Wat vinden jullie van deze kruising?

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
hneel
autoweg
Berichten: 1079
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 8:46
Locatie: Dinteloord

Wat vinden jullie van deze kruising?

Bericht door hneel » ma 18 mei 2015, 21:15

Locatie: centrum Dinteloord.

https://www.google.com/maps/@51.635705, ... 46OMCA!2e0

Als je als fietser hier over het Zuideinde van west naar oost fietst moet je als jet ware een kruising diagonaal oversteken. En iets verderop, ter hoogte van de apotheek, houdt het fietspad dan weer plots op en moet je weer oversteken naar de andere kant van de straat.

Daarnaast is ook de voorrangssituatie voor heel veel automobilisten hier niet duidelijk. Dat kan je hen verwijten, maar is wel iets om rekening mee te houden.

Er schijnen plannen te zijn om het aan te passen, maar niemand weet hoe. Behalve dat het ten behoeve van het landbouwverkeer is.

Wat zou volgens jullie hier een veilige indeling zijn?
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18266
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Wat vinden jullie van deze kruising?

Bericht door boe! » ma 18 mei 2015, 22:39

Nu en noodzaak van het fietspad ontgaat mij, dus dat kan sowieso weg.

fleppenstein
stadsweg
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 8:49

Re: Wat vinden jullie van deze kruising?

Bericht door fleppenstein » ma 18 mei 2015, 23:10

^^
Zeer bekende locatie, heel bekend hier (woon zelf ook in Dinteloord). Ik heb het ook altijd een vreemdsoortige constructie gevonden.
Geef mij de oude situatie maar, toen dit nog een gewone kruising was, zonder drempel.
Met name ook die drempel is een onding, want als je van de steenbergseweg naar de westvoorstraat rijdt, rij je altijd scheef over dat rotding, en wordt je 4x door elkaar geschud. Maar inderdaad, de situatie voor fietsers is er ook allerbelabberst, die moeten 2x schuin oversteken.

Uiteindelijk komen er 7 verkeersstromen bij elkaar hier, verkeer van Zuideinde West, Zuideinde Oost, Westvoorstraat, Steenbergseweg, Raadhuisplein, Inrit Steenbergseweg parallel en de busuitrit.
Toch denk ik dat er wat van te maken is.
Mijn eerste idee zou zijn, oude situatie terug !!! Drempel eruit en racen maar !! :woop: Maar dat heeft natuurlijk geen schijn van kans.
Mijn tweede idee is drempel rechtmaken en verkeerslichten. Maar dat zeg ik alleen maar omdat dat mijn werk is en werk oplevert ;) . Met verkeerslichten kan je alle verkeersstromen in goede banen leiden, en de fietsers en bussen exclusief regelen. Maar door de 7 verkeersstromen zal dit een hoge cyclustijd opleveren.

Ik zeg het niet graag, maar hier zou denk ik een (mini)rotonde niet misstaan. Misschien ten koste van wat p-plaatsen bij de bushalte (2-3 denk ik), maar dan moet een rotonde in te passen zijn.

Ideeen om ook bij na te denken is het eenrichting maken van Zuideinde ri westen, en het verkeer uit de wijk via de Westgroeneweg de wijk te laten verlaten. Ook de uitrit vanaf het raadhuisplein zou ik eenrichting maken, nl alleen het p-terrein op, eraf via Westvoorstraat. Scheelt een hoop gedoe daar.
Verder zou ik de inrit van de Steenbergseweg parallel niet op de rotonde uit laten komen, maar iets verderop op de Steenbergseweg maken.
Probleem is dan wel het landbouwverkeer. Dat zit denk ik niet te wachten op een rotonde. Maar missschien kan de rotonde zo geconstrueerd worden dat landbouwverkeer (in principe alleen de relatie Steenbergseweg <-> Westvoorstraat) gemakkelijk kan aanrijden op de rotonde en minimale stuurbewegingen hoeft te maken.
Ander probleem is de busuitrit. Ook de bus heeft natuurlijk geen zin in die rotonde. Wellicht is een exclusieve uitrit buiten de rotonde om te realiseren, direct de Steenbergsweg op.
Eventueel zou dit gerealiseerd kunnen worden met (daar is tie weer) een VRI, die normaal gedoofd is en alleen wanneer de bus wegrijdt naar rood gaat en het verkeer voor de rotonde en op de steenbergseweg tegenhoudt en dan de bus ertussen werpt, en daarna weer naar gedoofd gaat.

Laatste idee is, om bovenstaande goed te kunnen realiseren, om de parkeerplaatsen bij de bushalte en de bushalte zelf om te draaien, dan kan de bus van de Steenbergseweg eraf en hup er weer tussen, en staan de parkeerplekken buiten beeld aan de rand.

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1484
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Wat vinden jullie van deze kruising?

Bericht door Victor » di 19 mei 2015, 0:11

fleppenstein schreef:^^
als je van de steenbergseweg naar de westvoorstraat rijdt, rij je altijd scheef over dat rotding, en wordt je 4x door elkaar geschud
Als ik het van bovenaf bekijk, is het simpel: gewoon wat meer sturen, op de juiste plek afslaan naar links dan kun je die drempel precies haaks nemen :p

fleppenstein
stadsweg
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 8:49

Re: Wat vinden jullie van deze kruising?

Bericht door fleppenstein » di 19 mei 2015, 1:00

^^
Klopt, doe ik ook meestal zo, dan gaat het net.
Komende vanaf Steenbergseweg moet je moet daarvoor eigenlijk even eerst naar rechts sturen, om vervolgens haaks linksaf de drempel op te gaan.
Dan lukt het precies met 2wielen tegelijk.
Probleem is echter dat mede weggebruikers dit inzicht niet hebben, ondanks dat ik bij deze manoerve steevast mijn linkerknipper heb aanstaan.
Zij gaan wel rechtdoor en plempen hun voiture er dan precies tussen, en dat ken net (niet dus)
Een hoop getoeter levert het vaak wel op. :wall:

Plaats reactie