Aanrijbeveiliging

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
TyKoen
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: do 05 feb 2015, 13:13

Aanrijbeveiliging

Bericht door TyKoen » do 05 feb 2015, 13:31

Beste,

Ik ben opzoek naar wetgeving voor het ontwerpen van bruggen en tunnels.
Binnen de bebouwde kom wordt een tunnel gemaakt, zodra de weg onder de grond duikt ontstaat er een hoogte verschil, de tunnelbak dus. Aangezien het in de bebouwde kom is lopen, fietsen en rijden er auto's. Wat je niet wil is dat iemand met zijn snufferd in de tunnelbak valt, dus heb je een bescherming rondom nodig.

Nou ben ik op onderzoek gegaan en zie ik tientallen verschillende ontwerpen, de een zet alleen een hek neer, de andere alleen een grote buis, sommige een betonnen muur en sommige ontwerpen hebben alle drie. U begrijpt wel de mogelijkheden zijn eindeloos.

Nog specifieker, het idee is om de tunnelbak iets door te laten lopen waardoor je een muurtje krijgt (die je bijvoorbeeld mooi kunt weg metselen). Het liefst houden we deze zo laag mogelijk maar hoe laag mag die zijn? (gelet op auto/vracht verkeer 50km/h)
Daarvoor zetten we een prachtig hekwerk, zodat ook voetgangers en fietsers er niet kunnen vallen. Hier zijn ook vast wetten en regels voor.

Hoe kom ik erachter als ontwerper wat nu leidend is, wat zijn de normen en wat zijn de vereiste van zo'n muurtje? Waar haal ik de juiste gegevens vandaan?

Ik dank u allen hartelijk alle hulp waar ik moet zoeken is welkom

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Aanrijbeveiliging

Bericht door waldo79 » do 05 feb 2015, 13:37

Welkom, Tykoen.
Neem aan dat je over Nederland spreekt?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Aanrijbeveiliging

Bericht door Rene » do 05 feb 2015, 13:41

NEN 2767 wellicht

jowilly
dorpsstraat
Berichten: 198
Lid geworden op: ma 09 jan 2006, 13:40
Contacteer:

Re: Aanrijbeveiliging

Bericht door jowilly » zo 08 feb 2015, 21:31

Zie
bouwbesluit (http://www.onlinebouwbesluit.nl/)
Afdeling 2.3 Afscheiding van vloer, trap en hellingbaan

Hier dien je rekening mee te houden. En hoe jij voor de rest je muurtje, leuning maakt.... rood, rond, gaaswerk, etc. is van minder belang.
Succes

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: Aanrijbeveiliging

Bericht door Boerenkool » zo 08 feb 2015, 21:48

Bij de meeste nieuwe tunnels die ik ken is het een gewapend betonnen muurtje. Meestal meegegoten met de vloerbak om grondwatertoestroom te beperken.
De meeste tunnels hebben tegenwoordig tegen het constructieve beton een brandwerende bekleding. De beplating of betegeling die daar op zit plakken ze meestal ook op het muurtje wat de tunnel uit steekt.
Je ziet daar van alles voor, motiefbeton, kaal grijs beton, natuursteen, geluidswerend gruisschuimspul, baksteensierstrips, echte baksteen, natuursteen, metrotegels etc etc.

TyKoen
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: do 05 feb 2015, 13:13

Re: Aanrijbeveiliging

Bericht door TyKoen » ma 09 feb 2015, 9:14

Dank u allen voor je reactie! Ik ga hiermee aan de slag!

Plaats reactie