieve kruispuntvormen

Bericht door Jeff » ma 19 apr 2021, 22:12

Als we ze hadden, zijn ze nu meestal omgebouwd naar "dog bone" rotondes.

----
Robonus schreef: do 03 sep 2020, 7:03 Vraag me af of het in de praktijk ook zo werkt. Als je de garage uitkomt sta je door je draaicirkel bijna haaks op de invoegstrook, dus sta je óf met je kont op de tegengestelde rijstrook of met je neus op de rijstrook waarop je wil invoegen. Een auto is al snel tussen de 4 en 5 meter lang en een rijstrook bibeko meestal max 3 meter breed.

Afbeelding
Beetje late reactie, maar bij deze:
Ik neem daar 2 reacties waar, namelijk:
1) Men blijft bij de uitgang wachtend tot er aan beide kanten niets meer aankomt
2) Rijdt op tot het midden, stuurt een beetje in, laat het verkeer passeren en gaat met de stroom mee ("klassieke grote kruising situatie" , zoals hier: https://www.google.nl/maps/@51.8584822, ... 312!8i6656 )

De linkerbaan is gewoon te kort om er goed gebruik van te kunnen maken.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Alternatieve kruispuntvormen

Bericht door Palance » di 20 apr 2021, 8:04

De linkerbaan is lang zat, alleen dan ga je spookrijden :PP:

Ik zie hier nooit iemand afslaan en dan wachten op die linkerrijstrook. Het gebeurt eigenlijk altijd zoals jij zegt bij optie 1: Wachten totdat er van beide kanten geen verkeer meer aankomt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Alternatieve kruispuntvormen

Bericht door mavas » di 20 apr 2021, 8:54

Chris schreef: ma 19 apr 2021, 22:07 Een Single Point Urban Interchange (SPUI). Komt dit ergens in Nederland voor? In Duitsland zie je ze wel met enige regelmaat.
Dit zou een mooi alternatief zijn voor de ongelijkvloerse kruising in Zaanstad N516-S150.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6979
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Alternatieve kruispuntvormen

Bericht door Wimpie25 » di 20 apr 2021, 9:19

Palance schreef: di 20 apr 2021, 8:04 De linkerbaan is lang zat, alleen dan ga je spookrijden :PP:

Ik zie hier nooit iemand afslaan en dan wachten op die linkerrijstrook. Het gebeurt eigenlijk altijd zoals jij zegt bij optie 1: Wachten totdat er van beide kanten geen verkeer meer aankomt.
Zo'n krengen vind je bij ons ook best veel. Maar ik heb nooit de indruk gehad dat ze ten volle worden gebruikt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76527
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Alternatieve kruispuntvormen

Bericht door Chris » di 27 apr 2021, 17:59

Het ontwerp van een RCUT (restricted crossing U-turn) in Virginia.

Afbeelding

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Alternatieve kruispuntvormen

Bericht door mavas » di 27 apr 2021, 22:20

Tja, dat blijven rare kruispunten voor Europese begrippen. Maar ik weet niet of dit nou ook zoveel wordt toegepast in de VS dat weggebruikers het daar normaal vinden, en er aan gewend zijn?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76527
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Alternatieve kruispuntvormen

Bericht door Chris » di 27 apr 2021, 22:28

Dit type is zeer ongebruikelijk. Ik betwijfel of er meer dan enkele tientallen van bestaan. U-turns, J-turns of jughandles bestaan wel veel meer, maar niet dit soort kruispunten dat je niet rechtdoor of linksaf kan.

Dit principe is gebaseerd op de Michigan Left, maar dan compacter. Daar bestaan er wel relatief veel van. Alleen kan je bij een Michigan Left wel rechtdoor op de zijweg.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76527
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Alternatieve kruispuntvormen

Bericht door Chris » vr 25 jun 2021, 9:08

Een CFI nabij Charlotte, North Carolina.

Locatie: https://www.google.com/maps/@35.3255645 ... a=!3m1!1e3

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Alternatieve kruispuntvormen

Bericht door Mandelsoft » vr 25 jun 2021, 18:15

Chris schreef: di 27 apr 2021, 22:28 Dit type is zeer ongebruikelijk. Ik betwijfel of er meer dan enkele tientallen van bestaan. U-turns, J-turns of jughandles bestaan wel veel meer, maar niet dit soort kruispunten dat je niet rechtdoor of linksaf kan.

Dit principe is gebaseerd op de Michigan Left, maar dan compacter. Daar bestaan er wel relatief veel van. Alleen kan je bij een Michigan Left wel rechtdoor op de zijweg.
Ik heb die Michigan Left eens uitgeprobeerd op een verkeerssimulator (VISSIM, om precies te zijn) en deze tegenover een paar andere vierrichtingskruisingstypen gezet (een reguliere kruising met linksaffers, een CFI en een Turboplein). De Michigan left kwam van al deze varianten het slechtste uit, en bij bepaalde intensiteiten van de zijstraten en aandelen voor linksafslaand verkeer liep deze zelfs helemaal vast. Dit komt doordat de lage snelheid bij de U-bocht de capaciteit voor linksafslaand verkeer zeer sterk omlaag brengt en je de wegdelen tussen de u-bochten extra belast. Er is dan gewoon niet genoeg groentijd om al het verkeer door de kruising te stouwen, of je moet meer opstelstroken erbij doen en de U-bocht nog ruimteverslindender te maken, terwijl dit op een normale kruising nog prima gaat. Ik wordt niet vrolijk van dit soort kruisingen...
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3563
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Alternatieve kruispuntvormen

Bericht door verfmeer95 » zo 04 jul 2021, 13:06

Een gelijkvloers klaverblad in New Jersey: https://goo.gl/maps/BiSRMzjbEjVcgbU2A

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Alternatieve kruispuntvormen

Bericht door Wouter N14 » zo 04 jul 2021, 13:36

^^ Ziet er uit als buitencategorie moeilijk doen. Veel ruimte beslag, twee keer een verkeerslicht, twee keer grote conflictpunten kruisen :s
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8666
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Alternatieve kruispuntvormen

Bericht door keokiracer » zo 04 jul 2021, 13:44

Het is viermaal een jughandle type C op hetzelfde kruispunt.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6979
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Alternatieve kruispuntvormen

Bericht door Wimpie25 » zo 04 jul 2021, 14:56

verfmeer95 schreef: zo 04 jul 2021, 13:06 Een gelijkvloers klaverblad in New Jersey: https://goo.gl/maps/BiSRMzjbEjVcgbU2A
Het doet me wat denken aan het Vierarmenkruispunt dat al zowat alles tegelijkertijd geweest is.

Oudergem
https://maps.app.goo.gl/KB6gXameP9SHX5v5A

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76527
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Alternatieve kruispuntvormen

Bericht door Chris » za 06 nov 2021, 22:26

In New Mexico opent volgende week een continuous-flow intersection (CFI). Tussen de US 550 en State Highway 528 in Bernalillo:

Link

Durashift
expressweg
Berichten: 2571
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Alternatieve kruispuntvormen

Bericht door Durashift » zo 07 nov 2021, 0:56

^^ duss.. 2x stoppen om linksaf te mogen zal een betere doorstroming betekenen dan in de file wachten voor 1x afslaan?

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Alternatieve kruispuntvormen

Bericht door mavas » zo 07 nov 2021, 1:15

Ja. Omdat linksaf dan tegelijk groen krijgt met rechtdoorgaand verkeer. Scheelt dus 1 fase in de verkeersregeling.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Durashift
expressweg
Berichten: 2571
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Alternatieve kruispuntvormen

Bericht door Durashift » zo 07 nov 2021, 1:33

^^^ okay, dat is de theorie.

In de praktijk, hoe zal de weggebruiker dit ervaren?

Natuurlijk, de dagelijkse forens zal wellicht merken dat hij een minuutje reistijdwinst heeft.. maar de toevallige passant? Die ervaart, zo neem ik waar, een extra stop. Ik vind het raar.. maar er zal wel over nagedacht zijn.

Plaats reactie