Plastic weg van VolkerWessels

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Plastic weg van VolkerWessels

Bericht door RSK » vr 10 jul 2015, 15:20

Vandaag kwam op diverse nieuwssites het bericht naar voren over het concept van de plastic weg. VolkerWessels is bezig met het ontwikkelen van deze techniek, hierbij het persbericht van hun website:
VolkerWessels schreef: VolkerWessels lanceert ‘plastic weg’-concept
VolkerWessels wil duurzame wegen van gerecycled plastic maken. Het concept hiervoor, PlasticRoad genaamd, is ontwikkeld door KWS Infra; de grootste wegenbouwer van Nederland en een onderneming van VolkerWessels. “Plastic biedt ontzettend veel voordelen ten opzichte van huidige wegconstructies, zowel bij de aanleg als het onderhoud ervan”, aldus Rolf Mars, directeur van KWS Infra. “Daarnaast is het veel duurzamer en blijft er door de PlasticRoad-constructie ruimte in de ‘holle’ wegen beschikbaar die bijvoorbeeld ingezet kan worden voor kabels en leidingen of als waterberging.”

Uniek
Het concept van PlasticRoad sluit goed aan bij ontwikkelingen als cradle-to-cradle en The Ocean Cleanup; het initiatief om de zeeën ‘plasticsoep’ vrij te maken. Gerecycled plastic en kunststof worden verwerkt tot prefab wegdelen, die in z’n geheel worden aangebracht. Door de prefab productie kan niet alleen de kwaliteit (stroefheid, waterafvoer, etc.) beter gegarandeerd worden, wegen kunnen ook veel sneller aangelegd worden. “Voor zo ver bekend zijn wij hiermee de eerste in de wereld”, aldus Mars.

Verdrievoudigd
PlasticRoad is bovendien een vrijwel onderhoudsvrij product. Het is ongevoelig voor corrosie en weersinvloeden. Zo kan het met gemak temperaturen van -40 tot +80 graden celcius aan en is het veel beter bestand tegen chemische aantastingen. We schatten in dat de levensduur van wegen verdrievoudigd kan worden.

Hol
Een groot voordeel van PlasticRoad is de holle constructie die eenvoudig op een zandondergrond te plaatsen is. Andere elementen als verkeerslussen, meetapparatuur en aansluitingen voor lichtmasten zijn daardoor gemakkelijk prefab te integreren. Nog belangrijker is echter dat de holle ruimte in de weg ook benut kan worden als bijvoorbeeld waterberging of goot voor kabels en leidingen. Door het lichte gewicht is de aanleg niet alleen eenvoudiger, maar wordt daardoor ook ideaal voor minder draagkrachtige ondergrond. Dat geldt voor zeker de helft van Nederland.

Partners gezocht
Een planning voor de aanleg van een eerste plastic weg kan KWS Infra nog niet geven. Mars: “De potentie van het concept is enorm. Op dit moment zijn we op zoek naar partners die samen met ons een pilot willen uitvoeren. Naast fabrikanten uit de plastic- en kunststofindustrie, denken we dan aan de recyclebranche, universiteiten en andere kennisinstellingen.” De gemeente Rotterdam heeft zich reeds gemeld voor een proefplaatsing. “Wij staan erg positief tegenover de ontwikkelingen rondom PlasticRoad”, aldus Jaap Peters van het Ingenieursbureau van de gemeente. “Rotterdam is een stad die open staat voor experimenten en innovatieve toepassingen in de praktijk. Zodoende hebben we ook een testruimte (Lab op Straat) beschikbaar, waar een innovatie als deze kan worden getest.”

Voordelen PlasticRoad
  • PlasticRoad bestaat uit 100 procent gerecycled materiaal.
  • Prefab platen die beter bestand zijn tegen weersomstandigheden en slijtage.
  • Wegen kunnen in weken gebouwd worden in plaats van maanden.
  • Wegen gaan drie keer langer mee.
  • Minder en korter onderhoud aan wegen, dus minder tot geen files en/of omleidingen voor automobilisten.
  • In de holle constructie is ruimte voor bijvoorbeeld kabels, leidingen en water.
  • Lichte constructie die eenvoudig op zandondergrond te plaatsen is.
  • Minder vrachtladingen dus minder bouwverkeer.
  • Gebruik van plastic maakt een reeks nieuwe innovaties mogelijk: o.a. energieopwekking, ultrastille wegen, verwarmde wegen, modulair bouwen.
Wat denken jullie van deze ontwikkeling: is het iets wat we in de gaten moeten houden, of is het vooral toekomstmuziek of zelfs onhaalbaar? Ik ben zelf met name benieuwd naar de stroefheid. Ze beweren dat het daar geschikt voor is, maar plastic lijkt me bij uitstek een materiaal wat gevoelig is voor gladheid.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Plastic weg van VolkerWessels

Bericht door captain007 » vr 10 jul 2015, 15:32

Ik ben vooral benieuwd hoe het zit met reparaties wanneer het wegdek door bijvoorbeeld een ongeval beschadigd raakt. Moet men dan de plaat vervangen of kan men het op een andere manier oplappen. En de vraag is ook of de plaat vervangen kan worden zonder dat je een complete module met kabelgoten moet vervangen. Stroefheid is inderdaad ook een belangrijk punt. Ook uitbreidbaarheid is een punt. Als je een weg wilt verbreden kun je bij asfalt er gewoon een strook langs leggen, maar hoe zit dat bij van die platen met eventuele naden, standaardmaten, etc. Ook geluidsproductie is een punt van aandacht. Denk wel dat het goed is om dit soort experimenteren met andere materialen om te kijken of een bruikbaar alternatief voor asfalt en betonmengsels is.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Plastic weg van VolkerWessels

Bericht door Chris » vr 10 jul 2015, 15:35

Zou er genoeg plastic afval zijn om op landelijke schaal wegen mee aan te leggen?

Daarnaast bestaat de bouwtijd van wegen vooral uit de tijd die het kost om kunstwerken aan te leggen, en het zetten van taluds en grondverzet. Het asfalteren zelf kost meestal niet het meeste tijd van de wegenbouw.

Ik vraag me ook af wat er van over blijft na een voertuigbrand.

Je hoort vaker over geweldige innovaties die uiteindelijk niet op grote schaal toegepast worden.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10243
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Plastic weg van VolkerWessels

Bericht door Mark » vr 10 jul 2015, 15:52

Zonder cijfers is het lastig bepalen, maar ik denk zelf dat je toch wel heel wat kilometers kan maken met het plastic afval wat in Nederland gegenereerd wordt. Ik vind het wel een interessante ontwikkeling. Als je een modulair concept hebt (kabels zou ik er bijv niet in leggen) kan je bij onderhoud de platen wellicht razendsnel vervangen.
Chris schreef:Ik vraag me ook af wat er van over blijft na een voertuigbrand.
Bij een lelijke voertuigbrand raakt het asfalt normaliter ook beschadigd. Als bij zo'n modulaire weg ook beschadiging is, zou je zo'n plaat bijvoorbeeld snel kunnen vervangen met eentje uit voorraad en de beschadigde wellicht herstellen en weer opnieuw gebruiken.

Ben benieuwd waar dit gaat eindigen. Wellicht werkt dit op zichzelf niet, maar kunnen ervaringen gebruikt worden in andere nieuwe producten of ontwikkelingen.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Plastic weg van VolkerWessels

Bericht door RSK » vr 10 jul 2015, 16:44

Er worden wel goede geluidseigenschappen aan toegedicht, maar met modulaire elementen lijkt me dat je toch een betonplaten-effect krijgt op de naden.
Chris schreef:Je hoort vaker over geweldige innovaties die uiteindelijk niet op grote schaal toegepast worden.
Een andere interessante die ik laatst tegenkwam, is de drijvende weg. Daar is Verkeer en Waterstaat in 2004 mee bezig geweest. Het praktijkmodel wat toen ontwikkeld is, was goed in staat om voertuigen tot 2 ton toe te laten met 80km/h. In theorie zou je een dergelijke drijvende weg ook heel goed kunnen maken van plastic. Wat dat betreft snijdt de opmerking van Mark ook wel hout: de ontwikkeling op zichzelf hoeft geen succes te zijn, maar kan in combinatie met andere ideeën toch zinvol worden.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10945
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Plastic weg van VolkerWessels

Bericht door Willem » vr 10 jul 2015, 18:16

Zo'n plastic weg kan dan gewoon uit de 3D-printer komen.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6137
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Plastic weg van VolkerWessels

Bericht door mhkamp » vr 10 jul 2015, 18:32

Chris schreef:Ik vraag me ook af wat er van over blijft na een voertuigbrand.
Afbeelding
Ze willen direct onder het 'wegdek' kabelgoten aanleggen. Bij een fikse voertuigbrand gaat dat er wel aan.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Plastic weg van VolkerWessels

Bericht door Vinny » vr 10 jul 2015, 22:09

Je moet bij innovaties ook wel opletten of er niet oude wijn in nieuwe zakken wordt verkocht. De drijvende weg bestaat als concept al sinds de uitvinding van het vlot, enige duizenden jaren voor het begin van de jaartelling. En de Amerikanen kunnen gewoon vliegtuigen laten landen op schepen, dus drijvende vliegvelden kan ook al een heel tijdje. ;)

Voor wat betreft de platic weg lijtk me gewoon heel simpel: voldoet het principe aan de eisen voor het moderne verkeer: prima - toepassen. Indien niet, gewoon met conventioneel asfalt en/of beton werken.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14378
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Plastic weg van VolkerWessels

Bericht door Attietattie » za 11 jul 2015, 0:40

mhkamp schreef:
Chris schreef:Ik vraag me ook af wat er van over blijft na een voertuigbrand.
Ze willen direct onder het 'wegdek' kabelgoten aanleggen. Bij een fikse voertuigbrand gaat dat er wel aan.
Beetje te stellig mijns inziens. Er zijn maar zat kunststoffen die pas smelten bij +1000 graden. Gezien het feit dat een autobrand zich normaliter niet op of in, maar boven het wegdek manifesteert, maak ik me daarover niet zo'n zorgen. Asfalt is waarschijnlijk eerder onder de indruk.
Mark schreef:Als je een modulair concept hebt (kabels zou ik er bijv niet in leggen) kan je bij onderhoud de platen wellicht razendsnel vervangen.
Als je de platen met een M-profiel aanlegt kan je er kabels onder leggen. Bovendien kan je de platen van een luik voorzien wat van boven te openen is, waarbij een plaat prima te vervangen is, ook al zitten er kabels in.
Mark schreef:Ben benieuwd waar dit gaat eindigen. Wellicht werkt dit op zichzelf niet, maar kunnen ervaringen gebruikt worden in andere nieuwe producten of ontwikkelingen.
Exact. Typisch Nederlandse manier van denken en daar mogen we trots op zijn. :top:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Plastic weg van VolkerWessels

Bericht door Rene » zo 12 jul 2015, 23:30

Ooit zijn we erachter gekomen dat asfalt een enorm voordeel had boven betonplaten in dit drassige, veenrijke landje.
Hoe lang gaat het duren voordat hier iemand deze wezenlijke vraag stelt ten aanzien van prefab kunststof ?

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Plastic weg van VolkerWessels

Bericht door Juerd » ma 13 jul 2015, 2:17

Kunststof kan een stuk flexibeler worden gemaakt dan betonplaten, en vrijwel naadloos aansluiten.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17414
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Plastic weg van VolkerWessels

Bericht door Kaaiman » ma 13 jul 2015, 10:57

Je kent het wel. Ideaal voor drassige veengebieden, want het buigt mee en blijft zelfs drijven. 8-)

Afbeelding
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Plastic weg van VolkerWessels

Bericht door Rene » ma 13 jul 2015, 13:05

Juerd schreef:Kunststof kan een stuk flexibeler worden gemaakt dan betonplaten, en vrijwel naadloos aansluiten.
Alles kan, maar het heeft wel gevolgen voor de onderhoudstermijn. En zeker als het de bedoeling is dat de constructie ook voor kabelgoten, verwarming of wat dan ook gebruikt moet gaan worden, dan voorzie ik toch probleempjes. Niet elk voertuig is licht, en zelfs in de rustigste woonstraat komt regelmatig een zware vrachtwagen (vuilniswagen, verhuiswagen, etc).

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18215
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Plastic weg van VolkerWessels

Bericht door mavas » ma 13 jul 2015, 19:03

Ik heb het nog niet terug kunnen lezen op de site, maar ik ben heel benieuwd wat de draagkracht van die plastic weg is.

Als dat ding op alle fronten voldoet, dan zeg ik ook: toepassen maar.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Plastic weg van VolkerWessels

Bericht door Rene » ma 13 jul 2015, 19:18

^^
Tot "op alle fronten voldoen" behoort naar mijn mening niet alleen het technisch aspect, maar ook de life-cycle-costs.

Jutter
dorpsstraat
Berichten: 177
Lid geworden op: wo 08 feb 2017, 0:48
Locatie: Den Helder

Re: Plastic weg van VolkerWessels

Bericht door Jutter » vr 21 mei 2021, 11:39

Even een schopje.

Las er een stuk over in het Noordhollands Dagblad vandaag, kan daar geen link van vinden dus dan maar even van de Stentor:
https://www.destentor.nl/hardenberg/pla ... ~aa1cb056/

Ze zijn er dus de markt mee op.

Het modulaire idee staat me wel aan, maar het blijft plastic. Vraag me af of het nou wel verstandig is dat op deze manier toe te gaan passen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Plastic weg van VolkerWessels

Bericht door Chris » vr 21 mei 2021, 11:43

In Zwolle ligt een stuk fietspad van gerecycled plastic.

Waar ze tegenaan liepen;
* het bevriest eerder dan de rest
* het was niet voldoende ontworpen op incidentele zware voertuigen (veegwagens enzo)

Wat ik zelf nou zou willen toevoegen: het is wat minder comfortabel omdat er elke paar meter een voeg zit. Als je hele lange stukken van dit soort fietspad hebt is het wel minder comfortabel dan asfalt of beton.

Afbeelding
plastic bike path Zwolle-2 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 604
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: Plastic weg van VolkerWessels

Bericht door MaartenE » vr 21 mei 2021, 12:30

Plastic staat bij mij niet echt bekend om zijn hoge grip.
Kan mij goed voorstellen dat zo'n stuk plastic een stuk gladder is, zoals aangegeven.
Hier in het Brabantse willen fietspaden langs minder drukke N-wegen gemaakt zijn van betonplaten. Vind dat eigenlijk wel wat hebben, voelt op de een of andere manier alsof je een stuk harder gaat op die platen dan over gewoon asfalt. :D

Zolang de voegen redelijk gelijk aan elkaar liggen vind ik het niet erg in ieder geval. Nog meer dan genoeg fietspaden die uit tegels bestaan, heb je ook in principe om de 60cm een voeg.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Gebruikersavatar
JaN34
dorpsstraat
Berichten: 240
Lid geworden op: do 29 dec 2011, 11:09
Locatie: Hardenberg

Re: Plastic weg van VolkerWessels

Bericht door JaN34 » vr 21 mei 2021, 12:31

^^ Bij Hardenberg gaan ze een carpoolplaats aanleggen van plastic road:
https://www.destentor.nl/hardenberg/har ... ~aeaa417a/
Deze is inderdaad niet geschikt voor zwaar verkeer

Gebruikersavatar
JaN34
dorpsstraat
Berichten: 240
Lid geworden op: do 29 dec 2011, 11:09
Locatie: Hardenberg

Re: Plastic weg van VolkerWessels

Bericht door JaN34 » vr 21 mei 2021, 12:36

MaartenE schreef: vr 21 mei 2021, 12:30 Plastic staat bij mij niet echt bekend om zijn hoge grip.
De toplaag is van een ander materiaal. Het plastic deel is ontwikkeld door Wavin, de toplaag zal door Volker Wessels zijn ontworpen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Plastic weg van VolkerWessels

Bericht door Palance » vr 21 mei 2021, 12:41

Dat is wel makkelijk, dan kun je daar je plastic rommel gewoon uit je autoraam of tijdens het fietsen op de grond gooien. Dan wordt dat er misschien wel ingereden :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Plastic weg van VolkerWessels

Bericht door Chris » vr 21 mei 2021, 12:43

MaartenE schreef: vr 21 mei 2021, 12:30 Plastic staat bij mij niet echt bekend om zijn hoge grip.
Kan mij goed voorstellen dat zo'n stuk plastic een stuk gladder is, zoals aangegeven.
Er ligt natuurlijk wel een slijtlaag op het plastic, zodat je de normale grip hebt.
Zolang de voegen redelijk gelijk aan elkaar liggen vind ik het niet erg in ieder geval. Nog meer dan genoeg fietspaden die uit tegels bestaan, heb je ook in principe om de 60cm een voeg.
Dat klopt, maar die zijn dan ook minder comfortabel dan een mooi fietspad van strak asfalt. En dat geldt ook voor zo'n plastic road. Zo'n stukje van 50 meter valt nog mee maar als je straks hele fietspaden zo hebt is dat gewoon een achteruitgang ten opzichte van wat het kan zijn. Ook al is het een luxeprobleem.

Egbert
expressweg
Berichten: 2737
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Plastic weg van VolkerWessels

Bericht door Egbert » vr 21 mei 2021, 13:59

Ik kom helaas vaak genoeg (vooral buiten de bebouwde kom) fietspaden in beton tegen en die hebben ook elke paar meter een voeg. En die platen zetten natuurlijk verschillend dus al gauw heb je een hoogteverschil tussen twee platen. Dat wordt dan soms geëgaliseerd door een stuk beton weg te frezen.

Zelfs meegemaakt dat een fijn nieuw asfaltpad van nog geen jaar oud alweer werd weggefreesd en er beton voor in de plaats kwam. Totaal onduidelijk waarom maar blijkbaar heeft beton voor de opdrachtgever voordelen boven asfalt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Plastic weg van VolkerWessels

Bericht door Chris » vr 21 mei 2021, 14:17

De oudere fietspaden hebben inderdaad van die betonplaten die elke 4 of 5 meter een voeg hebben, meestal zijn die ook nog wel eens wat verzakt zodat sommige betonnen fietspaden erg hobbelig zijn. Bij hitte zijn het doorgaans ook die oude fietspaden die spatten of omhoog komen.

Modernere betonnen fietspaden hebben continu gestort beton met alleen een grote uitzetvoeg met asfalt elke 100 - 150 meter en een kleinere zaagvoeg op kortere intervals waar je niks van zou moeten merken.

Beton heeft tegenwoordig vaak de voorkeur vanwege de lange levensduur en praktisch nul onderhoudskosten. Asfaltfietspaden hebben vaker last van opdrukkende wortels en asfaltschade door winterweer.

nico
woonerf
Berichten: 84
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 22:51

Re: Plastic weg van VolkerWessels

Bericht door nico » ma 27 feb 2023, 14:11

Plastic fietspad in Gouda
https://inbeeld.zuid-holland.nl/februar ... dse-nieuwe

Ik zag het langskomen in een LinkedIn bericht
https://www.linkedin.com/posts/provinci ... er_desktop

evos
verkeersader
Berichten: 750
Lid geworden op: za 05 jul 2008, 10:12
Locatie: Hoofddorp

Re: Plastic weg van VolkerWessels

Bericht door evos » ma 27 feb 2023, 14:21

Natuurlijk slijt plastic ook op den duur. En wat krijg je dan? Schadelijk fijnstof? Zit er PFAS in?
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Plastic weg van VolkerWessels

Bericht door Lekkere Kwal » wo 01 mar 2023, 18:03

^^ op die pagina wordt ook de website van dit concept gelinkt, https://plasticroad.com/ alwaar je in de FAQ de antwoorden op je vragen kan terugvinden.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20582
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Plastic weg van VolkerWessels

Bericht door waldo79 » wo 01 mar 2023, 18:55

Het oogt wel doordachter dan al die proeven met zonnepanelen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Plastic weg van VolkerWessels

Bericht door Chris » wo 01 mar 2023, 19:04

Ze zeggen ook:

De koppelingen zijn zo ontworpen dat de elementen horizontaal uitgevlakt worden zodat de hoogteverschillen tussen de elementen nihil zijn. Daarnaast zijn de koppelingen verdiept aangelegd en hebben ze een minimale oppervlakte en voeg. Naar aanleiding van de pilots in Zwolle, Giethoorn en Mexico-Stad zijn de koppelingen verder geoptimaliseerd en daarmee is ook het rijcomfort verder verhoogd.

In Zwolle (zie eerder deze thread) ligt ook zo'n plastic fietspad. Doordat er elke paar meter een koppeling zit geeft dit een cadans. Het is een luxeprobleem, maar het is niet zo comfortabel als een mooi lang stuk asfalt. Als lange stukken fietspad zo uitgevoerd zijn is dat toch wel een achteruitgang ten opzichte van asfalt. Maar kennelijk hebben ze het dus geoptimaliseerd.

jerryhopper
polderweggetje
Berichten: 22
Lid geworden op: za 30 nov 2019, 21:54

Re: Plastic weg van VolkerWessels

Bericht door jerryhopper » wo 01 mar 2023, 20:45

evos schreef: ma 27 feb 2023, 14:21 Natuurlijk slijt plastic ook op den duur. En wat krijg je dan? Schadelijk fijnstof? Zit er PFAS in?
Ik vermoed: Belachelijk gladde wegen op de uitgesleten rij plekken, en plastic in het milieu. Ik vraag me ook af wat moedertje natuur/aarde nu vervelender vindt: beetje meer stikstof voor de plantjes, of microplastics in alle levende organismen?

Geen enkel stukje plastic gaat de stroefheid em slijtvastheid van steenachtige producten vervangen. Hoe hard ze ook hun best gaan doen. Ze willen het wel, maar t gaat gewoon niet lukken.

Wat is het issue eigenlijk met gewone fietspaden en duurzaamheid.... ik ken fietspaden die al 40jaar hetzelfde zijn, is dat niet duurzaam genoeg?

Plaats reactie