Bijzondere snelheden binnen de bebouwde kom

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

wizi99
dorpsstraat
Berichten: 132
Lid geworden op: di 01 dec 2015, 0:05

Bijzondere snelheden binnen de bebouwde kom

Bericht door wizi99 » di 01 dec 2015, 0:37

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum en heb me aangemeld omdat ik een paar vragen heb over een bijzondere verkeerssituatie.

Tot een jaar of 15 terug gold er in het Friese stadje Sloten een maximumsnelheid van 60 km/u binnen de bebouwde kom. De betreffende weg was geen provinciale weg (tenminste deze weg heeft geen n-nummer). Verder is het gewoon een tweebaansweg, wel met een parallelweg tussen de hoofdweg en de huizen.

Deze situatie ben ik nog nooit tegen gekomen in Nederland.

Mijn vragen zijn hierover:

Vraag 1:
Aangezien het geen provinciale weg betreft, kan de gemeente )of de provincie naar boven afwijken van de 50 km/u norm binnen de bebouwde kom, en dus 60 km/u instellen?

Vraag 2:
Bestaat deze situatie ergens anders in Nederland binnen de bebouwde kom (blauw bord), op tweebaans wegen? Of is dat in het verleden ergens het geval geweest?

Op andere plaatsen in Friesland (Deersum en Hommerts-Jutrijp), bestond een maximumsnelheid van 70 km/u binnen de bebouwde kom, dit is een paar jaar teruggebracht naar 50km/u. Ook tweebaans wegen, met een parallelweg.

Vraag 3:
Bestaat deze situatie ook nog elders in Nederland? En dan bedoel ik dus wegen die echt door de bebouwde kom lopen (geen rondwegen en stadsautowegen die juridisch binnen de bebouwde kom liggen).

Nog uitzonderlijker. In het dorp Damwoude (toen het nog bestond uit drie dorpen (Akkerwoude, Dantumawoude, Murmerwoude), de latere N356, gold vroeger ook een maximumsnelheid van 70 km/u binnen de bebouwde kom, maar deze weg had geen parallelwegen, en grensde dus direct aan bebouwing.

Vraag 4:
Waarschijnlijk is het antwoord nee, maar komt deze situatie ook ergens in Nederland voor, of is dat in het verleden het geval geweest?

Vraag 5:
Wat was de reden voor het instellen van deze maximumsnelheid?

Vraag 6:
Waarom worden deze snelheden teruggebracht naar 50 of zelfs 30 km/u? Het betreft immers wegen die dmv een parallelweg gescheiden zijn van de bebouwing.

Vraag 7:
Er zijn veel wegen binnen de bebouwde kom waar makkelijk harder dan 50 kan worden gereden, dit zijn vaak wegen die de functie van ontsluitingswegen hebben binnen de bebouwde kom. Er staat geen bebouwing aan, want er zit vaak een brede groenstrook tussen, met evt bomen / water. Op deze wegen wordt de maximumsnelheid dan ook vaak genegeerd, men rijdt er 60/70. Waarom handhaaft men hier hardnekkig de limiet van 50?

Vraag 8:
In Drachten loopt een soort stadsautoweg (Noorderhogeweg), dit is een vierbaans weg, welke niet aan bebouwing grenst, Deze weg had vroeger ook een maximumsnelheid van 70km/u. Dit is teruggebracht naar 50. In mijn ogen totaal overbodig. Iemand een idee waarom?

Het zijn veel vragen, maar ik dacht ik kan ze hier misschien wel stellen.

Vriendelijke Groet,

WiZi99

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Bijzondere snelheden binnen de bebouwde kom

Bericht door duikgek89 » di 01 dec 2015, 1:35

...
Laatst gewijzigd door duikgek89 op di 01 dec 2015, 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Bijzondere snelheden binnen de bebouwde kom

Bericht door RSK » di 01 dec 2015, 1:42

^^ Nou, 15 en 20 kunnen ook. 60 alleszins niet.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Bijzondere snelheden binnen de bebouwde kom

Bericht door Coen Tunnel » di 01 dec 2015, 8:00

wizi99 schreef:Vraag 1:
Aangezien het geen provinciale weg betreft, kan de gemeente )of de provincie naar boven afwijken van de 50 km/u norm binnen de bebouwde kom, en dus 60 km/u instellen?
De wegbeheerder kan beslissen om een hogere snelheid in te stellen, maar binnen de bebouwde kom mag dat volgens de richtlijnen enkel 70 km/u zijn er niet 60 km/u. Als dit daadwerkelijk zo was vraag ik mij af waarom van de richtlijn is afgeweken. Als 70 km/u te snel zou zijn had 50 km/u de maximumsnelheid moeten zijn.
Vraag 2:
Bestaat deze situatie ergens anders in Nederland binnen de bebouwde kom (blauw bord), op tweebaans wegen? Of is dat in het verleden ergens het geval geweest?
60 km/u binnen de bebouwde kom ben ik niet eerder tegengekomen.
Op andere plaatsen in Friesland (Deersum en Hommerts-Jutrijp), bestond een maximumsnelheid van 70 km/u binnen de bebouwde kom, dit is een paar jaar teruggebracht naar 50km/u. Ook tweebaans wegen, met een parallelweg.
Dat komt wel meer voor.
Vraag 3:
Bestaat deze situatie ook nog elders in Nederland? En dan bedoel ik dus wegen die echt door de bebouwde kom lopen (geen rondwegen en stadsautowegen die juridisch binnen de bebouwde kom liggen).
Sporadisch nog. Inderdaad bij rondwegen, maar voor de rest komt het steeds minder vaak voor.
Nog uitzonderlijker. In het dorp Damwoude (toen het nog bestond uit drie dorpen (Akkerwoude, Dantumawoude, Murmerwoude), de latere N356, gold vroeger ook een maximumsnelheid van 70 km/u binnen de bebouwde kom, maar deze weg had geen parallelwegen, en grensde dus direct aan bebouwing.

Vraag 4:
Waarschijnlijk is het antwoord nee, maar komt deze situatie ook ergens in Nederland voor, of is dat in het verleden het geval geweest?
Ja, op de N377 in Nieuwleusen. Die is weliswaar 2x2 (zo'n rijbaanverdubbeling bij een dorpspassage is ook nog een relict uit het verleden), maar er zijn geen vrijliggen fietspaden en er staat bebouwing direct langs de weg.
Vraag 5:
Wat was de reden voor het instellen van deze maximumsnelheid?
Op doorgaande wegen met relatief weinig bebouwing langs de weg kwam het wel regelmatig voor. Wegen waar 50 eigenlijk net wat te langzaam is.
Vraag 6:
Waarom worden deze snelheden teruggebracht naar 50 of zelfs 30 km/u? Het betreft immers wegen die dmv een parallelweg gescheiden zijn van de bebouwing.
Omdat dat meer in lijn is met wat gangbaar is. 70 km/u langs bebouwing wordt als onwenselijk gezien. Daarom zie je het nog wel op rondwegen en soms op wegen met parallelwegen.
Vraag 7:
Er zijn veel wegen binnen de bebouwde kom waar makkelijk harder dan 50 kan worden gereden, dit zijn vaak wegen die de functie van ontsluitingswegen hebben binnen de bebouwde kom. Er staat geen bebouwing aan, want er zit vaak een brede groenstrook tussen, met evt bomen / water. Op deze wegen wordt de maximumsnelheid dan ook vaak genegeerd, men rijdt er 60/70. Waarom handhaaft men hier hardnekkig de limiet van 50?
Omdat er genoeg wegbeheerders zijn die vinden dat de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom altijd 50 km/u moet zijn, zelfs op wegen zonder bebouwing langs de weg met vrijliggende fietspaden, zelfs als er meer dan 1 km tussen kruispunten zit.
Vraag 8:
In Drachten loopt een soort stadsautoweg (Noorderhogeweg), dit is een vierbaans weg, welke niet aan bebouwing grenst, Deze weg had vroeger ook een maximumsnelheid van 70km/u. Dit is teruggebracht naar 50. In mijn ogen totaal overbodig. Iemand een idee waarom?
Mee eens dat het overbodig is, die weg had wat mij betreft 70 km/u kunnen blijven. Volgens mij is het gebeurd toen die weg is aangepakt en de rotondes in die weg zijn aangelegd. Best zonde, enkelstrooks rotondes in een weg met twee stroken per richting... Wellicht was er wat sluipverkeer van de A7 vanuit Heerenveen naar de N31 richting Burgum/Leeuwarden en omgekeerd. Dat heeft men natuurlijk liever via het klaverblad. Misschien heeft men de route bewust minder aantrekkelijk gemaakt voor doorgaand verkeer.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op di 01 dec 2015, 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Bijzondere snelheden binnen de bebouwde kom

Bericht door keokiracer » di 01 dec 2015, 10:00

wizi99 schreef:Aangezien het geen provinciale weg betreft, kan de gemeente )of de provincie naar boven afwijken van de 50 km/u norm binnen de bebouwde kom, en dus 60 km/u instellen?
Blijkbaar kan het dus wel, maar het hoort niet te mogen ;)
wizi99 schreef:Vraag 4:
Waarschijnlijk is het antwoord nee, maar komt deze situatie ook ergens in Nederland voor, of is dat in het verleden het geval geweest?
In Bergschenhoek is er een lange tijd een zone-60 bibeko geweest, maar dat is inmiddels aangepast.
(PS: zijn de vragen 2,3 en 4 niet eigenlijk hetzelfde?)
wizi99 schreef:Vraag 5:
Wat was de reden voor het instellen van deze maximumsnelheid?
Als het goed is kun je het verkeersbesluit WOBben
wizi99 schreef:Vraag 6:
Waarom worden deze snelheden teruggebracht naar 50 of zelfs 30 km/u? Het betreft immers wegen die dmv een parallelweg gescheiden zijn van de bebouwing.
Want snelheid is levensgevaarlijk, dus als je de snelheid verlaagt dan wordt het automagisch een stuk veiliger.
Tenminste, dat is wat een hoop mensen die er over gaan geloven... :facepalm:
wizi99 schreef:Vraag 7 (&8):
Er zijn veel wegen binnen de bebouwde kom waar makkelijk harder dan 50 kan worden gereden, dit zijn vaak wegen die de functie van ontsluitingswegen hebben binnen de bebouwde kom. Er staat geen bebouwing aan, want er zit vaak een brede groenstrook tussen, met evt bomen / water. Op deze wegen wordt de maximumsnelheid dan ook vaak genegeerd, men rijdt er 60/70. Waarom handhaaft men hier hardnekkig de limiet van 50?
Omdat het makkelijk cashen is. Er wordt voor 1 miljard aan boetes per jaar binnen gehaald, dat haal je het makkelijkst binnen op wegen met zulke onzinlimieten. Want de begroting moet wel op orde zijn...
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Bijzondere snelheden binnen de bebouwde kom

Bericht door Coen Tunnel » di 01 dec 2015, 10:51

keokiracer schreef:
wizi99 schreef:Aangezien het geen provinciale weg betreft, kan de gemeente )of de provincie naar boven afwijken van de 50 km/u norm binnen de bebouwde kom, en dus 60 km/u instellen?
Blijkbaar kan het dus wel, maar het hoort niet te mogen ;)
Een richtlijn is wat het is: een richtlijn, en het zit dus niet in beton gegoten en je kunt ook niet afdwingen dat alle wegbeheerders de richtlijn strikt opvolgen. Het is niet expliciet verboden om 60 km/u als Vmax binnen de kom in te stellen. Het mag dus, maar het is niet wenselijk omdat het afwijkt van de richtlijn, en dus afwijkt van het verwachtingspatroon van de weggebruiker.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Bijzondere snelheden binnen de bebouwde kom

Bericht door RSK » di 01 dec 2015, 11:21

^^ Let wel dat het de Uitvoeringsvoorschriften BABW zijn. Voorschriften zijn iets anders dan richtlijnen en wat mij betreft wel bindend.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Bijzondere snelheden binnen de bebouwde kom

Bericht door paolie » di 01 dec 2015, 11:22

^^ Sinds wanneer zijn voorschriften uit het BABW ineens richtlijnen?
BABW schreef: Paragraaf 4. Voorschriften voor de afzonderlijke borden

Bord A1 (maximumsnelheid)
Toepassing
1. De in te stellen maximumsnelheid dient in overeenstemming te zijn met het wegbeeld ter plaatse. Dit betekent dat waar nodig de omstandigheden op zodanige manier zijn aangepast dat de beoogde snelheid redelijkerwijs voortvloeit uit de aard en de inrichting van de betrokken weg en van zijn omgeving.

2. Geen andere dan de volgende maximumsnelheden worden vastgesteld:
a. binnen de bebouwde kom:
-op wegvakken: 70, 30, 15 km/h
-bij gevarenpunten: 30, 20 km/h;

b. buiten de bebouwde kom:
op autowegen:
-op wegvakken: 80 km/h
-bij gevarenpunten: 70 km/h;

op autosnelwegen:
-op wegvakken: 130, 120, 110, 100, 90, 80, 70, 60, 50 km/h;

op andere wegen buiten de bebouwde kom:
-op wegvakken: 60, 30 km/h
-bij verkeerslichten: 70 km/h
-bij gevarenpunten: 60, 50 km/h.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Bijzondere snelheden binnen de bebouwde kom

Bericht door Rein » di 01 dec 2015, 11:31

Een richtlijn is een richtlijn, maar het gaat in dit geval om een ministeriële regeling en die hebben een 'hardere status'.
Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens schreef:Geen andere dan de volgende maximumsnelheden worden vastgesteld:
a. binnen de bebouwde kom:
-
op wegvakken: 70, 30, 15 km/h
-
bij gevarenpunten: 30, 20 km/h;

en
Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens schreef:
Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens.
Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

DeMinister van Verkeer en Waterstaat,
A. Jorritsma-Lebbink
Toelichting:
Wikipedia schreef:In Nederland is een ministeriële regeling (vroeger: ministeriële beschikking) een door een minister vastgesteld algemeen verbindend voorschrift. Een minister kan zelfstandig ministeriële regelingen vaststellen (bijvoorbeeld de 'Regeling aanwijzing nationale parken'), maar artikel 89 van de Grondwet bepaalt dat strafbepalingen in ministeriële regelingen een wettelijke grondslag behoeven.
Wikipedia schreef:Algemeen verbindend voorschrift (afgekort avv) is een term uit het Nederlandse recht. Met de term wordt een door de overheid op basis van haar regelgevende bevoegdheid uitgevaardigde, normstellende maatregel aangeduid, waarvan naleving krachtens de wet afgedwongen kan worden; het avv kan eventueel strafbepalingen of sancties bevatten. Een algemeen verbindend voorschrift bevat algemeen verbindende rechtsnormen oftewel rechtsregels. In het recht wordt een algemeen verbindend voorschrift ook wel aangeduid als een wet in materiële zin. De aanduiding "algemeen" geeft aan dat de maatregel niet op een specifiek geval is gericht, maar belang heeft voor allerlei burgers.
Edit: RSK en paolie waren wat eerder, maar bedoelen hetzelfde
Laatst gewijzigd door Rein op di 01 dec 2015, 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.

wizi99
dorpsstraat
Berichten: 132
Lid geworden op: di 01 dec 2015, 0:05

Re: Bijzondere snelheden binnen de bebouwde kom

Bericht door wizi99 » di 01 dec 2015, 14:39

Allereerst bedankt voor de antwoorden.

@duikgek 89: De weg lag in de bebouwde kom. Er stond een bord met 60 onder het blauwe bebouwde kom bord van sloten. Aan de oostkant van het stadje ligt de ene kant ligt een parallelweg, aan de andere kant een berm, aan de kant van de berm staat weinig bebouwing, aan de kant van de parallelweg staan wel veel woningen. Deze straat heet de Spanjaardsdijk.

Daarna heet de weg Rúnwei (Fries voor rondweg), deze gaat om het oude centrum heen. Hier grenst de weg niet direct aan bebouwing.

Vervolgens aan de westkant van Sloten (Wijckelerweg) loopt de weg weer door de bebouwing, dit keer geen parallelwegen, maar twee vrijliggende fietspaden aan weerszijden.

Deze weg had dus een maximumsnelheid van 60 km/u, in mijn ogen een bijzondere situatie.

@keokiracer: Nee vraag 2, 3 en 4 zit verschil in.

2: Maximumsnelheid van 60 km/u binnen de bebouwde kom op een tweebaans weg, niet zijnde een provinciale weg, zeer zeldzaam, zeker omdat er niet overal parallelwegen zijn.
3: Maximumsnelheid van 70 km/u binnen de bebouwde kom op een tweebaans weg, provinciale weg, maar met parallelwegen, ook zeldzaam, maar komt zo nu en dan wel eens voor.
4: Maximumsnelheid van 70 km/u binnen de bebouwde kom op een tweebaans weg, provinciale weg, zonder parallelwegen. Het betreft de Haadwei (=Hoofdweg) in Damwoude. Ik zag op Maps trouwens dat er wel een apart fietspad ligt, maar de weg gaat dicht langs de huizen. Het is echter zo dat deze snelheid al lange tijd is teruggebracht naar 50.

Groet, WiZi99

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Bijzondere snelheden binnen de bebouwde kom

Bericht door Rene » di 01 dec 2015, 14:48

je bedoelt een enkelbaansweg

wizi99
dorpsstraat
Berichten: 132
Lid geworden op: di 01 dec 2015, 0:05

Re: Bijzondere snelheden binnen de bebouwde kom

Bericht door wizi99 » di 01 dec 2015, 14:54

Ja dat bedoel ik. Met tweebaans bedoel ik 2 x 1 rijstrook.

SanderK
dorpsstraat
Berichten: 160
Lid geworden op: za 16 mei 2015, 10:43
Locatie: Vlaanderen

Re: Bijzondere snelheden binnen de bebouwde kom

Bericht door SanderK » di 01 dec 2015, 17:34

Ik ken in Vlaanderen ook een weg die tot 3 maand terug een maximumsnelheid van 70 km/u had bibeko. Het was echter niet meteen duidelijk waarom men dit een bebouwde kom noemde.
De wegbeheerder heeft dit opgemerkt en de snelheid teruggebracht tot 50 km/u. En de verlengde wegen van de beko zijn ook naar 50 km/u gegaan, terwijl dit vroeger (4j terug) nog 90 km/u was. Op deze 4 jaar is er werkelijk niets veranderd aan deze weg (geen gebouwen, woningen, winkels, ... bijgekomen ofzo). Zo kennen we België :)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Bijzondere snelheden binnen de bebouwde kom

Bericht door Coen Tunnel » di 01 dec 2015, 18:01

SanderK schreef:Ik ken in Vlaanderen ook een weg die tot 3 maand terug een maximumsnelheid van 70 km/u had bibeko. Het was echter niet meteen duidelijk waarom men dit een bebouwde kom noemde.
Mja, omgekeerd heb je het ook. Dit is 70 bubeko, maar waarom dit bubeko is, is mij een raadsel: https://www.google.nl/maps/@50.9464874, ... 56!6m1!1e1

Evenals hier: https://www.google.nl/maps/@50.8851319, ... 56!6m1!1e1

Er verandert niks aan het wegbeeld, maar ineens is de weg niet meer bibeko maar bubeko. :nuts:

SanderK
dorpsstraat
Berichten: 160
Lid geworden op: za 16 mei 2015, 10:43
Locatie: Vlaanderen

Re: Bijzondere snelheden binnen de bebouwde kom

Bericht door SanderK » di 01 dec 2015, 19:32

^^
Ik heb het over deze situatie:

bibeko: Afbeelding vroeger 70 nu 50
(ik heb mij op google streetview gewoon 180 graden gedraaid: dit is dezelfde weg, op dezelfde plaats)
bubeko: Afbeelding vroeger 90 nu 50

Deze absurde snelheidsverlaging is wraakroepend. Er zijn daar nog nooit zware ongevallen gebeurd, het fietspad is netjes gescheiden, het is een zeer rustige straat.
Vooral die 50 waar men vroeger 90 mocht, voelt absurd traag aan. Ik heb er al gereden met een leerling-chauffeur (dus iemand die de oude situatie nooit heeft meegemaakt) en ook die vond de 50 onnatuurlijk traag aanvoelen.

De politie hier kennende, wordt deze de plaats de nieuwe cashkoe. Daarna nog een paar jaar wachten voor er trajectcontrole komt waarschijnlijk.

wizi99
dorpsstraat
Berichten: 132
Lid geworden op: di 01 dec 2015, 0:05

Re: Bijzondere snelheden binnen de bebouwde kom

Bericht door wizi99 » wo 02 dec 2015, 2:18

@keokiracer: Dat is inderdaad heel bijzonder, een 60 km zone binnen de bebouwde kom! Het lijkt wel of dat zone 60-bord verkeerd geplaatst is.

@coen tunnel: Vreemd dat een 2x2 weg zoals in nieuwleusen niet vaker is toegepast. Ik ga weleens naar de VS en daar is het heel gebruikelijk dat een twee-baans weg zich in de bebouwde kom verdubbelt. Goed voor de doorstroom en ook voor de verkeersveiligheid zou ik zeggen, zeker als er ook nog een middenberm tussen zit.

Over Drachten, helemaal mee eens, de enkelstrooks rotondes doen de functie van de 2x2 rijbaan teniet

@sanderk: Inderdaad jammer, en eigenlijk lastig te begrijpen. Ik dacht België nog gespaard was van de overregulering die we in Nederland kennen!

wizi99
dorpsstraat
Berichten: 132
Lid geworden op: di 01 dec 2015, 0:05

Re: Bijzondere snelheden binnen de bebouwde kom

Bericht door wizi99 » wo 02 dec 2015, 2:29

Nog wat vreemds. De voormalige N32 bij Leeuwarden was eerst een autoweg (100 km/u), toen werd het 80, nu ligt de weg bibeko, dus 50.... In een paar jaar is de snelheid gehalveerd van 100 naar 50 km/u. 2x2 weg met middenberm, zeer brede berm aan de zijkant, maak er dan 70 van, denk ik dan.

Ik heb nog een vraag, vroeger liep de N58 dwars door etten-leur, 2x2 rijstroken. Ik ben benieuwd wat voor maximumsnelheid hier gold. 50 of 70. Weet iemand dit?

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Bijzondere snelheden binnen de bebouwde kom

Bericht door Peter » wo 02 dec 2015, 3:15

70 dacht ik geheel of grotendeels (wellicht niet bij de kruisingen iig de laatste jaren)

Wellicht dat men de voormalige N32 nog wel een keer deels naar Vmax 70 optrekt. Heel veel te winnen is er niet nu de VRIs toch redelijk dicht op elkaar liggen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Bart217
verkeersader
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 20 jan 2013, 22:26
Locatie: Roosendaal

Re: Bijzondere snelheden binnen de bebouwde kom

Bericht door Bart217 » wo 02 dec 2015, 7:20

wizi99 schreef:Ik heb nog een vraag, vroeger liep de N58 dwars door etten-leur, 2x2 rijstroken. Ik ben benieuwd wat voor maximumsnelheid hier gold. 50 of 70. Weet iemand dit?
Tussen het toenmalige viaduct met afrit Vosdonk en het kruispunt met Lage Vaartkant 70 (in Etten-Leur). Vanaf daar tot ergens voor knp Princeville (toen nog met verkeerslichten) 80 (buiten Etten-Leur).
Als de trein op tijd rijdt, dan is dat perrongeluk

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Bijzondere snelheden binnen de bebouwde kom

Bericht door Mandelsoft » wo 02 dec 2015, 10:50

Ik ken wel een enkelbaans weg met 70 km/h bibeko:
https://www.google.nl/maps/@52.0774314, ... 312!8i6656
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

CasablancaMarocco
verkeersader
Berichten: 655
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 11:40

Re: Bijzondere snelheden binnen de bebouwde kom

Bericht door CasablancaMarocco » wo 02 dec 2015, 11:02

In Wallonië zijn die snelheidsverlagingen nog niet echt toegepast.

Het viel mij op dat je gewoon met 70 door de kleinste dorpen mocht rijden.
Dorpen die in Nederland zeker allemaal waren ingericht als zone 30.

Als je in Nederland een paar auto's voor je hebt, kachel je vaak met 65 - 75 achter elkaar aan buiten de bebouwde kom, in België viel het mij op dat je zelfs met 5 auto's achter elkaar gewoon de limiet van 90 bereikt.

Normale snelheden maak je in Nederland eigenlijk alleen maar op de snelweg, het OWN zit in Nederland vol met rotondes, treuzelaars etc etc. ;)

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Bijzondere snelheden binnen de bebouwde kom

Bericht door RSK » wo 02 dec 2015, 11:22

^^ In Wallonië zie je het wel hoor. Sterpenich lijkt overspoeld te zijn door een golf van DV: obstakels te over en een flink deel zone 30. Helaas blijft het toch de snelste weg uit Stengefort naar de A4, alternatief is dwars door Arlon heen. Dus als het nu druk is bij Aire de Capellen, wordt het vaak Martelange i.p.v. Stengefort.
Mandelsoft schreef:Ik ken wel een enkelbaans weg met 70 km/h bibeko:
https://www.google.nl/maps/@52.0774314, ... 312!8i6656
Het hangt er een beetje van af welke gemeente je zit. Ik wel een aantal voorbeelden van 70 enkelbaans bibeko:

Wulverhorstbaan, Woerden (Met bubeko RONA! Niets van zeggen, dan wordt het EHK gemaakt...)
Oranje Nassausingel, Alphen aan den Rijn (verderop wordt het al snel 2x2)
Rondweg, Houten
N229, Wijk bij Duurstede

Aan de andere kant heb je ook voorbeelden waar 70 (enkelbaans) prima zou kunnen, maar waar de gemeente dat niet lijkt te willen:
Nieuwe Gouwe O.Z., Gouda
Broekveldselaan, Bodegraven
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

SanderK
dorpsstraat
Berichten: 160
Lid geworden op: za 16 mei 2015, 10:43
Locatie: Vlaanderen

Re: Bijzondere snelheden binnen de bebouwde kom

Bericht door SanderK » wo 02 dec 2015, 12:44

CasablancaMarocco schreef:
Als je in Nederland een paar auto's voor je hebt, kachel je vaak met 65 - 75 achter elkaar aan buiten de bebouwde kom, in België viel het mij op dat je zelfs met 5 auto's achter elkaar gewoon de limiet van 90 bereikt.
Ik weet niet waar jij België bezocht hebt, maar voor de dichtbebouwde delen van Vlaanderen bestaat er amper nog maar een 90 limiet. Alles wordt teruggebracht naar 70. Ik heb hier ooit zo eens een lijstje gepost van alle grote verbindingswegen bij mij in de buurt.
Verder kan ik je verzekeren dat overdag op deze wegen het echt wel erg is. De gewone pendelaar rijdt liever 10 km/u onder de limiet dan 1 km/u onder, bang om geflitst te worden en verketterd als kindermoordenaar (jajaja, in België zijn hardrijders kindermoordenaars volgens de publieke opinie). Op momenten dat er minder volk op de baan is (en er dus ook meestal minder geflitst wordt), durft men pas door rijden.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Bijzondere snelheden binnen de bebouwde kom

Bericht door Coen Tunnel » wo 02 dec 2015, 14:36

wizi99 schreef:@coen tunnel: Vreemd dat een 2x2 weg zoals in nieuwleusen niet vaker is toegepast. Ik ga weleens naar de VS en daar is het heel gebruikelijk dat een twee-baans weg zich in de bebouwde kom verdubbelt.
In plaats van tweebaans zul je enkelbaans bedoelen. ;) Eén rijbaan met twee rijstroken verdubbelt naar twee rijbanen met elk twee rijstroken.
Over Drachten, helemaal mee eens, de enkelstrooks rotondes doen de functie van de 2x2 rijbaan teniet
Helaas komt dat op meer plekken voor, al worden veel van dat soort wegen ook vaak versmald. Bv. de Meester Cramerweg en Zuidwoldigerweg in Hoogeveen.
Mandelsoft schreef:Ik ken wel een enkelbaans weg met 70 km/h bibeko:
https://www.google.nl/maps/@52.0774314, ... 312!8i6656
Dat is toch niks zeldzaams? In Assen heeft bijna de hele Europaweg 1x2 rijstroken en Vmax 70. In Zwolle heeft de Stadshagenallee 1x2 rijstroken en Vmax 70. in Arnhem komt 70 km/u voor op het noordelijke deel van de Apeldoornseweg, ook 1x2 rijstroken. In Almelo komt het voor de de N349, de Van Rechteren Limpurgsingel, een klein deel van de ring dat bibeko ligt.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op wo 02 dec 2015, 15:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Bijzondere snelheden binnen de bebouwde kom

Bericht door Rein » wo 02 dec 2015, 15:12

^^ Nou niet zeldzaam, ik kom bibeko 70 km/h bij een 1x2 rijbaan eigenlijk nooit tegen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Bijzondere snelheden binnen de bebouwde kom

Bericht door Coen Tunnel » wo 02 dec 2015, 15:46

^^ Dat jij het niet zoveel tegenkomt zegt natuurlijk ook niet alles. ;) De voorbeelden die ik heb aangedragen zijn allemaal in vrij grote plaatsen, op wegen met ook redelijk wat verkeer. Genoeg weggebruikers die dit regelmatig tegenkomen. Ik heb geen passages van provinciale wegen in of bij kleine dorpjes genoemd. ;)

Het is in ieder geval niet ongewoon dat bibeko 70 km/u ook bij 1x2 rijstroken voorkomt op wegen met een doorgaande functie zonder bebouwing direct langs de weg, maar wellicht dat het in sommige delen van Nederland meer gangbaar is dan in andere delen van Nederland. Er zijn immers ook genoeg steden waar 70 km/u alleen voorbehouden is aan wegen met gescheiden rijbanen, of waar zelfs op dat soort wegen de Vmax 50km/u is.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Bijzondere snelheden binnen de bebouwde kom

Bericht door Lambo19 » wo 02 dec 2015, 19:25

SanderK schreef: Ik weet niet waar jij België bezocht hebt, maar voor de dichtbebouwde delen van Vlaanderen bestaat er amper nog maar een 90 limiet. Alles wordt teruggebracht naar 70. Ik heb hier ooit zo eens een lijstje gepost van alle grote verbindingswegen bij mij in de buurt.
In het dichtbevolkte Vlaanderen en met name de Vlaamse ruit zijn de meeste 1x2 bubeko wegen inderdaad begrensd op 70 km/u. 90 km/u komt nog wel voor maar de meeste zijn gedegradeerd naar 70 km/u. Echter in Limburg of West-Vlaanderen heb je nog wel veel wegen waar er effectief 90 km/u gereden mag worden. Het zou ook onverantwoord zijn om op wegen met massale lintbebouwing en veel erfaansluitingen 90 km/u toe te laten. Een maximumsnelheid van 50 km/u is dan vaak te traag waardoor men een beperking van 70 km/u oplegt. Op sommige wegen voelt 70 km/u ronduit traag aan maar is 90 km/u dan weer te snel om toe te laten. Neem nu deze weg, kaarsrecht en geen bebouwing maar geen vrijliggend fietspad waardoor 90 km/u niet kan toegelaten kan worden. Anderzijds heb je ook wegen zoals deze waar 90 km/u toegelaten is en erfaansluitingen aanwezig zijn en de fietsvoorzieningen even min veilig zijn. Comfortabel rijden is het ook niet bepaald aangezien het wegdek bestaat uit oude betonplaten.

Ik vrees dat er in 2017 veel van de huidige wegen waar nog 90 km/u gereden mag worden zullen verdwijnen. Aangezien vanaf dan 70 km/u de norm wordt buiten de bebouwde kom in Vlaanderen. Ik denk dat men niet zo happig zal zijn om die wegen te voorzien van 90 borden dan wanneer Vlaanderen vol geplaatst werd met 70 borden.

SanderK
dorpsstraat
Berichten: 160
Lid geworden op: za 16 mei 2015, 10:43
Locatie: Vlaanderen

Re: Bijzondere snelheden binnen de bebouwde kom

Bericht door SanderK » wo 02 dec 2015, 23:04

^^
Tjah, ik vind niet dat de snelheidsbeperking maar 70 km/u moet zijn omwille van dat fietspad. Ik vind dat men met de 54% overheidsbeslag in België moet maken dat dat fietspad afgescheiden is van de rijbaan en we daar 90 of 100 km/u kunnen rijden zoals in Nederland/Duitsland.
Het is een reflex die men overal ziet in Vlaanderen: oei daar is iets gevaarlijk, kom we verlagen de snelheid. Ipv. het gevaarlijke punt structureel op te lossen.
En ik kan u één dingen zeggen. Als ik op de fiets zit, merk ik niet het verschil tussen een baan waar men 70 mag en een baan waar men 90 mag (wel natuurlijk als er eerst een auto tegen 70 en dan eentje tegen 90 voorbijrijdt, dan merk je dat er een relatief verschil is, maar absoluut is dat bijna niet vast te stellen). En als ik aangereden wordt door een auto tegen 70 km/u of 90 km/u, gaat het verschil niet zo groot zijn.
Snelheden die onnatuurlijk traag aanvoelen, nodigen ook meer uit tot afleiding.

lebre7
stadsweg
Berichten: 276
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 23:59
Locatie: A20

Re: Bijzondere snelheden binnen de bebouwde kom

Bericht door lebre7 » wo 02 dec 2015, 23:31

@wizi99

Zocht je dit?
Afbeelding

Vandaag de dag hangt het nog steeds zo. En ook de andere kant op hangen de gestreepte versies gebroederlijk onder elkaar.

wizi99
dorpsstraat
Berichten: 132
Lid geworden op: di 01 dec 2015, 0:05

Re: Bijzondere snelheden binnen de bebouwde kom

Bericht door wizi99 » wo 02 dec 2015, 23:39

@lebre: Dankje wel. Deze foto toont aan dat de situatie die ik omschreef ook elders voorkomt.

Plaats reactie