Fietsers en voorrang

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Fietsers en voorrang

Bericht door Lekkere Kwal » di 24 mei 2016, 10:09

^^ ze rijden toch op een fietspad dat ook 'hoog' doorgetrokken loopt? Om van een uitrit te spreken moet er een baan uitkomen op een lager gelegen andere baan. Hier is dat niet zo.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Fietsers en voorrang

Bericht door Wouter N14 » di 24 mei 2016, 10:09

^^ Nee, doorgetrokken trottoirband is bepalend.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Fietsers en voorrang

Bericht door duikgek89 » di 24 mei 2016, 10:13

^^ Als Wegenforummers erover kunnen discussiëren, dan is het onveilig aangezien de doorgaans minder geïnformeerde weggebruiker er dan nog minder chocola van kan maken.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Fietsers en voorrang

Bericht door feitelijk » di 24 mei 2016, 10:39

Wouter N14 schreef:^^ Nee, doorgetrokken trottoirband is bepalend.
Oh ja?
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Fietsers en voorrang

Bericht door Wouter N14 » di 24 mei 2016, 10:41

^^ Dat is wat ik altijd heb begrepen, ook hier.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Fietsers en voorrang

Bericht door feitelijk » di 24 mei 2016, 10:57

Alsof ik niks anders te doen heb dan tegenvoorbeelden zoeken!

Dus wat is het?

Geen doorgetrokken trottoirband => geen inrit

of

doorgetrokken trottoirband => inrit
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10230
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Fietsers en voorrang

Bericht door Peter » di 24 mei 2016, 12:26

Het is een van de "noodzakelijke" voorwaarden voor een uitritconstructie. Of het daarmee direct een uitrit is, is wat anders en we weten allemaal dat er geen duidelijke wetgeving of jurisprudentie is voor de twijfelgevallen. Aan de kenmerken van stoeptegels en dergelijke heb je niet veel hier, omdat het niet om een kruisende weg gaat maar een om een fietsoversteek naar een enkelzijdig fietspad.

Maar het ontbreken van voorrangsborden is hier toch echt wel een gotspe. Of zou de voorrang juist zijn verwijderd met het aanleggen van de drempel maar dat men vergeten is de haaientanden te verwijderen ?
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Fietsers en voorrang

Bericht door feitelijk » di 24 mei 2016, 12:50

Peter schreef:Het is een van de "noodzakelijke" voorwaarden voor een uitritconstructie.
Kijk, dat moesten we hebben. Dus hoeveel uitritten zonder doorlopende trottoirband wil je bekijken?
Peter schreef: Of het daarmee direct een uitrit is
Nee, dat is de andere kant op: "een trottoirband betekent een uitrit"
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10230
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Fietsers en voorrang

Bericht door Peter » di 24 mei 2016, 13:27

Ik heb het over een uitritconstructie. Niet een uitrit van de niet-openbare weg (huis of bedrijf).

De kenmerken zijn de doortrokken stoeprand/band en/of doorgetrokken stoepbestrating. De enige andere uit jurisprudentie is een hek of sierhek, die de weg op een priveweg doet lijken (ook al is deze het niet, zoals het sierhek bij Huis ten Bosch aan de achterzijde).

PS Een sierhek is bedoeld als versiering en kan meestal niet eens dicht. Veel kastelen hebben er eentje, maar de weg is soms openbaar.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Fietsers en voorrang

Bericht door Vinny » di 24 mei 2016, 22:12

https://goo.gl/maps/BrGxkRBAR8D2
Oude situatie

https://goo.gl/maps/spPYJ7ubEBk
2014

Ik denk dat het moeilijk is om hier iets moois aan te leggen, maar de huidige oplossing is wel heel slecht. De Ferd. Roeskestraat is wel een erftoegangsweg. Ik denk dat het welhaast beter is om er gewoon een brede klinkerstraat van te maken, zonder vrijliggende fietspaden of gemarkeerde fietsoversteek. Een beetje shared-space dus.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2870
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Fietsers en voorrang

Bericht door Robbert297 » za 09 sep 2017, 10:44

Op een net nieuwe fietsoversteek in Groningen, waar fietsers voorrang krijgen op doorgaand verkeer wat 50 rijdt, is nu al een ongeluk gebeurd.
Ik hoop ten zeerste dat dit een reden moet zijn om de voorrang op die achterlijke fietsoversteek zo snel mogelijk weer om te gooien.

Ongeluk op omstreden fietspad in Selwerd.
http://www.rtvnoord.nl/nieuws/182977/On ... in-Selwerd
Слава Україні

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1484
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Fietsers en voorrang

Bericht door Victor » za 09 sep 2017, 11:03

^^ De foto's en video's laten het alleen vanuit de fietser zien. Ik ben benieuwd hoe het er vanuit de automobilist uitziet.
Hier een paar impressie beelden: http://www.rtvnoord.nl/nieuws/182206/Bi ... in-Selwerd
De haaietandjes vallen in ieder geval nauwelijks op tussen alle drempel-belijning, blokken en zebra-strepen.

Klaasje
dorpsstraat
Berichten: 225
Lid geworden op: za 13 feb 2010, 14:32

Re: Fietsers en voorrang

Bericht door Klaasje » za 09 sep 2017, 11:12

Een paar jaar geleden is onderzoek naar voorrangssituaties waarbij fietsers in de voorrang zitten gedaan en daaruit kwam naar voren dat als dit wordt gecombineerd met drempels er minder ongelukken voorkomen dan wanneer er slechts met voorrangstekens wordt gewerkt. Wat dat betreft is dat dan ook goed ontworpen hoewel het natuurlijk niet een goede oplossing is.

Het lullige van deze specifieke situatie is dat de enorme fietsersdrukte op deze locatie fietsers uit de voorrang net zo goed onveilig is door onderandere onvoldoende opstelruimte in de middengeleiders. Ik denk dat de enige echte oplossing een fietstunnel voor doorgaand fietsverkeer is. Maarja, daar zal wel geen geld voor zijn.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18265
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Fietsers en voorrang

Bericht door boe! » za 09 sep 2017, 11:20

Robbert297 schreef:Ik hoop ten zeerste dat dit een reden moet zijn om de voorrang op die achterlijke fietsoversteek zo snel mogelijk weer om te gooien.
Waarom? Omdat een paar automobilisten niet begrijpen wat een :B6: is?

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1484
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Fietsers en voorrang

Bericht door Victor » za 09 sep 2017, 11:55

^^ Dat voorrangsbord op gele achtergrond, te zien op de impressie beelden heb ik nog niet kunnen ontdekken op de foto's en video's van nu.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Fietsers en voorrang

Bericht door Lekkere Kwal » za 09 sep 2017, 12:18

^^ ik vind dat juist wel duidelijk. Wat ik echter krom vind is dat de haaientanden voor de zebra staan (zinloos) en niet voor het fietspad. Als de weggebruiker het bord heeft gemist dan zou die de conclusie kunnen trekken dat het fietspad geen voorrang kent.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2870
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Fietsers en voorrang

Bericht door Robbert297 » za 09 sep 2017, 12:19

boe! schreef:
Robbert297 schreef:Ik hoop ten zeerste dat dit een reden moet zijn om de voorrang op die achterlijke fietsoversteek zo snel mogelijk weer om te gooien.
Waarom? Omdat een paar automobilisten niet begrijpen wat een :B6: is?
Nee. Omdat fietsers hier nu nou eenmaal egoïstsich gedrag vertonen en hier vaak zonder te kijken oversteken. Ze letten niet op de automobilisten. Ook is het zicht op het fietspad vanuit de ogen van de automobilist niet best te noemen.
Mede door deze redenen wordt de Eikenlaan nog meer dicht geslibd dan het al was en kan dit ook weer zorgen voor ongeduldige automobilisten. Nee, deze oversteek is goed aangegeven, maar mag van mij wel weer anders worden. Dan maar een keertje géén voorrang voor de fietsers.
Слава Україні

Piles
autoweg
Berichten: 1312
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Fietsers en voorrang

Bericht door Piles » za 09 sep 2017, 12:22

boe! schreef:Waarom? Omdat een paar automobilisten niet begrijpen wat een :B6: is?
Inderdaad, dit soort kruisingen komen in zoveel steden voor (ik zie ze vooral in 'nieuwe' steden als Houten, Almere, Utrecht Leidsche Rijn).
Of het nou handig is of niet, de inrichting lijkt me volkomen duidelijk.
Robbert297 schreef:Omdat fietsers hier nu nou eenmaal egoïstsich gedrag vertonen en hier vaak zonder te kijken oversteken.
Ze hebben dan ook voorrang...
Of heb je de illusie dat fietsers uit de voorrang altijd netjes stoppen?

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2870
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Fietsers en voorrang

Bericht door Robbert297 » za 09 sep 2017, 12:28

Piles schreef:
Robbert297 schreef:Omdat fietsers hier nu nou eenmaal egoïstsich gedrag vertonen en hier vaak zonder te kijken oversteken.
Ze hebben dan ook voorrang...
Of heb je de illusie dat fietsers uit de voorrang altijd netjes stoppen?
Als jij als fietser ziet dat je voorrang hebt, maar tegelijkertijd komt er een auto met 50 aangereden die bijna bij de betreffende oversteek is, fiets jij dan gewoon door? Dat is hetzelfde als bij een zebrapad oversteken terwijl er net een auto aan komt rijden die dan vol in de rem moet (lees: een noodstop moet maken). Sorry hoor, maar dan ben je in mijn ogen toch echt egoïstisch bezig.
Слава Україні

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14378
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Fietsers en voorrang

Bericht door Attietattie » za 09 sep 2017, 12:55

Lekkere Kwal schreef:Wat ik echter krom vind is dat de haaientanden voor de zebra staan (zinloos) en niet voor het fietspad.
Kijk eens om je heen in Nederland. Zo hoort het namelijk gewoon. ;)
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14378
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Fietsers en voorrang

Bericht door Attietattie » za 09 sep 2017, 12:57

Victor schreef:^^ Dat voorrangsbord op gele achtergrond, te zien op de impressie beelden heb ik nog niet kunnen ontdekken op de foto's en video's van nu.
En dat is maar goed ook. De vorm van het bord zou anders komen te vervallen wat betekent dat je het als verkeerskundige niet helemaal hebt begrepen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Fietsers en voorrang

Bericht door Lekkere Kwal » za 09 sep 2017, 13:01

Haha bijdehand ;) maar dat verandert niets aan mijn punt, ik blijf het onlogisch vinden.

Gebruikersavatar
Jffry101
polderweggetje
Berichten: 46
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 12:03

Re: Fietsers en voorrang

Bericht door Jffry101 » za 09 sep 2017, 13:46

Is het geen optie om het gele 'attentiewaardeverhogende' vlak in dezelfde vorm te maken als de :B6: of :B7: ? Dan zou de waarde van de afwijkende bordvorm behouden blijven.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14378
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Fietsers en voorrang

Bericht door Attietattie » za 09 sep 2017, 14:18

^^ Dat zeg ik ook al jaren maar ik heb ze nog niet gezien. Het worden dan ook meteen specials wat ze wat duurder maakt.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18065
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Fietsers en voorrang

Bericht door Snelwegfreak » za 09 sep 2017, 14:37

Dan krijg je zoiets? Een B06 of B07 als type 1 geplakt op een type 2. ''Nadeel'' is dat het gele oppervlak een stuk kleiner is.
Afbeelding
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Fietsers en voorrang

Bericht door Palance » za 09 sep 2017, 14:52

Robbert297 schreef: Als jij als fietser ziet dat je voorrang hebt, maar tegelijkertijd komt er een auto met 50 aangereden die bijna bij de betreffende oversteek is, fiets jij dan gewoon door? Dat is hetzelfde als bij een zebrapad oversteken terwijl er net een auto aan komt rijden die dan vol in de rem moet (lees: een noodstop moet maken). Sorry hoor, maar dan ben je in mijn ogen toch echt egoïstisch bezig.
Dan is het in zo'n situatie per definitie toch de automobilist die egoistisch gedrag vertoont.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1484
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Fietsers en voorrang

Bericht door Victor » za 09 sep 2017, 15:12

(big edit) Ok ik zag alleen nog maar :L2: en :J24: maar dat zijn de borden die bij het fietspad naast de Eikenlaan staan.
Helemaal rechts in de beeldrand staat inderdaad iets wat op het bord met de gele achtergrond lijkt :)
http://www.rtvnoord.nl/nieuws/182977/On ... in-Selwerd
Laatst gewijzigd door Victor op za 09 sep 2017, 15:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18065
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Fietsers en voorrang

Bericht door Snelwegfreak » za 09 sep 2017, 15:16

@Robbert: Daarom moeten automobilisten óók stoppen voor voetgangers die aanstalten maken om over te steken op een zebrapad. Dan staan dus nog niet op het zebrapad, maar toch moet je stoppen. Hetzelfde geldt bij een fietsoversteek: als je ziet dat er een fietser aan komt en jij er niet meer (voor de fietser) comfortabel langs kunt, moet je stoppen. Daarom breed kijken en anticiperen als automobilist.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2870
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Fietsers en voorrang

Bericht door Robbert297 » za 09 sep 2017, 15:44

^^ Ja, maar dit is Nederland. Het land van de betuttelde automobilist met weinig verkeersinzicht.

Misschien heb ik te negatieve ervaringen met zebrapaden gekregen, zoals mensen die ineens oversteken (zonder eerst aanstalten te maken) waardoor een automobilist op zeg maar 10 20 meter (in ieder geval dichtbij) vol in de rem moet om de persoon maar niet plat te rijden. Maar dat is een ander verhaal.

Feit blijft dat ik, als Groningse fietser, de vorige situatie in Groningen veiliger vond, maar dat zal wel wennen zijn voor zowel fietser als automobilist.

EDIT: Tevens praten we hier over de Slimme Route naar het Zernike. Dit is een route met zeer hoge fietsintensiteiten. De Eikenlaan heeft ook een vrij hoge verkeersintensiteit. Deze combinatie kan leiden tot het dichtslibben van de Eikenlaan en dat kan weer leiden tot ongeduldigheid van automobilisten. Vandaar dat ik voor nu geen voorstander ben van een dergelijke oversteek, maar ik begrijp ook dat de gemeente wil dat fietsers niet lang moeten wachten op de auto's. Moeilijk moeilijk...
Слава Україні

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Fietsers en voorrang

Bericht door Vinny » zo 10 sep 2017, 11:03

Als er echt 20.000 fietsers per etmaal op dat fietspad fietsen dan maakt welke voorrangsregeling je ook kiest niet veel uit. Auto's en fietsers moeten elkaar ergens ruimte geven.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie