ongeluk wie gelijk?

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2870
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: ongeluk wie gelijk?

Bericht door Robbert297 » wo 24 jun 2015, 9:57

Ik leer met rijles het volgende: als ik groen heb, mag ik toch niet zomaar het kruispunt over. Ik moet (rijdend) eerst nog kijken of het kruispunt leeg is en of er toch nog mensen door rood glippen. Je rijdt namelijk niet zomaar een kruispunt op. Waarschijnlijk deed degene die van links kwam dat wel en heeft Kimberly misschien niet eens opgemerkt, of hij dacht dat Kimberly sneller reed dan hij dacht. Het kan allemaal.
Слава Україні

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: ongeluk wie gelijk?

Bericht door Lekkere Kwal » wo 24 jun 2015, 10:07

Het is geen geval groen/rood, het is een geval van artikel 5 en 6: gij zult geen hinder veroorzaken en gij zult geen aanrijding veroorzaken. Kimberley heeft artikel 5 overtreden, andere partij artikel 6. In hoeverre nu de schuldlast wordt verdeeld is aan de verzekering van beide partijen, die zullen het moeten gaan uitvechten.

Het heeft geen enkele zin als partijen om zelf te gaan uitvechten wie er schuldig is. Je vult in op het schadeformulier wat er volgens beide partijen gebeurt is (dat mag verschillen) en dat lever je in, klaar. Zorg desnoods voor getuigen indien mogelijk, maar als een partij geen getuigen heeft ben je niet vanzelf schuldig van het tegendeel. Het is namelijk vaak makkelijk om een getuige te vinden die wel met je mee wilt praten, dat weegt niet heel zwaar bij de schuldbepaling. Bij stoplichtkwesties reed namelijk iedereen altijd door groen en nooit te hard en waren er wel 10 getuigen die dat bevestigden.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: ongeluk wie gelijk?

Bericht door duikgek89 » wo 24 jun 2015, 13:10

...

Plaats reactie