Vraag over conflictgroepen en conflictbelasting

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
SlimShady
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: di 11 feb 2014, 19:53

Vraag over conflictgroepen en conflictbelasting

Bericht door SlimShady » di 25 nov 2014, 20:58

Ik ben nog student in de verkeerskunde en ik zit vast bij een opdracht voor deze studie. Ik zag op dit forum geen aparte plek om vragen te stellen, dus ik heb de mijns inziens meest geschikte plek maar opgezocht.

Afijn, ik kan nergens duidelijk vinden wat een conflictgroep is en ik heb de vraag al aan meerdere docenten en medestudenten gesteld. Ook uit de literatuur word ik niet veel wijzer omdat er geen voorbeelden in staan. De standaarddefinitie die iedereen (ongeveer) geeft is "groep die bestaat uit richtingen die met elkaar in conflict zijn". Klinkt niet moeilijk, maar als ik doorvraag gaan de antwoorden wel uiteen lopen. Ik hoop dat het hier via tekst (ipv gesproken woord) en veel nadenktijd beter verloopt.

Ik heb vier mogelijkheden opgesteld die het zouden kunnen zijn.
1. Als je verkeerslichten volledig conflictvrij regelt, bestaan de conflictgroepen allemaal uit één rijrichting. Conflictbelasting = belastinggraad.
2. Als je verkeerslichten volledig conflictvrij regelt, zijn de conflictgroepen gelijk aan de signaalgroepen. Conflictbelasting = belastinggraad van rijrichting met grootste belastinggraad.
3. Als je verkeerslichten volledig conflictvrij regelt, zijn de conflictgroepen gelijk aan de signaalgroepen. Conflictbelasting = som van belastinggraden van signaalgroep.
4. Er helemaal niet gekeken naar of de rijrichtingen groen of rood hebben: alle rijrichtingen die conflicteren worden bij elkaar opgeteld. Een simpel vierarmig kruispunt zonder voorsoorteerstroken heeft dan dus maar één conflictgroep (of vier dezelfde), namelijk met alle rijrichtingen bij elkaar. Conflictbelasting = som van alle belastinggraden.

Welke is juist? Of geen van de vier?
Alvast bedankt voor jullie hulp!

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Vraag over conflictgroepen en conflictbelasting

Bericht door Mandelsoft » di 25 nov 2014, 21:10

Dat komt mooi uit. Ik heb net een scriptie achter de rug waar ik verkeerslichtprogramma's moest samenstellen voor niet-conventionele kruisingen, dus ik heb ervaring met dit onderwerp.

Conflictgroepen en signaalgroepen hebben wel met elkaar te maken, maar geen van vier stellingen is juist. Een conflictgroep is een groep waarin alle stromen met elkaar in conflict zijn. Dus elke stroom heeft een conflict met elke andere stroom binnen de conflict groep. De volgende conflicten:

· A-B
· A-C
· B-C

Vormen samen de conflictgroep A-B-C. Is er echter een van deze drie conflicten aanwezig, dan is er geen conflictgroep.

Bij een gewone vierwegskruising heb je de 32 conflicten, die je kan onderverdelen in de volgende conflictgroepen (standaard-codering)

· 01-05-09
· 02-06-10
· 03-07-11
· 04-08-12
· 02-05-09-12
· 02-06-09-11
· 03-05-08-12
· 03-06-08-11

Dit betekent bijvoorbeeld stroom 01 in conflict is met stroom 05 en 09, maar ook dat 05 en 09 een conflict met elkaar hebben.

Wat heeft dit met signaalgroepen te maken? Je kan van de conflictgroepen twee dingen afleiden:
- De langste conflictgroep bepaalt hoeveel fasen je MINIMAAL nodig hebt om de kruising conflictvrij te regelen.
- Van elke conflictgroep mag tegelijkertijd maar één stroom groen hebben.

Ik hoop dat dit wat duidelijkheid schept.

Groeten,
Maarten
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

SlimShady
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: di 11 feb 2014, 19:53

Re: Vraag over conflictgroepen en conflictbelasting

Bericht door SlimShady » di 25 nov 2014, 21:44

Het is me al een stuk duidelijker! Heel erg bedankt!

Ik ben het nu aan het toepassen op mijn bijzondere situatie voor de opdracht. Best moeilijk om ze allemaal snel te vinden.

Plaats reactie