Automobilisten rijden te hard langs wegwerkzaamheden

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Automobilisten rijden te hard langs wegwerkzaamheden

Bericht door mavas » za 11 apr 2015, 10:40

Wat al langer werd gedacht is nu uit onderzoek bevestigt: Automobilisten rijden te hard langs wegwerkzaamheden als de situatie niet geloofwaardig is.

http://vvn.nl/persberichten/2015/automo ... kzaamheden
[...]
Bij Veilig Verkeer Nederland district Friesland bestond het vermoeden dat de geloofwaardigheid van bebording bij werkzaamheden afneemt. Dit kan mede een oorzaak zijn van een aantal recentelijk dodelijke ongevallen van wegwerkers. Door onjuist inzetten van de bebording zou het gedrag van de automobilist niet meer overeenkomen met het gevraagde gedrag. Dat was reden om een onderzoek in te stellen naar naar het gedrag van automobilisten bij wegwerkzaamheden. Op zeven locaties in Friesland zijn bij wegwerkzaamheden snelheidsmetingen uitgevoerd. Daarnaast is met een enquête de mening van 225 Nederlandse automobilisten gevraagd over hun verkeersgedrag bij wegwerkzaamheden.
Wordt het nu niet tijd om al die overbodige snelheidsbeperkingen bij werken te verwijderen, zeker als er niet gewerkt wordt?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Automobilisten rijden te hard langs wegwerkzaamheden

Bericht door Km357 » za 11 apr 2015, 10:46

Wel rond scholen kan er wel een dynamische limiet ingesteld worden, dus ik zie niet in waarom dat niet zou lukken bij wegwerkzaamheden. Dat is één ding, dat de limieten soms ongeloofwaardig laag liggen (30kph in bebouwde kom bij werken en soms 50kph op 2x2's) is nog iets anders. Vooral 's nachts ga ik niet beginnen de limiet te rechtvaardigen als er niet gewerkt wordt omdat ik toch wel ietsje bang ben dat er eentje in mijn achterste gaat rijden als ik zo overdreven traag ga rijden op een plek zonder waarneembaar gevaar.

Verleden zomer ergens op een kleine D-weg in Frankrijk zelfs gewoon traag door het rood gereden bij wegenwerken 's nachts. Weg zo verlaten als wat en ik zag het niet zitten om daar even een minuutje stil te staan in een verlaten bosrijke omgeving...En ik kon het einde van de werken zien, dus er was weinig aan de hand.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76267
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Automobilisten rijden te hard langs wegwerkzaamheden

Bericht door Chris » za 11 apr 2015, 11:48

Je ziet bijvoorbeeld wegen met een maximumsnelheid die zonder wegwerkzaamheden al aan de lage kant is (bijvoorbeeld 50 op een weg waar ook 70 of 80 had gekund op basis van wegbeeld). Als ze dan borden met 30 neerzetten terwijl ze ergens in de berm aan het werken zijn, is het inderdaad niet vreemd dat dat genegeerd wordt.

Aan de andere kant vind ik met de maximumsnelheden bij werkzaamheden op autosnelwegen weinig mis. In Nederland mag je vaak toch nog 90 en soms zelfs 100 (bijv. de reconstructie van de A12). In het buitenland kom je regelmatig 60 of 70 tegen, al dan niet met absurd smalle rijstroken.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Automobilisten rijden te hard langs wegwerkzaamheden

Bericht door Groningen » za 11 apr 2015, 13:01

mavas schreef: Wordt het nu niet tijd om al die overbodige snelheidsbeperkingen bij werken te verwijderen, zeker als er niet gewerkt wordt?
Dat wordt straks vast op de Nederlandse manier opgelost: mobiele trajectcontroles neerzetten, wedden dat iedereen dan netjes de Vmax rijdt? 'Het is immers niet aan de weggebruiker om...' toch?

Plaats reactie