Verkeersveiligheid serieuze taak voor verzekeraars

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Jurjen
dorpsstraat
Berichten: 175
Lid geworden op: vr 16 okt 2015, 13:27
Locatie: Pijnacker

Re: Verkeersveiligheid serieuze taak voor verzekeraars

Bericht door Jurjen » wo 15 jun 2016, 9:43

^^ En betere chauffeurs.

Zelf vind ik parkeersensoren best handig, maar ik kan het prima zonder.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Verkeersveiligheid serieuze taak voor verzekeraars

Bericht door duikgek89 » wo 15 jun 2016, 11:51

jdb2 schreef:
duikgek89 schreef: Elektronica is een leuk speeltje, maar waar je het niet nodig hebt moet je het niet gebruiken.
Moderne auto's zijn zo onoverzichtelijk geworden dat die hulpsystemen bijna noodzakelijk zijn. Vergeleken met auto's uit de jaren 90 is lijken huidige auto's net alsof je in een tank zit: kleine ramen, dikke raamstijlen, hoge gordellijn waardoor de dode hoek groter is. Je ziet niet meer waar de auto begin en eindigt. Dat is de keerzijde dat de passieve veilgheidsnormen steeds strenger worden. Gelijdelijk aan worden bepaalde hulpsystemen zelfs verplicht door de EU op nieuwe auto's, dat was al zo met ESP, ik kan me voorstellen dat ze straks ook obstakeldetectie en dodehoekdetectie verplicht maken.
Ik vind dat in de auto's waar ik in gereden heb wel meevallen... Al die chauffeur-stoor-systemen kosten geld, voegen gewicht toe en kunnen kapot... Moet je allemaal niet willen...

Mensen die een moderne auto zonder die rotzooi niet heel kunnen houden zouden hun rijbewijs in moeten leveren.

SanderK
dorpsstraat
Berichten: 160
Lid geworden op: za 16 mei 2015, 10:43
Locatie: Vlaanderen

Re: Verkeersveiligheid serieuze taak voor verzekeraars

Bericht door SanderK » zo 26 jun 2016, 15:43

Dat het helpt, is gewoon misinformatie.
In België hebben, bij mijn weten, 2 verzekeraars het ingevoerd voor jonge bestuurder. Een andere verzekeraar, AG Insurance, heeft het niet ingevoerd na een studie! Voorzichtige chauffeurs gingen nog iets voorzichtiger rijden, en vlotte chauffeurs bleven even vlot rijden. Ook had het geen impact op schade ofzo bij AG....
Het hypocriete is dat men met deze systemen ook niet de gsm controleert.... Zo veel ongevallen zijn waarschijnlijk te wijten aan gsm gebruik tijdens het rijden. Of hoe kan je anders verklaren dat iemand op klaarlichte dag, binnen een trajectcontrole, tegen 70 km/u van zijn baan afwijkt en frontaal op een boom knalt? (2x gebeurd in 2 weken hier in de buurt).

TIP: Wil je het zelf al eens proberen hoe het is om met zo'n kastje te rijden?
Er bestaat een app voor de gsm die op precies dezelfde manier werkt, namelijk Road Vikings: http://www.roadvikings.eu/
Ik heb er voor de lol eens mee gereden, en ik vond het afschuwelijk frustrerend. En na een tijdje heb ik eerder men best gedaan om zo weinig mogelijk punten te halen wanneer ik 's nachts op de snelweg reed....
De ritten dat ik mijn score op 10/10 probeerde te houden, was ik een echte slak. Amper gas durven geven, amper durven remmen (dus al heel vroeg op voorhand beginnen remmen), en die snelheidslimiet strikt in de gaten houden: bv: 90 km/u rijden vóór je op de afrit gaat en dan meteen al afremmen tot 70 km/u nog op de afrit, er staat namelijk een snelheidsbord.....

Plaats reactie