Fietsers en voorrang

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Fietsers en voorrang

Bericht door feitelijk » zo 17 sep 2017, 21:44

Jackbauer1350 schreef: dat indien het fietspad tot de rotonde hoort
Dan verwacht ik iig geen tweerichtingsfietspad.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Fietsers en voorrang

Bericht door Schelpenpaadje » vr 20 okt 2017, 12:07

Robbert297 schreef:^^ Een paar posts eerder heb ik m'n mening verduidelijkt. Ik heb als Groningse fietser waarschijnlijk te negatieve ervaringen met zulk soort oversteken. Weinig vertrouwen hebben in de al ongeduldige automobilisten die op de al dichtgeslibte Eikenlaan graag snel naar huis/werk willen en dus meer risico nemen. Dan krijg je dus ongelukken, zoals afgelopen vrijdag dus al gebeurd is.
De fietser is kwetsbaarder dan de automobilist.

Maar wat verfmeer95 ook al zegt, moet je hier liever geen ongeregelde fietsoversteken willen hebben met deze intensiteiten. De oude situatie was niet best, maar ik word ook niet echt blij van hoe het nu is. Maar ja, verzin hiervoor maar eens wat anders. :write:
Na twee aanrijdingen, veel vertraagde lijnbussen en klagende hulpdiensten wordt de proef met fietsers in de voorrang op de Eikenlaan gestaakt:
http://www.rtvnoord.nl/nieuws/185002/Pr ... laan-stopt

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Fietsers en voorrang

Bericht door verfmeer95 » vr 20 okt 2017, 13:49

Blij dat ze toch wel door hebben dat je hier een tunneltje moet gaan aanleggen. De verkeersstromen zijn hier gewoon zo groot dat je weinig andere keus hebt.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Fietsers en voorrang

Bericht door Robbert297 » za 21 okt 2017, 12:29

Dit had ik al aan zien komen. Ik ben benieuwd wat ze er nu voor zullen bedenken.
Слава Україні

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Fietsers en voorrang

Bericht door feitelijk » zo 22 okt 2017, 16:35

Nu ik er eens verder over nadenk. Had ik deze nou voor moeten laten of niet. Ik rij op de kruisende weg waarvoor hij haaientanden heeft.
Link
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Fietsers en voorrang

Bericht door Attietattie » zo 22 okt 2017, 17:27

Jij moet daar alles voor laten gaan.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Fietsers en voorrang

Bericht door feitelijk » zo 22 okt 2017, 18:09

Ik weet het niet hoor. De fietser heeft ook haaientanden voor het kruisende fietspad, dat is dus weer een nieuwe kruising en dat zou betekenen dat het fietspad voor mij ook een nieuwe kruising is nadat ik de inrit ben op gereden.
Afbeelding

Als het fietspad wel bij de weg hoort dan zou de auto hier wel voor mogen op de fietser, toch?
Afbeelding
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

RikB
stadsweg
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 04 sep 2017, 9:19

Re: Fietsers en voorrang

Bericht door RikB » ma 23 okt 2017, 9:13

Je hebt voorrang op de fietser zolang je op de hoofdweg rijdt.
De fietser kan vast gaan oversteken omdat jij linksaf moet, maar jij had al voorrang. Toch?

Vervolgens, op de kruising, rijden jullie in dezelfde richting, en slaat de fietser vervolgens af naar links...
Op de fiets zou dat voor mij niet als voorrang hebben voelen, en met de auto zou ik niet zomaar voorrang geven.

al ben ik niet geheel blanco: vaak linksaf op zo'n soort kruising waar de fietsers naast het fietspad voor mij langs overstaken om het bochtje dat het fietspad maakte af te snijden. diagonaal over het kruispunt voor mij langs dus. dat klopte zeker niet.

Dude
polderweggetje
Berichten: 21
Lid geworden op: di 03 okt 2017, 22:07

Re: Fietsers en voorrang

Bericht door Dude » ma 23 okt 2017, 15:03

Ik zou zeggen dat de fietser inmiddels is gepromoveerd tot recht doorgaand verkeer, en dus voorrang heeft.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Fietsers en voorrang

Bericht door Hajo » ma 23 okt 2017, 19:48

^^ Het fietspad behoort gewoon tot de weg. De inrit maakt zo te zien deel uit van een in- en uitrit constructie. In dat geval dien je al het kruisende verkeer voor te laten gaan. Of ze nu van links of rechts komen maakt niet uit.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Fietsers en voorrang

Bericht door Kaaiman » do 21 dec 2017, 17:14

Iets nieuws in Groningen: een fietsrotonde waarbij fietsverkeer voorrang heeft op autoverkeer.

http://www.dvhn.nl/groningen/Fietsroton ... 62761.html
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Fietsers en voorrang

Bericht door duikgek89 » do 21 dec 2017, 19:51

De lucht van de wadden is naar het hoofd gestegen denk ik...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Fietsers en voorrang

Bericht door Palance » do 21 dec 2017, 19:56

Wat een onding. Hier zou ik me als fietser zeker niet veilig voelen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Fietsers en voorrang

Bericht door Robbert297 » do 21 dec 2017, 20:35

Ik vind het een prima werkend ontwerp. Niets mis mee. ^^ Waar is jullie mening op gebaseerd?
Слава Україні

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Fietsers en voorrang

Bericht door duikgek89 » vr 22 dec 2017, 1:36

Het is niet standaard dus verwarrend dus onveilig.

Standaardisatie is goed. Bekend uit onder andere succesvolle technieken/benaderingen/methodes uit verschillende takken zoals DIR, CRM en Lean manufacturing....

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Fietsers en voorrang

Bericht door Attietattie » vr 22 dec 2017, 8:48

Kaaiman schreef: do 21 dec 2017, 17:14 Iets nieuws in Groningen: een fietsrotonde waarbij fietsverkeer voorrang heeft op autoverkeer.
Ah, deze dus.

Afbeelding
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Fietsers en voorrang

Bericht door Robbert297 » vr 22 dec 2017, 10:34

duikgek89 schreef: vr 22 dec 2017, 1:36 Het is niet standaard dus verwarrend dus onveilig.

Standaardisatie is goed. Bekend uit onder andere succesvolle technieken/benaderingen/methodes uit verschillende takken zoals DIR, CRM en Lean manufacturing....
De turborotonde was ook ooit een eerste...
Слава Україні

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Fietsers en voorrang

Bericht door Piles » vr 22 dec 2017, 11:24

Beetje vergelijkbaar met dit ding in Zwolle toch: https://goo.gl/maps/Ve7GCe76p1v
Rij er regelmatig, en dat werkt wel prima volgens mij.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Fietsers en voorrang

Bericht door Robbert297 » vr 22 dec 2017, 11:30

^^ Die in Groningen werkt ook prima. Ik ben er al overheen gefietst en voelde me er alles behalve onveilig.
Слава Україні

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Fietsers en voorrang

Bericht door jelger » vr 22 dec 2017, 11:39

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Fietsers en voorrang

Bericht door Robbert297 » vr 22 dec 2017, 11:57

^^ Precies dat. Tevens remt iedere automobilist hier af door de haakse bocht voor het doorgaande verkeer.
Слава Україні

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Fietsers en voorrang

Bericht door keokiracer » vr 22 dec 2017, 12:23

jelger schreef: vr 22 dec 2017, 11:39
duikgek89 schreef: vr 22 dec 2017, 1:36 Het is niet standaard dus verwarrend dus onveilig.
Als een automobilist het te moeilijk vindt om een haaientand te zien, en daar op te acteren dan zou ik willen zeggen: stop maar met autorijden.
Maar waarom dan zo'n gedrocht in plaats van een gewone voorrangskruising of volledige/normale rotonde? Dit lijkt gewoon op apart en anders doen puur om het apart en anders doen. De oude situatie had hier en daar haaientanden voor fietsers wegens de afbuigende voorrang, verwissel een paar haaientanden en klaar opgelost.

Maar dan kun je als gemeente natuurlijk niet opscheppen over hoe innovatief je bezig bent :nothanks:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Fietsers en voorrang

Bericht door Jackbauer1350 » vr 22 dec 2017, 13:15

De Museumweg in Lelystad heeft ook een fietsrotonde maar in een andere uitvoering. Aangelegd in 2006.
Door de fietsstrook in het midden te leggen was de bedoeling om van de dode hoek af te komen.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Fietsers en voorrang

Bericht door duikgek89 » vr 22 dec 2017, 20:18

jelger schreef: vr 22 dec 2017, 11:39
duikgek89 schreef: vr 22 dec 2017, 1:36 Het is niet standaard dus verwarrend dus onveilig.
Als een automobilist het te moeilijk vindt om een haaientand te zien, en daar op te acteren dan zou ik willen zeggen: stop maar met autorijden.
Ben ik niet met je oneens. Echter maak je de kans op domme vergissingen en fouten wel groter als je zomaar creatief gaat sleutelen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Fietsers en voorrang

Bericht door Vinny » vr 22 dec 2017, 20:39

De oude situatie:
https://goo.gl/maps/xfFhSYhMnr72

Ik vind dit ook niet het toonbeeld van een duidelijke en overzichtelijke wegindeling. Bovendien lijkt het kruispunt erg ruim waardoor het denk ik onveiliger is dan het aanvoelt.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Fietsers en voorrang

Bericht door mavas » za 23 dec 2017, 15:26

duikgek89 schreef: vr 22 dec 2017, 1:36Het is niet standaard dus verwarrend dus onveilig.
Standaardisatie is goed. Bekend uit onder andere succesvolle technieken/benaderingen/methodes uit verschillende takken zoals DIR, CRM en Lean manufacturing....
Ik vind dit wel een goede opmerking. Een weggebruiker leert patronen herkennen, dus als je op 1 plek een situatie zo oplost, zou je dat ook op een andere soortgelijke situatie moeten doen. Daarmee herkent de weggebruiker bij het aanrijden hoe een situatie er uitziet, en weet die wat hij kan verwachten. Daarom hebben we ook zoveel standaardoplossingen in de richtlijnen staan, waar je als wegbeheerder wel een beetje van kunt afwijken, maar niet teveel, anders is het te afwijkend.

Nieuwe concepten, zoals de turborotonde destijds, zullen in grote lijnen op de bestaande standaardisatie aan moeten sluiten, dan werkt het concept wel. En laat dat nou juist ook gebeurd zijn, de turborotonde lijkt heel veel op een gewone rotonde, met als afwijking dat je alleen maar voor de rotonde moet voorsorteren. Daarom kan een DDI volgens mij ook wel goed werken, als ze maar op grote schaal toegepast gaan worden.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Fietsers en voorrang

Bericht door Robbert297 » za 23 dec 2017, 19:23

Deze fietsrotonde in Groningen is niet anders dan een paar fietsoversteken waar de automobilist voorrang moet verlenen aan de overstekende fietsers. Ik zie oprecht het probleem niet. En ja, hier spreekt iemand met ervaring met deze fietsrotonde uit de praktijk.
Слава Україні

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Fietsers en voorrang

Bericht door Rein » di 23 okt 2018, 20:58

*** Schopje ***

CROW doet onderzoek naar fietsers in en uit de voorrang op GOW's.
CROW Fietsberaad schreef:
De fietsoversteek op de Eikenlaan in Groningen is een treffend voorbeeld van de problematiek. Omdat het aantal fietsers sterk toenam, besloot de gemeente daar overstekende fietsers voorrang te geven op het autoverkeer. Dat liep niet best af. Er gebeurde enkele ongelukken en na een maand moest de maatregel worden teruggedraaid.

Door de groei van het fietsverkeer zien steeds meer gemeenten zich voor dergelijke dilemma’s geplaatst. Wat bepaalt of een fietsoversteek binnen de bebouwde kom in of uit de voorrang moet worden uitgevoerd en welke maatregelen passen daarbij?

Afgelopen jaar heeft CROW-Fietsberaad al onderzoek gedaan naar fietsoversteken over gebiedsontsluitingswegen met fietsers uit de voorrang. De discussienota die voortkomt uit dit onderzoek is vrijwel gereed en wordt binnenkort gepubliceerd.

Dit jaar start het vervolgonderzoek: fietsoversteken ìn de voorrang. Goudappel Coffeng gaat in opdracht van CROW-Fietsberaad onderzoek doen naar dit type fietsoversteek. Concreet richt het onderzoek zich op fietsoversteken binnen de bebouwde kom over wegvakken van gebiedsontsluitingswegen en ‘grijze wegen met fietsvoorzieningen’.

Wie voorbeelden kent van dergelijke fietsoversteken in de voorrang wordt uitgenodigd deze te melden bij CROW-Fietsberaad. Ook voorbeelden van oversteken met fietsers in de voorrang die weer zijn aangepast naar fietsers uit de voorrang zijn welkom. Speciale belangstelling gaat uit naar oversteken waarvoor al eerder onderzoeken, schouws, evaluaties en dergelijke zijn uitgevoerd.
De planning is om in het voorjaar cameraobservaties en enquêtes uit te voeren bij dit soort oversteken. Reacties mailen naar robert.hulshof@crow.nl.


Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Fietsers en voorrang

Bericht door mavas » wo 24 okt 2018, 7:33

Goede zaak dat hier verder onderzoek naar wordt gedaan! Jij hebt heel Floriande doorgegeven Rein? ;)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Fietsers en voorrang

Bericht door Attietattie » wo 11 dec 2019, 22:39

Ik schop even een oud draadje omhoog.

Het gaat om deze situatie. Ik ben van mening dat ik vrij zeker weet wie er voorrang heeft, maar ik verifieer het hier graag toch nog even: wie heeft er voorrang als hier een fietser van rechts komt en een auto in de richting van het beeld rijdt?

En als de auto van de andere kant komt en de fietser dan voor de auto van rechts komt?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Plaats reactie