Wegdek van rubberpavo

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Domini
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 27 jan 2016, 17:46

Wegdek van rubberpavo

Bericht door Domini » wo 27 jan 2016, 18:36

Hallo,

Wij wonen aan het water met daaraan grenzend een 80 km weg wij kijken dus over het water op de weg.Dit al 15 jaar met veel plezier en weinig tot geen last van deze 80 km weg.
Wij hebben de haak om de stad gekregen ,dus meer verkeer maar stiller asfalt met de naam Rubberpavo.
Wij blij wat een vooruitgang die weg en dat asfalt was maar meegenomen last van de weg hadden wij niet.
Maar die blijdschap duurde niet lang het asfalt van de nieuwe weg geeft zoveel lawaai dat het in huis is te horen laat staan hoe het deze zomer buiten zal zijn.De vrachtauto's hebben zingende banden en ban verre hoor je ze komen.Smorgens in huis denk,je dat het rooster nog open staat. :facepalm:
Mijn vraag is dus ook wie heeft en kent de ervaring ,met deze nieuwe Asfalt bewerking Groet,Domini

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Wegdek van rubberpavo

Bericht door Vinny » wo 27 jan 2016, 18:46

Ik ken het asfalttype niet. Ik vraag me ook af wat er mis is met SMA als wegdektype. Dat asfalt is bewezen stiller dan conventioneel DAB en voldoet goed voor stedelijke verkeerswegen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Wegdek van rubberpavo

Bericht door Rogier » wo 27 jan 2016, 18:50

^^

Omdat SMA naar de mening van sommigen niet stil genoeg is. Dan past men ZSA toe, wat inderdaad stiller is.
Echter na 3 - 4 jaar is dit voordeel verdwenen, omdat de toplaagje afgesleten is. Dat is het geluid te vergelijken met wegdek dat met split afgestrooid is en dat geeft veel meer lawaai. Na 6 - 7 jaar kan men de eerste gaten alvast gaan dichten en na 8 - 9 jaar is het asfalt al aan vervanging toe. Dan kun beter SMA toepassen wat 15 - 20 jaar meegaat.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Wegdek van rubberpavo

Bericht door RSK » wo 27 jan 2016, 18:55

Een zingend asfaltgeluid herken ik wel uit Ede. De Frans Halslaan heeft daar ook een wegdek waardoor je allerhande voertuigen best lang hoort op een nare toonhoogte.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Domini
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 27 jan 2016, 17:46

Re: Wegdek van rubberpavo

Bericht door Domini » do 28 jan 2016, 8:12

^^ Even nog dit het rubberpave is nog niet zolang in gebruik ,M aar moet stiller zijn dan andere en heeft een langere levensduur .
En als ik hoor dat een weg in Ede ook zoiets heeft ben ik nieuwschierig uit welk soort wegdek deze bestaat.
Misschien den reactie?
Laatst gewijzigd door captain007 op do 28 jan 2016, 8:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Direct reageren op voorganger gelieve met ^^ ipv quotes.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: Wegdek van rubberpavo

Bericht door Boerenkool » do 28 jan 2016, 21:10

Het is een vrij nieuw iets wat zeer geïnteresseerd gevolgd wordt in veel gemeentes omdat het stiller zou zijn dan gewoon asfalt, en niet zo snel kapotvriest en weggeredennwordt als het snelwegzoab.
Als je op rubberpave googelt vindt je wel een en ander.

Plaats reactie